Deze site is tegenwoordig een archief over Nederlandse hiphop vroeger en krijgt geen updates meer. Zowel de site als forum zijn te tof geweest om niet online te houden.
Index   -   Actieve onderwerpen   -   Beleid   -   Zoeken   
 Index / Muziek /
mafcase
zie signature
Gepost door mafcase op vrijdag 17-11-2006 om 14:58:33
Veel hiphop nummers zijn gemaakt uit samples.. en als ik hoor uit welke nummers ze gesampled zijn, dan klinkt het soms bijna identiek aan het origineel.
Ik vraag me dan altijd af hoe het zit met de auteurs rechten.. worden die allemaal stuk voor stuk opgekocht?

En stel dat ik een nummer uit wil brengen, en ik gebruik een sample van een plaat ergens uit 1970.. moet ik dan eerst geld betalen aan die platenmaatschappij ofzo?

wie kan me er wat over vertellen?
----------------------------------------
BEATS!
Bazshisj Gepost door Bazshisj op vrijdag 17-11-2006 om 15:11:25
Als je echt wil verdergaan en iets wil bereiken in de muziekwereld sluit je je best aan bij Stemra in Nederland of SABAM in België. Veel artiesten zijn daarbij aangesloten en zullen wel eens vragen of ze een track kunnen registereren als je ermee samenwerkt. Voor samples is eigenlijk best dat je die zelf naspeelt, dan is er geen probleem normaal gezien. Als je dan toch een sample gebruikt, probeer een zo oud mogelijke/onbekende sample te gebruiken. Het is allemaal makkelijk te omzeilen..
----------------------------------------
Rappers zijn contra-Baz dus ik raak hun gevoelige snaar
mafcase
zie signature
Gepost door mafcase op vrijdag 17-11-2006 om 15:31:40
Quote:
Bazshisj schreef op 17-11-2006 @ 15:11
Als je echt wil verdergaan en iets wil bereiken in de muziekwereld sluit je je best aan bij Stemra in Nederland of SABAM in België. Veel artiesten zijn daarbij aangesloten en zullen wel eens vragen of ze een track kunnen registereren als je ermee samenwerkt. Voor samples is eigenlijk best dat je die zelf naspeelt, dan is er geen probleem normaal gezien. Als je dan toch een sample gebruikt, probeer een zo oud mogelijke/onbekende sample te gebruiken. Het is allemaal makkelijk te omzeilen..


Dus als je een bekende melodie uit een oud(er) nummer naspeelt, dan is er geen probleem?

en is het ook zo dat je platen die ouder zijn dan zoveel jaar, gewoon kunt sampelen zonder gezeik?

maar amerikaanse producers als j dilla, kanye west enz. betalen wel voor rechten voor bepaalde nummers neem ik aan? want sommige tracks worden bijna letterlijk gekopieerd, en dan zetten ze er alleen een paar drums onder.
----------------------------------------
BEATS!
FreakyFreek
Teringhond & Co.
Gepost door FreakyFreek op vrijdag 17-11-2006 om 15:36:18
geen idee hoe dat zit eigenlijk. er staat welis bij tracks op cd's van: dit nummer bevat een sample van james brown - uhh aah....

weet niet of t dan opgekocht is tho
----------------------------------------
http://www.wijzenuithetoosten.nl
dap
038
Gepost door dap op vrijdag 17-11-2006 om 17:20:00
samples heeft niks met BUMA te maken, is geheel op eigen risico. Als je dus allemaal samples jat en je krijgt een claim van een ton ... de bedoeling is dat je ze cleared met de artiest waar je van sampled. Je betaalt wat en je mag het gebruiken, stemmen ze niet in dan mag je het niet gebruiken.

Naarmate je bekender wordt en professioneler ben je een groter doelwit om een dikke claim te krijgen als je je samples niet cleared.
 Index / Muziek /
© 1998 - 2024 NLhiphop.nl. Alle rechten voorbehouden - All rights reserved. Parsed in 0.0098 sec.