Deze site is tegenwoordig een archief over Nederlandse hiphop vroeger en krijgt geen updates meer. Zowel de site als forum zijn te tof geweest om niet online te houden.
Index   -   Actieve onderwerpen   -   Beleid   -   Zoeken   
 Index / Algemene zaken /
Kapowski
Ejje et al eheurt? meichie kracht wegleupt kaamp
Gepost door Kapowski op zondag 15-04-2007 om 17:20:36
Hitteslag en zonnesteek

Een zonnesteek is het gevolg van te veel zonnestraling op het hoofd en in de nek.
Een hitteslag kan ook zonder sprankeltje zon! Ons koelsysteem kan falen bij bvb vochtige tropenwarmte (waarbij zweet niet kan verdampen) of een grote spierinspanning. Een zonnesteek en hitteslag zijn meestal het gevolg van zout- en vochtverlies.

Hitteslag
Een hitteslag gaat vooraf aan een zonnesteek.
Zon hoeft niet echt. Vochtige tropenwarmte (waarbij zweet niet verdampt) of een grote spierinspanning kunnen voldoende zijn om een hitteslag te hebben.
Arbeiders aan hoogovens of in serres, marathonlopers, renners enz zijn kandidaten voor een hitteslag. Ook slecht ventilerende kleding kan vermijden dat warmte uit het lichaam verdampt.

Hitteslag gaat gepaard met overmatig zweten, rode warme huid, verwardheid, slapte, spierkrampen en hoofdpijn. De lichaamstemperatuur kan tegen de 40 graden celcius oplopen.

De eerste hulp is: schaduw zoeken en het slachtoffer afkoelen met koud water. Door overmatig zweten kan een zouttekort ontstaan. Geef slokjes water en een snuifje zout. Bouillon of dunne soep zijn ook goed.
Bedek de blote huid met natte, koele doeken. Probeer de doeken om de vijf minuten opnieuw nat te maken. Een ventilator kan er voor zorgen dat de afkoeling nog beter is.

Meestal kan je zelf een hitteslag verzorgen. Zolang de patient bewust blijft, voldoende zweet en de lichaamstemperatuur lager blijft dan 38 graden C kan je zelf het slachtoffer verzorgen. Zoniet is er medische hulp nodig.
zie ook artikel : Actieplan hittegolf

Zonnesteek
Als de hitteslag niet wordt herkend of niet goed wordt behandeld, kan een zonnesteek ontstaan. Een zonnesteek is het gevolg van rechtstreekse zonnestraling op het hoofd. Dit beinvloedt rechtstreeks de thermostaat in de hersenen waardoor deze helemaal ontregelt.
De lichaamstemperatuur kan daardoor oplopen tot 42 graden Celsius. De situatie is ernstig en kan gepaard gaan met verwardheid, hoofdpijn, slapte, epileptische aanvallen, problemen met bewegen en bewusteloosheid. Ook de dood kan volgen. Een zonnesteek is ernstiger dan een hitteslag en moet zo spoedig mogelijk door een arts behandeld worden. De enige levensreddende behandeling is: het snel omlaag brengen van de lichaamstemperatuur!
In het 'algemeen' zijn er geen restverschijnselen na een (goed behandelde) zonnesteek.

Probeer totdat een ambulance is gearriveerd, de patiënt zoveel mogelijk af te koelen zoals bij een hitteslag. Bedek de blote huid met natte, koele doeken. Probeer de doeken om de vijf minuten opnieuw nat te maken. Een ventilator kan er voor zorgen dat de afkoeling nog beter is. Geef water met kleine slokjes. Want iemand die bewusteloos raakt en braakt, kan verstikken of een longontsteking oplopen.

PAS OP

Hittebelasting en zonnesteek zijn te voorkomen door goed op te letten in de warmte.

Wees dus slim in de zon:
• Kinderen en kalende hoofden : zet een petje of hoedje op
• Ga vlug genoeg afkoeling zoeken, kleed baby's ook niet te warm
• Drink voor je dorst krijgt
• Laat ook bij warm weer nooit een kind achter in een gesloten auto! Ook dieren zijn daar zeer gevoelig voor.




kenker dit heb ik jaarlijks
SLM040
Wat nou!? Geen kusje!!?
Gepost door SLM040 op zondag 15-04-2007 om 17:22:33
Quote:
Laat ook bij warm weer nooit een kind achter in een gesloten auto! Ook dieren zijn daar zeer gevoelig voor


zoiezo toch
[ Dit bericht is gewijzigd door op 15-04-2007 @ 17:23:01 ]

----------------------------------------
Thomas schreef op 06-03-2008 @ 21:52
hihi, piemel, hihihi vagina! oooh noh! hihi
Schaduw Gepost door Schaduw op zondag 15-04-2007 om 17:23:32
Quote:
Kapowski schreef op 15-04-2007 @ 17:20

De eerste hulp is: schaduw zoeken en het slachtoffer afkoelen met koud water.


of dit nou zo verstandig is...
Kapowski
Ejje et al eheurt? meichie kracht wegleupt kaamp
Gepost door Kapowski op zondag 15-04-2007 om 17:27:54
blijkbaar shadow ball
Jspr
Gepost door Jspr op zondag 15-04-2007 om 17:31:02
in de zon he, klapt bier er echt 100x zo hard in. oh ja, jonco ook. pfffffff
----------------------------------------
http://img80.imageshack.us/img80/6913/laughq.jpg
dap
038
Gepost door dap op zondag 15-04-2007 om 17:34:26
ROTTERDAM - De marathon van Rotterdam is stilgelegd. De maatregel is genomen wegens de hitte en het grote aantal uitvallers. Dat heeft de organisatie bekendgemaakt.

De maatregel, die om half drie zondagmiddag van kracht werd, treft een onbekend aantal prestatielopers. Zij hebben het advies gekregen wandelend naar de finish te komen. Er werden busjes ingezet om mensen eventueel op te pikken. "Iedereen krijgt een medaille", zei marathondirecteur Mario Kadiks.

Sommige deelnemers klaagden dat er te weinig drinkwater was. Kadiks wees dit van de hand. Volgens hem was er voor de lopers voldoende water voorhanden.

De organisatie besloot tot het stilleggen van de marathon toen de temperatuur begon op te lopen naar de 27 graden, aldus Kadiks.

Onwel

Voorzover nu bekend zijn er zestien lopers naar het ziekenhuis gebracht omdat ze onwel waren geworden. Een aantal van hen kampte met uitdrogingsverschijnselen. Niemand zou in levensgevaar verkeren.

Toen de marathon werd stilgelegd, was de wedstrijd al beslist. Die werd gewonnen door de Keniaan Joshua Chelanga. De 34-jarige finishte bij bijna 25 graden in een tijd van 2 uur 8 minuten en 21 seconden.

Voor de echte marathon (42,195 kilometer) hadden zich in totaal 7700 mensen ingeschreven, van wie het overgrote deel prestatielopers. Het loopevenement omvat ook afstanden van vijf en tien kilometer.

Krotwaar

Nederlands marathonkampioen Luc Krotwaar noemde zondag het staken van de wedstrijd vanwege de warmte een verstandig besluit. "Ik ben blij dat de organisatie dit heeft gedaan. Toen ik over de finish kwam, maakte ik me al zorgen en vreesde voor slachtoffers onder de recreanten."
Kapowski
Ejje et al eheurt? meichie kracht wegleupt kaamp
Gepost door Kapowski op zondag 15-04-2007 om 17:41:13
heheh shiit, in april al klimaat is van slag
KRStarr
Back in business
Gepost door KRStarr op zondag 15-04-2007 om 18:06:07
Whuaat, het was warm vandaag maar zo extreem toch niet? Vorige zomer kon ik me twee weken lang 30+- herinneren.
----------------------------------------
BBRRAAPPPP!!!!
Wijze_uit_het_oosten
of niet...
Gepost door Wijze_uit_het_oosten op zondag 15-04-2007 om 18:29:22
Quote:
KRStarr schreef op 15-04-2007 @ 18:06
Whuaat, het was warm vandaag maar zo extreem toch niet? Vorige zomer kon ik me twee weken lang 30+- herinneren.



Het is nu lente slimkees
----------------------------------------
"Bring your girl she'll see...forgetting about you 'cause of Kubus biets."
Özcan
cum suis!
Gepost door Özcan op zondag 15-04-2007 om 18:52:08
juist

niet te doen, voetballen met dit weer
----------------------------------------
Sekstape van mij met je moeder
poppekontje Gepost door poppekontje op zondag 15-04-2007 om 19:51:49
ah ja dat heb ik ook gedaan
helemaal kapot.

Gelukkig hebben kon ik me afkoelen in zee
----------------------------------------
www.joeyvankoningsbruggen.nl
livio om 22:17:37 :
Joey is een baas.
@Koningsbruggen
Dopoloog
Onbedwaald present
Gepost door Dopoloog op zondag 15-04-2007 om 20:20:43
is de zon zo scherp dan?
----------------------------------------
Vriendjen genoeg, je moest perse op hem kruipen slet.
Liefdes verdriet maakt meer kapot dan dat je het op een zuipen zet
Iminic
DE LAUWREAAT
Gepost door Iminic op zondag 15-04-2007 om 20:23:14
Die gaat diep, Dopo....
----------------------------------------
It's a celebration, bitches, I just got back.
Mistletoe in my backpocket: kiss my ass. - Rocknesssss
Jakyman Gepost door Jakyman op zondag 15-04-2007 om 20:24:28
Quote:
Özcan schreef op 15-04-2007 @ 18:52
juist

niet te doen, voetballen met dit weer


Juist wel man, en dan een baap erbij en genoeg te drinken

dat is geweldig, wat denk je dat ik de hele dag gedaan heb
KRStarr
Back in business
Gepost door KRStarr op zondag 15-04-2007 om 20:30:54
Quote:
Wijze_uit_het_oosten schreef op 15-04-2007 @ 18:29
(...)


Het is nu lente slimkees


Gelukkig neem jij het weer te letterlijk, en bedoel ik dus dat het topic gaat over zonnesteek en hitteslag, en dat terwijl het vorige zomer dus een stuk warmer was. Het mag dan wel lente zijn. 'Slimkees'.
----------------------------------------
BBRRAAPPPP!!!!
Özcan
cum suis!
Gepost door Özcan op zondag 15-04-2007 om 20:50:40
Quote:
Jakyman schreef op 15-04-2007 @ 20:24
(...)

Juist wel man, en dan een baap erbij en genoeg te drinken

dat is geweldig, wat denk je dat ik de hele dag gedaan heb


kweenie?
----------------------------------------
Sekstape van mij met je moeder
Kapowski
Ejje et al eheurt? meichie kracht wegleupt kaamp
Gepost door Kapowski op zondag 15-04-2007 om 20:52:17
hehehe ozcan is me voor
Oude_Schaterhand
Katslau
Gepost door Oude_Schaterhand op zondag 15-04-2007 om 21:13:23
ik denk dat jij recreatief aan het voetballen was vandaag ipv een wedstrijd.
----------------------------------------
TILBURG 013
Master Of Disaster
Gepost door Master Of Disaster op maandag 16-04-2007 om 16:19:28
toen ik in groep 6 zat heb ik het zo erg gehad, echt kut gewoon, de hele nacht liggen kotsen. naa 4 keer zit er niks meer in je maag om uit te kotsen, dus kots je alleen gal uit en dat doet ook nog es kkpijn. wat wel dope is is dat je daarna al je huid eraf kan halen
----------------------------------------
Wie ben je wel niet dat je denkt?!
omebob
AFCA
Gepost door omebob op maandag 16-04-2007 om 17:58:21
heerlijk hoor dit weertje, terrasje strand etc.. maar die gele teringbal mag zo nu en dan wel achter de wolken verdwijnen als je aan het werk bent op de steiger pff was weer warm vandaag
----------------------------------------
forever young! afca cbs..
 Index / Algemene zaken /
© 1998 - 2024 NLhiphop.nl. Alle rechten voorbehouden - All rights reserved. Parsed in 0.0123 sec.