met dank aan Cypher, Vadik, Prow en Surya die deze shit mogelijk hebben gemaakt
TUTORIAL 1: MULTI'S
Mijn eerste tutorial gaat over multi's.
Wat houdt een multi in?
-----------------------
Een multi is een soort rijm. Je hebt rhymes die EEN lettergreep laten rijmen, en je hebt rijms die meerdere lettergrepen laten rijmen. De laatste worden vanwege deze eigenschap multi's genoemd. Een multi is dus het stuk dat met meerdere lettergrepen rijmt. Pas je dit toe in je rhymes, dan gebruik je multi's. Onder andere ik en Incognito maken veelvuldig gebruik van multi's. Als Reflect multiple's zegt, bedoelt hij ook multi's. Het is trouwens een afkorting van: multisyllable (rhymes). Oftewel: Meerdere lettergrepen rijmend.
Soorten multi's
---------------
Je kunt zoveel lettergrepen laten rijmen als je wilt. Veel mensen houden het bij twee. Zo laat je toch skill zien zonder dat je rijms te geforceerd overkomen. Je kunt, als je getalenteerd bent en van een overdonderingstactiek houdt, meerdere gebruiken. In het Engels heb ik wel eens 8 tot 10 lettergrepen gerijmd. Dit kan bijvoorbeeld zo: (rijmende stukken in hoofdletters)
my FIST is LACED WITH HEAVY METAL
to SPLIT your FACE IN DEADLY BATTLES
vb in het nederlands:
Kom OOK uit den HAAG en zie METEEN dat jij te NEP BEN
Je wil gewOON te GRAAG proberen GEMEEN te RAPPEN
Je ziet dat is/ en your/ niet rijmen. Toch worden deze meegeteld, omdat er in rijms nooit het accent op wordt gelegd. In het bovenstaande voorbeeld heb ik dus 8 lettergrepen gerijmd. Ook zie je dat de woorden niet helemaal rijmen, zoals bij FIST en SPLIT. Dit is om twee redenen. Ten eerste klinkt het in audio toch wel alsof het rijmt, en ten tweede geeft het je verse anders zo'n Sinterklaas-gedicht indruk. Dat wil je natuurlijk niet.
Ook kun je meer multi's in EEN bar gebruiken. Dit blijft dan vaak beperkt tot 2 of 3 lettergrepen per multi. Voorbeeld:
Now you know I CAME TO BLAZE THROUGH and to REFRAIN YOU
With PAIN your body couldn't even SUSTAIN if it was TRAINED TO
Hier is dat duidelijk te zien. Multi's van vier lettergrepen liggen vaak lekker in de mond en worden graag gebruikt om goed te flowen. Voorbeeld:
It's a never before seen: a rhymer who writes with ATOMIC PENS
You'll meet a DEMONIC END and I won't give a fuck like PLATONIC FRIENDS
Stand over your grave spittin HARMONIC GEMS with a SARDONIC GRIN
DARKIN IN the spot on the radar where I saw your dot and LOCKED IT IN
COCKED THE END, pulled the trigger, saw a SPARK AND THEN ... silence
een multi heb je als 2 verschillende zinsdelen zowel in klank als in ritme overeenkomen
dus
honderd dode mensen
hongersnood begrenzen
zonder brood te wensen
enz
DUS
STOMME lettergrepen hoeven NIET te rijmen, maar moeten wel in de zelfde plaats in de multi zitten, ook moeten de benadrukte delen van het zinsdeel dat multirijmt op de zelfde plaats zitten... dus in dit geval
in klanken:
on-x-oo-x-è-x
toevallig rijmen nu alle stomme lettergrepen op uh (stomme e)
nu nog een voorbeeld:
je krijgt een pak slaag
dan blijft de lat laag
een leipe afspraak
op tijd de dag maakt
ik schijt me drab daar
maar mijd het gras maar
dat lijkt een badplaats
en blijkt ze straks klaar
me eigen dagkaart
enz
in klank
x-ij-x-ah-aa
wat op de x staat maakt niet zoveel uit, want het word niet benadrukt en valt dus niet op in je rijm (multis rappen is een kwestie van nadrukken leren beheersen, maar leer ze eerst maar schrijven)
zoals je ziet aan mijn klanknotatie, maakt het NIET uit welke MEDEKLINKERS je gebruikt (Daarom heet het klankrijm) omdat die met goeie benadrukking van de rapper in audio ondergeschikt zijn aan de klinkers.
let wel op dat sommige medeklinkers de uitspraak van de klinkers veranderen!
de A in AN, klinkt anders dan in AF bijvoorbeeld.. met een beetje rapskill is dat soms te verbergen afhankelijk van je stemgebruik, maar probeer te verhinderen dit soort rijm bij je meest benadrukte lettergreep toe te passen!
hier een paar voorbeelden van multis die NIET kloppen:
ik kil je vandaag
je stil van kant maak
in schema klopt ie wel:
x-i-x-an-aa
maar je hoort dat ie kwa benadrukking NIET klopt. GEEN multi dus:
(ik KIL je vanDAAG / STIL van KANT maak)
benadrukking op 1 na laatste lettergreep ipv laatste
nog 1 die niet klopt
zeker van je zaak
even vermaakt
leven heb je verzaakt
want
e-x-x-x-aa
e-x-x-aa
e-x-x-x-x-aa
ongelijk aantal lettergrepen, en dus ander ritme, wederom GEEN multi
Een multi is zo lang als het aantal benadrukte lettergrepen dat gerijmd worden, (mits ze dus ritmisch overeenkomen)
Als je dit onder de knie hebt en toepast in je rhymes, zal het er al een stuk professioneler uitzien. Succes en schroom niet om je eigen multi-meesterwerken aan dit topic toe te voegen!
WAARSCHUWING:
Multi's zijn leuk en je kunt er geinig mee spelen, maar proriteit 1 in je tekst blijft de inhoud, en niet de vorm. Laat je inhoud dus niet lijden onder je rijmschema's! En niemand moet je toch kunnen beschuldigen van het rijmen met "geforceerde" multi's!
TUTORIAL 2: FLOW
De gemiddelde hip-hopbeat is ongeveer 95 BPM. Er zijn gevallen van 120 BPM, zoals bijvoorbeeld Bombs Over Baghdad van Outkast, maar in zo'n geval kun je gewoon dezelfde tekst blijven spitten. Tenzij je zo zwaarlijvig als Big Pun bent, moet dit geen probleem opleveren. De meeste mensen kunnen die snelheid wel volgen. Hiervoor is echter een voorwaarde, en dat is tevens de vraag die jullie op de lippen brandt:
Hoe lang moeten je lines zijn?
Ik vind het zelf het fijnste om te werken met 11-13 lettergrepen per regel. Als je goede controle over de mic hebt kun je met 15 gaan werken, maar dit is echt knap lastig. Als al je lines 11-13 lettergrepen lang zijn, heb je over het algemeen al een lekker flowende tekst. Ook moet je er voor zorgen dat opeenvolgende lines nooit meer dan 1 lettergreep van de volgende en vorige verschillen. Als je dit wel doet (bijv. 11-13-14-11-14 ofzo) krijg je nogal een zig-zag delivery, en dit klinkt extreem lelijk. Je kunt dit vermijden door de 1e regel van je bar niet op beat te spitten, maar de tweede regel wel. Als je bijvoorbeeld dit hebt:
"I'll always come back stronger than you expected
The man or neglected when my presence is never accepted
Forget it, I don't write for you faggots
The biggest thumbs-up comes from me when I said it"
kun je zien dat het aantal lettergrepen 12-16-10-12 is. Hier is het zelfs over 4 bars uitgesmeerd. De lines met 12 lettergrepen flowen perfect op beat. Hier moet je niet de fout maken om de 2e line razendsnel te gaan rappen om de beat te halen. Rap gewoon in hetzelfde tempo door en je zult zien dat de 3e line weer perfect op de beat zit. Het geheim? Een korte derde line. Zoals je ziet, zijn de tweede en derde line samen 26 lettergrepen. Gemiddelde is 13, wat dus makkelijk te flowen is. Wat in dit voorbeeld ook helpt, is dat de 2e line veel rijmwoorden heeft (neglected-when-presence-never-accepted), zo valt dit trucje minder op. Ik heb me hier ook nog aan de regel van niet-meer-dan-1-lettergreep verschil gehouden, omdat het stukje flowt als 12-13-13-12.
.TUTORIAL 3: PUNCHLINES EN WORDPLAY
Hier scheiden zich de talenten van de wannabe's. Talenten zijn bij ongeveer elk zelfstandig naamwoord bezig om er woordspelingen mee te verzinnen, terwijl de wannabe's veel opvul-lijnen zullen gebruiken. Het begrip punchline is moeilijk te vangen. Woordspelingen (wordplay) hoeven geen punches te zijn, en vice versa. Voorbeeld van een woordspeling is bijvoorbeeld:
Je ziet-in dat je wel moet uit-kijken
Dit is een woordspeling waarbij van synoniemen en antoniemen gebruik wordt gemaakt. IN en UIT zijn tegenstellingen, terwijl ZIEN en KIJKEN synoniemen zijn. Omdat ZIEN hier twee betekenissen heeft, is het een woordspeling. Dit is maar een voorbeeld, er zijn andere types woordspelingen, maar het gaat erom dat je het principe onder de knie hebt. Ik en DevilMonk maken veel van dit type woordspeling gebruik.
Natuurlijk is het dope als je zulke line’s gebruikt maar er zijn nog meer soorten van wordplay, zo heb bijv dat je op bepaalde woorden veder gaat, neem nou het woord tanden,
Bek je af, staat je met een mond vol tanden, na mijn slag een gapend gat
Hier een combinatie van beeldspraak en citaten, en zie je dat gapend weer te maken heeft met mond,
Veder is het de kunst om door te gaan op een bepaald onderwerp uit de andere zin om zo verband in je tekst te krijgen, dit heeft eigenlijk met een gehele battle te maken maar het gaat om de zelfde manier van denken als wordplay.
Hier een voorbeeld zin,
Je positie als ver-standkies, stel je aan de kaak, zodat je het niet trekt
Kraak je kaak en nog kon je niet door de beugel, ik ben beter gebekt
Bek je af, staat je met een bek vol tanden, na mijn slag een gapend gat
Zet me tanden in je, snoer je mond als was je tot de tand gewapend gast
4 line’s waarmee je als onderwerp tanden/mond neemt en alles wat daarom heen hangt gebruik je dus in je line’s
Een tip is om bij een woord er allemaal andere woorden die er mee te maken hebben er omheen te zetten en zo er dope rijmende line’s van te maken, als je dat doet zul je het vanzelf onder de knie krijgen en kunnen je op eigen benen veder gaan,
Maar nu je wordplay onder de knie heb is het te kunst om het te laten punchen zodat het niet een dope filler word maar een dope punch!
Ik ben sweet als Snoopy en sta op elke damesslip
dit is natuurlijk wel dope maar niet voor in een battle want dan moet je namelijk aanvallen op je tegenstander! Zoals:
Vat je bij de horens, slacht je af want je praat over koetjes en kalfjes
Stier op je af, je bent een kwakzalver want je smeert hem als zalfjes
dit is wordplay wat puncht en dat is echt dope voor in een battle!
Punchlines kun je om twee redenen gebruiken. Ten eerste, om je opponent zo hard mogelijk te dissen. Ten tweede, vanwege de humor. Een punchline (zonder woordspeling) als
Mij verslaan is onmogelijk als door een draaideur skieen
is hier een voorbeeld van. Het eerste type punchline is meestal niet grappig, maar komt wel KEIHARD aan. Mijn AXE-punchline (wat ook met wordplay was) is hier een voorbeeld van.
Er is geen recept om makkelijk punchlines te verzinnen. Je hebt een creatieve geest nodig. Na een tijdje begin je er ook gevoel voor te ontwikkelen. Je kunt punchlines halen uit de actualiteit
I hit harder than WTC ceiling roofs
maar kijk uit dat het niet door iedereen gedaan wordt. Originaliteit is belangrijk hier. Je kunt ook punchlines halen uit merknamen, zoals ik deed met mijn AXE-punchline. Er zijn ook andere ideeen voor punchlines, laat je creativiteit de vrije loop.
Nog een woord van waarschuwing over punchlines die ook wordplay zijn: Kijk uit voor spreekwoorden, je vervalt namelijk snel in cliche's. Ook zijn er enkele Engelse dingen al TE VAAK gebruikt. Punchlines met cum en defeat bijvoorbeeld. Deze worden helaas toch vaak toegepast op boards als rapmusic.com door mensen die net nieuw zijn.
You couldn't come hot if you jerked off with tobasco sauce
You'll meet defeat (da-feet) like a pair of socks
You always get beaten like a lonely nerd's dick
I'm doper than {vul maar een drug in}
I'm iller than AIDS patients
Deze punchlines moet je ten alle tijde vermijden! NIET GEBRUIKEN! Als je een punchline dropt die origineel, creatief en misschien ook nog grappig is, levert dat je bewondering van anderen op. En ik verzeker je, niets werkt zo stimulerend als dat.
Succes! En post je punchlines niet in dit topic, bewaar ze voor battles, want dope punches verzinnen is niet makkelijk. Je zult ze dus zelf echt nodig hebben.
TUTORIAL 4: JE BENT ER NOG NIET
Je gebruikt nu multi's, punchlines, wordplay, en je teksten flowen dope. Mooi toch? Zeker weten, maar je bent er nog niet! Er zijn een paar dingen waar je nog op moet letten, en een paar andere dingen om je tekst mee op te fleuren.
Waar je op moet letten is filler. Filler is een lege line, zonder
stijlmiddelen, wordplay of punchlines, alleen bedoelt om de 16 bars vol te maken. Er is een discussie aangaande of geweld filler is,
Ik dans met aangepaste rake stappen om je adamsappel omlaag te trappen
zoals hier, of niet. Ik vind zelf dat dit soort lines moeten kunnen, maar met mate. Punchlines zijn tenslotte ook belangrijk. Filler houdt in ieder geval lines als de volgende in
Ik stap in de arena, waar mijn tegenstander op me wacht
Dit is compleet nutteloos. Vlieg meteen naar zijn strot! Er is nog iets, wat naar mijn mening essentieel is in een dope battle, maar helaas in Nederland nog compleet wordt genegeerd. Ik zie jullie met spanning lezen wat dat dan wel is.
Persoonlijke aanvallen!
Hier bedoel ik geen lines als
Ik sla je moeder verrot en ik n**k haar bont en blauw
nee, maar lines die echt alleen betrekking hebben op je tegenstander. Een battle is immers bedoeld om de gevoelens van je tegenstander zo hard mogelijk te kwetsen. Dit kan toch het beste met directe, persoonlijke disses! Deze kun je maar op een persoon toepassen, en zijn dus heel speciaal. Denk je eens in hoe je tegenstander zich voelt als je hem fijntjes aan zijn ene blunder herinnert, die hij het liefst zou vergeten. Dit zijn het type low blows, waarvan de lezers "ooooooh!" kunnen gaan, of in lachen uitbarsten. In mijn ogen is dit een must. In een battle met Reflect heb ik bijvoorbeeld zijn "Poetry King" titel gerelativeerd, door te zeggen dat hij de enige was, die regelmatig poetry dropte, wat waar was. Zulke disses komen vaak nog harder aan dan punchlines.
Pas op dat je het wel kort en nasty houdt. Niemand zit op lange verhalen te wachten, waaruit het gif na een tijdje wel verdwenen is. Ook zijn regionale- of board-disses niet slim. Ook al komt je tegenstander uit Finland, hij is niet de enige battlende Fin op de wereld. De line is dus toepasbaar op meerdere mensen en ontbreekt zo aan het gif wat je wel nodig hebt.
Dit zijn de dingen die in mijn ogen essentieel zijn. Verder zijn er een paar dingen, die je in je 1 of 2 filler lines kunt stoppen, om ze zo nog nut in je battle te geven. Bijvoorbeeld een tongue-twister. Dat is iets waar je je tong over kan struikelen. Dit kan vooral makkelijk in Engelse battles gedaan worden. Een voorbeeld:
I robbed G's from RobGeez and created a monopoly
You landed on property so pay the proper fees properly
Hier lijken de rijmwoorden dusdanig op elkaar dat je tong er bijna van in de war raakt. In een battlerhyme zijn 4 bars het belangrijkste. De opener, die de lezer er meteen in moet laten brengen, van "Aha, dit wordt dope" en de closer. Veel mensen vergeten de closer, maar die moet minstens net zo hard aankomen als de opener. Geef de lezer de indruk dat de battlerhyme over is, en niet alsof de battle op een random punt is afgehakt en gepost. Zorg er natuurlijk wel voor dat je halverwege ook nog dope dropt. Over dope droppen gesproken, wat dacht je van:
Alliteratie?
Zoals sommige sukkels soms vergeten te vermelden, is dit dusdanig dope dat menig MC hiermee handig op de trage tegenstander ingenieus inhakken. Zo dus. Zoals je wel bij Nederlands hebt geleerd, is het alliteratie als de beklemtoonde lettergrepen met dezelfde klank beginnen. Bij MC's komt het er vaak op neer dat ze alle woorden met dezelfde letter laten beginnen. Ik maak hier nooit een probleem van, maar het is natuurlijk een schoonheidsfoutje.
Wat ook aardig is, is om eens van geweld te wisselen. In battles waar iedereen al zijn tegenstander in elkaar slaat, is het wel eens leuk om creatief met geweld om te gaan. Stop bijvoorbeeld je tegenstander in de grasmaaier, zodat, elke keer als het gras gemaaid moet worden, je tegenstander ondraaglijke pijnen te verwerken krijgt. Een beetje cartoonekse ideetjes mogen hier wel.
Veel succes met dit alles! Ten tijde dat je dit alles in je battles kunt verwerken, ben je een MC om rekening mee te houden. Ook mij lukt het niet altijd om deze vierde tutorial compleet in mijn rhymes te verwerken. Dus tegen de tijd dat jij het wel kan, zit de kans er dik in, dat je mij al eens verslagen hebt.
Nogmaals, veel succes!
TUTORIAL 5: FREESTYLING
Als je je vrienden vertelt hebt dat je rapt, kun je er donder op zeggen dat je gevraagd wordt om te freestylen. Vaak kun je niet met geschreven shit wegkomen, wat sowieso not done is, omdat ze je een woord geven waarover je moet freestylen. Je hebt vast wel eens mensen als Eyedea, Juice of Brainpower aan het werk gezien. Die denken vaak een aantal lines vooruit. Hoe kan jij dat ook doen? Om een goede reputatie op te bouwen als freestyler, doe het volgende.
Praat eerst eens gewoon 10 minuten lang, non-stop, zonder te rijmen, zonder een beat. Als je nieuw bent in het rapwereldje, is dit nog knap lastig. Heb je dit eenmaal onder de knie, begin dan rijmwoorden in je verhaal te verwerken, en begin je verhaal te structureren in lines. Het geheel hoeft nog niet te flowen, je zal moeite genoeg hebben om je freestyle op rijm te zetten. Tegen de tijd dat je dit kunt, ben je meestal al een flink aantal maanden met freestylen bezig. Op dit moment kun je beginnen a capella te freestylen. Oefen nu zo vaak mogelijk, over elk denkbaar onderwerp. Maak je je ontbijt klaar, freestyle over volkorenbrood. Fiets je naar school, freestyle over een proefwerk. Vaak doe je de beste freestyles op de fiets, op de WC of in bed. Waarom weet ik niet, maar het is wel grappig.
Heb je dit er een beetje in zitten, probeer dan over een beat te freestylen. Pak een plaat, speel de instrumentale versie, en freestyle daarover. Wat mij betreft mag je tijdens zo'n sessie van onderwerp wisselen. Zit je goed op beat te freestylen, DAN pas kun je je vrienden vertellen dat je kunt freestylen. Eerder niet. Doe je dit wel, dan kun je rekenen op veel gelach tijdens je pogingen. Als ze het horen, dan is er altijd wel eentje bij die voor je wil beatboxen. Freestyle hier gerust over. Als je de beat een beetje mist, boeiend. Niemand die het merkt vanwege het rumoer.
Na dit moment moet je je pas zorgen gaan maken over multi's, punchlines en wordplay. Als je deze in je writtens toepast, zul je zien dat dit, met vertraging, ook in je freestyles gebeurt. Na 8 maanden teksten schrijven, kon ik een minuut lang freestylen met gebruik van multi's. Raak niet in paniek als het bij jou langer duurt.
Tegen de tijd dat je dit allemaal kunt, ben je een gerespecteerde freestyler bij jou in de buurt, zeker weten. Dan komt een moeilijke stap. Het gebruik van punchlines in je verhaal. Dit gaat langzaam maar zeker, maar het is een moeilijk proces. Hiervoor wordt door rappers dus vaak vooruitgedacht, terwijl ze denken freestylen ze dan wat filler. De ALLERBESTEN gebruiken zelfs dat niet, maar de kans is klein dat een van ons zover komt. Mocht het zo zijn, daag dan Brainpower maar eens uit. Ik heb er geen probleem mee als je geschreven punches in je freestyles verwerkt, zolang zeker minstens 80% van je shit wel een freestyle is. Toch zul je op een gegeven moment merken dat het best lukt om punches en woordspelingen in je freestyles te verwerken.
Als dat eenmaal is gelukt kun je lekker gaan freestyle battlen en zorgen dat je de beste van je woonplaats wordt. Is dat zo, dan heb je al een reputatie. Die kun je vervolgens omhoog houden tijdens open mics, vaak na een concert en tijdens een cypha zal je inbreng ook verwacht worden. Zie hier niet tegenop, als je het eenmaal zo goed kan zul je het best leuk vinden om te doen. En dan heb ik het nog niet eens over je vrienden, die helemaal buckwild zullen gaan over je freestyle talenten en bijdehandte one-liners. Ben je dan echt zo goed, dan pas kun je werken aan hoelang je freestylet. Van een minuut in het begin, kan dit uiteindelijk wel 10 minuten worden, en een sessie met twee vrienden kan dan zo een uur in beslag nemen. Neem dan ook eens contact op met een mixtape DJ om een van je freestyles op zijn tape te zetten. Het is sowieso slim om je freestyles op te nemen, zodat je je vooruitgang kan horen.
Veel succes met freestylen!
2de tutorial met dank aan Jay Impel
Breath Control
When you can't spit that first verse out the way you want it..
Cause your tones fuck up from yelling/spitting to much and running out of air...
Well, I got the thing for you to acquire a very nice technique.
Doe dit 5 keer per dag, en ongeveer 20 minuten per keer :
-Adem uit tot je longen helemaal leeg zijn
-Hou dit 5 seconden vast (*)
-Adem in tot je longen helemaal vol zijn
-Hou dit 20 seconden vast
-Haal even normaal adem en herhaal de oefening.
Doet dit dagelijks en je zult na 5 weken resultaten zien.
(*) tijdens deze stap kun je jezelf bezeren.
Te lang je longen uitgeademt vast houden kan inklappen betekenen !
Dus wees voorzichtig en ga niet te ver !
En ik denk ook niet dat het echt goed voor je is als net gerookt hebt
of als je fokking stoned bent
Deze oefening versterkt de spieren van je longen.
Je flow zal minder snel afzwakken omdat je meer uithoudings
vermogen krijgt. Je zal gegarandeerd 5x beter worden !
Je kunt na deze oefening sneller je longen vullen en legen,
daardoor kan je dus ook sneller rappen
Punchlines & Similies & Metaforen
Allereerst, wat is een punchline.
Veel mensen noemen punchlines metaforen.
maar een metafoor is eigenlijk een asociatie tussen
twee dingen zonder gebruik van de woorden zoals "als" (like and as)
Dus iets als, "Ik kluts je als een ei" is geen metafoor.
Wanneer je "als" (like and as) gebruikt noem je dat een similie
Similies zijn uitstekend geschikt voor battle raps, maar dat hoeft niet persee.
De beste manier om beter te worden in similies is oefenen.
Speel met woorden en hun verschillende betekenissen.
De engelse taal zit vol van zulke woorden.
"a slug"
een slak
een kogel
een luilak
"a dog"
een hond
een man
en vriend
"to dog"
iemand op de hielen zitten
iets nauwkeurig nagaan
De beste manier om similies te gebruiken is door ze aan het
einde van de zin te zetten.
Daar vallen ze meer op en de opbouw is groter.
Ik schrijf eerst een start zin en dan mijn zin met de similie:
I'm the only computer user that's abusin' loser's in brawls; nueterin ya'll
I'll take my rymes and shove my "tale" 'tween your legs "like a cowardly dog"
Bekijk de dubbele betekenissen en verdiep je erin :
"a tale" "a dog"
een staart een hond
een lul een man
Een metafoor is veel simpeler, je linkt gewoon een persoon, jezelf
of IETS zonder het gebruik van woorden zoals "als"
"Emcees are similes, always "liking" "ass"
(Emcees are similes, always "like and as"
hahaha, I kinda like that one. Emcees are similies, get it?
De tweede soort punchline ken je vast wel als je weleens
naar Canibus luistert.
Dit zijn de punchlines die zijn gebaseerd op het uitspreken van
beledigingen.
Dit is wanneer er iets onwerkelijks gezegt wordt dat gewoon
cool klinkt om in te beelden
ex. Richard Corey:
"I'll kill you so fast you won't have enough time to die!"
Dat klinkt gewoon dope!!!
Want normaal gesproken kan niemand zo snel iemand vermoorden,
en dat maakt het leuk.
Lees nu dit voorbeeldje van Canibus:
"I'm so ill I have AIDS scared to catch me!"
Deze zin heeft een metafoor en een overdreven bewering.
• Hij is niet allen "ill" als rapper, maar ook "ill" zoals een ziekte.
• Zelfs zo "ill" dat AIDS hem vermijdt...
De laatste punchline is gewoon een ouderwetse belediging:
Think y'all an iller clique? "Invasion's" gender identity is STILL switched
Man or woman, no matter which, the situation is YOU'RE STILL A BITCH
This line was made during a time when there was a contraversy on
whether "MC Invasion" was a guy or a girl.
So when Frosh said this simple diss line, it had hella impact.
De ouderwetse-belediging-punchline is meestal meer persoonlijk.
Je kunt ze dissen omdat ze net verloren hebben van een wack persoon,
of omdat ze een stel kakkers zijn die thug style claimen
Het moraal van deze les is, wees intventief.
Het gebruik van punchlines maakt of breekt geen couplet,
het klinkt er enkel wat beter mee.
Punchlines zijn meer een extra smaakje eraan geven.
De rest van je couplet moet ook goed zijn !
Dus ga eerst je andere skills verbeteren, punchlines komen later wel,
maar voor degenen die hiermee willen beginnen, leer deze les uit je hoofd !!
Verbeelding Hoe je een goed verhaal maakt
-------------------------------------------------------------------
Verbeelding is het gebruik van beschrijvende woorden om de luisteraars in
de scène te trekken. Het maakt verschil tussen een goed verhaal en
een super dope verhaal. Spreken tot de verbeelding is de methode
om ons publiek in een warme deken van virtual reality te rollen.
Het verdiept de zintuigen en is vaak gebruikt om een gevoel over te brengen.
De verbeelding tekent beelden door middel van woorden, maar te veel
mensen houden het bij een simpele tekening. Verbeelding kan je woorden laten leven,
het is veel meer dan een visueel hulpmiddel. Daarom noem ik deze les Verbeelding,
omdat we gaan proberen een levendige wereld voor onze luisteraars te creëren door
hun verbeelding aan te spreken. We moeten leren om een persoon helemaal te
betrekken bij het verhaal. Laten we eens kijken naar onze zintuigen en
de woorden waardoor ze aangestuurd worden.
Hier is een kort verhaal om sensatie toe te lichten.
---------------------------------------------------------------------
Zicht:
I cringed as they flipped the switch and my father's body convulsed. Waves of electricty pulsed through him. I could see his body was boiling, by the bubbling pockets of skin writhing across his arms. Finally, his eyes burst, spraying juice and lacerated retina across the observation window. I blinked back tears as I watched the remains of my father's beautiful blue eyes drizzle slowly down the clear plexiglass.
Geluid:
The gasps behind me reminded me that I wasn't alone. Rustling clothes betrayed the discomfort of the crowd. Suddenly, I heard a lock unlatch with a powerful metalic thunk. The warden's loud, authoratative voice caught me off guard in the quiet room. "Come here boy, you best learn whats it like for criminals 'round these parts.", he rasped with his strong southern accent.
Geur:
By the aroma that assailed my nostrils, I guessed that he had been drinking rather heavily. My father used to smell like that... Taken through a maze of gates, I finally entered the chamber. I knew I was there by the putrid smell of scorched flesh. I was too afraid to open my eyes, but I could smell death lingering heavy on the air... with each breath I took, it consumed my lungs, taunting me with its vile, wretchedness.
Aanraking:
"Go on now, boy, give your father a hug!" He slapped my back hard, shoving me toward the slumped corpse. I extended my hands to regain my balance, just in time to catch myself on the warm, soft mush of arms that had once been strong and supple. I accidently gripped too hard, tearing through the weak skin. Warm liquid poured over my small hands in a slimy cascade of oozing puss and blood.
Smaak:
A salty tear slid down my cheek. I reflexively wiped it off, smearing my mouth with my father's bitter blood. I hunched over, spasming, horrid bile creeping through my throat, burning my mouth with hot, chunks of the last meal I shared with dad.
-------------------------------------------------------------------
Zoals je zelf als ziet maken beschrijvende woorden een realistische situatie
voor de luisteraars. Zie hoe ik bijvoeglijk naamwoorden (woord om zelfstandig
naamwoord te beschrijven) en bijwoorden (woorden die een handeling bepalen)
gebruik om toe te voegen aan de luisteraars ervaring.
Je moet ook altijd je werkwoorden zorgvuldig kiezen, omdat het juiste werkwoord
even veel kan beschrijven als een zin vol met bijvoeglijk naamwoorden.
Laat je beschrijvingen altijd samen gaan in harmonie zodat de luisteraars
ervaring stuurt inplaats van hem te verwarren met een spervuur aan verbeelding.
De sleutel tot een goed verhaal, is de ervaring zo echt te maken zodat
de luisteraar het geloofd !
Wordplay
Wordplay word vaak verkeerd begrepen door veel mensen.
Het is ook moeilijk om iemand wordplay te leren, wel kan ik jullie
vast leren hoe het wel en niet moet.
Dubbele betekenis
Voorbeeld: make ya O², like the oxygen ya wasted/ (0-2)
Voorbeeld: titanic’s the sixth sense, icy dead people/ (I see)
Voorbeeld: like robin hood, ya just found out ya marry men/ (merry)
Dit is mijn meest effectieve punchplay methode.
Door het gebruik van dubbele betekenis verbind je
twee homofonen (je wordplay) in een punchline.
Let op homofones, dit includeerd niet de woorden die BIJNA gelijk klinken.
Woord breuk
Voorbeeld: what took you twenty? i in-ten-did/ (intended)
Voorbeeld: all new? all blue? this kid’s walkin crip-tonight/ (kryptonite)
Voorbeeld: wearin ya out, just another casual-tee/ (casualty)
Dit zijn de makkelijkste wordplays om mee te beginnen aangezien
je enkel een woord in stukken hakt en weer in elkaar zet.
Het is niet persee nodig om hier homofonen mee te gebruiken om het
onder wordplay te classificeren,
Maar homofonen maken het wel meer vindingrijk !
Woord Fusie
Voorbeeld: like pregnant christians, ya never de-fetus kids/ (defeat us)
Voorbeeld: must be on the budget phone service cause ya clique inactive/ (click in active)
Bij deze wordplay moet je enkel woorden samen voegen door homofonen.
Dit is GEEN wordplay !
Voorbeeld: like night of the living dead, i’m layin off this coroner/
Voorbeeld: i got more deaf lines than beethoven/
Voorbeeld: hump hoes like egore’s daughters/
Dit zijn goede punchlines maar geen wordplays.
Een punchline is vaak een vergelijking om iemand voor schud te zetten
of om iets slims te zeggen ofzo.
[ Dit bericht is gewijzigd door op 09-11-2005 @ 13:47:12 ]
---------------------------------------- chicks willen me maar doortrekken omdat ik de shit ben// |