Deze site is tegenwoordig een archief over Nederlandse hiphop vroeger en krijgt geen updates meer. Zowel de site als forum zijn te tof geweest om niet online te houden.
Index   -   Actieve onderwerpen   -   Beleid   -   Zoeken   
 Index / Radio, televisie en film /
dap
038
Gepost door dap op maandag 01-08-2005 om 19:37:50
Onderwerp: Terug naar Oeganda

Uitzenddatum: Ma. 1 augustus 2005, 20.30u

Ondanks zijn oer-Twentse achternaam liggen de roots van Andrew Makkinga in Oeganda. Hij kwam in 1991 naar Nederland, waar hij opgroeide op het platteland van Groningen. Toen hij twaalf was, overleed zijn moeder aan aids. Nu, op zijn 22e, wil Makkinga weten waar hij vandaan komt. Netwerk ging met hem op zoek naar zijn verleden in Oeganda.

African Hiphop
Makkinga werd bekend als debater in Het Lagerhuis en is inmiddels een gedreven radio- (3voor12XL en op 3FM) en televisiemaker (DeBattle). Ook is hij een van de initiatiefnemers van Stichting African Hiphop, die kansarme Afrikaanse rappers een kans geeft om via internet van zich te laten horen.

Ontwikkelingswerker
De presentator werd geboren in Kampala, Oeganda, waar zijn moeder later hertrouwde met een Nederlandse VN-medewerker. Zijn biologische vader is politicus in Oeganda.

Achterna
Samen met zijn moeder en jongere zusje reisde Makkinga zijn stiefvader achterna, die voor zijn werk werd uitgezonden naar Nepal, Soedan en Oeganda. Op zijn negende verhuisden hij en zijn familie naar Nederland.

Puzzelstukjes
“Het gevoel dat je eraan overhoudt, is dat je leven uit puzzelstukjes bestaat die je zelf in elkaar moet passen. Maar ik zie het als een pre: ik neem het beste over van twee werelden. Al is er ook een keerzijde: je zult je nooit ergens echt thuis voelen,” zei Makkinga onlangs in De Groene Amsterdammer.

Bijzondere ontmoeting
Makkinga wil na al die jaren Nederland zijn familie in Oeganda weer ontmoeten. Netwerk volgde hem naar de binnenlanden, waar hij onder meer een bijzondere ontmoeting met zijn oma had.
dap
038
Gepost door dap op maandag 01-08-2005 om 21:03:52
was koel voor wie het gemist heeft... iedereen dus.
BattleCat
Je weet toch.
Gepost door BattleCat op maandag 01-08-2005 om 22:19:42
Vannacht komt herhaling en dan check ik meestal.
En anders toch www.uitzendinggemist.nl
Angel-eyez
Kanye West is the best!
Gepost door Angel-eyez op dinsdag 02-08-2005 om 16:19:08
Ik heb het wel gezien, het was best wel interessant..
Best wel apart als je een keuze moet maken tussen twee landen..
BattleCat
Je weet toch.
Gepost door BattleCat op dinsdag 02-08-2005 om 19:35:33
Ja ik had ook nog gecheckt.
Wel kut dat hij die taal niet meer kan spreken.
En ineens heeft hij ook een boerderij die hij gaat erven.
 Index / Radio, televisie en film /
© 1998 - 2024 NLhiphop.nl. Alle rechten voorbehouden - All rights reserved. Parsed in 0.012 sec.