Deze site is tegenwoordig een archief over Nederlandse hiphop vroeger en krijgt geen updates meer. Zowel de site als forum zijn te tof geweest om niet online te houden.
Index   -   Actieve onderwerpen   -   Beleid   -   Zoeken   
 Index / Studio- en audiotechniek /
Beatzcollective
Gearjunkie
Gepost door Beatzcollective op donderdag 22-05-2008 om 14:19:04
Heyz,

Ik heb sinds deze week een akoestische gitaar.. nu wil ik deze gaan recorden met mn condensator wat op zich wel goed gaat, maar de warme klank van die gitaar komt niet echt over op de uiteindelijke recording.. zijn er mensen hier aanwezig die ook akoestisch spelen en die misschien wat tips voor me hebben?

Ik heb namelijk juist een spaanse akoestische gitaar aangeschaft omdat ik verliefd ben op die warme klank, zou tog zonde zijn als ik die alsnog op een digitale manier moet maken..
CB-finest
Spaadvader
Gepost door CB-finest op donderdag 22-05-2008 om 14:26:22
Zet de mic eens precies onder de snaren voor het klankgat en probeer zo dicht mogelijk te komen met de mic. Verder beetje compressen en een valvedriver of tubewarmer ofzo.. kijken welke vst het lekkerst klinkt.
----------------------------------------
Ik ben erg, zo erg dat jij je er aan gaat ergeren.
aprofourz
Ojajoh?!
Gepost door aprofourz op donderdag 22-05-2008 om 14:32:58
Mss met een gitaarmic die je erin vast kan klemmen met een buizenbakkie ervoor..

De plaatsing van de microfoon: dit is erg belangrijk, zowel wat betreft waar de microfoon voor de gitaar staat of hangt als de afstand tussen gitaar en microfoon. Wanneer je de microfoon te dicht bij de gitaar plaatst krijg je het "nabijheidseffect", wat inhoudt dat de lage tonen versterkt worden opgepikt ten opzichte van de rest van de frequenties. Wanneer je de gitaar met 1 microfoon opneemt kun je deze om te beginnen richten op een plek naast het klankgat bij het einde van het fretboard (richt de microfoon niet recht op het klankgat, dat levert geen mooi geluid op). Neem een stukje op en luister het af. Experimenteer nu met richting, hoek en afstand van de microfoon ten opzichte van de gitaar.

[ Dit bericht is gewijzigd door op 22-05-2008 @ 14:36:42 ]

----------------------------------------
http://soundcloud.com/aprofourz
Beatzcollective
Gearjunkie
Gepost door Beatzcollective op donderdag 22-05-2008 om 14:41:01
ah dit zijn wel tips waar ik wat mee kan..thnx heren! ik ga t ff proberen.. zal wanneer ik een stukkie heb, t hier wel ff plaatsen
aprofourz
Ojajoh?!
Gepost door aprofourz op donderdag 22-05-2008 om 14:41:48
Komt van een of andere gitaarsite..
----------------------------------------
http://soundcloud.com/aprofourz
Marsman Gepost door Marsman op donderdag 22-05-2008 om 14:44:59
Ik heb nooit problemen met het opnamen van akoustische gitaar. Ik heb eerder het probleem dat ik teveel laag erin krijg. Ik zit altijd relatief dicht bij de mic, zo'n tien centimeter toch wel. Ik plaats de condensator mic nooit meteen voor het akoustiekgat. Ik krijg anders een overvloed aan laag. Altijd iets links daarvan, ongeveer tussen dat gat en het einde van de body waar de hals eruit komt. Maar ik heb een western gitaar en dat zal waarschijnlijk iets anders zijn dan een spaanse.
Vaak ligt het inderdaad gewoon aan de positie waarop je de mic hebt. Gewoon mee experimenteren dus.

Tip: Als je akkoorden gaat spelen probeer het dan eens om te dubben. Nog een keer hetzelfde stuk opnemen en dan iets pannen dus. Klinkt vaak ook een stuk voller en warmer.
[ Dit bericht is gewijzigd door op 22-05-2008 @ 14:58:24 ]
monoproductions Gepost door monoproductions op maandag 16-06-2008 om 18:49:52
Bij het plaatsen van een Cardiode microfoon, die te dichtbij de betreffende geluidsbron staat krijg je het proximity effect, dit verklaart de reden van het overvloed aan laag.
Het dubben is over het algemeen geen goed idee, want je zal niet 2x een stuk exact precies hetzelfde spelen.
Het beste kun je dan een stereo opname maken waardoor je gelijk je stereobeeld bij de opname maakt.

Check de samples op mijn site, er staan een 2 tal gitaar opnames, er komt gauw nog meer bij.
Deze opnames zijn gemaakt met 2 kleinmembraams, deze zijn transienter dan grootmembraam condensators.
Verder geen eq'n of dergelijke of correctie werk.

www.monoproductions.nl

mocht je mischien zelf eens een opname willen maken, dan mail me maar kunnen we vast wel wat regelen.
[ Dit bericht is gewijzigd door op 16-06-2008 @ 18:50:33 ]
Kadee
Gepost door Kadee op maandag 16-06-2008 om 20:11:24
kon je instrumeten niet beter met je sm58 tapen?



ik zeg ook maar wat
----------------------------------------
http://www.binnenlandsefunk.nl
monoproductions Gepost door monoproductions op maandag 16-06-2008 om 22:02:37
Een akoestische bron met een sm58 pakken zou ik never nooit doen.
Een dynamische microfoon heeft per definitie een veel slechtere transient karakter.
Te weinig gevoeligheid om nuances op te pikken en zul je zodanig moeten ingainen dat je ruis verhouding te merkbaar word.

.
 Index / Studio- en audiotechniek /
© 1998 - 2024 NLhiphop.nl. Alle rechten voorbehouden - All rights reserved. Parsed in 0.0097 sec.