Deze site is tegenwoordig een archief over Nederlandse hiphop vroeger en krijgt geen updates meer. Zowel de site als forum zijn te tof geweest om niet online te houden.
Index   -   Actieve onderwerpen   -   Beleid   -   Zoeken   
 Index / Algemene zaken /
Kaya
in NL
Gepost door Kaya op donderdag 06-01-2005 om 13:08:10
Vandaag in de Kunstbijlage van de Volkskrant:

Nederhop bruist, bloeit en wordt ingelijfd door Postbus 51

Trek je jas aan, ga de straat slaan, koop een Volkskrantje en reageer
óf
hack http://zoek.volkskrant.nl/zoek?text=nederhop

in dit artikel onder andere de ondergrondse hip hop die leeft op het internet, waarbij sites worden genoemd als www.hiphopinjesmoel.nl, www.hiphopgemeenschap.nl & www.theboombap.nl...
DonSmoke Gepost door DonSmoke op donderdag 06-01-2005 om 13:09:50

----------------------------------------
members.chello.nl/c.korevaar3
SpooK!
Gepost door SpooK! op donderdag 06-01-2005 om 13:11:35
cool ga het checken, bedankt voor de tip!
Noedels
DE GRW IS GAAF
Gepost door Noedels op donderdag 06-01-2005 om 13:34:20
tsj en dan is me proefabbo van de volkskrant gister afgelopen..zuur hoor.
----------------------------------------
clonebabybeats baby
SpooK!
Gepost door SpooK! op donderdag 06-01-2005 om 20:12:24
een battle van chester wordt gequote in het artikel, ff kijken of het bij ons vandaan komt. Als het zo is is het wel zuur dat we niet genoemd worden.
dap
038
Gepost door dap op donderdag 06-01-2005 om 20:19:56
beter dat de krant wat meer aandacht aan hiphop besteed.
Angelix
jeweetwie
Gepost door Angelix op donderdag 06-01-2005 om 20:27:42
Quote:
SpooK! schreef op 06-01-2005 @ 20:12:24
een battle van chester wordt gequote in het artikel, ff kijken of het bij ons vandaan komt. Als het zo is is het wel zuur dat we niet genoemd worden.


zou idd gaar zijn
----------------------------------------
Ik beschouw mezelf een held in dit,niet volgens opinie
maar omdat ik mezelf geweldig vind.
chester
www.leonchester.nl
Gepost door chester op donderdag 06-01-2005 om 20:28:14
Quote:
SpooK! schreef op 06-01-2005 @ 20:12:24
een battle van chester wordt gequote in het artikel, ff kijken of het bij ons vandaan komt. Als het zo is is het wel zuur dat we niet genoemd worden.


Een battle van mij? wa staat erin? welke?
Hoop een goeie...
[ Dit bericht is gewijzigd door op 06-01-2005 @ 20:30:50 ]

----------------------------------------
onderschrift
chester
www.leonchester.nl
Gepost door chester op donderdag 06-01-2005 om 20:36:03
Kan je het artikel of het bericht scannen ofzo en hier droppen?
----------------------------------------
onderschrift
die Lange
HARD
Gepost door die Lange op vrijdag 07-01-2005 om 00:07:32
Chester is getting famous, Chester is getting famous
Kaya
in NL
Gepost door Kaya op vrijdag 07-01-2005 om 01:22:41
best een positief artikel toch als je het mij vraagt
het viel mij ook op dat nlhiphop niet werd genoemd
ene
dat artikel is nog wel na te lezen op de site van de volkskrant, inscannen ga ik niet doen.
zoek maar tussen de ouwe kanten als ze buiten gezet worden ofzo
Noedels
DE GRW IS GAAF
Gepost door Noedels op vrijdag 07-01-2005 om 10:00:00
nja nalezen op de volkskrant site kost je geloof ik wel geld
----------------------------------------
clonebabybeats baby
chester
www.leonchester.nl
Gepost door chester op vrijdag 07-01-2005 om 11:00:07
Een vriendin van me heeft volkskrant en gaat het bericht bewaren
----------------------------------------
onderschrift
Mip
Gepost door Mip op vrijdag 07-01-2005 om 12:01:53
kan niemand het artikel droppen..?
Angelix
jeweetwie
Gepost door Angelix op vrijdag 07-01-2005 om 12:18:49
Nederhop doet z'n ding
de Volkskrant, Kunst & Cultuur, 6 januari 2005 (pagina K2)

Portret
Door Pablo Cabenda en Robert van Gijssel

www.tifen.tk

Nederhop leeft, bruist en bloeit. Maar dreigt ook te worden gekaapt door Postbus 51. Wie zijn de grote spelers op de markt? Waar komt het engagement vandaan? Hoe zelfverzorgend is de undergroundscene op internet, en waar blijft de Nederhopvrouw? Alles over beats, flows en rijms, en spitten op z'n Hollands.

Flow - Het soepele geheel van rijmende zinnen in een rap

Beats - De ondersteunende drumbeats, waarover wordt gerapt

Rijm - Te rappen gedicht

Line - Een te rappen dichtregel

Punchie - Rijmende optater in diss of battle

Spitten - Rijmend schelden op andere rapper

Battle - Scheldpartij op rijm in competitieverband

Diss - Rap waarin politicus, buurman of rapper wordt uitgescholden

Wordplay - Het geheel van creatieve woordspelingen

Freestylen - Improviserend rappen op een podium

Gangsta - Rapper die de crimineel uithangt

De Boodschap

Dé Nederhophit van tweeënhalf jaar geleden wilde niets anders dan uitnodigen tot een vluchtige flirt in de disco en rapper Brainpower hielp je erbij:

'Dans maar, dit is nu die lekkere Dansplaat.

Sjans maar, ook als je zeker helemaal geen kans maakt.'

Dé Nederhophit van 2004 liet de lawaaiige disco achter zich en liep mee in een stille tocht met een aanklacht tegen zinloos geweld en een eerbetoon aan de slachtoffers.

'De lijst is lang, God allemachtig met Kerwin Duinmeijer sinds augustus '83 en de trend van het moment is nog killer en kouder, en de angst en de haat zijn vertrouwder.'

Voorbij pretentieloos hedonisme, voorbij lichtvoetigheid, Nederland ging massaal voor zwaar en betrokken. Zinloos van Lange Frans (Frans Frederiks) en Baas B (Bart Zeilstra) stond weken op nummer 1. Ali B scoorde samen met Marco Borsato met Wat zou jij doen (over kansarme kinderen in derde wereldlanden), in zijn eentje met Geweigerd.nl (discriminerend deurbeleid), en laat ook in zijn standup-shows een vette portie maatschappelijke betrokkenheid horen.

Ideeële stichtingen zoals Plan en War Child en politieke partijen wisten rappers te mobiliseren om het goede doel op rap te zetten. En als klap op de vuurpijl trommelde de stichting Consument en Veiligheid eind vorig jaar een groepje rappers op voor een hyperfunctionele rap over veilig gebruik van vuurwerk: Vingers in de lucht.

Chuck D van de legendarische New Yorkse rapcrew Public Enemy had wellicht een ander beeld voor ogen toen hij de wens uitsprak dat hiphop de muzikale CNN zou worden van de zwarte gemeenschap. In Nederland is een deel van de hiphop geworden tot een Postbus 51 voor de multiculti goegemeente. Sociaal engagement heeft het nog nooit zo goed gedaan.

Nieuw verschijnsel? Ten dele. Sinds The Message van Grandmaster Flash uit de jaren tachtig heeft maatschappijkritiek deel uitgemaakt van hiphop. Mediaonderzoeker Mir Wermuth, die voor de Universiteit van Amsterdam een proefschrift schreef over hiphop, kan zich herinneren dat ze jaren geleden als jurylid van de Most Wanted talentenjacht een jonge Ali B al in de weer zag met zijn Marokkaanse identiteit. En maatschappijkritiek in Nederhop bestond al sinds Moordenaar van de oer-Nederhoppers Osdorp Posse. Wermuth: 'Maar dat was geen politiek correcte boodschap, dat wilden we niet horen. De geëngageerde rap van tegenwoordig is niet meer de stem van een bepaalde subcultuur, of de tweede of derde generatie allochtone jongeren, maar raakt de hele samenleving.'

Ingrijpende gebeurtenissen als de moord op Theo van Gogh en de spanning tussen bevolkingsgroepen onderling zorgden ervoor dat Nederlandse rappers steeds meer hun grote boodschap deden.

Wermuth: 'Van alle muziekstromingen is Nederhop nu het aantrekkelijkst om je krachtig in uit te drukken.' Volgens Wermuth is Nederhop momenteel in directheid en maatschappelijke relevantie te vergelijken met punk vijfentwintig jaar geleden. Zij het dat de tegendraadsheid die punk eigen was, bij Nederhop lijkt te ontbreken. Reclamemakers weten rappers wel erg makkelijk te vinden. De gretigheid waarmee door allerlei instanties een beroep op hen wordt gedaan en de gewilligheid waarmee zij er gehoor aan geven schuurt zo nu en dan met het oorspronkelijke 'bad boy' imago van hiphop.

Platenproducer en directeur van het label Top Notch, Kees de Koning, krijgt het wel eens te kwaad als 'er iemand in Woerden struikelt en er weer zonodig een rap over moet worden gemaakt'.

'Begrijp me goed, ik respecteer Ali B en Lange Frans, maar het is te veel. Als ik hem een week niet zie, denk ik: Shit, wat is er aan de hand, Ali B is niet op het nieuws.' Volgens De Koning hebben 'de media' er een handje van rappers op te trommelen om 'effe hun rapje te komen doen' en ze te typecasten als spreekbuizen.

Lange Frans, die lange tijd elke vrijdag bij radio-dj Giel Beelen raps maakte op het nieuws, zit er niet echt mee. Hij verleende zijn medewerking aan de Zinlooscampagne, maar wil wel even kwijt dat hij en Baas B lang daarvoor hun gelijknamige nummer al hadden gemaakt. 'Pas daarna zijn we benaderd. En excuse me, ik doe gewoon mijn ding. Ali en wij zijn al jaren bezig, we hebben zeker meer dan tweeduizend gratis optredens gedaan. Dan is het niet zo gek dat je op een gegeven moment wordt gevraagd voor van alles en nog wat.' De enige afweging die hij daarbij maakt, is: 'Is het tof of niet? That's it.'

En ach, het betekent alles bij elkaar extra aandacht voor een van de meest bloeiende muziekscenes in Nederland. Mir Wermuth: 'Hiphop of Nederhop krijgt in elk geval niet meer de schuld van alle ellende in de maatschappij en dat op zich is al winst.'

Je eigen ding

De eerste Ali B zat er aan te komen en er was interesse. Van de grote platenmaatschappijen wilde Universal Ali B vertelt het leven van de straat wel onder zijn hoede nemen en Kees de Koning, eigenaar van het Top Notch label bij platenmaatschappij Pias, had er ook oren naar. Maar Ali besliste anders. Ali's eersteling werd helemaal zijn eigen ding.

Het was een zorgvuldig opgezet plan. Ali's manager had een rekensommetje gemaakt. Ali had al een fanbase en met een uitgekiend marketingplan waarin zelfs al financiële ruimte was gemaakt voor videoclips moest de release wel een succes worden.

En dat werd het. Het eerste album van Nederlandse bekendste rapper verkocht 22 duizend maal. Van de single Ik ben je zat werden 27 duizend exemplaren verkocht. En zo bracht Spec, een klein onafhankelijk bedrijfje dat nauwelijks banden onderhield met de gevestigde 'majors' - Universal deed uiteindelijk alleen de distributie van de single -, een van de meest spraakmakende Nederlandse platen uit van het afgelopen jaar.

Eigen beheer rules. Ook Lange Frans en Baas B vonden het niet noodzakelijk zich in te laten met de majors die door elke rechtgeaarde Nederhopper worden gewantrouwd.

Frans: 'Qua artistieke shit interesseert het ze geen flikker wat je doet.' De rappers die scoorden met Zinloos gingen liever in zee met Walboomers, een onafhankelijk bedrijf dat een platenmaatschappij, een boekingsbureau een groothandel en een distributiebedrijf in zich verenigt.

Mede-eigenaar Niels Walboomers weet dat de meeste rappers zich meer op hun gemak voelen bij een bedrijf als het zijne. 'Bij de majors bepaalt de platenmaatschappij standaard de voorwaarden van het contract.' Ja, het kost wat meer moeite en tijd om via een kleiner bedrijf je promotie en je distributie te regelen, 'maar rappers redeneren vaak: als ik zie wat het me uiteindelijk meer oplevert, ben ik beter af bij een kleinere maatschappij. De angst om te worden genaaid overheerst.'

En daarbij, de expertise bij de grote jongens ontbreekt vaak. Voor de Nederhop-verzamelaar Moppie Moppie die vorig jaar door Sony werd uitgebracht klopte de platengigant bij Walboomers aan voor deskundig advies. Walboomers: 'Je hebt een riante positie en merkt weinig van concurrentie. We krijgen zelfs mailtjes uit Amerika van producers die beats willen kopen.'

Het lijkt erop dat de platenindustrie de enige is in het medialandschap die de Nederhopboot heeft gemist. Afgelopen jaar is er zelfs in Nederland als enige land buiten Amerika een nationale versie van het toonaangevende hiphopblad The Vibe verschenen.

Top Notch-directeur Kees de Koning klaagde twee jaar geleden al over de blinde vlek van de platenmaatschappijen. De enige grote Nederhopacts, getekend bij de majors, zijn Brainpower en Extince bij Emi/Virgin. Warner heeft überhaupt niemand meer in dienst die zich bezighoudt met nationaal talent en Sony had nog een bescheiden hitje met Wat doe je dan van Laquatal maar door de fusie van Sony en BMG staat een vervolg op Moppie Moppie alweer op losse schroeven.

De Koning: 'Het is niet zozeer onwil. De beslissingen worden niet in Hilversum genomen maar in Londen en in Amerika. Platenmaatschappijen worden geteisterd door bezuinigingen en als direct gevolg worden er geen nationale acts meer getekend.'

Maar hij waakt er ook voor om het commerciële succes van Nederhop te overdrijven. 'De best lopende Nederhopact verkoopt nog steeds maar een fractie van de laatste van Anouk. Waar hebben we het dan nog over.'

Nederhopgemeenschap.nl

Geen community zo levendig en hecht, als de 'hiphopgemeenschap' op internet. Op het net manifesteert zich de scene, worden nieuwe platen gedropt, worden 'ille rijms' over andermans beats gelegd, wordt gedisst, gespit, gedebatteerd over de 'straatwaarde' van Ali B, wordt bepaald wie underground is, en wie hopeloos mainstream.

Nederhop is niet alleen Lange Frans, en rappen over zinloos geweld. Voor wie verder kijkt dan wat er op tv voorbij komt, gaat een wereld open. Keiharde disses, niks geen geëngageerde flows en lines. Die schoolse braafheid is volgens de internetscene wat de commercie wil zien, en de postbus 51-maffia. Die kapen de Nederhop voor eigen gebruik, maken van jongens als Ali B mascottes voor de 'betere wereld'.

Kom daar eens om op de online hiphopfora, of op de 'battle corner voor gevorderden': 'Drop shit op Chester voor de lol hijs de drol die er zelf in trapt, me rap is als ut aas op ut haakkie hijs ut guppie die wel hapt, op ut droge en in ze raps naar lucht hapt. Ben die beruchte, alsk live spit moetk erna voor de jode vluchte.'

Chester: 'Ik spit jou van Rotterdam naar je plaats: Den Haag. Je kwam ok, toch geefk jou met NEDERhop een grote NEDERlaag. Want Haags kwartiertje is voorbij, dus Chester is weer terug. Je komt als een pokkediertje dus ik plet je als een mug. Mijn rijms blijven in jouw kop, je hele mp3 staat ermee vol. Want ik sta altijd in de spot-lights, en jij speelt een bijrol.'

Na zo'n online battle vergadert het forum over wie de beste punchies uitdeelde, en wie het mooiste wordplay. En daarvoor heeft de hiphopgemeenschap dus geen Nederhopidols op tv nodig, met een phoney vakjury.

Internet biedt ongekende mogelijkheden, voor het aanscherpen van de rijmvaardigheid, maar zeker ook voor de verspreiding van eigen werk, van beats, rijms, en dissplaatjes. Dankzij internet worden hele schijven van wat eens 'de muziekindustrie' werd genoemd, overgeslagen. Wie zit er op cd's te wachten, op een suf tv-programma, op een top 40?

'Internet is enorm belangrijk, vooral als je begint met hiphop', zegt de Utrechtse beatproducer en parttime rapper Daniël Munro, bekend als Master Surreal. 'Iedereen kan gehoord worden, je hebt vanaf het begin een podium. Vóór internet zat iedereen maar een beetje op zijn kamertje zijn ding te doen, en niemand wist iets van elkaar. Nu maak je snel contact, je hoort waar andere jongens mee bezig zijn, je kunt gaan samenwerken, beter worden.'

En als je een beat of rijm hebt gemaakt waar je trots op bent, dan 'drop je het online'. Munro: 'Je kunt je plaatje op soundclick.com droppen. Daar kan iedereen het downloaden, en erop reageren. Of je zet je beats op je eigen site, en laat op een forum weten: ik heb weer iets gemaakt, check het even.' Je moet wel tegen kritiek kunnen. 'Internet is soms onpersoonlijk, je kunt keihard gedisst worden. Je moet eigenzinnig zijn, en kritiek op waarde weten te schatten.'

Dankzij het net kunnen de traditionele media worden overgeslagen. Munro: 'Jongens doen het zelf. Op het net staat toch veel meer dan platenmaatschappijen kunnen of willen uitbrengen. Je maakt een leuke site, daarop staat je werk. Je kunt via je site worden geboekt, mensen kunnen met je afspreken. Via het net weet je wat er in het weekend te doen is, waar de battles zijn. Je spreekt via internet met elkaar af. Je maakt rijms op beats die je van een ander hebt gedownload, het is helemaal zelfverzorgend. Je kunt eigenlijk ook zeggen: internet is underground, radio en tv is mainstream.'

Het net is voor de Nederhopscene het belangrijkste medium geworden, als informatiebron, bron van vermaak en podium. Merkte ook Marcel Wortel van het reclamebureau dat dit jaar de vuurwerkcampagne organiseerde. Met een aantal Nederhoppers werd een vuurwerkrap gemaakt, en het nummer Vingers in de lucht werd online gezet. Wortel: 'Het plaatje werd in anderhalve week 25 duizend keer gedownload.' Het nummer verspreidde zich vanzelf. 'Het was nog niet op de radio te horen geweest.'

Nadeel van het net: er is veel, heel veel Nederhop, dus ook veel slecht materiaal. Munro: 'Er is geen drempel, dus er staat veel shit online.' DHC bijvoorbeeld, met de Hirsi Ali Diss die landelijke airplay kreeg door het actualiteitenprogramma NOVA. 'Zoiets heeft nauwelijks met Nederhop te maken, maar het wordt toch opgepikt. Jammer want het bezorgt hiphop weer een slechte naam.'

Internettip voor beginnende Nederhoppers van Master Surreal: 'Zorg dat je veel aanwezig bent op de belangrijke sites: hiphopinjesmoel.nl, hiphopgemeenschap.nl en theboombap.nl. Daar hangt iedereen die ertoe doet in de Nederhop rond. Weet wat er gaande is, en post veel.'

nederhop.startpagina.nl; nederhop.startkabel.nl; www.hiphopinjesmoel.nl; www.hiphopgemeenschap.nl; www.theboombap.nl; www.soundclick.com

Nederhopvrouwen

Nederhop leeft, al een jaar of vijftien, bruist en bloeit als nooit eerder. Maar waar blijven de vrouwen? Waar zijn de Nederhopmeiden die soepel rijmend van zich af bijten, die gangsta-mannetjes hun plaats wijzen als ze hardop dromen over hun zogenaamde bitches?

Ze zijn er wel. Maar aarzelend, met weinig, en bubbling under. De Marokkaanse Badbrya geniet enige faam, maar rapt vooral in het Engels. En LaY-DKiLLaH Karima van Rooijen is met haar Zoveel mooie jongens en Waar is me speelgoed opvallend aanwezig op het net, als 'heersend raptalent' en nog moslima ook.

Maar verder is de Nederhop een ouderwetse mannenscene. 'Komt door het competitieve element dat nu eenmaal bij hiphop hoort', zegt Tifèn Huchet (21), artiestennaam Tifèn. 'Vrouwen voelen die competitiedrift niet zo, en hebben geen zin zich daarin te mengen.' Vrouwen kunnen niet spitten, zeggen de mannen. Maar misschien wíllen vrouwen helemaal niet spitten?

De Utrechtse Tifèn heeft in ieder geval geen trek in ego-geblaat en battles. 'Ik doe mijn eigen ding, al sinds mijn zestiende.

Ik kan vol passie over dingen zeiken. Ik battle wel, maar tegen de wereld.' Eerst op bestaande instrumentals, later op beats van bevriende producers zoals de Haagse Dee Pro, Master Surreal, of De Amersfoortse Coöperatie (DAC).

Door mannenvrienden werd Tifèn, in wie het grote talent was ontdekt, het podium opgeduwd. 'Ze vonden het heel goed wat ik deed, en kennelijk was er in de scene een enorme behoefte aan vrouwen. Want naar hiphopfeestjes kwamen al weinig meiden, laat staan dat ze het podium opgingen om te freestylen. Ik treedt nu op, tussen de mannenacts, met mijn vaste vrouwelijke back-up mc Elles-D, op hiphopfeesten in jongerencentra, in cafés en op de kleine poppodia. Soms krijg ik wel vage opmerkingen: ''Ik vond het heel leuk. . . om naar te kijken, huhuh.'' Maar meestal worden we met lof overladen. Vrouwen zijn in, omdat er vraag naar is. . . omdat er gewoon zo weinig zijn.'

Tifèn is nu hard bezig met een demo, die in februari uitkomt. En volgens haar gaan de vrouwen luid en duidelijk doorkomen dit jaar. 'Ik denk dat vrouwen zich de Nederhop meer en meer zullen toeëigenen. Dat ze buiten de battles en het freestylen om een eigen vorm van hiphop gaan maken. Hiphop gaat over het leven van alledag, en daarin ontbreekt nu dat vrouwelijke element. Vinden ook de mannen. Ik ken een aantal vrouwen die goed bezig zijn.'

Ze doen pionierswerk, want voorbeelden zijn er niet voor Nederhopvrouwen. Spiegelen aan Amerikaanse helden is er ook niet bij. Missy Elliot? Lil' Kim? 'Dat past hier niet, heeft niets met onze situatie te maken. Net als die jongens die in Nederland gangsta willen zijn. Kom op, zijn hier getto's dan?'

Wat wel van Amerika opgestoken kan worden volgens Tifèn: 'Kijk naar hoe lang het heeft geduurd voordat de grote hiphopvrouwen in de States zijn doorgebroken. En hoe lang hiphop daar al bestaat. Daarmee vergeleken is Nederhop nog hartstikke jong, het begint pas. Echt, de Nederhopvrouwen komen eraan.'

het koste me wel 1.50 mensen, kweet niet eens of dit wel de goeie is

bron: www.volkskrant.nl ?
[ Dit bericht is gewijzigd door op 07-01-2005 @ 12:21:14 ]

----------------------------------------
Ik beschouw mezelf een held in dit,niet volgens opinie
maar omdat ik mezelf geweldig vind.
V.I.P.
California dreamin'
Gepost door V.I.P. op vrijdag 07-01-2005 om 13:55:26
leuk artikel, eindelijk iets positiefs

maar stom dat nlhiphop niet genoemd wordt
----------------------------------------
I've tried Shakespeare, respect due dere
But did is de stuff I like
TiM-Ow
uhuh..
Gepost door TiM-Ow op vrijdag 07-01-2005 om 13:57:38
thanks angelix, ik vinem leuk..
----------------------------------------
fuck yu
die Lange
HARD
Gepost door die Lange op vrijdag 07-01-2005 om 17:34:53
Vet

'Punchie - Rijmende optater in diss of battle'
Angelix
jeweetwie
Gepost door Angelix op vrijdag 07-01-2005 om 17:50:17
punchie, wat een onzin
----------------------------------------
Ik beschouw mezelf een held in dit,niet volgens opinie
maar omdat ik mezelf geweldig vind.
chester
www.leonchester.nl
Gepost door chester op vrijdag 07-01-2005 om 17:56:37
Ik sta gewoon in de landelijke krant

Maar met een HELE OUDE battle...
----------------------------------------
onderschrift
die Lange
HARD
Gepost door die Lange op vrijdag 07-01-2005 om 17:57:43
vraag geld van ze.. copyright© 2003/2004©
dap
038
Gepost door dap op vrijdag 07-01-2005 om 18:28:03
Grappig artikel wel. Eindelijk positief en iemand die snapt dat je op internet battles en shit gewoon zeikerds hebt, mensen die het gewoon leuk vinden en mensen die ook nog gewoon shit droppen om er beter van te worden.
Angelix
jeweetwie
Gepost door Angelix op vrijdag 07-01-2005 om 19:04:29
precies, en wie betaald mij die 1.50 terug
----------------------------------------
Ik beschouw mezelf een held in dit,niet volgens opinie
maar omdat ik mezelf geweldig vind.
Mip
Gepost door Mip op vrijdag 07-01-2005 om 21:46:08
staan goede dingen in, maar ik mis toch wel wat dingen zoals WEL goeie namen noemen ipv slechte, iets over urban had ik ook wel verwacht

wel toevallig dat ik The Message aan had staan toen ik het artikel las
Kaya
in NL
Gepost door Kaya op zaterdag 08-01-2005 om 01:52:59
props naar angelix, maar die kan 't wel betalen denkik
en leuke reacties op mn eerste topic

@Mip: waarom is het toeallig dat je The Message aan had staan?

Mip
Gepost door Mip op zaterdag 08-01-2005 om 12:19:55
Quote:
Nieuw verschijnsel? Ten dele. Sinds The Message van Grandmaster Flash uit de jaren tachtig heeft maatschappijkritiek deel uitgemaakt van hiphop.
Kaya
in NL
Gepost door Kaya op zaterdag 08-01-2005 om 13:26:01
ach zo
 Index / Algemene zaken /
© 1998 - 2024 NLhiphop.nl. Alle rechten voorbehouden - All rights reserved. Parsed in 0.0095 sec.