Deze site is tegenwoordig een archief over Nederlandse hiphop vroeger en krijgt geen updates meer. Zowel de site als forum zijn te tof geweest om niet online te houden.
Index   -   Actieve onderwerpen   -   Beleid   -   Zoeken   
 Index / Optredens, festivals en parties /
Tyson
Life is a bitch
Gepost door Tyson op dinsdag 10-04-2007 om 16:15:21
De Effenaar presenteert in samen werking met Top Notch een lange nacht bomvol nederlands hiphop talent. Dit alles ter ere van de nieuwste videoclip van Eindhovenaar Kempi.


Kempi

Door de onuitputtelijke stroom aan muzikale wapenfeiten in het westen en oosten van het land zou je bijna vergeten dat het ooit zo productieve zuiden ook vandaag de dag nog spraakmakende talenten voortbrengt. In de luwte wordt er de afgelopen tijd namelijk druk bijgeschaafd aan een jonge ruwe diamant uit de straten van Eindhoven: Kempi.

De pas negentienjarige Kempi heeft zijn wortels liggen in de Nederlandse Antillen en groeide op in de lichtstad als middelste van maar liefst zeven kinderen. In een huis met vier broers, twee zussen en zijn moeder kwam hij er al snel achter dat er meer hongerige monden dan lepels eten in huis waren en alle mogelijkheden uit moest buiten die hielpen om voor zichzelf te zorgen. Het is dan ook bijna onvermijdelijk dat hij al snel in aanraking komt met justitie, van de laatste jaren zat de Kemp evenlang achter tralies als dat hij op vrije voeten liep. Logischerwijs is zijn zicht met de dag scherper gericht op uitwegen die hem uit zijn situatie kunnen halen.

Dat die uitweg misschien wel te bereiken is middels één van zijn hobbies, rappen, komt dan nog niet in hem op. Beïnvloed door mannen als 2Pac, Lil Wayne en Duvel pent hij met regelmaat neer wat hij meemaakt en om zich heen ziet, maar echt serieus is de 'Gramma Boy' nog niet met hiphop bezig. Pas na een show met zijn toenmalige crew Drama (een mengelmoes van nationaliteiten rappend in het Nederlands, Engels, Surinaams en Papiaments) beseft hij dat deze hobby wel eens zijn redding kan worden. Er worden wat nummers opgenomen en op het internet tentoongesteld, de respons is onwerkelijk. Plotseling is hij, voor zijn omgeving, getransformeerd van die hosselaar op straat naar die rapper uit Brabant Zuid-Oost. Met hulp van DJ One-2 van de SpinMasters wordt een eerste mixtape in elkaar gezet, die tot ieders verbazing uiteindelijk meer dan het bizarre aantal van dertigduizend keer wordt gedownload.

De keiharde recht-voor-je-raap-raps gecombineerd met Kempi's aanleg om melodieuze, treffende refreinen te creëren maken de Brabander een een verfrissing voor de hele Nederlandse hiphopwereld. Ga ju met du Kempi mee?

Opposites

Willy en Big 2 zijn samen The Opposites. En waar veel mannen van dromen is hen gelukt; Katja Schuurman tot tranen toe ontroeren. Zo gaat hun verhaal…

Het eerste album dat de twee samen maakten heette Youngsters, een Engelstalige plaat. Uiteindelijk kozen Willy en Big2 voor hun moerstaal en de naam The Opposites. Opposites omdat Twan heel lang en blank is en Willy heel klein en donker. Big2: “En omdat ik vet knap ben en Willy vet lelijk.”

The Opposites zijn niet vies van een flink potje Braggin’ & Boastin’, maar leveren met De Fik Erin ook enkele weldoordachte, conceptuele nummers af. Als Big2 zijn broertje in bed stopt en Willy zijn nichtje, worden ze geconfronteerd met lastige levensvragen, die ze in Slaap pogen te beantwoorden. Op Nu Ga Je Er Lekker Aan rekent Big2 op brute wijze af met zijn middelbare school frustraties en op Wat Moet Je Van Mij richt het duo zich rechtstreeks tot meneer agent; val mij niet lastig omdat ik te hard op mijn scootertje rijd, of omdat ik graffiti spuit, maar ga liever achter de echte bad guys aan. Zo luidt de strekking van hun boodschap.

De eerste officiële single afkomstig van De Fik Erin heet Fok Jou; een nummer waarop Willy en Big2 spelen met het gegeven dat Willy half Antilliaans is en Big2 honderd procent Nederlands. Over en weer confronteren ze elkaar met vooroordelen en zo presenteert het duo zichzelf, onbedoeld, op zeer actuele wijze aan het Nederlandse publiek. Big2 en compaan Willy brachten tijdens een uitzending van het NPS – programma DeBattle Fok Jou ten gehore en dat optreden liet Katja Schuurman in de zomer van 2005 zien in het programma Zomergasten.

Vorig jaar verscheen het Opposites album "Rauwdauw". Op Rauwdauw hebben ze de beschikking over beats van onder andere Reverse, Darin G en Shockmouth, die over het algemeen flink steviger pompen dan op het vorige album De Fik Erin. Het is een plaat voor de ragboeren, zoals ze zelf zeggen. Of zoals Willy het aan het begin aankondigt in ‘Geen Klasse, Geen Stijl’: “Oké... Klompen aan, kruiwagens aan de kant, høken!”.

Nina

Er zijn nog te weinig dames die hun ding doen. Die conclusie vormt voor mij een drijfveer.” Nina (25 jaar) is de eerste female mc met een platencontract bij TopNotch. Als het aan haar ligt, wordt ze in de toekomst niet aangeduid als ‘een sterke vrouwelijke rapper’, maar simpelweg als een ‘dope mc’.

Nina is een geboren en getogen Amsterdamse, met wortels in het zonnige Suriname. In Amsterdam Zuidoost staat haar huis en dankzij haar vader komt ze daar voor het eerst in aanraking met hiphop. Hij is het die haar platen laat horen van SugarHill Gang (Rapper’s Delight) en Salt-N-Pepa. Later haalt Nina’s oudere zus de eerste albums van Snoop Dogg in huis.

“Sommige mensen zullen wel denken dat ik getekend ben omdat ik een meisje ben. Dat is een van de nadelen waar je als vrouw in een mannenwereld mee te maken hebt. Wat nu telt is dat ik ontzettend trots ben en met veel passie en inzet aan mijn debuutalbum "De Lastigste" heb gewerkt.”

“Mijn sound is hard, met een zacht randje. Ik hou van die Brag & Boast shit en het zoeken naar sterke metaforen. Maar op sommige momenten zullen mijn lyrics ook autobiografisch zijn, gaan over mijn eigen leven. Er liggen al een paar nummers die zo goed als af zijn, allemaal geproduceerd door QF. Ik hou van zijn geluid, van die keiharde beats.

Winne

En opeens was daar Winne. In de nazomer van 2005 lekte de achtentwintigjarige rapper uit Rotterdam Top 3 MC op het internet wat als gevolg had dat het woord buzz geherdefinieerd kon worden. Zonder promotieteam of een album in de winkel werkte hij zichzelf in de spotlights bij verschillende media waaronder State Magazine.

Als hij als klein klein jongetje van anderhalf jaar van Paramaribo naar het Oude Westen van Rotterdam verhuist beseft hij nog niet dat hij daar tot dik in de twintig gevormd zal worden door deze wijk, wat hij later trots omzet in snoeiharde Nederlandse straatrap.

Momenteel werkt hij hard om zijn alsmaar drukker wordende leven, met een leidinggevende functie als drukke baan bij een kabelexploitant, vorm te geven en is hij ondertussen voortdurend in de studio te vinden. “Ik hoop in het het eerste kwartaal van 2007 met een album te kunnen komen, maar of dat ook gaat lukken valt nog te bezien. Ik neem mijn tijd om het te perfectioneren. Mensen hebben echt hele dope beats maar ik zoek altijd muziek dat iets in me losmaakt, en dat valt niet mee.”

dap
038
Gepost door dap op dinsdag 10-04-2007 om 16:16:50
al gedropt.
 Index / Optredens, festivals en parties /
© 1998 - 2024 NLhiphop.nl. Alle rechten voorbehouden - All rights reserved. Parsed in 0.0079 sec.