Index / Drop je eigen audio / | |
_PJ_ |
Gepost door _PJ_ op zondag 06-08-2006 om 14:55:13 | |
Ik heb (lange) snippets van drie nieuwe beats op mijn soundclick gezet (zie onderschrift). Ik zou het waarderen als je wat feedback geeft, is altijd bruikbaar. Mocht je het wat lijken om uiteindelijk het eindproduct van één van de beats te gebruiken, dan moet je even in het colab topic kijken, daar staat wat meer info. Ik heb hier even een nieuw topic gestart om feedback te krijgen, horen wat de meningen over de beats zijn.
later,
PJ |
LD50 |
Gepost door LD50 op zondag 06-08-2006 om 15:13:05 | |
Okay dan, pappie. Ik zal ook weer eens wat uitgebreider reageren op beats, gewoon omdat ik me verveel en ik wel vind dat mensen het verdienen hun beats te verbeteren op welk punt dan ook. We beginnen bij beat drie:
Om te beginnen valt te zeggen dat dit niet per definitie als hiphop bestempeld kan worden. Dit door de stringpartij die meeloopt en het lopen van de kicks. In principe is dit te snel voor een standaard hiphopbeat, vaak is het: kick, snare, kick-kick-snare. De snare ligt ook teveel op de achtergrond. Probeer die naar de voorgrond te brengen en gebruik te maken van reverb zodat 'ie wat meer in de afmix zal vallen. Ik hoor dat je er een delay op hebt gezet (of twee keer gebruikt en de tweede zachter hebt gezet). Dat is al een goed begin natuurlijk. De kick klinkt wat mij betreft iets te dof: het enige wat 'ie doet is mid-tonen produceren en lage.
Je samples klinken wat mij betreft ook iets te hi-fi voor hiphop, zoals hiphop nooit bedoelt was. Hiphop is veelal lo-fi, de echte rauwe hiphop wil dat zeggen. Toen men nog geen software had werden (percussie)-samples van vinyl direct opgenomen in de MPC2000 (of een van de verwante apparaten). Dit gebeurde "heet" - het volume wordt omhooggeschroeft zodat de sample op maximaal volume (maar met net wel of net geen distortion - vervorming dus) binnenkwam. Dit trucje is door een hele hoop mensen gebruikt en het zorgt er voor dat de drums knallen; de converters dienen dan als een soort harde compressor/limiter. Dit werkt met software niet helemaal op dezelfde manier; het is in ieder geval wel aan te raden dat als je een sample gebruikt je eens kunt kijken of je 'm apart doet limiten/compressen.
Lo-fi, omdat het moet: In vroegere tijden toen sample-geheugen nog vaak niet eens boven de 1-2 megabytes uit kwam moest er toch genoeg gesampled worden. Je wilt immers niet met diskettes blijven schuiven of een fortuin steken in een miserabele geheugenuitbreiding. Wederom komt het vinyl met de oplossing: wat je gaat samplen neem je op een hogere snelheid op en speel je op een lagere snelheid af. Dit wil zeggen dat de sample wel net zo lang duurt en op de goede toonhoogte zit maar minder plaats inneemt. In sommige machines draagt dit ook bij aan de charme en het gruizige karakter van de drums. Tegenwoordig met software heb je wel bitreducers, maar die werken niet helemaal op dezelfde manier, en vaak worden ze als filter of ringmodulatie-effect ingezet.
Je tweede beat: in principe hetzelfde verhaal als de vorige. Nu is de percussie enkel anders en meer gericht op de hiphop. De stringpartij/choir past er alleen niet zo heel erg bij wat mij betreft. Misschien dat het tempo ook iets te hoogt ligt.
Probeer je drums op te nemen zonder keihard te quantizen (of neem ze niet allemaal met quantizing op). In FL lastig omdat je daar zo makkelijk 16 of 64 stappen kunt maken. Probeer desnoods lege stukjes op te nemen voor een paar van de samples en gebruik een subtiele swing/shuffle (51% oid), of zet de samples net een klein stukje vooruit/achteruit; of zet de quantizing helemaal uit en probeer gewoon of je zelf een goed ritme in kan trommelen. Wederom in de historie: de originele TR-808 had een paar elektrische nadelen, waaronder dat als er drums tegelijk werden getriggerd de computer 't niet allemaal exact meer kon bijhouden, dus werden drums net iets eerder of later getriggerd dan eigenlijk de bedoeling. De MPC-60 heeft ook zo'n legendarische groove maar wordt tegelijkertijd (raar he?) geroemd om z'n strakke sequencing.
Smijt 2 Waves L2 compressors achter elkaar door over de drumtrack heen. Stel 't net wat verschillend in. Anderen zijn ook goed, als ze maar strak (en niet pompend) compressen. Snij alle stukjes van de drums af die je niet nodig hebt. Vooral bij een versnelde of vertraagde drumloop kan wat je niet direct hoort voor rotzooi zorgen. De equalizer haalt weg wat je niet gelijk hoort maar wat wel "aankoekt" of zich opstapelt als je meerdere samples over elkaar heen legt (layering).
Je eerste beat: lekker grimmige sfeer door die synth, jammer dat dit dan weer wegvalt door de snare. Zoals ik al zei: probeer gebruik te maken van lo-fi samples. De clap moet overigens echt weg, past totaal niet bij het geheel. Synth die als tweede kwam opzetten moet wat meer naar de achtergrond: ik zou de eerste synth laten overheersen. Derde synth die erin komt mag wellicht iets meer naar de voorgrond.[ Dit bericht is gewijzigd door op 06-08-2006 @ 15:16:11 ]
---------------------------------------- Aan: LD50
Datum: 28-04-2006 Afzender: Slugger-D~
ik ga slapen pikkie, hvj, ntb, bffl. |
_PJ_ |
Gepost door _PJ_ op zondag 06-08-2006 om 17:02:07 | |
Wohh, shit, zo'n reactie had ik niet verwacht! Maar echt hartstikke vet dat je ze zo uitgebreid wilden behandelen! Je geeft hier echt bruikbare tips, en met het meeste wat je zegt ben ik het zeker eens. Om te beginnen is beat 3 idd niet echt een doorsnee hiphop beat, dat is zo, maar ik hou wel van wat nieuws proberen. De lopende kick, zoals je het noemt, is idd misschien een beetje teveel van het goede, en klinkt idd te dof. De snare heb ik een tweede zachtere erachteraan gegooid maar die klinkt idd ver weg, niet fel genoeg. Het probleem is dat ik de ritmische partijen in reason maak, en ik begin nu gewoon te merken dat ik niet tevreden ben over de samples die worden gegeven, en ook al tweak je ze dood, het blijft gewoon niet helemaal lekker klinken.
Hetzelfde geldt eigenlijk voor de synths en de andere sounds, het kan allemaal echter klinken, of liever gezegd rauwer. Ik ben nu vooral met reason bezig, en merk nog dat ik elke dag iets nieuws leer in dat programma. Vandaar dat ik me nog niet echt verdiept heb in andere programma's, soft synths, of hardware als externe drumcomputers ofzo.
Quantizing doe ik idd erg veel, juist om het strak te laten klinken, maar juist daardoor klinkt het een beetje doder, daar heb je zeker een punt. De snare in de derde beat vind ik persoonlijk nog wel ok, behalve het feit dat het erg hifi is. Goede tips over de nadruk die ik op de synths in die beat moet leggen, daar ga ik zeker aan werken.
Je reactie bewijst alleen maar dat ik eigenlijk fout bezig ben. Ik werk vooral in reason, maar omdat ik dit doe is het erg handig om met name midi te gebruiken. Het is erg makkelijk om dan maar even een voorgebakken sample te gebruiken, ipv zelf te samplen. Ik denk ook dat ik het programma nog niet goed genoeg ken om me echt daarmee bezig te houden, ik moet echt meer gaan leren
Ik ben dan wel erg benieuwd hoe jij te werk gaat met het maken van beats. Want je sampled dus zelf drum en synth samples, maar wat voor prog gebruik je dan om de beats te construeren? Of doe je alles buiten de pc om? Hoe heb jij dit allemaal geleerd.
Ik ben namelijk erg veel bezig met muziek, met van alles, naast hiphop ook erg veel met nummers schrijven in allemaal verschillende stijlen, rock, reggae, r&b, pop, noem maar op. Toch merk ik dat mijn ideeën eigenlijk deels worden tegengehouden omdat ik te weinig weet van opname, van computers, alles. Ik zou eigenlijk veel meer willen weten.'
Nogmaals, echt top dat je zo uitgebreid wilden reageren. Wordt echt gewaardeerd.
PJ
[ Dit bericht is gewijzigd door op 06-08-2006 @ 17:02:39 ] |
LD50 |
Gepost door LD50 op zondag 06-08-2006 om 17:13:39 | |
Helemaal geen probleem man: ik doe het graag en wil iedereen in principe wel helpen met het maken van muziek. Ik ben zelf zeker geen god in het maken van muziek, maar de kennis die ik heb mag zeker gedeeld worden wat mij betreft.
Wat mij betreft (ik zeg dit veel hm) is Reason een goed programma voor het maken van beats, hoewel ik de drum-sequencer (redrum) niet zo kan waarderen. Je bent nu beperkt tot je samples in Reason zelf, dr rex bijvoorbeeld of andere .wav samples die je hebt geknipt uit andere tracks. Als ik jou was zou ik proberen te rewiren naar Cubase of FruityLoops. Zo kun je gebruik maken van VSTi instrumenten. Of dit mogelijk is in Reason 3.0 weet ik eigenlijk niet. Ik ben alleen bekend met Reason 2.5.
Je moet nooit denken dat je fout bezig bent: je bent anders bezig en dat is eigenlijk alleen maar goed. Ik zeg hoe ik het graag gehad zou hebben en daar kan je iets mee doen of je doet er helemaal geen drol mee. Je moet zelf weten wat je doet, hoe je het doet en hoe je wilt dat een beat van je klinkt.
Zelf maak ik alles in FruityLoops, al een jaar of 5 nu. Samplen doe ik zelf, hoewel ik meer met VSTi instrumenten werk omdat ik wat meer richting de elektro & dance wereld neig met m'n muziek. Ik maak dan ook niet alleen maar hiphop, mar zo'n beetje alles wat in het elektronisch straatje past: elektro, hiphop, acid, drum&bass, dance, trance, hardstyle, hardcore.
Veel van m'n kennis heb ik geleerd door het zelf te doen, te proberen, veel te lezen op produceer-gerichte fora zoals synthforum.nl en dergelijke. Beperk je niet tot hiphopfora als je echt verder wil in muziek: op elk forum over muziek zitten wel producers die andere muziek ook kunnen waarderen en je tips kunnen geven. Zo heb ik heel erg veel geleerd van verschillende dance/progressive-producers en lees ik nu veel mee op synthforum.nl over hardware.
FreakyFreek Teringhond & Co. |
Gepost door FreakyFreek op zondag 06-08-2006 om 20:47:59 | |
jezus odin.... ey odin jij wil wel keertje de beats die we voor Einde gaan gebruiken feeden he? in het grootst geheim dan uiteraard
|
LD50 |
Gepost door LD50 op maandag 07-08-2006 om 23:39:45 | |
Is goed Freek, stuur me maar een PM. :- )
Index / Drop je eigen audio / | |