Deze site is tegenwoordig een archief over Nederlandse hiphop vroeger en krijgt geen updates meer. Zowel de site als forum zijn te tof geweest om niet online te houden.
Index   -   Actieve onderwerpen   -   Beleid   -   Zoeken   
 Index / Algemene zaken /
dap
038
Gepost door dap op maandag 24-01-2005 om 19:25:12
Quote:
Wel, pak de AK-47 - of in dit geval het A4-tje - er maar even bij, want ik moet toch echt even melden dat ik datgene wat tegenwoordig door mag gaan voor Echte Nederhop pas een werkelijke uitwas van een failliete maatschappij vind. Terwijl lijken van alle gezindten op straat liggen, rapt men in de Nederhop over ‘hand in hand kameraden’, ‘kijk ’s wat vaker in de spiegel van je moeder’ en ‘can’t we all just get along?’

Koekje erbij?

De meest stichtelijke rapjes komen voorbij. Zit ik naar lokaal sportnieuws op een lokale zender te luisteren, wordt er ineens een hiphopplaatje opgezet. (Aan aankondigen en afkondigen doet men hier nog niet.) Vette groove, slepend ritme – een oudje uit de Groningse ondergrondse? Zo klonk het wel. Maar dan wel eentje met een tekst zo stichtelijk als een Postbus 51 spotje. Hola, opeens een break van heb ik jou daar, het wordt steeds experimentelere hop. Totdat tot me doordringt dat we in deze lokale arbeidsvitaminen alweer midden in oudje van Carly Simon zitten.

Goed, vroeger klonk dergelijke meuk nog ergens naar, maar nu kiezen mc’s volkomen onoorspronkelijke muzak uit de gratis Casio knutseldoos, want het is slechts zaak om je banale en humorloze teksten zo verstaanbaar als maar kan op te lepelen in deze nieuwe inwisselbare ideale schoonzonen-stijl.

Is dat het streven? Zo Hollands zijn dat de hele Nederhopscene straks bij Frits Spits op Radio 2 een nieuw onderkomen vinden zal alvorens men Chiel Montagne opgraaft en Op Losse Groeven terug op de buis brengt: ‘Haakt u even in en deint u gezellig mee op de nieuwe van Ali B.’

Koekje erbij?

Hij heeft ze zelf gebakken.

Zo zapte ik per ongeluk over een live optreden van Raymzter, de knaap van Kut Marokkanen, een nummer dat tenminste nog de geest van hiphop ademde, hoe erbarmelijk het ook was. Goed, aan fascistisch en racistisch deurbeleid wordt ook een nummertje gewijd. Maar een rap over de kloterigheid van ‘werken van 9 tot 5’? Terwijl je begeleid wordt door een stelletje conservatoriumpiepertjes van een jaar of twaalf die maar geen pulse in de shuffle weten te krijgen? Terwijl je hele show het aura heeft van een klassenavond? En je nog altijd geen centimeter beter rappen kunt dan de rest van je collega’s, omdat het allemaal net zo hemeltergend staccato en kneuterig afgeraffeld wordt als ooit eens in 1984 in Amerika?

Werkelijk nooit gedacht dat ik na twintig jaar hiphopverslaving nog eens tegen subgenre aan zou lopen die me zo op de zenuwen werkt dat ik elke track uit die hoek al na tien zinnen ballenbakrijmelarij af moet zetten.

Vertel een ouwe lul nu eens: wat doe je met deze vorm van hiphop? Thuis je boxen mee belasten tot het kraakt? Hiphopfeesten opluisteren? Adrenalinerushes voelen die beter zijn dan coke-opdonders? Uit je de ramen van je Honda Civic Hatchbackje blazen als je aan het cruisen bent? Thuis lekker stiekem aan elkaar mixen? Als een dolle ‘MC Malle Jan’ of hoe ze ook mogen heten, gaan staan scratchen tot je een stijve van hier tot de sterren hebt?

Dat in een laf kutlandje als Holland de echte harde noten altijd weer gekraakt moeten worden door komieken, omdat je dan de aangeroerde kwesties als carnavalsleut van de stinkrijke narren van onze cultuur kunt beschouwen, is onontkoombaar. Maar ik wil van hiphoppers van hier en nu niet horen dat het de tijd niet is voor harde stellingname, persoonlijke invalshoeken en blinde woede, want dat zou me er werkelijk van overtuigen dat het allemaal mislukte scheikundestudentjes zijn die wat misgelopen status op schoolpleinen van weleer aan het inhalen zijn.

Bedenk wel dat cabaret sinds Wim Kan een door trouwe onderdanen goedgekeurd instrument van de regering is om het volk het idee te geven dat ze werkelijk kritisch wordt gevolgd. Daarom laten politici zich nog altijd met alle plezier op de plaatsen met de beste akoestiek neerzetten: zodat ze de aan eigen persoon gerichte beledigingen zo goed mogelijk kunnen verstaan.

Is dat wat de Nederhop wil? Een Madurodamrol a la Bono? Optreden voor politici die ‘per se’ je show willen zien omdat je cultureel zo verantwoord bezig bent en de rijke traditie van het vrije woord in Ons Aller Vaderland zo creatief, ja bijna snedig, weet te vertegenwoordigen? Dat jij de zaal als braaf kuiken van de multicultikul mag toespreken, terwijl een komiek na jou wat zieke grappen maakt en er met twintig ruggen vandoor gaat, terwijl jij een Boekenbon voor de Grote Lettertjes Serie hebt gekregen?

Kaakje erbij?

Kom op luitjes, mieterse vrinden, hippiehoppers van alle tinten: het feit dat hier de Honda Civic Hatchback het statussymbool van de hiphopscene is geworden bewijst al sinds dag één dat hiphop in dit land de cultuur van totale loosers, fake-nigga’s en wannabees dreigt te worden, want dat quasi snelle autootje was in den beginne DE Hollandse bak voor blanke gnomen en knurften met een matjes in de nek. Integreren is een kunst apart, maar drijf niet de spot met de grenzen der belachelijkheid. Die zijn nu wel bereikt.

Welaan. Ik weet dat ik praat als een oude man die hangt aan normen en waarden. Maar als ik hiphop in mijn on-gepimpte slee draai, dan is dat nog altijd Fuck Da Police en aanverwante stellingnames.

Gewoon, zoals het hoort.

Nanne Tepper


bron.
SchizoMania Gepost door SchizoMania op maandag 24-01-2005 om 19:40:03
weet niet precies waar die dude rolt maar hier is de honda civic niet echt het symbool voor hiphop ofzo

heb verder weinig boodschap aan die hele lap text, lijkt erop alsof die nederhop nooit heb gedigged, zijn er wel meer en snap niet echt waarom er aandacht aan moet worden gegeven
----------------------------------------
chicks willen me maar doortrekken omdat ik de shit ben//
V.I.P.
California dreamin'
Gepost door V.I.P. op maandag 24-01-2005 om 19:47:49
hij heeft wel een beetje gelijk over postbus 51 rap enzo, maar als hij Raymzters onderwerpen ook wack vindt gaat ie een beetje ver daarmee vind ik

het is waarschijnlijk omdat ie al 20 jaar hiphopfan is (zoals ie zelf zegt), dan vindt je vanzelf de oudere dingen uit je jeugd beter dan wat er nu wordt gedraaid

kijk maar naar (bijna) alle veertigers van nu, die blijven ook vasthouden aan de muziek uit hun jeugd, en vinden de moderne muziek ook bagger

want er is nu wel wat beters dan N.W.A....
----------------------------------------
I've tried Shakespeare, respect due dere
But did is de stuff I like
Jappie
De louter rijm
Gepost door Jappie op maandag 24-01-2005 om 20:20:12
is die gast gefrusteerd ofzo
----------------------------------------
De louter rijm
Offensief
Mokum!!!
Gepost door Offensief op maandag 24-01-2005 om 20:26:59
Volgens mij is het echt zo'n oldschool gast..

ik ben ook down met oldschool,maar je hebt gasten die dat echt te graag willen benadrukken.
----------------------------------------
Voor die rappers is het als Big Diet één grote afvalrace.
Jappie
De louter rijm
Gepost door Jappie op maandag 24-01-2005 om 20:29:15
tja die tijden zijn voor bij
----------------------------------------
De louter rijm
G.T.G
als je weet
Gepost door G.T.G op maandag 24-01-2005 om 20:33:12
uhm ja... niet hellemaal mee eens eigenlijks
ma heeft wel beetje gelijk..
----------------------------------------
..maak je haar los en maak me gek..
BattleCat
Je weet toch.
Gepost door BattleCat op maandag 24-01-2005 om 21:16:46
Hij vindt nederhop dus whack en wil dat er meer stelling tegen de politiek genomen wordt.
Volgens mij luistert hij gewoon naar de verkeerde muziek.
Dan blijft hij toch lekker elke dag de police fucken maar ga mensen die iets anders dope vinden daar niet mee lastig vallen.
MowiE Konnect
Zuiver!
Gepost door MowiE Konnect op maandag 24-01-2005 om 21:31:24
samenvatting?
----------------------------------------
Jij = Poep
dap
038
Gepost door dap op maandag 24-01-2005 om 21:44:31
lees eens voor de verandering...
V.I.P.
California dreamin'
Gepost door V.I.P. op maandag 24-01-2005 om 21:51:19
Quote:
MowiE Konnect schreef op 24-01-2005 @ 21:31:24
samenvatting?


een samenvatting van een collumn?
----------------------------------------
I've tried Shakespeare, respect due dere
But did is de stuff I like
MowiE Konnect
Zuiver!
Gepost door MowiE Konnect op maandag 24-01-2005 om 21:54:39
(gelezen)...

lulkoek
----------------------------------------
Jij = Poep
livio
Oldschool
Gepost door livio op dinsdag 25-01-2005 om 00:44:30
ach. provocerende collumn, precies waar columns voor zijn
_Osiris_
Das Eisern Händschen
Gepost door _Osiris_ op dinsdag 25-01-2005 om 10:10:39
ik las de 1ste zin en ik had geen zin meer, duidelijk
----------------------------------------
did you call me the N word? you did not just call me the N word, im no noob!
Angelix
jeweetwie
Gepost door Angelix op dinsdag 25-01-2005 om 13:57:41
dat koekje erbij maakt het af
----------------------------------------
Ik beschouw mezelf een held in dit,niet volgens opinie
maar omdat ik mezelf geweldig vind.
Groninger
ik voel mij TOF
Gepost door Groninger op dinsdag 25-01-2005 om 19:29:49
hij heeft wel voor een groot deel gelijk hoor..

tenminste van die politieke shit enzo..
als er ooit een tijd komt dat mensen naar mij gaan luisteren en ik dus bekend ben(NIET commercieel) dan verbied ik dat er ook maar 1 balkenendje of iemand anders politiek verwant naar mijn ''show'' komt kijken..Waarom?
omdat hun toch(bijna) niks nuttigs doen..(belastingverneukers zijn het)en nee ik ben niet gefrusteerd
maar nederhop is ook gewoon NEP WHACK FAKE FUCKED UP
tenminste dat wat op TV is...en waarom komt het goede dan niet op tv(opgezwolle jawat typhoon etc.)omdat de politiek een bepaald aantal zenders toelaat en er dus geen non-commerciele zenders kunnen gaan uitzenden waardoor de ECHTE hiphop nooit bekend kan worden..
tis waarschijnlijk niet helemaal zo maar kvond wel leuk om even mee te delen

*edit* kwou nog veel meer zeggen maar nu geen zin meer..
voor vragen PM mij of bel met mijn sletje..
Mevr. Balkenende
0906-3445
hmm niet grappig..
[ Dit bericht is gewijzigd door op 25-01-2005 @ 19:32:05 ]

----------------------------------------
FC Groningen: THE PRIDE OF THE NORTH
Huussuh Gepost door Huussuh op dinsdag 25-01-2005 om 19:47:27
Die gast heeft zich duidelijk niet genoeg verdiept in Nederhop. Alsof Ali B representatief is voor de hele Nederhop scene..

En je kan toch niet verwachten dat Nederlandse rappers over dezelfde onderwerpen als rappers uit de VS rappen? Die twee werelden zijn niet te vergelijken met elkaar, dus doe dat ook niet.



----------------------------------------
dap schreef op 08-11-2010 @ 17:52
over 2 maanden weet ik al niet meer wie huussuh is.
die Lange
HARD
Gepost door die Lange op dinsdag 25-01-2005 om 20:21:57
hoop dat ie in zn koekje stikt
Darnold
Official COD Junkie
Gepost door Darnold op dinsdag 25-01-2005 om 20:37:18
ik vind het pure blablablabla tamelijk slaapverwekkend
----------------------------------------
Toen de partysquad nog geen bazen maar werknemers waren - Gele Haas
Groninger
ik voel mij TOF
Gepost door Groninger op dinsdag 25-01-2005 om 20:37:30
Quote: En je kan toch niet verwachten dat Nederlandse rappers over dezelfde onderwerpen als rappers uit de VS rappen? Die twee werelden zijn niet te vergelijken met elkaar, dus doe dat ook niet.


daarom is D-men dus zo nep...na-aap 2pac clips...
----------------------------------------
FC Groningen: THE PRIDE OF THE NORTH
Mip
Gepost door Mip op dinsdag 25-01-2005 om 20:49:49
ik vind dat de beste man groot gelijk heeft

je ziet/hoort veel te vaak kinderrijmpjes bij reclames ed. en vooral op internet komen er om de dag pappies even een track op internet droppen die echt nergens over gaan en zwijg ik nog over de algemene kwaliteit.
ik vindt persoonlijk dat er erg weinig nederlandse mc's/clicks zijn die hiphop van kwaliteit brengen. niet vreemd verder, want NL is klein, maar te veel mensen denken dat ze skills hebben




shoot me if you disagree
dap
038
Gepost door dap op dinsdag 25-01-2005 om 20:52:12
de kern van het verhaal is wel juist maar het is een column he, en wat doet een column... lekker opruimen, beetje uitvergroten, beetje overdrijven, beetje reacties uitlokken...

en dat lukt aardig.
die Lange
HARD
Gepost door die Lange op woensdag 26-01-2005 om 12:32:21
nogal.. nogal storend zulke comlumns
V.I.P.
California dreamin'
Gepost door V.I.P. op woensdag 26-01-2005 om 16:24:25
Quote:
Mip schreef op 25-01-2005 @ 20:49:49
ik vind dat de beste man groot gelijk heeft

je ziet/hoort veel te vaak kinderrijmpjes bij reclames ed. en vooral op internet komen er om de dag pappies even een track op internet droppen die echt nergens over gaan en zwijg ik nog over de algemene kwaliteit.
ik vindt persoonlijk dat er erg weinig nederlandse mc's/clicks zijn die hiphop van kwaliteit brengen. niet vreemd verder, want NL is klein, maar te veel mensen denken dat ze skills hebben




shoot me if you disagree


ik zal je niet neerschieten, komen weer zulke rellen van

maar ik denk dat 't probleem van wacke 'rappers' die vanalles droppen op internet en denken dat ze de shit zijn, overal speelt, ook in Amerika. Alleen komt daar zoveel HipHop vandaan, dat je het hier nooit hoort
----------------------------------------
I've tried Shakespeare, respect due dere
But did is de stuff I like
pate Gepost door pate op donderdag 10-02-2005 om 18:28:29
Jonge, jonge, wees toch eens niet zo ignorant door het weer af te doen als slap gezeik als je eigenlijk gewoon te lui bent om uberhaupt te lezen wat er in die column wordt gezegd.

Hij heeft ook gewoon voor een groot deel gelijk. Het 'establishment' van de Nederlandse hip hop wat er nu is, is ook gewoon zielig nep spul. D-Men? Lange Frans? Baas B? Ali B? Raymzter? Dat ís ook crap.

Het probleem van de Nederlandse hip hop (ik noem het niet Nederhop want dat doet me meer denken aan die OP tijden van vroeger), is dat er niet genoeg gemaakt wordt, en dat er niet genoeg doorbreekt, de basis ligt er in dat Nederland gewoon met alles altijd zo'n 6 jaar te laat is, cultureel gezien. Nu pas zie je dat er werkelijke kwalitatieve hip hop opkomt en dat het ook een plekje in de mainstream krijgt.

Wat al jullie MCs en crews en whatever moeten doen, is jullie spul écht goed laten klinken, écht goede clips erbij schieten, écht goede artwork erbij gooien, het op cd zetten in grote oplage en zo het eerste echte hip hop label in NL beginnen. Natuurlijk zijn er al zat van die craplabels around maar dat is het gewoon niet. In ieder geval, doe het nu, anders zal je zien dat de enige shit die we de komende tien jaar te horen zullen krijgen, blije Lange Frans en Ali B fagshit zal zijn.

De deur is na al die jaren eindelijk open, dus spring er door en vestig je plaatsje in de establishment en flikker die Ali B shit er in godsnaam uit. Hij verneukt het hele imago van Nederlandse hip hop in een klap.

En nee hier spreekt geen hip hop expert. Totaal niet. Ik wil gewoon dat jullie de goede richting uit gaan.

Verder zouden al die zogenaamde kleine upcoming-maar-toch-niet-upcoming MCs en crews eens van hun chronisch minderwaardigheidscomplex af moeten en gewoon eens een doel stellen om je shit out there te krijgen in plaats van slechte crapvideos op te nemen met je handycam. Maak kwaliteit. Met jullie sound is weinig mis.

[ Dit bericht is gewijzigd door op 10-02-2005 @ 18:30:34 ]
Offensief
Mokum!!!
Gepost door Offensief op donderdag 10-02-2005 om 18:32:07
Quote:
pate schreef op 10-02-2005 @ 18:28:29
D-Men? Lange Frans? Baas B? Ali B? Raymzter? Dat ís ook crap.



Hoe durf je Ray er tussen te zeggen?en te vergelijken met die gare gasten.
[ Dit bericht is gewijzigd door op 10-02-2005 @ 18:34:00 ]

----------------------------------------
Voor die rappers is het als Big Diet één grote afvalrace.
DopeR
Gepost door DopeR op donderdag 10-02-2005 om 18:42:24
Inderdaad, beter ban je hem ofzo
----------------------------------------
Wii will brainwash you.
Schaduw Gepost door Schaduw op donderdag 10-02-2005 om 18:45:14
anders doe je ff rustig doper
BattleCat
Je weet toch.
Gepost door BattleCat op donderdag 10-02-2005 om 18:56:43
Is wel leuk dat ze nu moeten opstaan en grote oplages enzo.
Maar ga jij dat betalen? Nee dus.
Platenmaatschappijen durven ook gewoon geen geld erin te pompen.
Dus dan houdt het gewoon op he.
V.I.P.
California dreamin'
Gepost door V.I.P. op donderdag 10-02-2005 om 21:59:36
Quote:
Het probleem van de Nederlandse hip hop (ik noem het niet Nederhop want dat doet me meer denken aan die OP tijden van vroeger), is dat er niet genoeg gemaakt wordt,


niet genoeg? Volges mij hoor je tot een snel krimpende minderheid als je nog nooit gerapt hebt

en je kan moeilijk verwachten dat nieuw talent een goede clip met regiseur en op een professionele set gaat maken, dan kunnen ze daarna nog tien jaar afbetalingen doen bij de bank
----------------------------------------
I've tried Shakespeare, respect due dere
But did is de stuff I like
pate Gepost door pate op vrijdag 11-02-2005 om 16:39:56
Quote:
BattleCat schreef op 10-02-2005 @ 18:56:43
Is wel leuk dat ze nu moeten opstaan en grote oplages enzo.
Maar ga jij dat betalen? Nee dus.
Platenmaatschappijen durven ook gewoon geen geld erin te pompen.
Dus dan houdt het gewoon op he.


Je hebt een punt ja, maar hoe denk je dat elke andere scene doorgebroken is? Doordat een paar artiesten net wat harder werkten dan de rest en inderdaad ook veel financiële risico's namen en alles er voor op gaven om hun doel te bereiken.

De reden dat OP nauwelijks doorbrak ondanks het werk wat ze verrichtten, kwa cd's uitbrengen op hun eigen label, een gigantisch aantal optredens doen, was omdat de sfeer er niet naar hing in Nederland, ze waren bekend maar toch net weer niet. En daarnaast was het omdat inderdaad Nederlandse artiesten nauwelijks hier succes krijgen omdat ze nauwelijks support worden door radio, tv (en labels). Nu is de sfeer er wel naar, je hebt al die crap NL hip hop die nu de playlists domineert (misschien moet ik mijn beeld over Raymzter bijstellen als uitzondering) en dat betekent dat er in ieder geval 'wat' hip hop wordt gedraaid.

Over dat labels niemand signen heb je helemaal gelijk. Maar daarmee kom ik op mijn punt waar ik het net ook over had. Doordat jullie Nederlands zijn moeten jullie je extra bewijzen omdat niemand dus Nederlands spul support, ga dezelfde weg uit als OP en zorg dat labels JULLIE willen ipv dat jullie een label willen. Ik weet dat het moeilijk en fucked up is maar wil je altijd gedoemd blijven tot buurthuisjes en kut podia?

Zoek een echt goede producer om jullie beats te schrijven (misschien heb je die al in je midden?), en wees vooral fucking kritisch over je eigen werk want dat is de enige weg naar de top. Selecteer 12 nummers en zet ze op een cd. Zoek een echt goede designer om wat vet artwork te bouwen voor je cover. Hij heeft vast ook wel een adres om het goedkoop te laten drukken. Laat die cd goedkoop persen. Investeer geld als het moet. Een grote oplage HOEFT niet eens, doe eerst 2500 CDs en verspreid ze bij optredens. Dan; regel optredens. Plug je cds overal. MAAK DE HYPE. Ga van kut optredens naar goede optredens. Beginnen op de bottom is goed maar zorg dat je daar niet altijd blijft (dat is het probleem van de meesten nu namelijk). En geef niet op.

En je bent dan niet eens alleen maar voor jezelf en je crew bezig, je bent voor de hele scene bezig.

Echt dit is gewoon het moment. En ik weet al de reply die jullie geven dat jullie dit allemaal al doen, props naar jou, alleen doe het dan nog ff iets beter, leg er nog ff wat meer tijd in want ik zie nog steeds Ali B en niet jou als ik de tv aan zet.
[ Dit bericht is gewijzigd door op 11-02-2005 @ 16:41:18 ]
Huussuh Gepost door Huussuh op vrijdag 11-02-2005 om 17:40:23
Quote:
zolang je kwaliteit pompt, komt het allemaal goed..


Aldus Delic.

Ik weet niet hoe t bij jullie zit, maar ik vind dat de Nederlandse hiphopscene helemaal geen dikke platenmaatschappij à la Def Jam nodig heeft om die muziek keihard op te hypen. Dan krijg je net als in de VS allemaal van die piemelrappertjes zoals Nelly en Chingy die opgehyped worden door platenmaatschappijen. Laat alles maar lekker verdeeld blijven, dan krijg je een brede scene met veel verschillende stijlen, dus concurrentie. En das goed voor de kwaliteit.
----------------------------------------
dap schreef op 08-11-2010 @ 17:52
over 2 maanden weet ik al niet meer wie huussuh is.
Jos de Boss
Jops
Gepost door Jos de Boss op dinsdag 15-02-2005 om 11:10:47
Tsja.. hij heeft opzig wel gelijk, al die nederhop shit die je op tv ziet is echt helemaaal nix. Laatst zette ik de tv aan zie je lange frans in een reclame met giel beelen, zap je verder zie je Ali B samen met marco borsato en frans bouwer zingen, dan ga je weer verder zie je Lange Frans rappen op nickelodeon.
Allemaal shit weetje, dat vind ik jammer, zeker omdat "echte" rappers zoals Opgezwolle, Jawat, Terilekst enz. enz. hierdoor niet de aandacht krijgen die ze verdienen.
----------------------------------------
Jos de Boss
 Index / Algemene zaken /
© 1998 - 2024 NLhiphop.nl. Alle rechten voorbehouden - All rights reserved. Parsed in 0.0122 sec.