Deze site is tegenwoordig een archief over Nederlandse hiphop vroeger en krijgt geen updates meer. Zowel de site als forum zijn te tof geweest om niet online te houden.
Index   -   Actieve onderwerpen   -   Beleid   -   Zoeken   
 Index / Studio- en audiotechniek /
ecsample
Gepost door ecsample op woensdag 07-03-2007 om 17:44:11
Weet iemand toevallig wanneer je samples officieel mag gebruiken? want heb verschillende dingen gehoord over samples die je na zoveel jaar mag gebruiken omdat de rechten dan verlopen zijn ofzo... en ik wil graag weten na hoeveel jaar dat kan...

alvast bedankt,
ecsample
L2N
twezus
Gepost door L2N op woensdag 07-03-2007 om 17:45:29
volgens mij 50 jaar ofzo, of als de artiest dood is. maar zoiets hoorde ik kweet niet precies hoe het zit, mischien kan je beter googlen?
----------------------------------------
L2's bradda's en bradderinnen: zix finger dax freakyfreek kadee livio dge xflipit jspr thomas bigsam mofo ozcan muss maffedodo sjaakie brandt bj iminic rvr gizzle freshss melle ouweschoolgast aprofourz gaucho saku/angelix ottogast deekte g0ldfinger leyla
FreakyFreek
Teringhond & Co.
Gepost door FreakyFreek op woensdag 07-03-2007 om 17:45:50
ik dacht 50, maar ik maak me daar dus echt geen zorgen over.
----------------------------------------
http://www.wijzenuithetoosten.nl
brutus_barrakus
creative crew guy
Gepost door brutus_barrakus op woensdag 07-03-2007 om 17:47:31
bedoel je wanneer je er zonder kosten wel geld voor kan gaan vragen
----------------------------------------
men riding dragons trowing wolves at maggots
revo
Daarom
Gepost door revo op woensdag 07-03-2007 om 17:53:49
Maakt niet echt uit toch
ecsample
Gepost door ecsample op woensdag 07-03-2007 om 23:40:41
boeit op zich ook niet echt, maar vroeg het me gewoon af.
ik probeer zoiezo m'n samples zo onherkenbaar mogelijk te maken, dus echt problemen zal ik er niet mee krijgen..
Ziek
gombeat
Gepost door Ziek op donderdag 08-03-2007 om 00:16:45
Ik kan me niet voorstellen dat er geen risico's aan vast zitten aan het duidelijk samplen van james brown en daar veel geld mee te verdienen?
neobeatz
Oldskool
Gepost door neobeatz op donderdag 08-03-2007 om 00:21:54
uh dus als je samples chop van andere moet je daar rechten voor betalen ?
dat is weer iets nieuws voor mij
----------------------------------------
SPR! it's not how you make it how you bring it..
brutus_barrakus
creative crew guy
Gepost door brutus_barrakus op donderdag 08-03-2007 om 00:24:01
zolang je er nog geen geld voor gaat vragen of je tracks worden gedraaid bij openbare aangelegenheden is er niks aan de hand
----------------------------------------
men riding dragons trowing wolves at maggots
neobeatz
Oldskool
Gepost door neobeatz op donderdag 08-03-2007 om 00:31:15
Quote:
brutus_barrakus schreef op 08-03-2007 @ 00:24
zolang je er nog geen geld voor gaat vragen of je tracks worden gedraaid bij openbare aangelegenheden is er niks aan de hand


net wat ecsample vertelt als je samples onherkenbaar maakt kunnen ze je niks maken ?

----------------------------------------
SPR! it's not how you make it how you bring it..
Densar Gepost door Densar op donderdag 08-03-2007 om 13:26:20
http://www.bumastemra.nl/nl-NL/Service/FAQ.htm

Wanneer is een werk rechtenvrij?
Muziek is rechtenvrij wanneer de langstlevende maker (componist, tekstdichter of bewerker) zeventig jaar of langer geleden is overleden. Rechtenvrije werken worden ook wel ‘traditionals’ of ‘domaine public’ genoemd.


70 jaar dus
Dadre
Dus dat
Gepost door Dadre op donderdag 08-03-2007 om 13:42:02
Quote:
Densar schreef op 08-03-2007 @ 13:26
http://www.bumastemra.nl/nl-NL/Service/FAQ.htm

Wanneer is een werk rechtenvrij?
Muziek is rechtenvrij wanneer de langstlevende maker (componist, tekstdichter of bewerker) zeventig jaar of langer geleden is overleden. Rechtenvrije werken worden ook wel ‘traditionals’ of ‘domaine public’ genoemd.


70 jaar dus

Ja 70 jaar na het overleden van de artiest
----------------------------------------
Professioneel webdesign, tegen redelijke prijs.
http://www.websitenow.nl
neobeatz
Oldskool
Gepost door neobeatz op donderdag 08-03-2007 om 13:43:19
Je moet toch altijd bewijzen hoe je aan de samples komt die je gebruik of niet ?
----------------------------------------
SPR! it's not how you make it how you bring it..
DeEkte Gepost door DeEkte op donderdag 08-03-2007 om 15:32:35
Quote:
neobeatz schreef op 08-03-2007 @ 00:21
uh dus als je samples chop van andere moet je daar rechten voor betalen ?
dat is weer iets nieuws voor mij


Ik zal het je nog sterker vertellen: voor elke sample die je gebruikt zou je in principe geld moeten betalen: van je kicks, hihat tot een shaker. Elk van deze geluiden heeft ooit op een cd gestaan waar je voor moest betalen en waar copyright op heeft gestaan. Meestal zijn die cd van bedrijven die drumstellen etc cetra maken, zoals de TR808 samples (van de gelijknamige sampler). Gelukkig maar dat copyright wat dat betreft een grijs gebied is, maar in principe zou je voor alles wat je gebruikt en niet zelf hebt gemaakt moeten betalen.
[ Dit bericht is gewijzigd door op 08-03-2007 @ 15:33:08 ]
Poco
Marquez Music
Gepost door Poco op donderdag 08-03-2007 om 16:11:59
maar hoe zit dat dan met Junkie XL, elvis is tog ook pas 25 jaar deaud (dood voor stoeprand)
DeEkte Gepost door DeEkte op donderdag 08-03-2007 om 16:19:26
JunkieXL heeft de rechten gekocht.
Densar Gepost door Densar op donderdag 08-03-2007 om 16:19:59
Je kan wel gewoon samples gebruiken maar officieel moet je dat melden bij BumaStemra. Als BumaStemra er achter komt dat je samples gebruikt sturen ze je achteraf nog wel een rekening, als je die betaalt is er niks aan de hand. Et is niet zo dat ze je meteen een dikke claim sturen omdat je gesampled hebt.
DeEkte Gepost door DeEkte op donderdag 08-03-2007 om 16:20:45
Quote:
Densar schreef op 08-03-2007 @ 16:19
Als BumaStemra er achter komt dat je samples gebruikt sturen ze je achteraf nog wel een rekening, als je die betaalt is er niks aan de hand.


Bullshit. Buma/Stemra heeft geen drol te zeggen over Amerikaanse copyrights.
Densar Gepost door Densar op donderdag 08-03-2007 om 16:21:16
zeker wel, is internationaal netwerk
DeEkte Gepost door DeEkte op donderdag 08-03-2007 om 16:24:58
Klopt, maar een artiest in Amerika hoeft zich niet in te schrijven bij Buma/Stemra dus kan Buma/StemraNL niks claimen.
Densar Gepost door Densar op donderdag 08-03-2007 om 16:27:24
Exploitatie in het buitenland

Dankzij de Conventie van Bern en de Universele Auteursrechtenconventie kunnen muziekauteurs vergoedingen vragen voor het gebruik van hun werk in alle landen die deze verdragen hebben ondertekend. Dat zijn er ruim honderd. Buma/Stemra heeft zogeheten wederkerigheidscontracten met zusterorganisaties in deze landen. Zij houden voor ons het gebruik van beschermd Nederlands werk bij, wij dat van buitenlandse muziekauteurs. Zo regelt Buma/Stemra vergoedingen vanuit het buitenland voor al haar muziekauteurs.
Swerious_Linez
Oh shit
Gepost door Swerious_Linez op donderdag 08-03-2007 om 16:28:38
Quote:
ecsample schreef op 07-03-2007 @ 23:40
ik probeer zoiezo m'n samples zo onherkenbaar mogelijk te maken

weurd, ik bewerk me samples ook altijd zodanig dat ze amper tot niet meer te herkennen zijn
----------------------------------------
"Ze spelen vals, maar toch verliezen ze" - Supadupah
DeEkte Gepost door DeEkte op donderdag 08-03-2007 om 16:29:51
Quote:
Densar schreef op 08-03-2007 @ 16:27
Exploitatie in het buitenland

Dankzij de Conventie van Bern en de Universele Auteursrechtenconventie kunnen muziekauteurs vergoedingen vragen voor het gebruik van hun werk in alle landen die deze verdragen hebben ondertekend. Dat zijn er ruim honderd. Buma/Stemra heeft zogeheten wederkerigheidscontracten met zusterorganisaties in deze landen. Zij houden voor ons het gebruik van beschermd Nederlands werk bij, wij dat van buitenlandse muziekauteurs. Zo regelt Buma/Stemra vergoedingen vanuit het buitenland voor al haar muziekauteurs.


Precies, zusterorganisatie's, niks geen buma/stemra. groetjes
x
Densar Gepost door Densar op donderdag 08-03-2007 om 16:32:53
Tuurlijk heb je geen buma stemra in het buitenland, maar dat betekend niet dat je zomaar samples van artiesten uit andere landen kan gebruiken. Buma stemra regelt het met die zusterorganisaties, die het op hun beurt het met de desbetreffende artiest regelen. De Groeten.
DeEkte Gepost door DeEkte op donderdag 08-03-2007 om 16:33:56
Quote:
Densar schreef op 08-03-2007 @ 16:32
maar dat betekend niet dat je zomaar samples van artiesten uit andere landen kan gebruiken.


Dat zeg ik ook nergens.


Quote:
Densar schreef op 08-03-2007 @ 16:32
Buma stemra regelt het met die zusterorganisaties, die het op hun beurt het met de desbetreffende artiest regelen.


Precies, dus je krijgt geen rekening van Buma/Stemra maar van de zusterorganisatie. Je ontkracht nu je eigen post die je eerder maakte waarover ik zei dat het bullshit was.

groetjes terug
Bigfoot
Wack
Gepost door Bigfoot op donderdag 08-03-2007 om 16:36:47
Woah hoezo aangevallen voelen
----------------------------------------
argh
Densar Gepost door Densar op donderdag 08-03-2007 om 16:38:24
Volgens mij snap je het niet helemaal,

Als jij sampled van bijvoorbeeld Elvis, meld je dat bij BumaStemra, hun sturen je vervolgens een rekening en Buma Stemra zorgt ervoor dat Elvis of in dit geval Elvis' nabestaanden het geld krijgen waar ze recht op hebben. Dit gaat weer via de zusterorganisatie. Snappie??
[ Dit bericht is gewijzigd door op 08-03-2007 @ 16:39:28 ]
DeEkte Gepost door DeEkte op donderdag 08-03-2007 om 16:41:43
Hoor 'm, 'snappie?'. Hahaha. Nee, zo werkt het niet. : ) Ik zou Buma/Stemra eens mailen als ik jou was want er klopt geen drol van. Je publisher of label zoekt eerst contact op met de publisher van Elvis om het onderling te regelen, er komt geeneens Buma/Stemra bij te pas. Maarja... Als je nog nooit iets hebt uitgebracht kan je dat niet weten.
Densar Gepost door Densar op donderdag 08-03-2007 om 16:46:55
Dan geloof je het niet man. Buma Stemra is de organisatie in Nederland wat betreft auteursrechten. Alles gaat via Buma Stemra, maar ja als je graag gelijk wilt hebben, hier heb je het.
Ziek
gombeat
Gepost door Ziek op donderdag 08-03-2007 om 17:30:50
Veel dingen die in Nederland gebeuren worden gedoogd, zo ook met samples en geluiden. Je mag zelfs niet een snippet van 30 of 20 sec laten horen van een track zonder toestemming, als die gelicenseerd is. Toch wordt dat veel gedaan.
sTooN Gepost door sTooN op donderdag 08-03-2007 om 19:38:12
duss alles wat je van klassiek sjizzle gebruikt dus mozart en sjizzle en dat weet ik veel, Mag dus???
die liggen tog wel langer dan 70d jaar onder het de zoden?
livio
Oldschool
Gepost door livio op donderdag 08-03-2007 om 19:38:48
Daarom kosten al die cd'tjes ook geen drol bij de kruitvat.
Dopoloog
Onbedwaald present
Gepost door Dopoloog op donderdag 08-03-2007 om 20:30:23
http://www.bumastemra.nl/NR/rdonlyres/84BEA92E-3912-4E0F-A445-2CC9C732B6F0/0/Tarievenmuziekgebruikalgemeen2007.pdf

hier staat alles in.
----------------------------------------
Vriendjen genoeg, je moest perse op hem kruipen slet.
Liefdes verdriet maakt meer kapot dan dat je het op een zuipen zet
ecsample
Gepost door ecsample op zondag 11-03-2007 om 17:15:49
Bedankt voor de info mensen, weet nou iig hoe het met die rechten zit, maarja toch maar liever moeite doen om het te ontduiken :p
 Index / Studio- en audiotechniek /
© 1998 - 2024 NLhiphop.nl. Alle rechten voorbehouden - All rights reserved. Parsed in 0.0107 sec.