Deze site is tegenwoordig een archief over Nederlandse hiphop vroeger en krijgt geen updates meer. Zowel de site als forum zijn te tof geweest om niet online te houden.
Index   -   Actieve onderwerpen   -   Beleid   -   Zoeken   
 Index / Drop je eigen audio /
MCMenno
McMenno is de naam...
Gepost door MCMenno op vrijdag 23-12-2005 om 14:54:39
http://rapidshare.de/files/9594594/Giko_ft_McMenno_-__Omdat_ik_zo_ben__vers1_.WAV.html

Zeg ff wat jer van vind
Ko-eN Gepost door Ko-eN op vrijdag 23-12-2005 om 23:43:19
Beat is dope.
Je stem is alleen egt kut sorry.
Pidie-Boy
Gepost door Pidie-Boy op zaterdag 24-12-2005 om 17:53:01
opzich niet echt veel mis mee,
maar ook niets bijzonders,
en je hebt echt een bafstem ( niet om te haten hoor )
Spliffmeister
katslauw
Gepost door Spliffmeister op zaterdag 24-12-2005 om 18:32:57

----------------------------------------
Tot de schijt ons dood.
Groninger
ik voel mij TOF
Gepost door Groninger op zondag 25-12-2005 om 06:04:46
LOL
----------------------------------------
FC Groningen: THE PRIDE OF THE NORTH
Patreez
Gepost door Patreez op zondag 25-12-2005 om 14:09:32
hey man..

probeer beter te articuleren. dan word het al prettiger om te luisteren. want nu kan ik je soms niet goed verstaan (kan ook aan mij liggen)

ik deed ook vaak audios op gestolen beats.. maar probeer eigen beats te regelen, je hoeft ze niet zelf te maken, maar probeer gewoon originele beats van mensen te krijgen (zelf maken is natuurlijk ook erg vet)... deze beat komt iedereen al bekend voor denk ik, en als je de originele kent dan is het minder leuk om te luisteren naar wat (minder goede dan het originele) nederlanders op de beat rappen.
het kan ook leuk zijn om te horen wat (nederlandse) rappers op een gestolen beat doen vind ik, maar dan moeten de raps ook echt goed in elkaar zitte

hey, mazzel he!



Mx Fortune
Gepost door Mx Fortune op zondag 25-12-2005 om 15:41:44
Allereerst merk ik dat je je beat te hard , en je stem te zacht hebt staan ! Zorg dat , als je gaat afmixen, je stem een beetje met de beat samen valt. Ik heb het gemeten en je stem mag 2½ db zachter en je beat mag 2db harder.

Flow :

Je flow is niet denderend. Het lijkt op dit moment of je alles van een blaadje af leest. Het klinkt nu als 1 lang verhaal. waar het vaak beter is om het in "delen" te rappen. Je mist stukjes pauze voor adem , of simpelweg om je bar mooi af te ronden. Op dit moment rap je in 1 keer door en de beat loopt ook door. Op een gegeven moment ben jij klaar met spelen.....je beat nog niet. Je mist dus je bars. Om mooi te flowen , zou je moeten beginnen met het spitten van je rijmwoorden op de snare :

Boem Boem Tik, Boem Boem Tik
Ik loop over straat met mijn vrienden
Boem Boem Tik, Boem Boem Tik
En hoop ook wat geld te verdienen

Als je je rijmwoorden op de snare plaatst , dan loopt het geheel beter. zodra je dan met je nieuwe zin begint, dan is het niet 1 lang verhaal , maar gewoon een net stuk, met afwisseling. Vergelijk het hiermee :
-------------------------------------------------------------------------
Jij:

bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla
------------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------------
zo is het mooier :

bla bla bla bla bla bla bla
bla bla bla bla bla bla bla
------------------------------------------------------------------------

Stemgebruik :

Zoals je je stem nu gebruikt , is het erg monotoon. Tevens prop je ongelijfelijk veel weg. Om het geheel mooier te laten klinken pakken we het in stukken aan.

Wegproppen :

Nooit doen ! dan maar wat woorden minder. Zo ziet het er nu uit :

ik loo over straat wantjaje weet hoe 't altij gaat

nee ! Niet doen , pak het dan anders aan :

Ik loop over straat , je weet hoet het gaat.

Probeer ten allertijden rust in je track te houden. Ga niks haasten of proppen. Als je het gevoel hebt dat je zo veel mogelijk in 1 zin wil proppen , maar het de kwaliteit van je text verneukt , probeer het dan anders te verwoorden. Het principe is , om zoveel mogelijk te zeggen , in zo min mogelijk woorden.

Monotoon :

Je klinkt erg saai. Het is net of je snel je text hebt gemaakt en het rechtstreeks van je blaadje af leest. ( tip : neem je track ff snel op met de text , zet hem op je mp3 speler en luister hem een paar dagen , zodat de text in je hoofd zit. Bij de echte opnames, zal je dan je text kennen, en hem veel makkelijker kunnen inspitten ).
Probeer ook je stem anders te gebruiken !

Klemtonen leggen en je stem verlagen/verhogen/vervormen is van essentieël belang bij je tracks. Simpelweg , omdat dit het gevoel in je track bepaald ( zeker gezien de title, een track met diepgang). Als je de klemtonen goed legt in je eindruim ( voorbeeld staat schuingedrukt bij het stukje "flow" ) dan zul je dat al snel merken. Spreek deze woorden anders uit.

Bij wijze van oefening zou je ze een toontje hoger kunnen doen. Later zul je midden in je zinnen ook woorden gaan ontdekken waar je dit toe kan passen. Probeer dus met je stem te spelen. Want je weet, als het fout gaat. Delete en overnieuw tapen die handel. Probeer het gewoon eens, doe eens gek !

Afmixen :

Misschien wel HET moeilijkste voor sommige mensen om te doen en waar toch de meeste kwaliteit verlorgen gaat. Met de juiste technieken kan je een blokker-mic nog redelijk goed uit de verf laten komen.

Wat ik , zoals ik zei , merkte bij je track was dat je stem te hard staat en je beat te zacht staat. Je moet vanzelf die verhouding aan gaan voelen. Maar tot die tijd even wat tips voor je.

Als je gaat afmizen ( uitgaanden dat je 1 beat hebt en 1 of meer stem-sporen ) gaan we uit van het principe 0 , -2 , ( mijn eigen verzonnen principe ) dat wil zeggen dat je de beat op zijn basis volume laat ( 0db , gezien de kwaliteit, omdat beats reeds zijn afgemixed ) en -2 is de basis van je stem-volume ! Om dit te testen en te zien heb je in cool edit de zogenaamd VU Meter ( groene balk onderin ) Zorg dat deze nooit op rood komt te staan.

Om het goed te meten , gaan we stap voor stap werken. Eerst gaan we de beat meten , door de stem op "Mute" te zetten en de beat af te spelen. Voor voorbeeld , zie "Afbeelding 1"


Afbeelding 1
Staat hij in het groen en raakt hij het rode niet ? Mooi ! dan passen we hetzelfde toe op de stem. Zet je beat op "Mute" En speel je stem af. Mocht het nou in het rode komen, pas dan je volume links aan ( bij pan , daar in de buurt ) totdat het goed is !

2e Stem :

De essentie van je 2e stem is , om het geheel goed te laten klinken. Minder vlak en ééntonig. Zo kun je je rijmwoorden benadrukken , andere woorden hoger of lager uitspreken etc etc ( ook , wat ik zelf doe , ik gebruik maken van een los spoor , met geluids effecten e.d. Die zet ik altijd -5db in vergelijking met de rest).

---------------------------------------------------------------------------------
Hoe ik het toepas is als volgt :

1. Beat
2. Normale stem (links 100% )
3. Normale stem (rechts 100% )
4. 2e stem (links 100% )
5. 2e stem (rechts 100% )
6. Extra stem , geluiden etc , -5db , center
---------------------------------------------------------------------------------
Zie "afbeelding 2" voor een voorbeeld ( echter, de volume's e.d zijn slechts richtlijnen en in verband met de kwaliteit van mijn microfoon. Zelf uitzoeken dus, wat het best bij je eigen setup past )


Afbeelding 2

Stem Kwaliteit :

Met sommige truukjes die ik toepas , kan zelfs een Blokker-mic waar ze je zelfs geld TOE geven , omdat ze zo krep zijn , nog redelijk klinken !
We passen ( om te beginnen de optie "soft knee" toe. Deze zal je stem beter en "echter" laten klinken. Minder vlak of hol, maar gevulder ! ( zie "Afbeelding 3" )
Dit kan je toepassen op al je Stem-sporen maar NIET op de beat, deze is al afgemixed !

---------------------------------------------------------------------------------
Zo pas je hem toe :

1. Dubbelklik op je stem spoor
2. Selecteer je hele stem
3. Amplitude --> Dynamic Processing --> Classic soft knee
4. ok !
5. Alle loze stukjes voor en na je stëm op "silence" zetten.
---------------------------------------------------------------------------------


Afbeelding 3

Dan wens ik je bij deze veel Succes ! En als je nog vragen hebt, pm me maar even , dan leg ik het één en ander nog wel uit !

Merry X-Mas

Edit : plaatjes werken niet, kan iemand mijn links fixen , zodat de afbeeldingen het hier doen ? Dankje sjeun !

[ Dit bericht is gewijzigd door op 09-01-2006 @ 10:24:15 ]
poppekontje Gepost door poppekontje op zondag 25-12-2005 om 16:10:30
wow man feed van jou zouden ze in de tutorial moeten zetten ik heb hier ook wat aan
chill
----------------------------------------
www.joeyvankoningsbruggen.nl
livio om 22:17:37 :
Joey is een baas.
@Koningsbruggen
Mx Fortune
Gepost door Mx Fortune op zondag 25-12-2005 om 16:35:33
Quote:
poppekontje schreef op 25-12-2005 @ 16:10
wow man feed van jou zouden ze in de tutorial moeten zetten ik heb hier ook wat aan
chill


Heel mooi om te horen !

En dank aan livio voor het helpen met de plaatjes !

Hoop dat alles duidelijk is zo
die ene kerel
SLMEARV
Gepost door die ene kerel op zondag 25-12-2005 om 16:36:56
Hm, alles is dus al gezegd door MX, wat een pakket tekst gek!
----------------------------------------
smooth criminal on beatbreaks
Hyreme
Gepost door Hyreme op zondag 25-12-2005 om 16:48:36
eey vet man.. nu nog zorgen dat me mic het doet op me pc
----------------------------------------
Pupils dilate like columbine killers with slow watches
Pila
Boven De 18
Gepost door Pila op zondag 25-12-2005 om 18:13:51
dope uitleg mx!!
----------------------------------------
maak je koud als ijs en steek je met een lepel
Patreez
Gepost door Patreez op zondag 25-12-2005 om 20:01:45
wow hij gaat los!!

je hebt weer wat goeds gedaan voor de hiphop samenleving!!
Mx Fortune
Gepost door Mx Fortune op zondag 25-12-2005 om 20:40:34


Doe het graag
ReLex
Messatsu!
Gepost door ReLex op zondag 25-12-2005 om 20:41:29
Haha deze pagina gaat bij mijn favorieten..
Xflipit
Listen To Me
Gepost door Xflipit op zondag 25-12-2005 om 20:44:31
woooooooooooooooooooow gek man
----------------------------------------
Sean is a rapper but rapping is lame.
unDISSputed Gepost door unDISSputed op maandag 26-12-2005 om 00:00:41
beat is wel vet
ik moet wel lachen om je stem
je hebt vage stem haha
----------------------------------------
My songs make the world go round and ur girl go down
unDISSputed Gepost door unDISSputed op maandag 26-12-2005 om 00:01:24
welke beat is dat ook alweer?
----------------------------------------
My songs make the world go round and ur girl go down
Swike
Newskool
Gepost door Swike op maandag 26-12-2005 om 23:58:28
Yo MX, welk programma is dat die daar op die afbeeldingen staan?
en waar kan ik die krijgen/kopen/downen?
----------------------------------------
He that would live in peace and at ease, must not speak all he knows, nor judge all he sees.
unDISSputed Gepost door unDISSputed op dinsdag 27-12-2005 om 01:24:10
cool edit, iemand heeft vast wel een linkje voor je
----------------------------------------
My songs make the world go round and ur girl go down
livio
Oldschool
Gepost door livio op dinsdag 27-12-2005 om 10:57:44
cool edit is niet meer toch? is dat niet adobe Audition geworden?

Die heb ik althans en is practisch hetzelfde.
Angelix
jeweetwie
Gepost door Angelix op dinsdag 27-12-2005 om 11:02:54
Adobe Audition werkt toch iets anders.
----------------------------------------
Ik beschouw mezelf een held in dit,niet volgens opinie
maar omdat ik mezelf geweldig vind.
livio
Oldschool
Gepost door livio op dinsdag 27-12-2005 om 11:12:28
zou kunnen.
kerstman
Gepost door kerstman op dinsdag 27-12-2005 om 11:13:14
thanx voor die uitgebreide feedback man...
Swike
Newskool
Gepost door Swike op dinsdag 27-12-2005 om 11:57:09
Ik zal die Adobe Audition wel even zoeken op google
Thnx
----------------------------------------
He that would live in peace and at ease, must not speak all he knows, nor judge all he sees.
livio
Oldschool
Gepost door livio op dinsdag 27-12-2005 om 11:59:50
gewoon de demo downloaden en vervolgens de crack opzoeken via astalavista.com ofzo.
Jos de Boss
Jops
Gepost door Jos de Boss op dinsdag 27-12-2005 om 13:57:23
Quote:
poppekontje schreef op 25-12-2005 @ 16:10
wow man feed van jou zouden ze in de tutorial moeten zetten ik heb hier ook wat aan
chill


Word, en ik denk dat wij niet de enigste zijn.
----------------------------------------
Jos de Boss
Dadre
Dus dat
Gepost door Dadre op dinsdag 27-12-2005 om 14:01:00
Ik kan ook Antares Microphone Modeler aanraden, heel dope DirectX plugin.
----------------------------------------
Professioneel webdesign, tegen redelijke prijs.
http://www.websitenow.nl
 Index / Drop je eigen audio /
© 1998 - 2024 NLhiphop.nl. Alle rechten voorbehouden - All rights reserved. Parsed in 0.0081 sec.