Deze site is tegenwoordig een archief over Nederlandse hiphop vroeger en krijgt geen updates meer. Zowel de site als forum zijn te tof geweest om niet online te houden.
Index   -   Actieve onderwerpen   -   Beleid   -   Zoeken   
 Index / Studio- en audiotechniek /
RapZuchtig
"Zinnige Zinnen"
Gepost door RapZuchtig op zondag 29-06-2008 om 14:34:32
gebruik je in noise reduction, noise reduction en hiss reduction.. of is het de een of de ander..

welke filters gebruiken jullie?

welke delay effecten gebruiken jullie? reverb enz..


klopt het dat je je adlips 2 keer op je verse moet zetten, waarvan 1tje tot L50 en de andere tot R50?

en wat als je alles goed hebt staan in je cep en je mixt alle waves tot een file, gooien jullie daarna ook pand expand-mastering width erover? om m daarna op te slaan als mp3 file?

Let me know, denk dat iedereen zo zn vraagjes heeft, en op deze manier helpen we elkaar verder in deze industrie

p's
[ Dit bericht is gewijzigd door op 29-06-2008 @ 15:18:21 ]

----------------------------------------
Zieke Zuiden
L2N
twezus
Gepost door L2N op zondag 29-06-2008 om 14:38:14
noise reduction, dan softknee , graphic equalizer ->spitclear, dan nog een de esser light. en als het dan beetje chill is is het klaar.
----------------------------------------
L2's bradda's en bradderinnen: zix finger dax freakyfreek kadee livio dge xflipit jspr thomas bigsam mofo ozcan muss maffedodo sjaakie brandt bj iminic rvr gizzle freshss melle ouweschoolgast aprofourz gaucho saku/angelix ottogast deekte g0ldfinger leyla
blasterjack
BJ
Gepost door blasterjack op zondag 29-06-2008 om 15:12:14
Sowieso noise reduction en spitclear

Soms nog wat reverb als de track dat nodig heeft
En eventueel effecten mocht ik dat willen(downpitching,telefoon stem,echo enz)

Dan gewoon mixdown opslaan en upsamplen
----------------------------------------
Represent B.J crew productions genooiyork4life
www.bjmusik.tk voor meer dan 40 dope rappers
RapZuchtig
"Zinnige Zinnen"
Gepost door RapZuchtig op zondag 29-06-2008 om 15:14:06
Quote:
L2N schreef op 29-06-2008 @ 14:38
noise reduction, dan softknee , graphic equalizer ->spitclear, dan nog een de esser light. en als het dan beetje chill is is het klaar.


zo wordt het idd beschreven in een filmpje op youtube.. kan m zo snel niet vinden.

https://www.youtube.com/watch?v=7UUaTEwFNGU
[ Dit bericht is gewijzigd door op 29-06-2008 @ 15:22:29 ]

----------------------------------------
Zieke Zuiden
L2N
twezus
Gepost door L2N op zondag 29-06-2008 om 15:42:24
ik heb dat niet echt uit een filmpje maar lache dat hun het ook zo doen
----------------------------------------
L2's bradda's en bradderinnen: zix finger dax freakyfreek kadee livio dge xflipit jspr thomas bigsam mofo ozcan muss maffedodo sjaakie brandt bj iminic rvr gizzle freshss melle ouweschoolgast aprofourz gaucho saku/angelix ottogast deekte g0ldfinger leyla
DirtMcGirt
Ronald McAkuma
Gepost door DirtMcGirt op zondag 29-06-2008 om 16:26:32
Zowiezo, hard limit, normalize, graphic eq, multiband compressor.
----------------------------------------
Fock jullie gasten, ik ga naar huis
RapZuchtig
"Zinnige Zinnen"
Gepost door RapZuchtig op zondag 29-06-2008 om 20:53:29
Quote:
DirtMcGirt schreef op 29-06-2008 @ 16:26
Zowiezo, hard limit, normalize, graphic eq, multiband compressor.


normalize is toch wannneer je opname hebt bewerkt, en deze terug wilt brengen naar je standaard opname?

of heb ik het mis?
----------------------------------------
Zieke Zuiden
Master Of Disaster
Gepost door Master Of Disaster op maandag 30-06-2008 om 18:13:42
Quote:
RapZuchtig schreef op 29-06-2008 @ 20:53
(...)

normalize is toch wannneer je opname hebt bewerkt, en deze terug wilt brengen naar je standaard opname?

of heb ik het mis?


nee als je eerst hardlimit doet en dan normalize dan zijn altijd al je vocals even luid, ook als je zachter heb gespit op bepaalde stukken. werkt heel goed.

en zoals gezegd noise reduction, hiss/click reduction, softknee, splitclear, de-esser
----------------------------------------
Wie ben je wel niet dat je denkt?!
Skiz
Big Pimpin'
Gepost door Skiz op donderdag 10-07-2008 om 14:26:00
hardlimit maak de boel maar lelijk. Tenzij je neit van dynamiek houdt in je stem.

bij vocalen gewoon compressie, meestal iets richting de 4:1, 5:1 en redelijk softknee. met een flinke treshold.
----------------------------------------
myspace
FreakyFreek
Teringhond & Co.
Gepost door FreakyFreek op donderdag 10-07-2008 om 17:26:33
wat doet hard limiter? en waarom zou je nog eq'en?(tenzij je ermee een bromtoon/piep wilt verwijderen)
[ Dit bericht is gewijzigd door op 10-07-2008 @ 17:26:56 ]

----------------------------------------
http://www.wijzenuithetoosten.nl
Master Of Disaster
Gepost door Master Of Disaster op donderdag 10-07-2008 om 17:36:58
Quote:
FreakyFreek schreef op 10-07-2008 @ 17:26
wat doet hard limiter? en waarom zou je nog eq'en?(tenzij je ermee een bromtoon/piep wilt verwijderen)


hard limit ken je waarschijnlijk wel van de radio. ze gebruiken het om alle nummers even luid te laten zijn, en per nummer zelfs elke seconde even luid. dus als je heel zachtjes zou praten en daarna kk hard schreeuwen op de radio, klinkt het allemaal even luid. dat is door een limiter.

hardlimit doet dat ook, zodat al je vocalen (in het geselecteerde stuk) even luid zijn. Handig als je mic/pc raar doet met het volume, of als je tijdens het spitten even een beetje wegdraait van de mic. dat soort imperfecties kan je tenietdoen dmv hardlimit evt icm normalize
----------------------------------------
Wie ben je wel niet dat je denkt?!
spelbreker
No Probz
Gepost door spelbreker op donderdag 10-07-2008 om 17:43:01
ipv hard limit gebruik ik altijd real audio compander,

ik doe altijd eerst classic softknee, dan real audio compander
en verder gooi ik er nooit teveel overheen, soms een powerdrums maar of dat bevorderend voor de kwaliteit is vraag ik me af,
maar het lijkt erop dat je vocal met meer daadkracht spreekt fzo


dan zou ik graag willen weten wat deze 3 termen doen en waar ze te vinden zijn
graphic eq,
multiband compressor,
spitclear

props naar de topicopener, technieken uitwisselen met afmixen is altijd handig
[ Dit bericht is gewijzigd door op 10-07-2008 @ 17:45:02 ]
Skiz
Big Pimpin'
Gepost door Skiz op donderdag 10-07-2008 om 18:05:01
@ master of disaster:
het blijft onverstandig om te gaan hardlimiten, ikzelf gebruik dat in een situatie en dat is op de eindmix, en dan limit ik de boel op -0,1 dB ivm clippen. Maar daarvoor heb ik meestal dmv compressie en eq al gezorgd dat de boel daar niet platgedrukt kan worden.

dynamiek: (dynamisch bereik van geluid)
het volume van een bepaald geluid.

Compressie:
de dynamiek "compressen" je zorgt eerst dat het geluid wat harder gaat staan dmv gain, vervolgens bepaald je dmv 'treshold" wanneer de compressor gaat "compressen" (bijv, -10dB) daarna bepaald je ratio hoeveel er gecompressed gaat worden.
(uitleg: stel het geluid zou een piek hebben op -2dB dan zou bij een compressor ingesteld op een ratio van 2:1 en een treshold van -10dB het geluid nog maar een piek hebben op -6dB)
het dynamisch bereik is dus door 2-en gedeeld.

limiter: (hardlimiting)
golfvorm wordt op het moment van de treshold platgedrukt, je hebt vanaf dat je treshold aangeeft dat de dynamiek beperkt wordt dus verder geen dynamiek meer. zonde van subtiele volume verschillen in de vocal. Verder gaat het er lelijk en ongedefinieerd door klinken.


----------------------------------------
myspace
-Profix
Profixtiviteit
Gepost door -Profix op zaterdag 12-07-2008 om 16:00:08
ik heb wat gekraak en wat geluiden zeg maar omdat ik geen plopkap heb. hoe krijg i kdie weg. ik probeer met kill the mic rumble, noise reduction hiss and crackle. maar krijg niet weg man?
Skiz
Big Pimpin'
Gepost door Skiz op woensdag 16-07-2008 om 12:27:14
leuk he presets?

kill the mic rumble is daar niet voor. en ik heb geen zin om hier een verhaal over frequenties op te gaan hangen.

plopkap is 15 euro, was de auto van je ouders en koop er een bij wijze van.

gekraak krijg je niet weg door een popfilter. daar kunnen flink veel redeenen voor zijn dus ik zou zeggen kwak een voorbeeld van wat je bedoeld hierop.
----------------------------------------
myspace
Krozs
Terminaal Chillend
Gepost door Krozs op woensdag 16-07-2008 om 12:33:41
Compressor en een lichte reverb,

Hoppa!
L2N
twezus
Gepost door L2N op woensdag 16-07-2008 om 13:09:00
tegewoordig mix ik niet meer af. ik laat het doen door me buurjongetje van 7 briii
----------------------------------------
L2's bradda's en bradderinnen: zix finger dax freakyfreek kadee livio dge xflipit jspr thomas bigsam mofo ozcan muss maffedodo sjaakie brandt bj iminic rvr gizzle freshss melle ouweschoolgast aprofourz gaucho saku/angelix ottogast deekte g0ldfinger leyla
Rickk Gepost door Rickk op maandag 21-07-2008 om 19:57:08
Na veel irritaties dan toch maar een profiel hier aangemaakt!

Ondertussen heb ik een Behringer mixer en een Rode mic aangeschaft. Typenummers kunnen opgezocht worden...

Maatje van me heeft me een beetje geleerd hoe je kan afmixen en ik moet zeggen. Als HIJ thuis wat opneemt klinkt het prima. Echter als ik het ga proberen en ik gooi al die dingen eroverheen:
1. Kill Mic Rumble
2. Noise Reduction
3. Dynamics Processing
4. Normalize
Nu klinkt het nog steeds alsof ik in een fokking grot sta te rappen ofzo. Het klinkt verschrikkelijk hol en tegelijk leeg.

Maat van me zegt dat het door mn mixer komt, er staat een effect aan zegt hij. Allemaal leuk en aardig, maar volgens mij (hij kon het ook niet vinden) heeft mijn mixer helemaal geen effecten om in te stellen....

Dussss, als er iemand is die weet waardoor het komt, ik hoor het graag...
spelbreker
No Probz
Gepost door spelbreker op dinsdag 22-07-2008 om 00:42:44
ik kan een gokje wagen

waarschijnlijk heb je op de mixer draaiknopjes(tweakers?) zitten die een aantal hoogtes Herz van je opname bepalen

mocht het nou zo zijn dat je bijvoorbeeld je lage herzknop op low hebt staan kan de warmte uit je stem verdwijnen en niet meer samensmelten met de bass waardoor je hol gaat klinken

daarnaast kan je ook je hoge herzknop te hoog hebben staan waardoor je stem erg scherp en leeg overkomt
(nogal moeilijk om de juiste woorden en feeling bij het juiste knopje te plakken dus mayb schrijf ik voor je gevoel een btje scheef)

maar punt is dus dat je met mixers knopjes hebt die goed ingesteld meoten staan voordat je er een mooi geluid uit krijgt
zelf heb ik ook een mixer en achteraf vindik dat ik beter een pre-amp had kunnen kopen maargoed, daar heb je ook niks aan op dit moment

ik stel voor dat je even iemand naar die knoppen van je laat kijken
[ Dit bericht is gewijzigd door op 22-07-2008 @ 00:43:52 ]
-Profix
Profixtiviteit
Gepost door -Profix op dinsdag 22-07-2008 om 00:49:35
ik heb ook hetzelfde probleem als jou rickk... klinkt hol idd!
Dadre
Dus dat
Gepost door Dadre op dinsdag 22-07-2008 om 00:53:54
Quote:
-Profix schreef op 22-07-2008 @ 00:49
ik heb ook hetzelfde probleem als jou rickk... klinkt hol idd!

Moet je opnemen in de douche, zo doen de eckte eckte het.
Hoef je ook geen adlibs meer te fixen
----------------------------------------
Professioneel webdesign, tegen redelijke prijs.
http://www.websitenow.nl
Kadee
Gepost door Kadee op dinsdag 22-07-2008 om 00:54:35
isolatiemateriaal aan de wand?
----------------------------------------
http://www.binnenlandsefunk.nl
spelbreker
No Probz
Gepost door spelbreker op dinsdag 22-07-2008 om 01:00:11
Quote:
Dadre schreef op 22-07-2008 @ 00:53
(...)
Hoef je ook geen adlibs meer te fixen


hehe
Skiz
Big Pimpin'
Gepost door Skiz op dinsdag 22-07-2008 om 21:04:53
hol, ja slechte preamps hebben dat vaak, kun je meestal redelijk oplossen door je gain verder open te gooien. de ruis wordt dan alleen wel harder. om dan clipping te voorkomen moet je je de input van je geluidskaartje wel zachter zetten.
----------------------------------------
myspace
RapZuchtig
"Zinnige Zinnen"
Gepost door RapZuchtig op woensdag 23-07-2008 om 12:17:35
Quote:
spelbreker schreef op 10-07-2008 @ 17:43
props naar de topicopener, technieken uitwisselen met afmixen is altijd handig


cheerzzzz

Quote:
-Profix schreef op 12-07-2008 @ 16:00
ik heb wat gekraak en wat geluiden zeg maar omdat ik geen plopkap heb. hoe krijg i kdie weg. ik probeer met kill the mic rumble, noise reduction hiss and crackle. maar krijg niet weg man?


sok/kause over je mic wil ook helpen, maar beter haal je voor 2 10tjes een plopkap
[ Dit bericht is gewijzigd door op 23-07-2008 @ 12:23:14 ]

----------------------------------------
Zieke Zuiden
Rickk Gepost door Rickk op zondag 27-07-2008 om 13:54:32
@ spelbreker, thanx, je hebt me in ieder geval een eindje op weg geholpen, je moet inderdaad net de juiste instellingen vinden en de juiste afstand tot de mic hebben....

Nu ik wat verder aan het kijken ben merk ik dat (bij mij in ieder geval) Hiss Reduction mijn geluid alleen maar holler laat klinken. Noise Reduction werkt daarentegen prima, geen hiss reduction meer voor mij in ieder geval.

Verder gebruikte ik altijd bij Dynamic Processing---> Classic Softknee, hierbij merk ik dat de ruis weer enigzins harder word, bijna storend...

Hebben jullie hier een alternatief voor of een oplossing?
Kadee
Gepost door Kadee op zondag 27-07-2008 om 14:05:14
uberpunch
----------------------------------------
http://www.binnenlandsefunk.nl
MrDeed
Redfirm Records
Gepost door MrDeed op dinsdag 19-08-2008 om 13:05:53
beter stap je over naar cubase 4, de algoritm van cep zorgt er alleen al voor dat je vocals niet meer zuiver klinken.
daarnaast werken vst in cubase veel beter.

en wil je goed filteren ? download mr.noize en mr.gate
voor de rest moet je multimeters en compressors gewoon downloaden van crysonic..
----------------------------------------
www.redfirmrecords.com
SLM040
Wat nou!? Geen kusje!!?
Gepost door SLM040 op dinsdag 19-08-2008 om 17:51:20
Quote:
spelbreker schreef op 22-07-2008 @ 00:42
ik kan een gokje wagen

waarschijnlijk heb je op de mixer draaiknopjes(tweakers?) zitten die een aantal hoogtes Herz van je opname bepalen

mocht het nou zo zijn dat je bijvoorbeeld je lage herzknop op low hebt staan kan de warmte uit je stem verdwijnen en niet meer samensmelten met de bass waardoor je hol gaat klinken

daarnaast kan je ook je hoge herzknop te hoog hebben staan waardoor je stem erg scherp en leeg overkomt
(nogal moeilijk om de juiste woorden en feeling bij het juiste knopje te plakken dus mayb schrijf ik voor je gevoel een btje scheef)

maar punt is dus dat je met mixers knopjes hebt die goed ingesteld meoten staan voordat je er een mooi geluid uit krijgt
zelf heb ik ook een mixer en achteraf vindik dat ik beter een pre-amp had kunnen kopen maargoed, daar heb je ook niks aan op dit moment

ik stel voor dat je even iemand naar die knoppen van je laat kijken


De EQ op je mixer op neutraal (op 0 dus) zetten, en het pas achteraf softwarematig EQ-en wilt ook nog wel eens helpen. Het nadeel aan voor je opname je EQ al in te stellen is natuurlijk dat je het voor elke stem opnieuw kan doen (of als je meerdere mic ingangen hebt er 1 voor jezelf presetten natuurlijk) Maar het grote nadeel aan van te voren je EQ aanzetten is dat je het daarna nogal teniet kan doen met het afmixen. Althans dat heb ik me laten vertellen.

Hoe dan ook, ik heb ook een behringer mengpaneeltje en ik laat die EQ altijd neutraal staan. Ik ga achteraf in Cubase pas met de EQ aan de gang.
----------------------------------------
Thomas schreef op 06-03-2008 @ 21:52
hihi, piemel, hihihi vagina! oooh noh! hihi
RapZuchtig
"Zinnige Zinnen"
Gepost door RapZuchtig op vrijdag 29-08-2008 om 19:46:12
schop!!
----------------------------------------
Zieke Zuiden
Deva Gepost door Deva op maandag 01-09-2008 om 12:08:04
niose reduction
fft filter >> kill the mic rumbel

dan doe ik een zelf gemaakte dynamic proccessing
licht er aan per track

dan pas ik de stem met paramatric eq
licht er ook aan wat voor track het word
dus ook een zelf gemaakte

een zelf gemaakte flanger

en een zelfgemaakte reverb

 Index / Studio- en audiotechniek /
© 1998 - 2024 NLhiphop.nl. Alle rechten voorbehouden - All rights reserved. Parsed in 0.0078 sec.