Deze site is tegenwoordig een archief over Nederlandse hiphop vroeger en krijgt geen updates meer. Zowel de site als forum zijn te tof geweest om niet online te houden.
Index   -   Actieve onderwerpen   -   Beleid   -   Zoeken   
 Index / Muziek /
diddypablo Gepost door diddypablo op zondag 17-07-2011 om 15:05:07
Hallo Allemaal,

Het is mijn eerste post op dit forum en ik wil graag een brandende vraag stellen! Ik hoop dat jullie een antwoord weten erop.

Als je naar west coast hip hop muziek luistert, dan hoor je vaak die 'california' melodie. Ik weet niet eens hoe je het moet noemen of omschrijven, maar het is bijvoorbeeld de intro van de 'california vacation' track van the Game:

https://www.youtube.com/watch?v=6hxSKJCD_hY&feature=related

Die sound bedoel ik dus . Mijn vraag: Weten jullie waarom deze sound karakteristiek is voor california en wie heeft dit uitgevonden, wie was de eerste dit gebruikte of waarvan is het afgeleid???

Kunnen jullie mij verlichten . Ik ben namelijk erg nieuwsgierig hiernaar.

Groetjes,

diddypablo


EProductions
Beatbakker
Gepost door EProductions op zondag 17-07-2011 om 15:18:35
Volgens mij is Dr. Dre hier mee begonnen, maar kan dit niet met zekerheid zeggen

----------------------------------------
http://www.myspace.com/AlwaysBluntedProductions
dap
038
Gepost door dap op zondag 17-07-2011 om 15:21:04
sowieso, pac en dre hebben het wel bekend gemaakt. De sound zal vast daarvoor wel daar bekend zijn geweest.

Weazel
Gepost door Weazel op zondag 17-07-2011 om 19:46:28
Ouwe funk muzikanten zoals George Clinton & Roger Troutman hebben ook een grote invloed gehad op die sound die je zoekt

Qua rappers moet je Above the Law, Mac Shawn, King T eens checken
Of de wat bekendere namen zoals Ice Cube, Dr Dre & MC Ren (NWA)

Tha Doggpound (Snoop, Daz, Kurupt, Nate) heeft ook veel nummers met die desbetreffende sound die je zoekt

Nu ik toch bezig ben

Spice 1, C Bo, DJ Quick, The LBC Crew
Mack 10 + WC (+Cube, Westside Connection)
Warren G, Too $hort, RBX, Xzibit, Luniz, The D.O.C

Als je die artiesten hierboven checkt, vind je vast wel de shit die je zocht
Zeker als je hun ouwe albums beluisterd (die van de begin jaren negentig)
diddypablo Gepost door diddypablo op dinsdag 19-07-2011 om 20:40:05
Thanx Guys voor de replies,

Als ik het op een rijtje zet, moet ik de origins van die california sound zoeken in de rap/hip hop van de begin jaren negentig. Die op hun beurt weer zijn geinspireerd door de oude funk generatie. Eén enkele origine is dus niet te vinden voor die sound??

Mochten er nog meer muzikale lijntjes te vinden zijn terug in de tijd wat betreft de california sound, dan hoor ik dat graag!!

Het is namelijk echt exciting om te zien hoe hip hop en rap muziek is ontwikkeld. Dankzij die link naar George Clinton in de vorige post ben ik ook achter gekomen dat de 'Snoop doggy dogg chorus' in Snoop Dogg's 'Whats my name' een sample is van George Clintons Atomic Dog. Beetje noob dat ik dat als rap liefhebber niet wist, maar hulde voor je referentie Weazel!!

Groetjes,

diddypablo
 Index / Muziek /
© 1998 - 2024 NLhiphop.nl. Alle rechten voorbehouden - All rights reserved. Parsed in 0.0055 sec.