Deze site is tegenwoordig een archief over Nederlandse hiphop vroeger en krijgt geen updates meer. Zowel de site als forum zijn te tof geweest om niet online te houden.
Index   -   Actieve onderwerpen   -   Beleid   -   Zoeken   
 Index / Studio- en audiotechniek /
n00t
Gepost door n00t op woensdag 15-04-2009 om 14:39:39
Ik ben in het bezit van een platenspeler en ben nu op zoek naar platen om te samplen. Ik heb van de vlooienmarkt een grote doos gehaald met een stuk of 100 samples, waaronder grotendeels Jazz, orkesten, vioolensembles, pianoconcerteren, etc. Maar, als ik de platen nu beluister, hoor ik zelden goede stukjes om te samplen. In het filmpje over Snelle Jelle ( http://www.101.tv/page/101barz/play/2ba9cbf24a7b77ab9916998f2bb85d94 ) zie je op 00:45 een plaat die ontiegelijk vet klinkt, en waar echt een dikke beat van te maken is.

Wat ik echter in mijn platencollectie terughoor, zijn stukjes die niet te samplen zijn omdat er drums/zangers doorheen zitten, of gewoon niet vergelijkbaar zijn qua hardheid in vergelijking met die plaat van Jelle..

Wat mijn vraag nu dus is, naar welke artiesten / genres / jaartallen moet ik nu op zoek gaan om echt dikke samples te kunnen vinden? Ik dacht altijd dat Jazz een paradijs was om te samplen, maar wat ik terughoor vind ik zeer tegenvallen.

Alvast bedankt.
ChillingSkills
Gepost door ChillingSkills op woensdag 15-04-2009 om 14:52:34
tsja, ik mis helaas het genot van een platenspeler, dus ik sample shit van youtube. Ik luister willekeurig wat nummers, en als het vet is dan sample ik het. Het maakt eigenlijk geen reet uit wat je sampled, als het maar vet klinkt, ik heb laatst nog uit dat afscheidsnummer van krezip de gitaar gesampled.
Tis ook lastig om net dat ene vette stukje te vinden, maar hey, thats the fun.
Iminic
DE LAUWREAAT
Gepost door Iminic op woensdag 15-04-2009 om 15:03:35
Trust me, van alles kan je een beat maken.
----------------------------------------
It's a celebration, bitches, I just got back.
Mistletoe in my backpocket: kiss my ass. - Rocknesssss
V.I.P.
California dreamin'
Gepost door V.I.P. op woensdag 15-04-2009 om 15:34:23
Volgens mij kun je van alles wel harde beats maken; kijk maar naar Noah's Ark, stuk voor stuk samples van oude Nederlandse nummers.

Beter maak je trouwens wel een heel nieuw nummer met de sample, en is het niet slechts een zaak van simpel drums er onder zetten, dat is zo lelijk en ongeïnspireerd.
----------------------------------------
I've tried Shakespeare, respect due dere
But did is de stuff I like
Mutz
Gepost door Mutz op woensdag 15-04-2009 om 15:48:03
Als iedereen nou zou weten waar de dikke samples zitten, zou het niet meer moeilijk zijn hehe (helaas) moet je die gewoon zelf zoeken (of je wil de reeds bekende gebruiken..).
Gewoon veel muziek luisteren, en uhm.., veel muziek luisteren!
peefizz
jaman
Gepost door peefizz op woensdag 15-04-2009 om 16:35:09
Quote:
V.I.P. schreef op 15-04-2009 @ 15:34
Volgens mij kun je van alles wel harde beats maken; kijk maar naar Noah's Ark, stuk voor stuk samples van oude Nederlandse nummers.


Da's een misverstand, ik weet niet hoe dat in de wereld is gekomen.

Neem Blauw Bloed, komt toch echt van deze Tom Jones track: https://www.youtube.com/watch?v=BDzitZjOwYY
Finger
Gepost door Finger op woensdag 15-04-2009 om 16:37:36
Hoezo kan je niet samplen met drums er onder?
Die drums kun je toch gewoon gebruiken in een ander ritme en met je eigen drums layeren.
V.I.P.
California dreamin'
Gepost door V.I.P. op woensdag 15-04-2009 om 16:44:05
Quote:
peefizz schreef op 15-04-2009 @ 16:35
(...)

Da's een misverstand, ik weet niet hoe dat in de wereld is gekomen.

Neem Blauw Bloed, komt toch echt van deze Tom Jones track: https://www.youtube.com/watch?v=BDzitZjOwYY


Vreemd, altijd gedacht dat dat zo was. My bad. Misschien dat dan de meeste tracks met Nederlandse samples gemaakt zijn ofzo?

@ Finger: Omdat ik persoonlijk vind dat er bij muziek maken toch wel enige originaliteit hoort te komen. Tuurlijk kun je er met andere drums wel een hele andere track van maken, maar als je dan alsnog vrijwel dezelfde melodielijn gebruikt als in 't originele nummer, is 't wel erg simpel.
[ Dit bericht is gewijzigd door op 15-04-2009 @ 16:51:47 ]

----------------------------------------
I've tried Shakespeare, respect due dere
But did is de stuff I like
Finger
Gepost door Finger op woensdag 15-04-2009 om 16:50:59
ik had her niet over jou maar over de openings post.
Maar om op jou in te gaan, ik zei ook in een ander ritme.
[ Dit bericht is gewijzigd door op 15-04-2009 @ 16:51:24 ]
DirtMcGirt
Ronald McAkuma
Gepost door DirtMcGirt op woensdag 15-04-2009 om 17:39:09
Wat VIP volgens mij bedoelt is gewoon die shit zodanig filteren/pitchen/etc dat het gewoon onherkenbaar is.
----------------------------------------
Fock jullie gasten, ik ga naar huis
Marsman Gepost door Marsman op woensdag 15-04-2009 om 19:13:38
Nee
Rick-010 Gepost door Rick-010 op woensdag 15-04-2009 om 19:25:22
Je moet gewoon samplen wat jezelf doop vind, ik vind bv. game muziek doop om te sampelen
Swike
Newskool
Gepost door Swike op woensdag 15-04-2009 om 20:46:10
Ik sample tegenwoordig een basstoon van een seconde en maak daar een hele beat mee, oneindig veel mogelijkheden.
Op de drums na wel trouwens, hehe.
----------------------------------------
He that would live in peace and at ease, must not speak all he knows, nor judge all he sees.
Marsman Gepost door Marsman op woensdag 15-04-2009 om 22:25:01
Ik heb ook eens een hele beat gemaakt van alleen een kcik, hihat en een snare. Inclusief baslijnen en leads. Alles is mogelijk als je 1 hele golfvorm te pakken kan krijgen.
blasterjack
BJ
Gepost door blasterjack op donderdag 16-04-2009 om 10:57:10
Wat hierboven al gezegd is je kunt alles samplen

denk maar aan het nummer van fresku - kerst

Daar sampled hij zoon muziek van een kerstkaart

Klassieke muziek/films OST/Game OST zijn ook vaak handig
----------------------------------------
Represent B.J crew productions genooiyork4life
www.bjmusik.tk voor meer dan 40 dope rappers
ZatteZakZix
Hung like a Horse
Gepost door ZatteZakZix op donderdag 16-04-2009 om 18:56:52
een sample loopen en daar drums onder zetten is niet lelijk. dat is al een stuk vetter als die inspiratieloze dirty south bullcrap...
----------------------------------------
May the Horse be with you!
FreakyFreek
Teringhond & Co.
Gepost door FreakyFreek op donderdag 16-04-2009 om 19:19:55
Quote:
ZatteZakZix schreef op 16-04-2009 @ 18:56
een sample loopen en daar drums onder zetten is niet lelijk. dat is al een stuk vetter als die inspiratieloze dirty south bullcrap...


junge.....

producties van UGK, 36Maffia, swisha house en suc zijn echt wel origineel. Iemand moet er toch mee gestart zijn? plus veel DS-shit is ingenieuzer dan vele sampling shit.


verder moet je idd samplen wat je leuk vindt. Samplen met een tt geeft dat echte ultieme samplegevoel. Lekker de plaat laten ronddraaien, je ogen sluiten en alvast luisteren naar geschikte stukjes. Helemaal karma.
[ Dit bericht is gewijzigd door op 16-04-2009 @ 19:24:01 ]

----------------------------------------
http://www.wijzenuithetoosten.nl
Dope-Needlz Gepost door Dope-Needlz op donderdag 07-05-2009 om 16:29:41
Je kunt in principe alles samplen.
Sommige gasten zijn zo creatief met Samples dat ze letterlijk ieder stukje muziek wel in een Hip-Hop Beat kunnen verwerken.

Door Filters/Effecten kun je soms een Sample die niet klinkt toch nog bruikbaar maken in een Beat.
Dope-Needlz Gepost door Dope-Needlz op donderdag 07-05-2009 om 16:47:13
Probeer gewoon eens die klassieke platen van de rommelmarkt te samplen.
Doe eens een Low-Pass Filter erop, kijken hoe dat klinkt.
Met de juiste Drums erop kan een matige Sample ineens heel Dope klinken.

Dat vind ik eigenlijk veel origineler dan een Soul plaat samplen waar eigenlijk de meeste Producers altijd een beetje op leunen vind ik.
[ Dit bericht is gewijzigd door op 07-05-2009 @ 16:48:55 ]
Mutz
Gepost door Mutz op donderdag 07-05-2009 om 16:51:51
OF je filtert verschillende frequenties om daar vervolgens kleine stukje van te gebruiken. Zo kun je van een gare sample makkelijk iets dopes maken. Dat kan zoals dopeneedlz zegt, bijvoorbeeld met de bas ofzo.
[ Dit bericht is gewijzigd door op 07-05-2009 @ 16:54:27 ]
FreakyFreek
Teringhond & Co.
Gepost door FreakyFreek op donderdag 07-05-2009 om 17:13:50
country moet je samplen, check Klink-Klare Onzin binnenkort maar, me tapie komt binnenkort wazaaa
----------------------------------------
http://www.wijzenuithetoosten.nl
Dope-Needlz Gepost door Dope-Needlz op donderdag 07-05-2009 om 21:15:07
Quote:
Mutz schreef op 07-05-2009 @ 16:51
OF je filtert verschillende frequenties om daar vervolgens kleine stukje van te gebruiken. Zo kun je van een gare sample makkelijk iets dopes maken. Dat kan zoals dopeneedlz zegt, bijvoorbeeld met de bas ofzo.


Ja precies, helemaal als je software gebruikt is het niet zo moeilijk om te doen.
Ik gebruik sinds een paar dagen de Love Philter in Fruity Loops en dat is echt een ziek filter.

Je kunt daarin een chop door een Low-Pass Filter halen en dan nog eens daar bovenop diezelfde chop door een ander High-Pass Filter halen allemaal binnen in die Love Philter.
Je kunt zeg maar verschillende Filter-lagen overelkaar heen leggen in Love Philter.
Heel ziek vind ik.
InnerDialogue
Gepost door InnerDialogue op donderdag 14-05-2009 om 08:31:45
Ik prefereer toch wel stukken zonder al te veel lagen muziek..

Vind het bijv. tof om samples te trekken uit bijv. Spirits of Nature, soundscapes, videogames of wereldmuziek en vooral veel gesproken tekst voor bijv. intro's uit youtube filmpjes en documentaires en het nieuws..
 Index / Studio- en audiotechniek /
© 1998 - 2024 NLhiphop.nl. Alle rechten voorbehouden - All rights reserved. Parsed in 0.0113 sec.