Deze site is tegenwoordig een archief over Nederlandse hiphop vroeger en krijgt geen updates meer. Zowel de site als forum zijn te tof geweest om niet online te houden.
Index   -   Actieve onderwerpen   -   Beleid   -   Zoeken   
 Index / Algemene zaken /
araphor Gepost door araphor op zondag 23-03-2003 om 17:07:50
Even een paar dingen die mij bezig houden.

Het valt me op dat veel mensen op dit forum vrijwel alle spelling- en grammaticaregels volledig aan hun laars lappen. Er zijn zelfs mensen die vrijwel geen hoofdletters of interpunctietekens gebruiken.

Quote:
in die andere landen beweren ze iig niet op de borden dat er een trein komt die helemaal niet komt of altijd te laat, als je veel treinen wilt laten rijden, doe het dan goed, en bovendien is het openbaar vervoer in andere landen ook stukken goedkoper en hier superduur en als ze het zo duur maken hier moet ze ook service verlenen (niet zoveel vertrageingen/ slechte omroepberichten etc) zoals de prijs is, en als ze dat niet blijken te kunnen, moeten ze de prijzen eerder lager maken, en zeker moeten ze niet ook nog eens de prijzen gaan verhogen die al te hoog zijn in verhouding met de kwaliteit


Ja mensen, bovenstaande is één zin. En misschien is de zin nog niet eens afgelopen, gezien er geen punt staat aan het eind. Dit vind ik toch wel opmerkelijk, voor een NLhiphop forum. Dat terwijl hiphop toch voor een groot gedeelte draait om taal.

Ook worden woorden vaak fout geschreven. En dan heb ik het niet over spellingsfouten, maar over fouten zoals 'ikke doe', 'enne', 'me broer', 'waddan', 'nou es' en 'der vriendje'. Ik kan me bijna niet voorstellen dat men dit per ongeluk doet.

Dat woorden verkeerd gespeld worden kan ik nog wel begrijpen, ik maak zelf ook regelmatig spelfouten (gelukkig is er een teig die veel van mijn fouten opmerkt), maar ik probeer ze zo min mogelijk te maken.

Quote:
ik vond m ni van de beste maa soms wel grappig


Ook de zinsopbouw is vaak dramatisch. Met een zin als hierboven kan ik heel weinig. Toch kom ik zulke zinnen erg vaak tegen.

Ik weet, sommigen op dit forum kunnen er écht niets aan doen ( mensen als N8 ), maar aan de andere, niet dyslectische mensen wil ik toch vragen om een beetje op hun taalgebruik te letten. Een kleine moeite, lijkt me.

Het móet niet, maar het is wel prettiger voor de mensen die hun tekst trachten te lezen.

Nog één dingetje: gebruik duidelijke topicnamen. Als een topic 'hola' heet weet ik niet waar het over gaat. Ook 'ja goedzo', 'Heb jij al...' en 'Dat zuigt !' zijn naar mijn idee niet de duidelijkste topictitels. Maar dit staat geloof ik ook al in de F.A.Q.

Dat was het wel even voor nu.

Edit:
#1
<Sun, 05:14> <teig> 'interpunctietekens'
<Sun, 05:14> <teig> interpunctie = leestekens
<Sun, 05:14> <teig> dus, dubbelop

#2
<Sun, 05:17> <expected> in·ter·´punc·tie·te·ken (het ~)
<Sun, 05:17> <expected> 1 leesteken
[ Dit bericht is gewijzigd door op 23-03-2003 @ 17:18:57 ]
squee
hm..
Gepost door squee op zondag 23-03-2003 om 17:11:38
bleh ik heb geen zin om hier op mn nl te letten hoor..maar ik kan t heus wel
----------------------------------------
Vind je dat normaal?
dap
038
Gepost door dap op zondag 23-03-2003 om 17:26:31
macht der gewoonte op een forum. In een email of whatever let ik er veel meer op dan even snel iets hier tikken. Maar ik probeer het wel een beetje leesbaar te houden en volgens mij ben ik nog niet een van de slechtste hier.

Wat betreft die topic titels, het is juist lekker om eens niet zoveel op de taalregels te moeten letten, al hebben veel mensen wel last van een ernstige vorm van razorism .. Je krijgt er hier geen cijfer voor, tenzij jij dat van plan was
SBU
Lieve kale dude - Godcomplex
Gepost door SBU op zondag 23-03-2003 om 17:36:37
Ik let hier laatste half jaar dus voor mij zelf veel meer op. IRC is eigenlijk de reden dat m'n Nederlands hard achteruit is gegaan. Ik maak nu de simpelste spellingsfouten, en kan twijfelen over de domste kleine dingen.

Soms start ik gewoon me word op, om iets door de spellchecker te halen. Ik zelf heb er eik best een hekel aan om teksten zonder enters, hoofdletters aan begin van de zin en punten en komma’s te lezen. Vaak wordt het dan een vrij onsamenhangend verhaal.

Niet zo erg, maar vaak wel irritant en niet uitnodigend om te lezen.
----------------------------------------
Leyla! : ik wilde even zeggen dat ik jou een eindbaas vind omdat je zomaar voor niks en in je vrije tijd een goede website en forum opzet als nlhh
Loki
Dope Dingo
Gepost door Loki op zondag 23-03-2003 om 17:48:17
Voor mij is zo'n forum toch vaak niet veel meer dan een digitale kroeg waar je met elkaar aan het ouwehoeren bent. Dus is de verleiding om dan spreektaal te gaan tiepen ook vrij groot. Vandaar dat ik me er ook regelmatig aan "zondig".
Ik zie zelf ook niet helemaal wat het probleem is, zolang het nog enigszins leesbaar blijft.
----------------------------------------
En daar waai ik in mijn ballonvermomming met alle winden mee
SBU
Lieve kale dude - Godcomplex
Gepost door SBU op zondag 23-03-2003 om 17:52:10
Quote:
Loki schreef op 23-03-2003 @ 17:48:17
Voor mij is zo'n forum toch vaak niet veel meer dan een digitale kroeg waar je met elkaar aan het ouwehoeren bent. Dus is de verleiding om dan spreektaal te gaan tiepen ook vrij groot. Vandaar dat ik me er ook regelmatig aan "zondig".
Ik zie zelf ook niet helemaal wat het probleem is, zolang het nog enigszins leesbaar blijft.


Ik vind persoonlijk dat het een beetje aan het soort topic ligt. Een 'serieus' topic zie ik liever 'serieus' getypt. Terwijl dat mij bij een allerdaags topic veel minder kan schelen.

Zolang het meer niet 1 lange zin gaat worden of onduidelijk gaat worden. Dat vind ik gewoon irritant. Maar das mijn mening...
----------------------------------------
Leyla! : ik wilde even zeggen dat ik jou een eindbaas vind omdat je zomaar voor niks en in je vrije tijd een goede website en forum opzet als nlhh
squee
hm..
Gepost door squee op zondag 23-03-2003 om 21:50:54
het is voor mij al moeilijk genoeg om het typefoutloos te houden, zie: sommige posts van mij
----------------------------------------
Vind je dat normaal?
Mip
Gepost door Mip op zondag 23-03-2003 om 22:14:52
ik let niet echt op spelling, zeker niet op hoofdletters
N8
Roy wears Casio watches! Be like Roy, wear Casio!
Gepost door N8 op maandag 24-03-2003 om 01:06:21
Quote:
araphor schreef op 23-03-2003 @ 17:07:50
Ik weet, sommigen op dit forum kunnen er écht niets aan doen ( mensen als N8 ), maar aan de andere, niet dyslectische mensen wil ik toch vragen om een beetje op hun taalgebruik te letten. Een kleine moeite, lijkt me.
[/edit]


Jah.., ik snap wat je bedoelt ara... je bedoelt negers he? Je bent gewoon jaloers! Je wilt zo graag een neger zijn, maar als je op straat 'yo' roept wordt je uitgelachen door latino's, negers, chinezen, grieken, aboriginals, slowaken, werklozen buiten de GAK, Tim Immers, de tramchauffer, doven, blinden, mensen uit vroomshoop, tante Tina, de postbode, binnenhuisachitecten, zwervers, baby's, pelsdieren, kranten jongens, qyroz, etc.. Je zult nooit een neger zijn ara... vandaag niet, morgen niet, volgende week niet, gisteren niet! Leef er maar mee. Ara... jij bent blank! Misschien ben je blank als straf voor iets wat je hebt gedaan in een vorige leven ofzo... maar hoe dan ook... je bent blank. Morgen zul je wakker worden en denken... shit... ik ben blank! Zeik niet dat wij anders schrijven dan je omdat wij een cultuursverschil hebben... en zeik niet dat we niet 24/7 op vandale.nl leven voor een perfect foutloze post. Je hoeft ons niet lastig te vallen als straf voor jouw huidskleur!

Begrepen?

----------------------------------------
take the baton, drop it on to the head,
and now she's dead
killin' baby seals, keepin' it real
you wanna chew the beef, but you'd rather chew the veal
coz killin' babies, for you has mass appeal
Obay
CARAJOO
Gepost door Obay op maandag 24-03-2003 om 06:27:25
ik ben dyslectisch en ik ben slecht in alle talen die ik ken (including myn moedertaal). Nou ja die beheers ik beter dan NL maar toch, ik zal voor altyd tot dood my met myn mind scheid slecht in talen zijn.
dus heb ik naar advies van myn psychiater mezelf beloofd me daar niet meer druk om te maken!

oh and dude "hola" is hallo in het spaans, ik heb nergens in FAQ gezien dat je geen hallo als topic mocht gebruiken!

Mip
Gepost door Mip op maandag 24-03-2003 om 16:43:41
Quote:
Obay schreef op 24-03-2003 @ 06:27:25
ik ben dyslectisch en ik ben slecht in alle talen die ik ken

oh and dude "hola" is hallo in het spaans

Beetje tegenstrijdig heh maja ik vind t niet boeient of mensen spelvouten maken of niet
spam
do not enter
Gepost door spam op woensdag 26-03-2003 om 13:23:10
Ik vind het eigenlijk niet echt belangrijk of er nou iemand spelfouten maakt of niet.
Of het duidelijk moet zijn, tja, als het niet duidelijk is dan lees ik het gewoon niet. Het blijft maar een forum, waar je lekker kan ouwehoeren, daarbij denk ik niet bepaald aan spelling of wat dan ook. Spelling in een forum moet naar mijn mening niet zo serieus genomen worden, ik spel ook zo vaak expres dingen vout, boeit toch niet?
----------------------------------------
if you ask me to push, then I am ready to push, but if you're pulling where I'm pushing, then why do you ask me to push? (aesop)
Mizou
OWJAHJOH??!
Gepost door Mizou op woensdag 26-03-2003 om 14:10:37
ik kan dus echt niet spellen he!
----------------------------------------
www.serife.nl
creech
Limited Edition
Gepost door creech op donderdag 27-03-2003 om 13:22:31
Quote:
ik let niet echt op spelling, zeker niet op hoofdletters

Quote:
macht der gewoonte op een forum. In een email of whatever let ik er veel meer op dan even snel iets hier tikken.

Quote:
bleh ik heb geen zin om hier op mn nl te letten hoor..


Het boeit jullie dus eigenlijk geen kont of iemand leest wat je tikt.
De taalregels hebben als enige functie dat voor iedereen duidelijk is wat je schrijft. Het is niet uitgevonden om je mee te vervelen op school ofzo
En dan doel ik opzich nog niet eens op dingen als "ik vindt", maar meer op het als 1 brij plaatsen van de tekst. Indien "de katalogus (der schepen en aanvoerders)" uit de Ilias beter leesbaar is dan je bericht doe je volgens mij toch echt iets fout. (Boek 2 Vers 485 - 759)
----------------------------------------
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bull jou kom holnaai.
Mip
Gepost door Mip op donderdag 27-03-2003 om 14:21:15
Quote:
creech schreef op 27-03-2003 @ 13:22:31
Het boeit jullie dus eigenlijk geen kont of iemand leest wat je tikt.

Precies
Ik kan heus wel spellen, alleen wat moeite met de werkwoorden die eindigen op d, t of dt

Nederlands is eigenlijk wel een moeilijke taal
Ik bedoel als ik al niet fatsoenlijk kan omgaan met de d's t's en dt's dan is t al helemaal moeilijk voor buitenlanders denk ik zo
araphor Gepost door araphor op dinsdag 01-04-2003 om 18:50:27
<Tue, 06:47> <expected> al sinds tijden een vaste bezoeker van me site
<Tue, 06:47> <expected> mijn site
<Tue, 06:47> <expected> ARGH
<Tue, 06:47> <expected> ik ga de forumspelfouten overnemen



squee
hm..
Gepost door squee op woensdag 02-04-2003 om 16:50:06
jaja ara! Je smoesjes goed maar je praat je deugd niet! Zei mn moeder dan altijd...
----------------------------------------
Vind je dat normaal?
 Index / Algemene zaken /
© 1998 - 2024 NLhiphop.nl. Alle rechten voorbehouden - All rights reserved. Parsed in 0.0123 sec.