Deze site is tegenwoordig een archief over Nederlandse hiphop vroeger en krijgt geen updates meer. Zowel de site als forum zijn te tof geweest om niet online te houden.
Index   -   Actieve onderwerpen   -   Beleid   -   Zoeken   
 Index / Radio, televisie en film /
strijker
Van 0 tot 10
Gepost door strijker op dinsdag 31-01-2006 om 17:22:49
Zag dat er een fimrecensie-topic komt en ik heb vorige week een film gezien die nog steeds een beetje in mn kop zit, dus ik dacht ik maak er een recensie van, als waarschuwing voor als je deze zou willen huren.

Irréversible – regie: Gaspar Noé, met: Monica Bellucci & Vincent Cassel, 2002
Review door Strijker
(Spoilers!)

Ik geef het toe, ik ben een sensatiezoeker. Dus toen ik deze dvd in de Videotheek zag liggen met op de voorkant de volgende waarschuwing, werd ik nieuwsgierig:
‘Waarschuwing: Deze film bevat zeer realistische, brute geweldsscènes en is ongeschikt voor gevoelige kijkers’
Ik heb best wel wat ziekigheid gezien (Ichi the Killer bv) en dacht dus redelijk voorbereid te zijn. Met een joint in de hand popte ik hem in de DVD-speler. Had ik het maar niet gedaan.

Dit is geen film om stoned te kijken, zeker niet het begin. Alleen al door de manier waarop de camera soms beweegt, zeeziek word je ervan. De camera staat niet stil maar draait alle kanten op, ondersteboven en alles. De beelden zijn vaag maar onheilspellend. De muziek is duister en mechanisch. De toon is gezet, dit wordt een trip door de hel. Het thema van de film is: tijd vernietigt alles. Het verhaal wordt achterstevoren verteld, net zoals in Memento (geweldige film trouwens) Dus we beginnen met de ‘climax’ en daarna de opbouw er naar toe.

Eerst zien we twee mannen die uit een ranzige Homotent gehaald worden, één op een brancard (Marcus) en één in de boeien (Pierre). Ze waren in die tent om iemand te zoeken, namelijk de man die de vriendin van Marcus, Alex (gespeeld door de beeldschone Monica Belluci) verkracht en in elkaar geslagen heeft. Pierre is de ex van Alex die nu goed bevriend is met het stel.
Daarna gaan we terug en zien we de zoektocht van de twee mannen die hen naar deze Homotent heeft geleid. Dan wat overbodige en ranzige beelden in die Homotent. Uiteindelijk vinden ze iemand waar ze van vermoeden dat het de dader zou kunnen zijn. En dan de eerste écht zieke scene. Pierre slaat die gast achter elkaar met een brandblusser op zn hoofd tot er haast niks van over is. In één continue shot, zonder weg te knippen, zeer realistisch, freaky shit. Je ziet die gast nog een tijdje doorademen enzo. Ziek, maar wel een cool special effect, moet gezegd.
Dan gaan we nog verder terug. We zien Alex, Marcus en Pierre in een discotheek. Marcus gedraagt zich lomp, Alex wordt boos en vertrekt. En dan de meest gruwelijke scène van de film, de anale verkrachting. Ik heb hem persoonlijk na 2 minuten op fastforward gezet tot het voorbij was. Ik kon het huilen en smeken niet meer horen. Het is niet expliciet in die zin dat je penetratie ziet of zo, maar het is zo hartverscheurend en het duurt zo overdreven lang, bijna 10 minuten. Tijdens fastforward zag ik nog flitsen van hoe de dader Alex ook nog bruut in elkaar slaat en schopt.
Half misselijk en geschokt keek ik toch verder. De tweede helft van de film gaat dus over wat ervoor allemaal gebeurd was, voornamelijk zoete beelden van het stel en de informatie dat Alex zwanger is. Er zitten ook een paar onzinnige toespelingen in op wat komen gaat (Alex droomt over de rode tunnel waarin ze later verkracht wordt, Marcus plaagt Alex dat hij anale sex met haar wil, enz) De film eindigt met een bizar soort stroboscopisch effect waar je letterlijk duizelig van wordt.

Na afloop was ik kwaad, misselijk en ik voelde me een beetje vies dat ik hem gekeken had. Wat een kutfilm. Een splatter-film zoals Ichi the Killer is zo over de top dat het humor wordt. Maar dit is té realistisch geweld in combinatie met een zogenaamd serieus, diepzinnig verhaal. Ok, het is goed om geweld op een realistische manier te behandelen in plaats van al dat glamoureuze Hollywood-gelul. Ok, er zit wat in dat tijd alles vernietigt. Ok, prima acteerwerk. Ok, de film laat je inderdaad niet onberoerd, dat is onmogelijk. Wat dat betreft heeft de regisseur lef. Maar hij heeft er gewoon een waardeloze film van gemaakt. Dat het verhaal achterstevoren wordt verteld geeft het een apart effect, het begint met de afschuwelijke climax en daarna zie je de voorgeschiedenis. Maar die wordt zo waardeloos verteld met soms slap en soms quasi-diepzinnig gelul dat het niks toevoegt. En de verkrachtingsscène gaat gewoon veel en veel te ver. Met iets meer oog voor echte diepgang en wat minder focus op choqueren had dit een betekenisvolle film kunnen zijn. Nu is het een keiharde stomp in je maag, zonder vermaak of betekenis. Irréversible maakte me misselijk. Maar ja, dat had ik eigenlijk van tevoren moeten weten.

Eindcijfer: 4 (uit 10)
Overbodig gruwelijk rape/revenge verhaal met veel te hoge pretenties. Toch nog 4 punten voor het acteerwerk en het gore lef om deze film te maken. Huren op eigen risico.

Als er meer mensen zijn die deze film hebben gezien hoor ik graag wat jullier er van vonden.
Noedels
DE GRW IS GAAF
Gepost door Noedels op dinsdag 31-01-2006 om 17:34:04
Ik zou zeggen 7/10

Film brengt je in beroering. De cameravoering verplaatst je in de situatie, zoals de aggresieve climax (in het begin dus) waar je de haat in je voelt koken. De filmmaker is geslaagd om jou kwaad te maken en in de scenes waar het toe doet jou te laten voelen...dit is een prestatie die je nogal onderschat in jou stukje. Natuurlijk is de homo tent afgrijselijk, maar dat is ook de bedoeling. Geef toe dat je al die smerige gasten wel wat zou kunnen aandoen. Natuurlijk is de verkrachtings scene absoluut kut om naar te kijken, maar het heeft je beroerd (toen ik in de bios zat, begonnen er mensen te schelden en er begon zelfs iemand heel diabolisch te lachen) en het raakt je op de plaatsen waar t bedoeld is. Tel daarbij het acteerwerk, de prima regie en het geluid bij op en je hebt gewoon een film die doet waar hij voor bedoeld is. Hij neemt je mee in zijn verhaal, je zit niet meer veilig passief te kijken maar je zit in de film. Het is niet zo dat ik hem nu nog een keer wil zien omdat het gwoon een gruwlijk geheel is (mooi verwoord 'een trip door de hel')

Leuk weetje is dat de man die vermoord word met de brandblusser een onschuldige bijstaander is. En de moordenaar buiten schot blijft....(werd mij verteld door het personeel van het theater.) Ziek hoor...
----------------------------------------
clonebabybeats baby
strijker
Van 0 tot 10
Gepost door strijker op dinsdag 31-01-2006 om 17:58:27
Thnx voor je mening, Noedels. Klopt idd, het is gewoon zomaar een gast daar. Het is willekeurige wraak uit frustratie.
chillburgsfinest Gepost door chillburgsfinest op dinsdag 31-01-2006 om 20:53:41
Ghehe.. leuk om voorgaande stukken te lezen.
Ik werd al een jaar of 2/3 geleden op die film gewezen door mijn toenmalige baas. Met de woorden "Die film is geweldig, moet je echt huren...super grappige shit!" spoorde hij me voldoende aan om dit dezelfde avond te doen... Na het zien van die film zag ik mijn baas ook ineens in een heel ander perspectief.
Een heerlijk donkere film noir... deed het erg goed op de filmfestivals en mag zich onder de noemer "Cultfilm" scharen.
[ Dit bericht is gewijzigd door op 31-01-2006 @ 20:56:12 ]
strijker
Van 0 tot 10
Gepost door strijker op dinsdag 31-01-2006 om 22:24:45
Heerlijke film noir. Heerlijk??! Gij gekkenhuis!
chillburgsfinest Gepost door chillburgsfinest op dinsdag 31-01-2006 om 22:30:57
Tja... ik houd van het genre..
"Film noir" is een kunstvorm, geen vermaak.
strijker
Van 0 tot 10
Gepost door strijker op dinsdag 31-01-2006 om 23:12:13
Ik vond Sin Sity anders best vermakelijk
chillburgsfinest Gepost door chillburgsfinest op dinsdag 31-01-2006 om 23:25:38
Je hebt mij ook nooit horen zeggen dat kunst niet vermakelijk kan zijn
chillburgsfinest Gepost door chillburgsfinest op dinsdag 31-01-2006 om 23:25:38
Je hebt mij ook nooit horen zeggen dat kunst niet vermakelijk kan zijn
strijker
Van 0 tot 10
Gepost door strijker op woensdag 01-02-2006 om 00:05:31
Nee precies. Maar ik vind dat veel zogenaamde 'arthouse-films' (om het zo maar te noemen) vaak alleen maar draaien om een paar schokkende of expliciete scenes, meestal op seksueel gebied. En dan een beetje quasi diepzinnig verhaaltje erbij over de tijd vernietigt alles. Dus? Daar doe je toch niks aan? Wat moet ik met zo'n boodschap?
Gewoon een gestyleerde exploitatie-film met een nihilistisch standpunt, maar dan achterstevoren verteld en met rare cameratechnieken. Vind ik.
Xflipit
Listen To Me
Gepost door Xflipit op zaterdag 04-02-2006 om 14:42:09
Quote:
Noedels schreef op 31-01-2006 @ 17:34
Ik zou zeggen 7/10

Film brengt je in beroering. De cameravoering verplaatst je in de situatie, zoals de aggresieve climax (in het begin dus) waar je de haat in je voelt koken. De filmmaker is geslaagd om jou kwaad te maken en in de scenes waar het toe doet jou te laten voelen...dit is een prestatie die je nogal onderschat in jou stukje. Natuurlijk is de homo tent afgrijselijk, maar dat is ook de bedoeling. Geef toe dat je al die smerige gasten wel wat zou kunnen aandoen. Natuurlijk is de verkrachtings scene absoluut kut om naar te kijken, maar het heeft je beroerd (toen ik in de bios zat, begonnen er mensen te schelden en er begon zelfs iemand heel diabolisch te lachen) en het raakt je op de plaatsen waar t bedoeld is. Tel daarbij het acteerwerk, de prima regie en het geluid bij op en je hebt gewoon een film die doet waar hij voor bedoeld is. Hij neemt je mee in zijn verhaal, je zit niet meer veilig passief te kijken maar je zit in de film. Het is niet zo dat ik hem nu nog een keer wil zien omdat het gwoon een gruwlijk geheel is (mooi verwoord 'een trip door de hel')

Leuk weetje is dat de man die vermoord word met de brandblusser een onschuldige bijstaander is. En de moordenaar buiten schot blijft....(werd mij verteld door het personeel van het theater.) Ziek hoor...


Jij moet journalist worden
Of studeer/ben je het al
----------------------------------------
Sean is a rapper but rapping is lame.
Noedels
DE GRW IS GAAF
Gepost door Noedels op zaterdag 04-02-2006 om 15:49:45
@Xplifit: Dont get me started....
----------------------------------------
clonebabybeats baby
Xflipit
Listen To Me
Gepost door Xflipit op zaterdag 04-02-2006 om 16:01:58
Quote:
Noedels schreef op 04-02-2006 @ 15:49
@Xplifit: Dont get me started....


How do you mean
----------------------------------------
Sean is a rapper but rapping is lame.
 Index / Radio, televisie en film /
© 1998 - 2024 NLhiphop.nl. Alle rechten voorbehouden - All rights reserved. Parsed in 0.0149 sec.