Deze site is tegenwoordig een archief over Nederlandse hiphop vroeger en krijgt geen updates meer. Zowel de site als forum zijn te tof geweest om niet online te houden.
Index   -   Actieve onderwerpen   -   Beleid   -   Zoeken   
 Index / Algemene zaken /
LRF
Antwaarpe!
Gepost door LRF op woensdag 18-06-2003 om 23:02:53
voor mn mondeling examen van nederlands moet ik weten waar sommige namen vandaan komen! daarom ff dit topic: zet hier je naam en z'n betekenis + waar je woont en de betekenis van die plaatsnaam

ik zal ff beginnen: ik ben Lander: land+(h)er = land + leger = soldaat van het landleger
ik woon in Brecht: betekend gewoon weg (komt van drecht=weg)

ik vraag me wel af van waar zwolle komt
antwerpen komt van anti werpen= tegenwerpen
amsterdam komt van amstel dam= dam aan de amstel

en nu is t aan jou!
Schaduw Gepost door Schaduw op woensdag 18-06-2003 om 23:06:51
Hetzelfde topic is al ergens.

ff de zoek-optie gebruiken.
LRF
Antwaarpe!
Gepost door LRF op woensdag 18-06-2003 om 23:12:29
ik heb t wel over je echte naam en niet over je naam op dit forum dus de naam die op je pas staat!!!! de jouwe is blijkbaar erwin: komt van (h)er+win= oorlog+vriend= vriend van t leger dus en als je in castricum woont: castrum is t latijn voor versterkt kamp, dus de romeinen zullen daar ooit een kamp hebben gehad, waarschijnlijk nog in de tijd van caesar
dap
038
Gepost door dap op woensdag 18-06-2003 om 23:19:19
heeeuh
goh waar zou Marco vandaan komen ... ooh wacht ... van Van Basten..

ok
LRF
Antwaarpe!
Gepost door LRF op woensdag 18-06-2003 om 23:25:06
van marcus natuurlijk en marcus was een latijnse naam en van basten is waarsch een geografische achternaam waar ergens ligt basten?
araphor Gepost door araphor op woensdag 18-06-2003 om 23:27:57
Paul.

Paul komt van Paulus (betekent 'klein'), een man die in de tijd van Christus de christenen vervolgde (hij heette toen nog Saulus, Sha'ul, wat 'vragen' betekent).

Later, na zijn confrontatie met Christus bekeerde hij zich en werd sindsdien Paul genoemd.
LRF
Antwaarpe!
Gepost door LRF op woensdag 18-06-2003 om 23:29:42
das pas een goeie uitleg! thx
nu je toch bezig bent: waar woon je? en weet je hoe die plaats aan zn naam komt?
limon
Gepost door limon (Oldschool) op woensdag 18-06-2003 om 23:29:56
Quote:
LRF schreef op 18-06-2003 @ 23:25:06
van marcus natuurlijk en marcus was een latijnse naam en van basten is waarsch een geografische achternaam waar ergens ligt basten?


Jij zeker niet weten wie Marco van Basten is, of wellus?

----------------------------------------
Voorzitter van de Typhoon-fanclub
LRF
Antwaarpe!
Gepost door LRF op woensdag 18-06-2003 om 23:30:37
nee niet echt, sorry
dap
038
Gepost door dap op woensdag 18-06-2003 om 23:44:33
niet ??? schaam je
LRF
Antwaarpe!
Gepost door LRF op woensdag 18-06-2003 om 23:47:54
ik dacht t niet iemand zegt hier marco borsato, die wil ik niet kenne
N8
Roy wears Casio watches! Be like Roy, wear Casio!
Gepost door N8 op donderdag 19-06-2003 om 09:31:07
Nathan = Een geschenk (van God)
----------------------------------------
take the baton, drop it on to the head,
and now she's dead
killin' baby seals, keepin' it real
you wanna chew the beef, but you'd rather chew the veal
coz killin' babies, for you has mass appeal
GZA&RZA
Would you like some coffee?
Gepost door GZA&RZA op donderdag 19-06-2003 om 09:36:47
Kenta is Japans. Ken betekent wijs en Ta sterk.
----------------------------------------
"We are not retreating - we are advancing in another Direction."
Mizou
OWJAHJOH??!
Gepost door Mizou op donderdag 19-06-2003 om 10:43:14
ik heet serife
t is een turkse naam, maar ik ben NIET turks << ik denk ik zeg t maar even want dat is altijd de vraag die er meteen achter aan komt...ben je turks dan?

ik weet alleen van over mn naam dat serife een 1 of andere godin is


tja mn moeder kende iemand die ook zo heette en t een hele mooie naam vond dus vandaar!

in turkije vinden ze t echt heel bijzonder dat ik zo heet...toen ik de eerste keer naar turkije ging (ik was 2 ofzo) hebben ze zelfs een stuk over mij en een mega foto in de krant gezet! ha hoe vind je dat!
en dat alleen maar om mn naam!

beetje jammer dat ik die krant niet heb
----------------------------------------
www.serife.nl
LRF
Antwaarpe!
Gepost door LRF op donderdag 19-06-2003 om 12:45:51
lol koel owja, juist mondeling gehad--> simepl! en nu zijn mn exaampjes gedaan! vakantie
LexLetterketter Gepost door LexLetterketter op donderdag 19-06-2003 om 14:01:37
Rob Duchateau uit Nijmegen.

Rob>>>>Germaans: Robur, of zoiets wat eik of kracht betekent. (Hup Loki, kom maar)

Duchateau>>>> Du = "van" in het Frans, Chateau = "kasteel" of "stenen huis" in het Frans.

Nijmegen>>>>Nieuwmegen>>>>Noviomagus>>>nieuwe markt

Dus: kracht van het kasteel, die woont op de nieuwe markt.


Wist je dat: het woord "hoofd" van het Latijnse "caput" is afgeleid en niet "kop". Etymologie is een rare bezigheid.
[ Dit bericht is gewijzigd door op 19-06-2003 @ 14:03:33 ]
Schaduw Gepost door Schaduw op donderdag 19-06-2003 om 14:02:22
Quote:
LRF schreef op 18-06-2003 @ 23:12:29
ik heb t wel over je echte naam en niet over je naam op dit forum dus de naam die op je pas staat!!!! de jouwe is blijkbaar erwin: komt van (h)er+win= oorlog+vriend= vriend van t leger dus en als je in castricum woont: castrum is t latijn voor versterkt kamp, dus de romeinen zullen daar ooit een kamp hebben gehad, waarschijnlijk nog in de tijd van caesar


Koel.
Mip
Gepost door Mip op donderdag 19-06-2003 om 15:24:58
Pim : De wilskrachtige beschermer

httpd.chello.nl/~p.valkenburg
limon
Gepost door limon (Oldschool) op donderdag 19-06-2003 om 16:15:27
Geertjan

Dit zal voor velen lastig te begrijpen zijn, maar hier komt het:
Geert komt van Gij heerst, ofwel Ge heerst, Ge heert...verbasterd tot Geert. Dan komt Ja man, iets wat iedereen altijd tegen mij zegt. Ik heb namelijk altijd gelijk. Ja man..jaman....jaan...jan....Ge heert, ja man! Geertjan!
----------------------------------------
Voorzitter van de Typhoon-fanclub
limon
Gepost door limon (Oldschool) op donderdag 19-06-2003 om 18:17:44
Je kan overigens hier! de betekenis weghalen.

Geertjan:

Geslacht:
m

verklaring:
Duidelijke combinatie


Geert:
verbastering van Gerard

Gerard
Geslacht:
m

verklaring:
Tweestammige Germ. naam met de betekenis `sterk met de speer', uit Ger- `speer' (zie -ger-) en -hard `hard, sterk, stevig' (zie -hard-). Heiligennaam: 1) Gerhard, geb. 935 in Keulen, in 963 gewijd tot bisschop van Toulouse. Gest. 994; kerk. feestdag: 23 apr.; 2) Gerhard van Csanád, afkomstig uit Venetië. In 1023 werd hij eerste bisschop van Csanád; gest. 1046; kerk. feestdag: 24 sept.; 3) Famianus, zijn eigenlijke naam was Gerhard, ca. 1090 geb. in Keulen. Leefde 25 jaar als kluizenaar in S. Placido in Spa. Gest. 1150; kerk. feestdag: 8 aug.; 4) Gerhard van Sauve-Majeure, geb. ca. 1025 in Corbie. In 1075 werd hij abt van St.-Vincent in Laon; gest. 1095; kerk. feestdag: 5 apr. en 13 okt.; 5) Gerardus Majella, geb. 1726 in Muroin Zuid-It.; gest. 1755 in Caposele, waar zijn graf een bedevaartsoord werd. Hij werd in 1904 heilig verklaard; kerk. feestdag: 16 okt. Voorzover de naam Gerard in Eng. voorkomt, is hij vnl. bij r.k. te vinden, vooral o.i.v. Gerardus Majella. In Ndl. is de naam vanaf de vroege middeleeuwen in gebruik.


Jan

Geslacht:
m

verklaring:
Hebr. Johanan `Jahweh is genadig'. Voor de populariteit van de naam komt in de eerste plaats in aanmerking Johannes de Doper (Luc. 1,15v. en Matt. 3 e.e.), geboortefeest op 24 juni (zie ook Baptist). Vervolgens noemen we de discipel van Christus, broeder van Jacobus (Marcus 1,19 e.e.), vanaf de 4e eeuw wordt hij `de theoloog' genoemd; kerk. feestdag: 27 dec. Aanvankelijk was de naam Jo(h)annes vooral in de Oosterse Kerk populair, maar met de Kruistochten begon de naam in het Westen door te dringen. Daar werd het in alle landen al vroeg de meest voorkomende naam. Aanvankelijk werd de naam in de Lat. vorm Joannes gebruikt (de Gri. vorm is Ioannes). De vorm Johannes (onder invloed van het Hebr.) is sinds de Renaissance en Hervorming de meest gebruikelijke geworden. Vele heiligen hebben de positie van de naam nog versterkt, we noemen hier slechts enkelen: Joannes Chrysostomus, een van de belangrijkste Oosterse kerkvaders, geb. ca. 354 in Antiochië, aanvankelijk monnik en kluizenaar, in 398 patriarch van Constantinopel; gest. in 407; kerk. feestdag: 27 jan. Tot de ouderen behoort ook Joannes van Damascus, in 675 geb. in Damascus. Hij is bekend door zijn dogmatische geschriften; gest. 749; kerk. feestdag: 27 maart; Joannes van Nepomuk, hij werd van belang voor de Kerk in Oost-Europa, martelaar in 1393; kerk. feestdag: 16 mei (zie Nepomuk). In Du. kwam de naam op in de 8e eeuw: Johannes, Meerbach 730 (Socin); in Zuid-Ndl. in de 9e eeuw: Iohannus, in het jaar 829 getuige in Gent (Mansion). Het was een van de zeven chr. namen in de 9e eeuw in West-Vla. en in de 10e eeuw kwam hij zeven maal voor op 35 chr. namen (Leys 1958, 4). In Noord-Ndl. dateren de oudste voorbeelden uit de 12e eeuw: Iohannes, deken in Utrecht, 1116; Johannes de Hancvorde, cijnsplichtige in Berg, 1142/5 enz. (Gysseling 1966, 10). Zie ook Johanna, Hans en Jan.




----------------------------------------
Voorzitter van de Typhoon-fanclub
livio
Oldschool
Gepost door livio op donderdag 19-06-2003 om 18:38:08
Antwerpen als in: Lang lang geleden was er eens een stad... waarvan de naam nog geen Antwerpen was. Op een gegeven moment was er een koning die een soort van wedstrijd uitschreef. Wie het eerste in "Antwerpen" was zou winnen, je had gewonnen zodra je je hand op de stadsmuur had gelegd.
Er waren een aantal kerels die meededen, toen de wedstrijd op zijn einde liep waren er 2 kerels die nek aan nek op "Antwerpen" afstoven. 20 meter voor de muur nam kerel X de voorsprong, omdat kerel Y niet wilde verliezen, hakte hij zijn hand af en wierp deze op de stadsmuur.... ziedaar Handwerpen.
Door de eeuwen heen -> Antwerpen

tada, geschiedenis van livio
teigetje Gepost door teigetje op donderdag 19-06-2003 om 19:24:17
Fri. naam; vroeger in de vorm Rem ook in Noord-Holl. Vgl. ook Remco/ Remko (Gron.). Voor deze sterk verkorte naam bestaan verschillende verklaringsmogelijkheden:
1) tweestammige verkorting van de Germ. naam Redmar, uit de elementen `raad' en `beroemd' (zie -raad- en - mar-);
2) uit Reginmar, waarvan het eerste lid, Regin-, `raad' betekent (zie regin-);
3) Oudfries hremn, *hrefn `raaf', vgl. Ramkje en zie -raven-.
----------------------------------------
Code #404: User not found
N8
Roy wears Casio watches! Be like Roy, wear Casio!
Gepost door N8 op donderdag 19-06-2003 om 19:27:04
hehe limon... heet jij geertjan?
----------------------------------------
take the baton, drop it on to the head,
and now she's dead
killin' baby seals, keepin' it real
you wanna chew the beef, but you'd rather chew the veal
coz killin' babies, for you has mass appeal
araphor Gepost door araphor op donderdag 19-06-2003 om 20:08:05
Je zit mensen toch niet uit te lachen om hun naam, he? N8?

N8.. Nathan.. Pfwehehe.
Loki
Dope Dingo
Gepost door Loki op donderdag 19-06-2003 om 21:30:08
Wiger komt van Wigger (ik haat mijn ouders nu ECHT!)
Quote:
Wigger
Geslacht:
m
verklaring:
Fri. naam. Tweestammige Germ. naam, uit Wig-, Oudfries Wîch-' strijd' (zie -wig-) en Oudfries -here `leger'. Dit laatste element is in het Fri. echter niet altijd te scheiden van -hard `sterk, stevig' (vgl. Wichard en Wiggert); zie -her- en -hard-.

Nja, duidelijk...
----------------------------------------
En daar waai ik in mijn ballonvermomming met alle winden mee
LRF
Antwaarpe!
Gepost door LRF op vrijdag 20-06-2003 om 00:14:57
Quote:
livio schreef op 19-06-2003 @ 18:38:08
Antwerpen als in: Lang lang geleden was er eens een stad... waarvan de naam nog geen Antwerpen was. Op een gegeven moment was er een koning die een soort van wedstrijd uitschreef. Wie het eerste in "Antwerpen" was zou winnen, je had gewonnen zodra je je hand op de stadsmuur had gelegd.
Er waren een aantal kerels die meededen, toen de wedstrijd op zijn einde liep waren er 2 kerels die nek aan nek op "Antwerpen" afstoven. 20 meter voor de muur nam kerel X de voorsprong, omdat kerel Y niet wilde verliezen, hakte hij zijn hand af en wierp deze op de stadsmuur.... ziedaar Handwerpen.
Door de eeuwen heen -> Antwerpen

tada, geschiedenis van livio


dat is idd geschiedenis gewoon een sprookje maar de echte betekenis komt dus van anti werpen en dan bedoeld men modder dat het water opwierp
[ Dit bericht is gewijzigd door op 20-06-2003 @ 00:15:17 ]
 Index / Algemene zaken /
© 1998 - 2024 NLhiphop.nl. Alle rechten voorbehouden - All rights reserved. Parsed in 0.0115 sec.