Deze site is tegenwoordig een archief over Nederlandse hiphop vroeger en krijgt geen updates meer. Zowel de site als forum zijn te tof geweest om niet online te houden.
Index   -   Actieve onderwerpen   -   Beleid   -   Zoeken   
 Index / Algemene zaken /
DeGroteBaas
B-Slapped
Gepost door DeGroteBaas op zaterdag 08-04-2006 om 18:07:25

Middelbare scholen zijn in vergelijking met enkele jaren geleden minder terughoudend bij het serveren van alcoholische dranken tijdens schoolfeesten. Dat blijkt uit een donderdag gepubliceerd onderzoek onder 450 leerlingen van vijftig scholen in het voortgezet onderwijs. En ik vind dat helemaal zo erg nog niet. Er word geexperimenteerd en dat ook nog eens onder het toezicht van volwassenen. Dus niet stiekem op straat zonder toezicht en vaak met vandalistische gevolgen.

Ruim tweederde van de leerlingen drinkt alcohol op hun schoolfeest, dat vaak wordt gehouden in een café of discotheek. Van deze groep drinkt de helft van de leerlingen meer dan vijf glazen alcohol. Vijf glazen alcohol? Is dat een reden om je meer dan druk om te maken?

De kenners zeggen van wel. Omdat scholieren die nog geen 16 zijn ook eenvoudig aan een alcoholisch drankje te kunnen komen. De helft van de 12 tot 15-jarigen drinkt alcohol op schoolfeesten. Van de drinkers onder de 16 kan tweederde daar zelf alcohol kopen. Op het gemiddelde schoolfeest drinkt 72 procent van de jongens en 63 procent van de meisjes alcoholische drank. Zijn deze feiten schrikbarend? Is hier een stijgende lijn te bekkenen? Ja ik bespeur deze wel. Misschien moeten de grenzen beter aan gegeven worden.

Tweederde van alle ondervraagde leerlingen geeft aan dat het niet moeilijk is op hun schoolfeest alcohol te kunnen kopen, als je nog geen 16 jaar bent. Eén op de zes jongeren zegt wel eens alcohol te hebben gedronken in een tussenuur of pauze. Een kwart van de jongeren zegt dat er wel eens een klasgenoot aangeschoten in de klas zit. En dat weten wij allemaal of dat hebben wij wel eens gezien. En beste lezers dan hebben we nog niet eens gepraat of het softdrugs beleid. 2 op de 10 leerlingen van de middelbare school geeft toe wel eens stoned in de les te hebben gezeten. Is dit het eind van ons Nederlandse tolerantie beleid?

De leeftijd voor verkoop van alcoholhoudende drank zou omhoog moeten naar 21 jaar. Ouders moeten veel meer toezicht houden op de alcoholconsumptie van hun minderjarige kroost. Ook zou er beter lokaal overheidstoezicht moeten komen op jeugd en drankgebruik. Dat zegt Dhr A. Kleinman(inspecteur-generaal van de Voedsel- en Warenautoriteit) Volgens de man is de controle van op winkeliers die drank verkopen aan jongeren onder de 16 onvoldoende! \"Uit onderzoek blijkt dat drankverkoop aan jongeren onder de 16 daalt.

Maar ook zie je dat jongeren tussen de 12 en 16 jaar wel steeds meer drinken in de prive-sfeer". En zo hoort het toch ook? Laat de overheid opzouten met dat bemoeizuchtige klimaat. De een na het andere bureau wordt opgericht om ons jongeren beter te peilen en te controleren. Voorbeelden zijn bureaus als SIRE, WMA, Halt en de GGD. Het is altijd nog goed gegaan met jongeren want hoe dan ook, jongeren blijven altijd experimenteren met zaken die niet voor de hand liggen. Zo lang de overheid maar campagnes voert? Ouders moeten er voor blijven waken en altijd de grenzen aan geven. Geef jongeren ruimte hun eigen balans op te maken. Word deze niet gegeven dan is het mooi deze column af te sluiten met; Een kat in het nauw kan soms rare sprongen maken

Joeri Lemke

fresh-n-drivin
Gepost door fresh-n-drivin op zaterdag 08-04-2006 om 18:08:20
lang leve het leven
[ Dit bericht is gewijzigd door op 08-04-2006 @ 18:08:32 ]

----------------------------------------
TILBURG
creative
Fresh
Gepost door creative op zaterdag 08-04-2006 om 18:12:22
Ik heb echt zo zware scheit aan.

Als wij ons kapot willen zuipen en ons de tering willen stonen doen we dat toch lekker?

Ik ben 15, en drink ook wel regelmatig. Niet schrikbarend vaak.
Persoonlijk, denk ik dat het niet aan de overheid of dergelijke ligt. Maar vaak bij de ouders.

DeGroteBaas
B-Slapped
Gepost door DeGroteBaas op zaterdag 08-04-2006 om 18:14:45
inderdaad, het probleem ligt bij de ouders als de ouders continu aangeven dat je als tiener niets mag, wie niets mag gaat er toch tegen in, .. je wil het tegenbewijs leveren vooral als tiener
Remy
Ja toch..
Gepost door Remy op zaterdag 08-04-2006 om 19:08:18
Ouders hebben er geen reet mee te maken (bij mij iig) als ik wil blowen/drinken doe ik dat, niet omdat me ouders zeggen dat het niet mag of niet verstandig is. Ik bedoel als ze zouden zeggen JA HET IS GOED VOOR JE, BLOW ELKE DAG!, dan zou ik echt niet opeens gaan stoppen ofzo.

Die keuze ligt bij de persoon zelf denk ik.
----------------------------------------
Real name, No gimmics
DeGroteBaas
B-Slapped
Gepost door DeGroteBaas op zaterdag 08-04-2006 om 19:19:19
Dan wil ik van jullie weten waar dan de balans ligt tussen overheid, ouders, en jullie zlef zeg het maar
livio
Oldschool
Gepost door livio op zaterdag 08-04-2006 om 19:20:29
overheid 20% wet en regelgeving
ouders 50% opvoeding
jijzelf 30% laten zien dat je wat met die opvoeding doet
Özcan
cum suis!
Gepost door Özcan op zaterdag 08-04-2006 om 19:22:48
Quote:
livio schreef op 08-04-2006 @ 19:20
overheid 20% wet en regelgeving
ouders 50% opvoeding
jijzelf 30% laten zien dat je wat met die opvoeding doet


ik mis het percentage aan invloed dat door de omgeving (vrienden, school...tv/internet) uitgeoefend wordt..
----------------------------------------
Sekstape van mij met je moeder
livio
Oldschool
Gepost door livio op zaterdag 08-04-2006 om 19:23:37
Ik heb het niet over beïnvloeding van WEL drinken, maar in mate van verantwoordelijkheid bij de persoon zelf.
DeGroteBaas
B-Slapped
Gepost door DeGroteBaas op zaterdag 08-04-2006 om 19:33:41
ja tuurlijk ligt de uiteindelijke keuze bij jezelf, maar je word 24 uur perdag beinvloed, geen keuze die je maakt maak je zelf, .. want alle voor en na delen verbonden aan een keuze of stap zijn beinvloed door derden
Prow
Rechtvoorjeraaprap
Gepost door Prow op zaterdag 08-04-2006 om 19:35:45
ja en soms is dat alleen maar goed,
----------------------------------------
Geen nextlevelshit ik kom de game direct uitspelen met dit
DeGroteBaas
B-Slapped
Gepost door DeGroteBaas op zaterdag 08-04-2006 om 20:04:50


draag eens voorbeelden aan
die Lange
HARD
Gepost door die Lange op zaterdag 08-04-2006 om 20:11:27
zuipen kreng!
Buitengewoon Gepost door Buitengewoon op zaterdag 08-04-2006 om 20:14:50
Quote:
die Lange schreef op 08-04-2006 @ 20:11
zuipen kreng!

----------------------------------------
ya diggg
Buitengewoon Gepost door Buitengewoon op zaterdag 08-04-2006 om 20:15:55
fok dat gezeik, het is niet voor niks weekend.

en voor doordeweeks heb ik geen excuus.
----------------------------------------
ya diggg
 Index / Algemene zaken /
© 1998 - 2024 NLhiphop.nl. Alle rechten voorbehouden - All rights reserved. Parsed in 0.0135 sec.