Deze site is tegenwoordig een archief over Nederlandse hiphop vroeger en krijgt geen updates meer. Zowel de site als forum zijn te tof geweest om niet online te houden.
Index   -   Actieve onderwerpen   -   Beleid   -   Zoeken   
 Index / Studio- en audiotechniek /
n00t
Gepost door n00t op dinsdag 18-11-2008 om 16:50:33
Ik vind het wel interessant om te horen hoe jullie het beatmaken aanpakken. Mijn vraag is nu, in welke volgorde maken jullie beats? Beginnen jullie met het neerzetten van strakke drums en ga je het vanuit daaruit verder uitbouwen, of jij begin jij met het tweaken van een synthesizer?

Spelen jullie je bass in voordat de melodie is neergezet, of bedenken jullie een melodie nadat je een bassline hebt ingespeeld?

Ik ben benieuwd!
Marsman Gepost door Marsman op dinsdag 18-11-2008 om 16:53:36
Ligt er toch helemaal aan wat je de hoofdrol wil laten spelen in je muziek. Als je een gave baslijn hebt bouw je hierop verder... en dan krijg je een track opgebouwd om de baslijn heen. Heb je een vet drumritme, dan ga je daar op verder. Je zou wel dom zijn als je in een standaard volgorde werkt.
Mutz
Gepost door Mutz op dinsdag 18-11-2008 om 17:22:13
True, ligt aan de samples inderdaad. Wel altijd 100% gesampled, dat wel.
aprofourz
Ojajoh?!
Gepost door aprofourz op dinsdag 18-11-2008 om 18:02:59
ik begin met de beat(standaard ritme kick---hat---snare enz die laat ik aanstaan en dan de ) bassline inspelen of als je een melodie gesampled heb die eerst en dan de bass,dan synth en later fx.. editten en afmixen..
----------------------------------------
http://soundcloud.com/aprofourz
sPace
Gepost door sPace op donderdag 20-11-2008 om 14:24:00
Quote:
aprofourz schreef op 18-11-2008 @ 18:02
ik begin met de beat(standaard ritme kick---hat---snare enz

----------------------------------------
sPace, geen spatie!
Zjoerd
Gepost door Zjoerd op donderdag 20-11-2008 om 14:38:30
Bij mij is het elke keer verschillend. Soms vind ik toevallig een dope sample en dan kijk ik hoe ik die wil gebruiken (loopen of choppen). Daarna maak ik de drums.

Maar soms heb ik zin of inspiratie voor wat dope drums en dan ga ik pas de sample erbij zoeken.
melle
Gepost door melle op donderdag 20-11-2008 om 14:40:35
Meestal kom ik een sample tegen, ga ik die knippen daarmee kloten tot ik wat heb.
Zet daar dan ff snel wat drums onder.
Bassline erbij, dan passende drums kiezen en alles EQ'en/effecten eroverheen.

----------------------------------------
[url]www.soundcloud.com/wnm[/url]
Dionysus
Dio_Deus is niet meer...
Gepost door Dionysus op zondag 23-11-2008 om 23:39:46
ligt eraan wat ik doe, ik kloot vaak maar wat namelijk
als ik iets sample doe ik eerst die sample zetten, dan de beat erbij om te horen hoe het klinkt met drums, dan verder samplen en uitbreiden

maar als ik zelf inspeel doe ik meestal eerst inspelen, dan de drums en bla

en heel soms doe ik eerst drums en ga ik daar op verder

meestal de drums pas als 2e
----------------------------------------
wat nu? wat nu?
Vitamine_C
Gepost door Vitamine_C op dinsdag 17-02-2009 om 13:20:09
exact et zelfde als apro zegt
ChillingSkills
Gepost door ChillingSkills op dinsdag 17-02-2009 om 13:39:42
De laatste tijd vooral eerst een sample zoeken, dan die sample choppen en zo inspelen dat het lekker klinkt. Dan de drums erover heen knallen zodat die lekker samengaan met de samples. Dan basslinetje en de effectjes toeveogen e.d en klaar is kees.
Maar dit hoeft niet altijd zo te gaan, als ik een dope drumbreak gevonden heb ofzo bouw ik van daaruit weer verder.
[ Dit bericht is gewijzigd door op 17-02-2009 @ 13:40:33 ]

FreakyFreek
Teringhond & Co.
Gepost door FreakyFreek op dinsdag 17-02-2009 om 17:44:30
Quote:
n00t schreef op 18-11-2008 @ 16:50
...
Spelen jullie je bass in voordat de melodie is neergezet, of bedenken jullie een melodie nadat je een bassline hebt ingespeeld?


xD
----------------------------------------
http://www.wijzenuithetoosten.nl
Swike
Newskool
Gepost door Swike op dinsdag 17-02-2009 om 19:51:30
Ik begin meestal met een makkelijke drumloop te maken, dan zet ik t bpm op 500 ofzo, dan exporteer ik 1 bar, gooi ik er distortion over in CEP, dan laad ik t weer terug in fruity en ga ik knetterbasslijnen maken en dan drums.
Of andersom, dat ik eerst drums maak en dan de sounds lekker op de breaks van de drums zet, verschilt per keer.

't Gaat overigens niet altijd zo, maar meestal geschied het op deze manier.
[ Dit bericht is gewijzigd door op 17-02-2009 @ 19:52:14 ]

----------------------------------------
He that would live in peace and at ease, must not speak all he knows, nor judge all he sees.
 Index / Studio- en audiotechniek /
© 1998 - 2024 NLhiphop.nl. Alle rechten voorbehouden - All rights reserved. Parsed in 0.0094 sec.