Deze site is tegenwoordig een archief over Nederlandse hiphop vroeger en krijgt geen updates meer. Zowel de site als forum zijn te tof geweest om niet online te houden.
Index   -   Actieve onderwerpen   -   Beleid   -   Zoeken   
 Index / Algemene zaken /
dap
038
Gepost door dap op maandag 25-06-2007 om 19:07:36
AMSTERDAM - Majoor Bosshardt is maandag op 94-jarige leeftijd overleden in haar woonplaats Amsterdam. Dat heeft het Leger des Heils bekendgemaakt. Bosshardt was decennialang het boegbeeld van het Leger. Hoewel zij luitenant-kolonel was, bleef zij voor het volk altijd 'majoor Bosshardt'.

Begin vorig jaar werd duidelijk dat de gezondheid van Bosshardt achteruit ging. "Ik hoop de lente nog te halen", zei ze toen in De Telegraaf. "Dan wil ik in de tuin van de zon genieten." Ze liet ook daarna weten er vrede mee te hebben als de dood zou komen.



Alida Margaretha Bosshardt werd op 8 juni 1913 geboren in Utrecht. Haar vader was rooms-katholiek en haar moeder hervormd. Op 18-jarige leeftijd woonde zij een bijeenkomst van het Leger des Heils bij.

In een interview met Trouw in 2001 zei ze dat toen vooral de eenvoud van de boodschap haar opviel: "Ik weet zeker dat God mij heeft geroepen om hem te dienen en te leven langs goddelijke richtlijnen. Hoe kon ik anders mijn leven lang voor het Leger blijven werken?" Na die bijeenkomst besloot ze lid te worden van de christelijke organisatie.

Ze begon haar werkzaamheden in een kindertehuis in Utrecht. In 1933 rondde zij de Kweekschool voor Officieren in Amstelveen af en werd als heilsofficier naar Rotterdam gestuurd. Een jaar later ruilde zij de Maasstad in voor een kindertehuis in Amsterdam. In de hoofdstad zag zij armoede en ellende van verslaafden, daklozen en prostituees.

Verzet

In de Tweede Wereldoorlog maakte Bosshardt deel uit van het verzet. Zij runde een ondergronds kindertehuis en probeerde joodse kinderen onder te brengen in pleeggezinnen. In 2004 kreeg zij hiervoor de Yad Vashem-onderscheiding, de hoogste onderscheiding die de staat Israël kent.

Bosshardt was voor haar activiteiten in het in de oorlog verboden Leger des Heils opgepakt en na twee weken uit de gevangenis ontsnapt. Haar vader werd vijf dagen voor de bevrijding door de Duitsers neergeschoten en stierf tien dagen later.

Bosshardt vroeg zich af waarom het Leger niet actief was op de Amsterdamse Wallen, waar zo veel prostituees en daklozen woonden. In oktober 1948 kreeg Bosshardt honderd gulden om te starten met goodwillwerk.

Ze begon een centrum van waaruit de heilsoldaten kroegen en bordelen bezochten en collecteerden op de Amsterdamse Wallen. Ook werden mensen hier opgevangen. Elf jaar later werd zij geïnterviewd voor een televisieprogramma. Vanaf dat moment was ze een bekende Nederlander. Veel mensen raakten onder de indruk van het werk van de majoor.

Beatrix

Een van hen was prinses Beatrix. Zij ging in 1965 een avond met de majoor mee, vermomd met een pruik en bril. Ze verkochten het blad Strijdkreet in de Amsterdamse hoerenbuurt en bezochten arme gezinnen en prostituees. Toen het bezoek uitlekte bereikte het de voorpagina's van de kranten.

De majoor bleef altijd alleenstaand en heeft geen kinderen. "Ik heb geen gezinsleven, geen huiselijk leven, geen seksueel leven gehad", zei zij in een interview. "Vooral van dat laatste heb ik, toen ik op de Wallen werkte, veel last gehad. Ik dacht na over mijn eenzaamheid en hoe het huwelijk mij daaruit zou kunnen verlossen."

Televisie

Bosshardt werd vaak gevraagd voor televisieoptredens. Een daarvan was het programma Villa Velderhof, waarin zij samen met de kunstenaar Herman Brood te zien was. Het levert bijzondere beelden op van de twee tegenpolen, waarop Brood Bosshardt uit het zwembad hielp en haar een handdoek aanbood. De majoor op haar beurt gaf de rug van Brood een wasbeurt.

Dit jaar en vorig jaar verzorgde ze nog media-optredens rond de uitreiking van de Majoor Bosshardt Prijs. Deze door een journalist in het leven geroepen prijs moet mensen eren die zich inzetten voor de Nederlandse samenleving. Het bronzen beeld toont de majoor met De Strijdkreet en een collectebus.

Bosshardt kreeg de hoogste onderscheiding van het Leger des Heils en in 1966 werd zij benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje Nassau. Bosshardt ging in 1978 officieel met pensioen, maar bleef tot aan haar dood actief voor het Leger.
V.I.P.
California dreamin'
Gepost door V.I.P. op maandag 25-06-2007 om 19:08:29
haha, mooie timing dap
[ Dit bericht is gewijzigd door op 25-06-2007 @ 19:10:09 ]

----------------------------------------
I've tried Shakespeare, respect due dere
But did is de stuff I like
dap
038
Gepost door dap op maandag 25-06-2007 om 19:10:07
mms://media.omroep.nl/tv/ncrv/felderhof/bb.20060923.asf

ze was koel, leek echt voor eeuwig te blijven leven
[ Dit bericht is gewijzigd door op 25-06-2007 @ 19:11:03 ]
Schaduw Gepost door Schaduw op maandag 25-06-2007 om 19:10:25
Flauw hoor, mijne sluiten

Anyway.. Ik heb echt zoveel bewondering voor deze vrouw.. Moge ze ruste in vrede
Weazel
Gepost door Weazel op maandag 25-06-2007 om 19:15:05
Quote:
Schaduw schreef op 25-06-2007 @ 19:10
.. Ik heb echt zoveel bewondering voor deze vrouw.. Moge ze ruste in vrede


Sluit ik me bij aan.

Dopoloog
Onbedwaald present
Gepost door Dopoloog op maandag 25-06-2007 om 20:33:16
ze heeft veel gedaan en dan op zo'n hoge leeftijd.
damn, weurd nar schaduw.

rip
----------------------------------------
Vriendjen genoeg, je moest perse op hem kruipen slet.
Liefdes verdriet maakt meer kapot dan dat je het op een zuipen zet
Master Of Disaster
Gepost door Master Of Disaster op maandag 25-06-2007 om 20:47:54
WIE?!
----------------------------------------
Wie ben je wel niet dat je denkt?!
Dadre
Dus dat
Gepost door Dadre op maandag 25-06-2007 om 20:50:44
Ze boste harder dan Wouter.
----------------------------------------
Professioneel webdesign, tegen redelijke prijs.
http://www.websitenow.nl
Spirit
sprrrt
Gepost door Spirit op maandag 25-06-2007 om 20:52:01


Sterf hard met die grap
----------------------------------------
I've got my own brand of patriotism, the real meaning of independence.
Tha_Bre
Ondertitel
Gepost door Tha_Bre op maandag 25-06-2007 om 22:59:15
Zij was cool man.

Hoop dat ze in vrede kan rusten.
----------------------------------------
I ain't in this just to rhyme great
Rem
Tourist
Gepost door Rem op maandag 25-06-2007 om 23:01:49
heel mooi vrouwtje was dit, heeft heel veel goeds gedaan. riv.
----------------------------------------
So don't get any big ideas. They're not going to happen
You'll go to hell for what your dirty mind is thinking
Timsko
Gepost door Timsko op dinsdag 26-06-2007 om 15:08:07
rip
Gaucho
bijna niet human
Gepost door Gaucho op dinsdag 26-06-2007 om 15:44:08
goeie vrouw, RIP
----------------------------------------
beng!
Outburst
Joo, Sup homey\'s Hiphop 4 life :-D
Gepost door Outburst op dinsdag 26-06-2007 om 16:11:51
Oeh, best hard en jammer
die Lange
HARD
Gepost door die Lange op dinsdag 03-07-2007 om 21:06:34
vrouw was oud, time to go
 Index / Algemene zaken /
© 1998 - 2024 NLhiphop.nl. Alle rechten voorbehouden - All rights reserved. Parsed in 0.0099 sec.