Deze site is tegenwoordig een archief over Nederlandse hiphop vroeger en krijgt geen updates meer. Zowel de site als forum zijn te tof geweest om niet online te houden.
Index   -   Actieve onderwerpen   -   Beleid   -   Zoeken   
 Index / Studio- en audiotechniek /
Kadee
Gepost door Kadee op donderdag 10-04-2008 om 12:46:02
Welke reppert heeft er toevallig de emu-0404 usb externe
geluidskaart in combinatie met de rode nt1-a
microfoon???

Ik wil graag weten hoe ik de beste kwaliteit hier uit kan halen,
m.b.t. instellingen en afmixen e.d.

Let me know!

----------------------------------------
http://www.binnenlandsefunk.nl
Kadee
Gepost door Kadee op donderdag 10-04-2008 om 22:09:50


Staat dit goed zo?
----------------------------------------
http://www.binnenlandsefunk.nl
Marsman Gepost door Marsman op vrijdag 11-04-2008 om 00:58:20
Ja, ik geloof niet dat je daar veel verkeerd in kan stellen. Een vriend van me heeft die audio interface ook en heeft in dat menu precies dezelfde instellingen. Als je niet tevreden bent over de kwaliteit die je opneemt zou je bij de instellingen van je opnamesoftware zelf moeten gaan kijken.

Verder is het een smaakkwestie wat betreft de perfecte instellingen. Jij vind scherp en strak en geluid misschien mooier dan een dik, warm geluid. Iemand anders kan daar natuurlijk helemaal anders over denken. Bovendien verschilt jouw stem van die van andere rappers en heb jij waarschijnlijk andere instellingen nodig om het 'perfect' te krijgen. Er is maar een manier om erachter te komen wat voor jou de perfecte instellingen zijn; Veel proberen op verschillende instellingen en dan oordelen wat jij het mooist vindt klinken.
[ Dit bericht is gewijzigd door op 11-04-2008 @ 01:01:53 ]
aprofourz
Ojajoh?!
Gepost door aprofourz op vrijdag 11-04-2008 om 07:52:16
Kan je de sample rate nog hoger zetten??kadee
----------------------------------------
http://soundcloud.com/aprofourz
Kadee
Gepost door Kadee op vrijdag 11-04-2008 om 08:27:00
ja heb m nu op 192hz ofzo...
----------------------------------------
http://www.binnenlandsefunk.nl
Skiz
Big Pimpin'
Gepost door Skiz op zaterdag 12-04-2008 om 16:13:57
knappe jongen als je het verschil hoort. maar aan die hoge samplerates heb je niet zo veel, dat wordt pas interessant als je de samples daarna nog enthausiast na wil gaan bewerken (en ook die hoge resolute nodig hebt, denk aan het opnemen van een orkest voor filmmuziek).
je moet ook niet onder de 44,1 khz gaan zitten, dan maak je het jezelf alleen maar lastig. (met samplerate verschillen in programma's etc terwijl je er dan wel een hoorbaar kwalitatief minder geluid door krijgt.)
voor de rest is het belangrijker dat je goed kijkt naar de instellingen die van belang zijn in het proces van microfoon naar op je beeldscherm, dingen waar je dan rekening houdt zijn:
- Gain: naar mate je je gain omhoog gaat gooien versterk je bruutweg het signaal in je pre-amp (je weet wel +48Volt, fantoomvoeding), heb je een goedkoop pre-ampje dan kan je er vanuit gaan dat je gain funest is voor je geluidsignaal, en laatst kwam ik zo'n voorbeeld op synthforum tegen hier. Dit is naar eigen zeggen van de maker met een condensator microfoon opgenomen bladiebla. Maar het klinkt als een goedkoop dynamisch microfoontje, door het feit dat zijn signaal dusdanig versterkt is dat het waarschijnlijk van microfoon tot beeldscherm in elke schakel clipt en overstuurd.

Let hier dus enorm op! en dat is heel makkelijk, zorg dat nergens het geluidsignaal in het rood springt.

- compressie: de compressie kan op 2 plaatsen in de schakel gebeuren,
in de pre-amp- na het input signaal, en naderhand in het opname programma.

vaak werkt het in je voordeel als het in je pre-amp gebeurt want dat geeft in gevallen van albums en mixtapes sneller een beter resultaat omdat het constanter klinkt. en je hoeft maar 1 keer naar een goed resultaat te zoeken en je bent er zo goed als klaar mee.

Mocht je nou geen compressor op je preamp hebben, maar wel een softclipper ofzo, dan is het van belang dat je zorgt dat nergens je signaal over de zeik gaat. Daarna kun je in audtion oid gewoon de boel compressen en dan heb je geen last van het clippen, want tenslotte zijn veel digitale compressors met een limiter uitgerust.
over de instellingen van de compressors kan ik niet veel vertellen daar komen nog een aantal zaken bij kijken, zoals hoeveel achtergrond geluid heb je erbij (ruis, voorbij rijdende auto's etc.) ? Heb je daar 0,niks last van dan is het makkelijk mogelijk om je geluidsignaal een goede boost te geven en ben je sneller verzekerd van een prima opname kwaliteit.

een paar bijkomende feiten zijn ook,
zorg dat je geen ruis hoeft weg te filteren (bij noise capturing en dan wegfilteren), dit gaat ten koste van je geluidskwaliteit, op een niet relaxte manier, want ruis kent allerlei subtiele pieken (vaak in de hoge frequenties) die zo goed als onwillekeurig zijn, dus bij het weghalen gaat er ook definitie van je stem verloren.
het wegfliteren van sublaag bij een opname. bij opnames in een huis tuin en keuken omgeving heb je simpelweg verkeer, klussende buren, bouwplaatsen die lage frequenties genereren, een condensator microfoon is daar gevoelig voor, en daarom zit hij in de eerste plaats al in een shockmount (en natuurlijk om te zorgen dat als je je statief aanraakt dat er geen dreun doorheen klinkt.) Deze shockmount pakt nou eenmaal neit alles mee dus je doet er verstandig aan om dat gerommel in het laag weg te filteren, dwz. onder de 100hz gebeuren geen interessante dingen meer behalve dat het in de weg zit met je kick en bass partij en dat zijn de plekken die mix-technisch interessant zijn. dit filter je dus weg met een HP (highpass, of hoog-doorlaat filter)

zo aldus mijn langste post ooit.
----------------------------------------
myspace
Skiz
Big Pimpin'
Gepost door Skiz op maandag 14-04-2008 om 11:56:05
nu ik dit hier heb getypt wil ik dus ook geen bocht kwaliteit opnames meer horen ja!?
----------------------------------------
myspace
Kadee
Gepost door Kadee op maandag 14-04-2008 om 12:41:59
hehe ik doe mijn best, maar sinds ik een andere pc heb ik
t wel bocht vergeleken met bijv de opnames van mn tape...
dit zou niet moeten kunnen,,...
maar ik ga ermee aan de slag thnx
----------------------------------------
http://www.binnenlandsefunk.nl
Skiz
Big Pimpin'
Gepost door Skiz op maandag 14-04-2008 om 15:59:50
hoeveel dingen heb je aangesloten op je geluidskaart?

je kan namelijk ook de preamp 'ground liften' ik geloof dat die knopjes achterop zitten, maar ik zal dit verhaal even uileggen vorodat je allergisch wordt.

Die groundlift (kan zowel voor de linker als de rechter preamp) is bedoeld als er meerdere apparaten op aangesloten zitten, alleen je koptelefoon, je mic en je monitors zijn niet gauw de oorzaak, maar als je er een mengtafel/mixer en ander spul hebt met een stekker naar het stopcontact dan kan het al snel de oplossing voor dubieuze ruis zijn. Met ground wordt bedoeld dat je elektronische componentjes in je geluidskaart geaard zijn. basicly gaat de overtollig troepstroom erheen, maar is het nou zo dat er veel meuk op je geluidskaart zit dan betekend dit dat er meer overtollige troepstroom is en gelukkig voor ons stroomnet genereerd dat een zoem op 60hz, hoor je dit terug dan kun je dus de groundlift knop omzetten en je zoem is verdwenen.

maar Kadee kun jij eens wat geluidsvoorbeelden sturen?
(tussen wat jij goed/beter en kut/minder vindt?)
----------------------------------------
myspace
Kadee
Gepost door Kadee op maandag 14-04-2008 om 18:10:10
check je pm
----------------------------------------
http://www.binnenlandsefunk.nl
Skiz
Big Pimpin'
Gepost door Skiz op donderdag 17-04-2008 om 00:32:31
schop, shit is belangrijk leesvoor
----------------------------------------
myspace
Beatzcollective
Gearjunkie
Gepost door Beatzcollective op donderdag 17-04-2008 om 00:38:15
ja idd.. maak dr anders ff een apart topic voor aan..
Skiz
Big Pimpin'
Gepost door Skiz op donderdag 17-04-2008 om 11:06:28
zo'n sticky oid?
----------------------------------------
myspace
 Index / Studio- en audiotechniek /
© 1998 - 2024 NLhiphop.nl. Alle rechten voorbehouden - All rights reserved. Parsed in 0.0111 sec.