Deze site is tegenwoordig een archief over Nederlandse hiphop vroeger en krijgt geen updates meer. Zowel de site als forum zijn te tof geweest om niet online te houden.
Index   -   Actieve onderwerpen   -   Beleid   -   Zoeken   
 Index / Algemene zaken /   [Pagina: 1 2 [3] ]
livio
Oldschool
Gepost door livio op vrijdag 08-06-2007 om 08:48:43
Quote:
De Gevallen Engel schreef op 07-06-2007 @ 09:38
in alle europese landen doen ze't wel zo.
Zou niet snappen waarom ze't in Olland niet zo zouden doen.


Omdat er een volledig rookverbod komt, net als in Zweden bijvoorbeeld. Roken in openbare ruimtes is daar gewoon verboden, punt. En dan kunnen veel landen in aanloop naar dat volledig verbod wel rook'hoeken' inrichten, maar die moeten net zo hard verdwijnen.


MTijn
whut!?
Gepost door MTijn op vrijdag 08-06-2007 om 11:39:27
ik bedoel: alcohol heeft een uitwerking. je word dronken. wiet heeft een uitwerking, je word stoned.

sigaretten daarintegen
----------------------------------------
Thou shalt remember that guns, bitches and bling were never part of the four elements and never will be.
Ziek
gombeat
Gepost door Ziek op vrijdag 08-06-2007 om 12:03:20
Nou toch wel. Ik dacht eerst ook van niet maar het geeft wel een rustgevend gevoel, mits je het lekker vind. Ook als je nog niet verslaafd bent.

Ja en n licht gevoel in je hoofd soms, maar of dat nou zo super is.

Ik snap wat je bedoelt, weinig effect, voor niet rokers ook vaak niet zo goed te begrijpen. Nicotine is wel een drug.

"Nicotine kan een roker zowel opwekken als ontspannen, afhankelijk van de dosis. Dit tweezijdig effect is ook bekend van andere stoffen, het komt bijvoorbeeld ook voor bij alcohol. Het eerste drankje werkt ontremmend en stimulerend, maar wie meer drinkt wordt door alcohol verdoofd. Bij een eerste gebruik van nicotine wordt snel adrenaline geproduceerd door het lichaam. Een aantal effecten van nicotine wordt dan in feite veroorzaakt door de adrenaline."
dap
038
Gepost door dap op vrijdag 08-06-2007 om 18:56:49
Horeca in juli 2008 rookvrij

Uitgegeven: 8 juni 2007 17:04
Laatst gewijzigd: 8 juni 2007 17:50

DEN HAAG - De horeca wordt vanaf juli volgend jaar rookvrij. In cofffeeshops mag nog wel gerookt worden, alleen de verkoop moet in een rookvrije ruimte plaatsvinden.

Dat heeft het kabinet besloten, zei minister Ab Klink van Volksgezondheid vrijdag na afloop van de ministerraad.

Horecagelegenheden mogen nog wel een afgeschermde ruimte hebben waar rokers hun sigaretje kunnen opsteken, maar ze mogen daar niet worden bediend om het personeel een rookvrije werkplek te kunnen bieden.

Voorstel

De horeca had voorgesteld om volgend jaar alleen in restaurants de sigaret uit te bannen en pas in 2011 in cafés en discotheken. Maar het kabinet houdt nu dus vast aan een rookverbod voor de hele horeca in één keer, zoals Klink vlak na zijn aantreden al had aangekondigd.

Eerder deze week zei Klink er wat betreft de coffeeshops nog niet uit te zijn. Deze zouden onder een rookverbod gaan vallen, maar de Tweede Kamer maakte daar bezwaar tegen. Met een aparte rookruimte in coffeeshops heeft Klink dit probleem nu opgelost.
Vince
420
Gepost door Vince op vrijdag 08-06-2007 om 19:39:44
Als je in een coffeeshop komt, blow je meestal. Watthefuck maakt die rook dan uit?
MTijn
whut!?
Gepost door MTijn op zaterdag 09-06-2007 om 01:48:55
het gaat erom dat het personeel recht heeft op een rookvrije werkomgeving

leer lezen
----------------------------------------
Thou shalt remember that guns, bitches and bling were never part of the four elements and never will be.
Thomas
: 9
Gepost door Thomas op zaterdag 09-06-2007 om 02:16:26
Hehe mtijn, roken heeft geen nut? Jij smoked toch ook of niet? En de stap van wiet naar peuken is snel gemaakt.

T heeft inderdaad geen nut, maar mensen vinden het chill of niet, en wie de fok ben jij dan om je daar mee te bemoeien? Eigen keuzes toch?
MTijn
whut!?
Gepost door MTijn op zaterdag 09-06-2007 om 02:25:32
ja klopt.

maar sommige mensen (waaronder ik) hebben er last van, dus ik vind het een goede zaak
----------------------------------------
Thou shalt remember that guns, bitches and bling were never part of the four elements and never will be.
Ziek
gombeat
Gepost door Ziek op zaterdag 09-06-2007 om 02:28:18
Ik vind t wel raar. Rook ik zelf heb ik er geen last van, maar zit ik in een rookachtige omgeving kan ik nog wel eens naar buiten willen.

ik vind dronken gasten minstens zo irritant, ophoepelen dan.
MTijn
whut!?
Gepost door MTijn op zaterdag 09-06-2007 om 02:30:08
van dronken gasten gaan mn kleren niet stinken, of mn ogen pijn doen

zoals ik al eerder zij heb ik welleens gehad dat ik gewoon de kroeg uit moest omdat ik zoveel last had van mn ogen dus tja

kan je toch gewoon respecteren als mensen er last van hebben?
----------------------------------------
Thou shalt remember that guns, bitches and bling were never part of the four elements and never will be.
Ziek
gombeat
Gepost door Ziek op zaterdag 09-06-2007 om 02:32:50
ik snap je ook wel, maar ik vind dat ze het in balans moeten houden.

Ik heb liever sitnkende kleren dan een kotsende dronkenlap(vorige week, ja dan stinken mn kleren ook), of ruzie omdat mensen niet van de fles kunnen afblijven.

Als je over overlast praat, heb ik daar het meeste last van. wel is t zo dat "meedrinken" niet bestaat, zoals "meeroken" wel bestaat.
V.I.P.
California dreamin'
Gepost door V.I.P. op zaterdag 09-06-2007 om 10:27:45
ja maar een verbod op alcohol in café's is ook niet zo praktisch
----------------------------------------
I've tried Shakespeare, respect due dere
But did is de stuff I like
MuSS070
KNVB MAFIA!
Gepost door MuSS070 op zaterdag 09-06-2007 om 10:29:59
Plus dat ik het daar gewoon niet mee eens ben, dus komt er ook niets van terecht!
----------------------------------------
life is just life, who the hell gives a fuck
Master Of Disaster
Gepost door Master Of Disaster op zaterdag 09-06-2007 om 11:11:56
nou willen ze van die rookhoeken gan maken, maar daar mag dan niet worden bediend door het personeel wat in het desbetreffende restaurant/café werkt. wat is dat voor mongolenactie dan.

het hele idee is dat iedereen moet stoppen met roken. moet je eens kijken wat er zou gebeuren als vandaag iedereen zou stoppen met roken, werldwijd.

alle beurzen crashen, de economie stort in. maar gewoon doorgaan met het anti-rook beleid hoor..
----------------------------------------
Wie ben je wel niet dat je denkt?!
V.I.P.
California dreamin'
Gepost door V.I.P. op zaterdag 09-06-2007 om 11:16:58
ik snap niet dat mensen het terugdringen van roken zien als een enorm slecht iets
tenslotte ís roken toch wel schadelijk, en daarnaast zijn er een heleboel mensen die het ook erg smerig vinden
----------------------------------------
I've tried Shakespeare, respect due dere
But did is de stuff I like
mixxman
Gepost door mixxman op zaterdag 09-06-2007 om 11:20:05
ja wat een bullshit allemaal. Heb echt een hekel aan van mensen die tegen me beginnen te zeiken over roken. Ik bedoel ik vind het geluid van scooters kut en hardcore moet verboden worden. Ze pakken gewoon een groep mensen die zich ergens aan storen en dat pakken ze aan terwijl er ook zoveel andere dingen zijn waar veel mensen zich aan storen. Net of een ander per direct kankerpatient is ofzo als je met je raampje open over de snelweg rij krijg je waarschijnlijk veel meer slechte stoffen binnen dan met meeroken.
----------------------------------------
HEIDI, HEIDi, HEIDI, HEIDi, Ho
Master Of Disaster
Gepost door Master Of Disaster op zaterdag 09-06-2007 om 11:25:23
wat ik het meest onlogische vind aan het gekanker tegen rokers is dat roken 25 keer zo verslavend is als wiet, en 7 keer zo verslavend als alcohol. toch kan je wel naar een afkickkliniek voor drugs, alcohol, tegenwoordig zelfs als je verslaafd bent aan fucking sms-en! en als je rookt moet je alles maar zelf doen en de kracht vinden om zelf te stoppen.

de overheid en tevens iedereen die zomaar kritiek gaat leveren op rokers moeten eerst de feiten gaan checken en dan een goeie actie ondernemen en de rokers te helpen met stoppen ipv dat ze alleen maar het leven zuur proberen te maken door roken overal te verbieden.
----------------------------------------
Wie ben je wel niet dat je denkt?!
mixxman
Gepost door mixxman op zaterdag 09-06-2007 om 11:28:01
nah ik heb liever dat ze me met rust laten en die acijnzen verlagen. Kies toch zeker zelf wel of ik wil roken niet. Mensen die er moeite mee hebben zetten maar een mondkapje op en hangen een stuk plastic over hun kleding en moeten verder hun bek houwe. Een rookvrije omgeving begint met jezelf! hehe
----------------------------------------
HEIDI, HEIDi, HEIDI, HEIDi, Ho
Nieroth
Coneijn, Kip & Dirk zijn bazen!
Gepost door Nieroth op zaterdag 09-06-2007 om 11:33:31
Quote:
mixxman schreef op 09-06-2007 @ 11:20
ja wat een bullshit allemaal. Heb echt een hekel aan van mensen die tegen me beginnen te zeiken over roken. Ik bedoel ik vind het geluid van scooters kut en hardcore moet verboden worden. Ze pakken gewoon een groep mensen die zich ergens aan storen en dat pakken ze aan terwijl er ook zoveel andere dingen zijn waar veel mensen zich aan storen. Net of een ander per direct kankerpatient is ofzo als je met je raampje open over de snelweg rij krijg je waarschijnlijk veel meer slechte stoffen binnen dan met meeroken.

Woord, accijnzen op scooters en ze ook overal verbieden!
Kut dingen maken me toch een herrie en ze stinken ook een uur in de wind, en die rook is toch echt nog wat slechter voor je dan een sigaretje.
----------------------------------------
Doutzen Kroes naakt.
MTijn
whut!?
Gepost door MTijn op zaterdag 09-06-2007 om 12:30:47
wat je nu zegt is bullshit mixxman

dus de rest van de wereld moet zich aanpassen omdat sommige mensen verslaafd zijn/vieze gewoonte hebben

clown
----------------------------------------
Thou shalt remember that guns, bitches and bling were never part of the four elements and never will be.
Ziek
gombeat
Gepost door Ziek op zaterdag 09-06-2007 om 12:34:10
Quote:
V.I.P. schreef op 09-06-2007 @ 11:16
tenslotte ís roken toch wel schadelijk, en daarnaast zijn er een heleboel mensen die het ook erg smerig vinden


Dat is toch niet alleen bij roken, ze moeten zich niet zo aanstellen en ook bedenken dat niet iedereen zo gezond wil zijn.

Hou het gewoon in balans, aan de ene kant een rookverbod doorvoeren, aan de andere kant niks doen aan alcoholproblemen(het moet zeker niet verdwijnen hoor).
Ook zeggen ze dat het roken ook slecht voor t milieu is. Maar als je over t milieu praten, zijn ze tegen het invoeren van een verbod op gloeilampen en de invoering van enkel spaarlampen die veel minder energie gebruiken.

Dat spaarlampengedoe is misschien wat vergezocht, maar ik wil ermee zeggen dat ze gewoon maar doen wat ze willen zonder al te veel na te denken. De nadruk ligt ZO ERG op gezonder, veiliger en weetikveel zijn de laatste jaren. Leg de nadruk niet zo op roken.

werknemers kiezen er zelf voor om in de horeca te werken. Vooral in de shop.
mixxman
Gepost door mixxman op zaterdag 09-06-2007 om 13:24:34
Quote:
MTijn schreef op 09-06-2007 @ 12:30
wat je nu zegt is bullshit mixxman

dus de rest van de wereld moet zich aanpassen omdat sommige mensen verslaafd zijn/vieze gewoonte hebben

clown

je bent zelf een clown want je snapt niet wat ik ermee wil zeggen. Sommigen niet rokers lopen alleen maar te zeiken op rokers zonder dat ze zelf iets in willen leveren. Zoiezo vind ik dat gezeik over roken maar gay. Zoals ik al eerder zei er zijn veel meer situaties waar anderen ook last van hebben en waar niks aan wordt gedaan en die worden ook niet ondergescheten. Tegenwoordig moe alles ma gezond, mooi en al die shit zijn. Dus loop niet zo pussy te zijn en hou gewoon op met zeiken.

----------------------------------------
HEIDI, HEIDi, HEIDI, HEIDi, Ho
MTijn
whut!?
Gepost door MTijn op zaterdag 09-06-2007 om 13:33:40
jij maar jij rookt dus jij kan niet zeggen dat het bullshit is dat mensen dr last van hebben
----------------------------------------
Thou shalt remember that guns, bitches and bling were never part of the four elements and never will be.
mixxman
Gepost door mixxman op zaterdag 09-06-2007 om 13:41:53
ik zeg niet dat dat bullshit is. Ik zeg alleen dat er zoveel mensen ergens last van hebben wat door anderen wordt veroorzaakt en dat ik het daarom overdreven vind dat ze over dat roken lopen te zeiken. Zeiken over roken vind ik gewoon gay enne leer lezen man heb geen zin om elke keer alles uit te moeten leggen hehe.
----------------------------------------
HEIDI, HEIDi, HEIDI, HEIDi, Ho
Finger
Gepost door Finger op zaterdag 09-06-2007 om 13:43:23
Word ik heb ook een hekel aan die kut scooters overal en die verpesten mijn lucht ook nog eens gaan we die nu ook verbieden.
MTijn
whut!?
Gepost door MTijn op zaterdag 09-06-2007 om 14:10:02
van mij mogen ze scooters verbieden hoor

ze moeten toch ergens beginnen
----------------------------------------
Thou shalt remember that guns, bitches and bling were never part of the four elements and never will be.
omebob
AFCA
Gepost door omebob op zaterdag 09-06-2007 om 14:19:37
Quote:
MTijn schreef op 09-06-2007 @ 13:33
jij maar jij rookt dus jij kan niet zeggen dat het bullshit is dat mensen dr last van hebben


als je er last van heb ga je toch buiten zitten? mensen moeten niet zo zeiken man.. roken hoort/hoorde nou eenmaal bij het uitgaansleven, of is iemand wel is boos aangekeken toen hij een sigaret opstak in de discotheek?
----------------------------------------
forever young! afca cbs..
MTijn
whut!?
Gepost door MTijn op zaterdag 09-06-2007 om 14:22:59
ja leuk joh bij een kroeg midden in de winter terwijl die kroeg zoiezo geen buitenplaatsen heeft en de mensen waar mee je bent roken kan je gezellig in je eentje buiten zitten

als de rokers nou buiten gaan zitten...

als je rookt en je gaat naar buiten hoef je maar 5 minuten buiten te staan. als alle rokers binnen roken mogen de mensen die er last van hebben de hele avond buiten staan
----------------------------------------
Thou shalt remember that guns, bitches and bling were never part of the four elements and never will be.
omebob
AFCA
Gepost door omebob op zaterdag 09-06-2007 om 14:30:49
als jij nou is ophoudt met zeuren is het probleem ook opgelost? happer
----------------------------------------
forever young! afca cbs..
MTijn
whut!?
Gepost door MTijn op zaterdag 09-06-2007 om 15:56:33
haphaphap

wat zijn rokers vaak vervelende mensen zeg

jullie zitten zelf toch ook te zeuren op scooters, dat is dan toch ook zielig en dom?
----------------------------------------
Thou shalt remember that guns, bitches and bling were never part of the four elements and never will be.
Rem
Tourist
Gepost door Rem op maandag 11-06-2007 om 17:39:08
Quote:
Rookverbod ook in festivaltenten

Woordvoerder Volksgezondheid: "We hebben nu een raamwerk, de exacte invulling komt nog voor de zomer"

Iedereen in Nederland heeft sinds 2004 recht op een rookvrije werkplek. Voor horecapersoneel werd de afgelopen jaren nog een uitzondering gemaakt. En omdat ook barpersoneel in een popzaal daar onder valt, kon het concertpubliek nog altijd rustig kan doorpaffen. Maar een wissel van de wacht bij het Ministerie van Volksgezondheid zorgt er voor dat er vanaf juli 2008 een rookverbod geldt in de horeca. En dus mag er ook in popzalen vanaf volgend jaar niet meer gerookt worden.

Het is zelfs denkbaar dat ook tijdens tentconcerten niet meer gerookt mag worden. Per slot van rekening staat het barpersoneel, de band en de crew daar ook in een min of meer afgesloten ruimte. En zelfs bij stadionconcerten als het dak gesloten is. Woordvoerder Bas Kuik van het Ministerie van Volksgezondheid: “Maar zover is het nog niet. We hebben nu een raamwerk voor een rookverbod in de horeca. De exacte invulling daarvan weten we pas na de debatten over een maand, vlak voor het zomerreces.”

Concertorganisator Mojo loopt toch vast op de zaken vooruit. Lowlandswoordvoerder Hans van Rompaey: “We zullen altijd de wetgeving volgen. Op onze indoorlocaties zal vanaf juli 2008 niet meer gerookt mogen worden. Voor Lowlands betekent dit dat in de bioscoop en het restaurant niet meer gerookt zal worden. Ook voor de gesloten tenten als de Juliet geldt een verbod. De Alpha is een overkapping en daar mag wel gerookt. Dat is op basis van wat we nu weten. Maar in de toekomst wil de EU misschien een algeheel rookverbod op alle evenementen. En dan zullen we daar ook gehoor aan geven.”

Dat ook de popsector de peuk uit moet drukken, was onvermijdelijk. Nog even terug in de tijd: in 2002 werd de tabakswet van de toenmalige minister Els Borst doorgevoerd, waardoor iedere werknemer recht op een rookvrije werkplek kreeg. In 2004 werd de wet uitgevoerd en er kwam een uitzondering voor horecapersoneel. De volgende Minister van Volksgezondheid, Hoogervorst, werkte aan een stappenplan dat moest leiden tot een algeheel verbod in 2011. Maar nu Minister Klink het stokje heeft overgenomen is het stappenplan wegens wanprestatie van de horeca zelf - geen enkele afgesproken deadline werd gehaald - overboord gegooid en moet de horeca dus al in 2008 rookvrij zijn. Daarnaast is Nederland klaar voor een rookvrije horeca, denkt de minister. Woordvoerder Kuik: “De maatschappij is de laatste tijd in rap tempo veranderd. Driekwart van de bevolking wil een rookvrije horeca.”

Door de slag die Klink nu maakt loopt Nederland meer in de pas met andere landen in Europa, waar een algeheel rookverbod al langer van toepassing is. Kuik: “Minister Hoogervorst kon het Nederlandse beleid maar moeilijk verkopen in het buitenland. Maar hij zat vast aan het stappenplan dat met de horeca was afgesproken.”

(van 3voor12).
----------------------------------------
So don't get any big ideas. They're not going to happen
You'll go to hell for what your dirty mind is thinking
dap
038
Gepost door dap op maandag 11-06-2007 om 17:49:00
belachelijk
Vince
420
Gepost door Vince op maandag 11-06-2007 om 18:24:11
Je mag straks echt nergens meer roken :/
livio
Oldschool
Gepost door livio op maandag 11-06-2007 om 18:35:43
Mooi.
enjoya Gepost door enjoya op maandag 11-06-2007 om 18:40:18
Het is toch wat!
----------------------------------------
Waar woorden eindigen begint de muziek
Vent
Gepost door Vent op maandag 11-06-2007 om 18:48:27
Dus dan mogen we straks niet meer smoken tijdens hiphopshows? Dat word nog wat
Kipman
Tilberuchtst
Gepost door Kipman op maandag 11-06-2007 om 18:48:59
of je laat al je werknemers een bepaald percentage van de aandelen bezitten en je beslist in de besloten aandeelhouders groep dat r wel gerookt mag worden
----------------------------------------
Kiphop baby!
Ziek
gombeat
Gepost door Ziek op maandag 11-06-2007 om 19:04:22
echt een bullshitargument dat je geen mening mag hebben over dat mensen er last van hebben dat er gerookt wordt, als je zelf ook rookt.

Toen ik nog niet rookte vond ik t ook niet altijd even fijn maar fok dat, kun je niet tegen een beetje rook? Werknemers kiezen ook voor die werkplek, vooral coffeeshopmedewerkers, die blowen 9 vd 10 keer zelf.

@MTijn : "omdat sommige mensen roken/verslaafd zijn"

ik weet nu al dat het rookverbod moeilijk gaat worden.
omebob
AFCA
Gepost door omebob op maandag 11-06-2007 om 19:08:39
het wordt steeds gekker hier.. kk regels allemaal mij benieuwe
----------------------------------------
forever young! afca cbs..
SLM040
Wat nou!? Geen kusje!!?
Gepost door SLM040 op maandag 11-06-2007 om 19:11:11
het gaat nog 1 jaar duren.. mensen zitten zich nu allemaal druk te maken..
----------------------------------------
Thomas schreef op 06-03-2008 @ 21:52
hihi, piemel, hihihi vagina! oooh noh! hihi
SimonS
SimonSays
Gepost door SimonS op maandag 11-06-2007 om 19:17:20
ja want dan heb je nog een jaar om af te kicken
----------------------------------------
joahh
SLM040
Wat nou!? Geen kusje!!?
Gepost door SLM040 op maandag 11-06-2007 om 19:19:12
afkicken.. dat is overdreven..
----------------------------------------
Thomas schreef op 06-03-2008 @ 21:52
hihi, piemel, hihihi vagina! oooh noh! hihi
Dopoloog
Onbedwaald present
Gepost door Dopoloog op maandag 11-06-2007 om 19:19:38
Dat wordt pruimtabak kopen dus.
----------------------------------------
Vriendjen genoeg, je moest perse op hem kruipen slet.
Liefdes verdriet maakt meer kapot dan dat je het op een zuipen zet
pindakaas
Gepost door pindakaas op maandag 11-06-2007 om 20:03:52
ahhh eindelijk van die rook af al vind ik weed lucht minder erg is ook niet zo schadelijk... en nee ik blow niet, haha ben wel een keer in zo'n coffeeshop geweest was precies wat ik ervan verwachtte met die reggae muziek enzo
omebob
AFCA
Gepost door omebob op maandag 11-06-2007 om 20:04:49
heette die shop ook dreadlock?
----------------------------------------
forever young! afca cbs..
livio
Oldschool
Gepost door livio op maandag 11-06-2007 om 20:11:49
Quote:
Kipman schreef op 11-06-2007 @ 18:48
of je laat al je werknemers een bepaald percentage van de aandelen bezitten en je beslist in de besloten aandeelhouders groep dat r wel gerookt mag worden


Openbare ruimte is openbare ruimte.

SBU
Lieve kale dude - Godcomplex
Gepost door SBU op maandag 11-06-2007 om 20:14:11
je kan je horeca pas rookbaar maken als het een besloten club is binnen een niet openbare ruimte en als er geen mensen werken (immers elke werknemer binnen en buiten de horeca heeft recht op een rookvrije werkplek.)
----------------------------------------
Leyla! : ik wilde even zeggen dat ik jou een eindbaas vind omdat je zomaar voor niks en in je vrije tijd een goede website en forum opzet als nlhh
RRAM Gepost door RRAM op maandag 11-06-2007 om 20:14:21
jop minder werk voor mij
omebob
AFCA
Gepost door omebob op maandag 11-06-2007 om 20:18:38
nog wel dap..
----------------------------------------
forever young! afca cbs..
Ziek
gombeat
Gepost door Ziek op maandag 11-06-2007 om 20:56:08
zelfbediening in de horeca, cafe's waar je lid van wordt, beveiliging buiten voor de deur.

goede reacties @ http://3voor12.vpro.nl/artikelen/artikel/35089692


dat van die kleding wassen vind ik best dom. Na het uitgaan gaan mijn kleren in de was, of er nou rook doorheen is gegaan of niet.
[ Dit bericht is gewijzigd door op 11-06-2007 @ 21:16:32 ]
 Index / Algemene zaken /   [Pagina: 1 2 [3] ]
© 1998 - 2024 NLhiphop.nl. Alle rechten voorbehouden - All rights reserved. Parsed in 0.0139 sec.