Deze site is tegenwoordig een archief over Nederlandse hiphop vroeger en krijgt geen updates meer. Zowel de site als forum zijn te tof geweest om niet online te houden.
Index   -   Actieve onderwerpen   -   Beleid   -   Zoeken   
 Index / Studio- en audiotechniek /
De Gevallen Engel Gepost door De Gevallen Engel op zondag 03-06-2007 om 17:08:10
Ik zou voor mijn paper moeten nagaan hoe ik de akoestiek van mijn woonruimte kan veranderen van dood naar levend in een oogwenk.

Rekening houdend met absorptie/reflecties en dergelijke.

Iemand interessante sites/opmerkingen?
----------------------------------------
aapje schreef op 26-03-2008 @ 15:22
waarom mogen jongens meisjes niet slaan maar andersom wel
Iminic
DE LAUWREAAT
Gepost door Iminic op zondag 03-06-2007 om 17:40:14
http://en.wikipedia.org/wiki/Acoustics
http://nl.wikipedia.org/wiki/Akoestiek
http://www.ruimte-akoestiek.nl/theorie.htm

http://forum.audiofreaks.nl/index.php?topic=9912.0 (topic over het verbeteren van de akoestiek van een studentenkamer)

http://www.owa.de/nederland/func_aku_schalld.html

http://www.soundscapes.nu/aspecten.htm

"Parket, laminaat, plavuizen, marmeren tegels, marmoleum en vinyl, weerkaatsen geluid. Dat komt de akoestiek niet ten goede. Gesprekken klinken hard en schel, zijn moeilijk te volgen en muziek komt niet goed tot zijn recht. Een oplossing voor dit probleem is het aanbrengen van geluidsabsorberend (poreus, doorblaasbaar) materiaal. Dat kan in de vorm van overgordijnen, wandkleden, tafelkleden, tapijten, andersoortige zachte vloerbedekking of met stof beklede stoelen en banken. Wil of kan men (bijvoorbeeld om gezondheidsredenen) daarvan geen gebruik maken, dan is een doeltreffende methode het aanbrengen van een geluidsabsorberend plafond. U kunt er zelf een maken of een systeemplafond (laten) aanbrengen, waarbij zogenaamde akoestische tegels (meestal wit geprofileerd van geperste mineraalwol) worden toegepast. Deze oplossing kom je tegen in kantoren, wachtlokalen en ziekenhuizen. In de Nederlandse treinen wordt meestal gaatjesboard toegepast. Een variant op het verlaagde akoestische plafond is een open latten plafond op enige afstand onder het bestaande plafond. Deze bestaat uit (houten) latten met spleten er tussen: latbreedte ca. 4 cm en spleetbreedte ca. 1 cm. Op de latten wordt - voor het zicht - zwart Firetdoek gelegd en daarop glas- of steenwoldekens."


"Nagalm ontstaat veelal in ruimtes met harde vloeren en wanden; deze kaatsen het geluid namelijk alle kanten op, zonder dat het wordt gedempt (geabsorbeerd). Binnen deze ruimtes ontstaat hierdoor een zeer slecht akoestisch klimaat dat zorgt voor een slechte verstaanbaarheid en concentratieproblemen.
Om de akoestiek te verbeteren moet gebruik worden gemaakt van absorberende materialen. Dit kan onder andere door het plaatsen van vloerbedekking of gordijnen. Alternatief kunt u ook kiezen voor onze absorptiematerialen:
Merfocell: dit is uitsluitend verkrijgbaar in niet platte vormen (noppenschuim, piramide of wave)
Acusticab: een nette plaat (vlakschuim) met een witte, zwarte of grijze toplaag
Soundstone: akoestische plafondplaten die netjes zijn te verlijmen met Saba Select. Deze platen passen tevens in een plafondraster."
----------------------------------------
It's a celebration, bitches, I just got back.
Mistletoe in my backpocket: kiss my ass. - Rocknesssss
De Gevallen Engel Gepost door De Gevallen Engel op zondag 03-06-2007 om 18:15:12
ok, thanks , heel interessant!
----------------------------------------
aapje schreef op 26-03-2008 @ 15:22
waarom mogen jongens meisjes niet slaan maar andersom wel
Iminic
DE LAUWREAAT
Gepost door Iminic op zondag 03-06-2007 om 18:20:10
Dat is het zeker.
Moet ook eens de moeite nemen om de akoestiek te verbeteren.
----------------------------------------
It's a celebration, bitches, I just got back.
Mistletoe in my backpocket: kiss my ass. - Rocknesssss
De Gevallen Engel Gepost door De Gevallen Engel op zondag 03-06-2007 om 18:56:04
ja, ik zit hier ook met enorm veel glas enzo.
Dat is de grootste reden dat mijn opnames zo hol klinken.
----------------------------------------
aapje schreef op 26-03-2008 @ 15:22
waarom mogen jongens meisjes niet slaan maar andersom wel
Finger
Gepost door Finger op zondag 03-06-2007 om 18:57:19
kun je niet gewoon een deken ofzo over je hoofd gooien.
De Gevallen Engel Gepost door De Gevallen Engel op zondag 03-06-2007 om 19:03:14
nope, kga in't vervolg wel eens de gordijnen dichtdoen.
[ Dit bericht is gewijzigd door op 03-06-2007 @ 20:26:26 ]

----------------------------------------
aapje schreef op 26-03-2008 @ 15:22
waarom mogen jongens meisjes niet slaan maar andersom wel
revo
Daarom
Gepost door revo op woensdag 06-06-2007 om 14:48:28
Ik ben net verhuisd, en heb nu een kleine kamer met laminaat en erg geluidsdicht, nu is de kwailtieit van me opnamens ook veel beter
McgregorKLB Gepost door McgregorKLB op vrijdag 08-06-2007 om 11:11:40
Ik heb de Mic in de hoek van de kamer geplaatst en 8 m2 opp. aan geluidisolerend materiaal opgehangen. (zelfs een stuk van het dak) Je kent ze vast wel. die matten met de noppen. het is redelijk prijzig voor 1 bij 1 meter betaal je 10 euro.. dus reken maar uit.

Uiteindelijk heb je veel minder galm als je de accapella gaat beluisteren. Uiteraard heb ik dit gedaan omdat het een studio microfoon is en die zijn heel gevoelig. + mijn pc in een kast gezet om zo min mogelijk omgevingsgeluid op te vangen.

Als ik naar de oude & nieuwe opnames luister hoor ik zeker een verschil. Het is maar wat je er voor over hebt...
----------------------------------------
www.klb-productions.tk
livio
Oldschool
Gepost door livio op vrijdag 08-06-2007 om 13:02:59
Als je wat te besteden hebt zijn isofix-platen echt het beste wat je kunt doen. Creëer je echt een perfecte 'dode' ruimte mee.

McgregorKLB Gepost door McgregorKLB op vrijdag 08-06-2007 om 15:04:15
Waar kun je die krijgen? of bestellen?

Ik heb ze van de Gamma maar het is ook functioneel. Alleen de bevestiging aan de muur is nog altijd niet 100%
----------------------------------------
www.klb-productions.tk
revo
Daarom
Gepost door revo op vrijdag 08-06-2007 om 15:07:25
Je ruis gaat dan toch ook weg als je een geluidsdichte kamer hebt ( die redelijk klein is)
McgregorKLB Gepost door McgregorKLB op vrijdag 08-06-2007 om 15:43:38
Nou niet helemaal.. ik heb me microfoon op 2 verschillende kamers gehad. 1 kleine kamer en 1 grotere kamer.

Maar op de kleinere kamer had ik juist meer last van echo + het geluid van mijn pc.

Op de grotere kamer heb ik alles wat meer verspreid staan en 1 hoek gemaakt waar de microfoon staat.
ik zal er een foto maken en hier onder posten.

Als je echt wat te besteden hebt... Kun je een douchecabine gebruiken. en die helemaal bekleden.
Maargoed.. dan moet het zich echt lonen.

Er zijn veel goedkopere oplossingen om een deel ervan optelossen.

Wat voor mic gebruik je?
----------------------------------------
www.klb-productions.tk
revo
Daarom
Gepost door revo op vrijdag 08-06-2007 om 16:51:15
Hmm ik heb nu een kleine kamer maar ruis is weg, maja vind wel best dus
 Index / Studio- en audiotechniek /
© 1998 - 2024 NLhiphop.nl. Alle rechten voorbehouden - All rights reserved. Parsed in 0.0065 sec.