Deze site is tegenwoordig een archief over Nederlandse hiphop vroeger en krijgt geen updates meer. Zowel de site als forum zijn te tof geweest om niet online te houden.
Index   -   Actieve onderwerpen   -   Beleid   -   Zoeken   
 Index / Studio- en audiotechniek /   [Pagina: [1] 2 ]
Quisha
Son of the soul
Gepost door Quisha op donderdag 21-06-2007 om 12:24:14

Waar ik bijzonder benieuwd naar ben is, wie van jullie ook werkelijk met de muziektheorie bezig zijn.

Ik ben er namelijk achter gekomen dat als je de muziek theorie eenmaal begint te leren kennen, dat de melodiën in tracks veel aantrekkelijker worden en hoort de techniek er ook goed in.


Dus:


Wie kent de muziektheorie hierzo in deze heilige digitale parkeerplaats?

En als je hem kent, hoe pas je het dan toe in je muziek?

Pz
----------------------------------------
"Don't mind your competitiors, just do what you wanna do and what feels good!"
Stencil Gepost door Stencil op donderdag 21-06-2007 om 12:28:36
Klinkt iets te geforceerd in mijn oren, Muziektheorie!!

Geloof zelf ook niet in het conservatorium..
Quizmaster
Gepost door Quizmaster op donderdag 21-06-2007 om 12:42:12
wat is volgens jouw de muziek theorie..?? noten kunnen lezen?
----------------------------------------
Stop writing raps, and go play volley ball

http://www.myspace.com/quizmasterhiphop
SpaAndersNiemand
Gepost door SpaAndersNiemand op donderdag 21-06-2007 om 13:06:14
ik speel 12 jaar gitaar waarvan 9 jaar les gehad dus ik weet wel het een en ander.
Ik ben het wel mee eens dat muziektheorie je beats beter kunnen maken.

Als je zowiezo een instrument kan bespelen zal dat je feeling met muziek beter maken denk ik.
----------------------------------------
www.andersniemand.nl
InCognito
Incognito Productions
Gepost door InCognito op donderdag 21-06-2007 om 14:06:42
of je bent gewoon een natuurtalent
----------------------------------------
Dream big... Life large
Pummety040
Wie zijn moerrrrrr?
Gepost door Pummety040 op donderdag 21-06-2007 om 14:08:07
je voelt de beat of niet, simpel als dat

dan is er voor alles wel een theorie, een levenstheorie, zou het leven een stuk beter maken zeker?
geloof er niks van....
InCognito
Incognito Productions
Gepost door InCognito op donderdag 21-06-2007 om 14:16:41
een goed gevulde blow helpt ook wel. Dan zie je opeens alle theorien om een meester productie eruit te gooien... of je valt in slaap voor je PC met je hand nog in een zak chips.

Het leven...
----------------------------------------
Dream big... Life large
V.I.P.
California dreamin'
Gepost door V.I.P. op donderdag 21-06-2007 om 14:23:04
wat bedoel je met muziektheorie?

ik kan wel noten lezen en ken de meeste tempoaanduidingen enzo ook wel, als je dat bedoelt
maar ik maak geen beats
[ Dit bericht is gewijzigd door op 21-06-2007 @ 14:26:51 ]

----------------------------------------
I've tried Shakespeare, respect due dere
But did is de stuff I like
Skarjan
eu
Gepost door Skarjan op donderdag 21-06-2007 om 14:26:36
theorie is gewoon de logica in muziek zien

noten en akkoorden etc
Iminic
DE LAUWREAAT
Gepost door Iminic op donderdag 21-06-2007 om 17:23:24
De muziektheorie bestaat niet.
Een muziektheorie wel.

Ik geloof niet in "logica in muziek".
----------------------------------------
It's a celebration, bitches, I just got back.
Mistletoe in my backpocket: kiss my ass. - Rocknesssss
Quisha
Son of the soul
Gepost door Quisha op donderdag 21-06-2007 om 17:53:14
Ik doelde met Muziektheorie op de Westerse muziektheorie zoals wij die nu kennen. Aansluitend op notenschema's en akoordenschema's, dus niet op het gebied van ritme.

Het is namelijk zo dat als je weet wat voor noten je speelt, je ook precies weet welke noten en/of akoorden daar nog precies bij in het rijtje passen. Dat is handig, want het maakt je nummer melodieuzer en aantrekkelijker.

Ik ben van mening dat als je altijd op gevoel speelt in combinatie met de theoriekennis, dat je dan een mooier, technisch verantwoorder en professioneler stuk in elkaar kan zetten dan dat je alleen maar op gevoel speelt.

Kijk bijvoorbeeld naar artiesten als Miles Davis en Charlie Parker, die kende de Jazztheorie uit hun hoofd, Daardoor konden ze fantastische stukken schrijven, maar ook prachtig improviseren.
Dit geld trouwens ook voor Tu Pac en Biggie. Die hadden de muziektheorie zodanig bestudeerd, dat ze in ieder geval heel goed wisten hoe ze dat in HipHop konden verwerken.


----------------------------------------
"Don't mind your competitiors, just do what you wanna do and what feels good!"
FinD Gepost door FinD op donderdag 21-06-2007 om 18:26:29
Ik weet niet.. mensen als Jimi Hendrix en andere muzikale geniën konden geen noten lezen.
----------------------------------------
Sigs cause cancer.
MySpace
Vent
Gepost door Vent op donderdag 21-06-2007 om 18:56:28
Doe allemaal lekker bijdehand wat is dit, ik kan geen theorie dus het is niet belangrijk in hiphop? Kijk ik kan ook geen theorie hoor, alles wat ik maak doe ik op gevoel. Maar ik kan me zeer goed voorstellen dat als je muziektheorie goed begrijpt dit een handje zal helpen tijdens het beats maken. Als je andere muziek dan hiphop maakt speelt het een nog grotere rol natuurlijk; en wat het is bij beats; als je sampled heb je die theorie niet zo nodig, maar als je met vst je eigen melodie in elkaar zet is het wel wat makkelijker dat je weet waar je mee bezig bent dan dat je gewoon doet wat je op dat moment vet vind klinken. dan praat ik over het kennen van akkoorden en dus ook noten lezen en shit, ook horen of 1 noot uit het akkoord dat je probeert te creeëren vals is enz, shit is gewoon makkelijk jeweet nu ben ik uit.
Ziek
gombeat
Gepost door Ziek op donderdag 21-06-2007 om 19:04:29
Muziektheorie hoeft niet de garantie te betekenen voor goed muzikaal geweld maar het leert je wel muziek, en het maken daarvan, vanuit een andere hoek te bekijken, wat goed kan uitpakken.

Sommige technieken kun je toepassen bij tracks. Je denkt "WOW" dat klinkt dik. Dat kan komen door een bepaald inzicht welke je geleerd hebt.
Iminic
DE LAUWREAAT
Gepost door Iminic op donderdag 21-06-2007 om 20:28:27
Haha, ik ken ook wel wat van "muziektheorie", maar het is veel beter om je instrumenten te kunnen beheersen en precies weten hoe een bepaalde combinatie van tonen ( lees: een akkoord ) klinkt en hoe je deze (zowel fysiek als mentaal) kan maken. Daarbij hoef je de namen / noten niet te weten.
Sowieso als je de muziektheorie gaat toepassen, krijg je vaak dat je je naar regels gaat leven en dan wordt het soms geforceerd.
----------------------------------------
It's a celebration, bitches, I just got back.
Mistletoe in my backpocket: kiss my ass. - Rocknesssss
Quisha
Son of the soul
Gepost door Quisha op vrijdag 22-06-2007 om 13:31:18
Dat het geforceerd kan gaan klinken ben ik wel met jee eens. Maar dat gebeurd meestal op het moment dat de muziektheorie té veel bekeken word vanuit idd de zogenaamde "regelgeving".

Wat ik probeer is idd deuntjes in elkaar te smelten :p die kloppen op het gebied van notenschema's. Met de secundo's, tertzen en alles erop en eraan.

Het valt me op dat ik sindsdien, langer bezig ben met het maken van een track, maar dat die track dan wel eerder aanslaat op mijn gevoel, en af en toe ook wel op het gevoel van mensen om mij heen.

Anders zou je voor de gein is een weekje moeten googlen op muziektheorie. EN het gewoon moeten doorlezen.
Vervolgens een beatje maken

Misschien dat het voor sommige onder ons namelijk wel een hele nieuwe wereld kan openen. Het heeft mij ertoe gebracht, dat ik nu echt een beetje een eigen sound begin te krijgen.


----------------------------------------
"Don't mind your competitiors, just do what you wanna do and what feels good!"
SpaAndersNiemand
Gepost door SpaAndersNiemand op vrijdag 22-06-2007 om 13:37:52
Het valt me op dat muziektheorie vaak wordt gelijk gesteld aan 'regels'.
Moet je de regels niet eerst kennen voordat je ze kan breken?
----------------------------------------
www.andersniemand.nl
Jspr
Gepost door Jspr op vrijdag 22-06-2007 om 13:39:17
Ik geniet de laatste tijd wel veel meer van muziek. Ik luister soms een nummer en concentreer me dan alleen op de beat of op de tekst, iets wat ik voorheen niet zo aandachtig deed.
----------------------------------------
http://img80.imageshack.us/img80/6913/laughq.jpg
Quisha
Son of the soul
Gepost door Quisha op vrijdag 22-06-2007 om 13:46:17
dat is iets wat ik heel erg herken Jspr.

Nu ik bezig ben met het bestuderen van de theorie, luister ik heel anders naar muzikanten. Ook commerciële dingen.

Het valt op dat nummers van 50ct bijvoorbeeld, precies volgens de "regeltjes" opgeschreven zijn

Soms is het ook wel vet irriterend. Want dan luister je bijvoorbeeld naar BB King of Madlib, en dan probeer je zelf uit te vinden wat voor noten er nou gespeeld worden. MAAR DAAR KOM IK DAN NIET UIT!

haha :p

Mja, muziek is voor mij daardoor dus veel interessanter geworden. Omdat ik ook werkelijk nu kan uitzoeken hoe grote muzikanten het nou aanpakken als het om notenschema's en akoordenvariaties gaat.


----------------------------------------
"Don't mind your competitiors, just do what you wanna do and what feels good!"
KRStarr
Back in business
Gepost door KRStarr op vrijdag 22-06-2007 om 14:16:18
Dan is het toch geen theorie, maar gewoon toepassen van vaardigheden waardoor je het meer 'snapt' hoe alles op zijn plaats (hoort te) vallen.
----------------------------------------
BBRRAAPPPP!!!!
Bigfoot
Wack
Gepost door Bigfoot op vrijdag 22-06-2007 om 14:22:00
Wat bedoel je precies met muziektheorie dan? ik bedoel als je zegt van: 'als je een akkoord hoort weten welke je dan moet spelen om hem goed te laten klinken' zeg maar, dan heeft dat toch niks te maken emt noten lezen?

of bedoel je gewoon noten kunnen lezen en veel verstand hebben van componeren en muziek schrijven?
----------------------------------------
argh
mixxman
Gepost door mixxman op vrijdag 22-06-2007 om 17:52:48
Muziektheorie kan misschien wat helpen, maar het blijft toch vooral een gevoelsding, het is tenslotte het uitten van emotie.
----------------------------------------
HEIDI, HEIDi, HEIDI, HEIDi, Ho
Quisha
Son of the soul
Gepost door Quisha op zaterdag 23-06-2007 om 03:36:33
Onder muziektheorie vallen alle termen die tussen muzikanten gebruikt worden om te kunnen communiceren tijdens het maken van muziek.

Als je dus een dikke beat maakt en je een pianist wat in wil laten spelen op een deuntje.
Dat je kan zeggen: speel je nu een A# half verminderd en daarna een G#.

Dat is dus niet alleen noten lezen, maar ook begrijpen wat er met de termen bedoelt word. Zo kan je met meerdere muzikanten samenwerken. Als je alles op gevoel doet, is het heel lastig om met meerdere muzikanten samen te werken, omdat ze willenw eten welke noten je speelt, welke akoorden je speelt en in welke grondtoon je speelt.

Het heeft dus inderdaad veel te maken met het componeren van stukken. Een compositie kan niet uitgevoerd worden als de muzikanten geen noten kunnen lezen en de muziektheorie niet begrijpen, waardoor je een chaos krijgt van muziek. Maar als de muzikanten het volledig kunnen begrijpen, dan heb je het magische effect. En ik vraag me dus af, in hoeverre de artiesten hier, kunnen communiceren op het gebied van muziektermen...

Pz




----------------------------------------
"Don't mind your competitiors, just do what you wanna do and what feels good!"
Iminic
DE LAUWREAAT
Gepost door Iminic op zaterdag 23-06-2007 om 15:13:57
Ik ga sowieso nog de muziektheorie proberen te leren.
Alleen wil ik liever eerst beter piano kunnen spelen op gevoel.
----------------------------------------
It's a celebration, bitches, I just got back.
Mistletoe in my backpocket: kiss my ass. - Rocknesssss
Ziek
gombeat
Gepost door Ziek op zaterdag 23-06-2007 om 15:44:15
Komop man de beste artiesten spelen vaak op gevoel zonder al die theorie. Zoals ik zei kan het wel helpen maar ze kunnen ook goed samenwerken zonder die muziektheorie.
Quisha
Son of the soul
Gepost door Quisha op maandag 25-06-2007 om 10:33:26
Ziek, het is wel zo dat er artiesten zijn die dat kunnnen,
Maar de grote artiesten die je nu op je televisieschermpje ziet, weten precies wat ze spelen. Ze kennen de theorie, daardoor worden deuntjes ook aantrekkelijk.

Moby bijvoorbeeld, U2, Grandaddy, Chemical Brothers///
----------------------------------------
"Don't mind your competitiors, just do what you wanna do and what feels good!"
viezegeluide Gepost door viezegeluide op dinsdag 26-06-2007 om 03:12:18
muziektheorie kan deuren voor je openen.

op deze manier leer je goed welke tonen samengaan en welke niet.
zo hoef je niet veel te gaan lope zoeke en te gaan luistre welke tonen erbij passen en welke niet, dan weet je gewoon van dit, dit , dit en dit gaat er goed mee samen

alleen de toonladders leren zal al veel uitmaken

veel mensen denken dat de theorie niet erg belangrijk is en dat t je muziek niet zoveel goed zal doen.dit is dus zeker wel zo.

probeer maar eens gwoon op gehoor een jazz stuk te maken./spelen.
de meeste mensen die geen verstand hebben van notenleer en toonladders zullen hier best moeite mee hebben.

leer je echter de theorie achter de jazz, zal t allemaal veel gemakkelijker gaan.



Ziek
gombeat
Gepost door Ziek op dinsdag 26-06-2007 om 08:39:56
lees mn eerdere post maar eens. Theorie is goed.

Er zijn genoeg artiesten die het zonder doen quisha. Niet iedere artiest kan noten lezen. Ik vind dat het zo veel natuurlijker kan overkomen, minder geforceerd. Niet altijd natuurlijk want je hoort geen track waar je bij denkt "ah wat een kuttrack, die kent de muziektheorie helemaal van buiten" hehe.

Er zijn er genoeg.
Quisha
Son of the soul
Gepost door Quisha op dinsdag 26-06-2007 om 11:18:41

Muziek is natuurlijk ook ontstaan op gevoel. Maar door de moderne draai die het westen eraan gaf, kwamen er regels en kwam er notenschrift.

Dit zorgde voor een evolutie binnen de muziek. Jazz, Soul en natuurlijk ook klassieke muziek, had als "behuizing" altijd een bepaald schema om op terug te vallen. Bij Jazz en Soul zie je dat er veel improvisatie aan te pas komt.
Maar met een groep van artiesten (die muziekinstrumenten bespelen en zingen) word het improviseren beperkt. De artiesten moeten weten wie wát speelt, en wie wat wanneer speelt. Daarvoor is er de muziektheorie. Zo hebben artiesten ook de mogelijkheid om solo's toe te passen, en dat zijn dé momenten waarop een artiest écht op gevoel speelt. Maar die solo klinkt natuurlijk alleen maar goed, als de noten die hij speelt, overeenkomen met de schema's die de rest van de groep speelt.

Voor HipHop geld dit niet zodanig, dat muziektheorie noodzakelijk is, maar voor muziek als Blues, Jazz, Soul, Funk, Rock, Lounge etc. is het noodzakelijk dat iedereen binnen de muziekgroep de theorie beheerst. Anders word het, OF één grote chaos van mensen die door elkaar heen spelen, OF alleen maar een simpel deuntje waarin 2/3 akkoorden aangehouden worden...


----------------------------------------
"Don't mind your competitiors, just do what you wanna do and what feels good!"
Ziek
gombeat
Gepost door Ziek op dinsdag 26-06-2007 om 11:25:43
Ik heb niet gezegd dat die theorie onbelangrijk is, het helpt je goed.

Alleen in interviews zie je ook vaak dat een artiest op gevoel speelt, MET de band samen. Ze kunnen de noten wel horen en toepassen, maar niet schrijven en de noot noemen.

Het kan allebei.
Quisha
Son of the soul
Gepost door Quisha op maandag 02-07-2007 om 09:20:15
Wat me wel toepasselijk leek om hier te posten:

Heb me afgelopen week proberen te richten op Oosterse muziektheorie.

Die shit is DOPE! Je hebt veel meer noten en daardoor dus veel meer mogelijkheden.
De rede hiervan is, dat ze tussenliggende noten hebben. Als je een snaar aanslaat op gitaar/bas, en je buigt hem voor de helft af, dan krijg je een tussenliggende toon. Dié toon hebben ze in bijv. India op hun prachtige instrumenten genaamd de Sitar., gewoon als vakjes zoals gitaren dat hebben.

Als je dit in Hiphop gebruikt, krijg je een supervet effect. Je hoort het ook wel bij Wu Tang clan.


----------------------------------------
"Don't mind your competitiors, just do what you wanna do and what feels good!"
Dionysus
Dio_Deus is niet meer...
Gepost door Dionysus op donderdag 05-07-2007 om 21:05:45
toonladdershit is wel aardig belangrijk
----------------------------------------
wat nu? wat nu?
Deva Gepost door Deva op zondag 08-07-2007 om 15:05:20
ja ik heb 2 jaar dwarsfluit gespeelt

maar ja als ik beat's maak dan ga ik gewoon op gevoel af
spelbreker
No Probz
Gepost door spelbreker op zondag 08-07-2007 om 17:59:07
Quote:
Quisha schreef op 02-07-2007 @ 09:20


Als je dit in Hiphop gebruikt, krijg je een supervet effect. Je hoort het ook wel bij Wu Tang clan.



Stoupe maakt hier veel gebruik van wanneer hij beats maakt voor Jedi

verder ken ik zelf maar 1 producer die de muziektheorie gebruik, dat is JTC
ook gelijk de beste producer die ik persoonlijk ken

ennuh
ik denk dat mensen een btje naïef zijn hier
jullie doen als een E-speler die naar de D's gaat en niks wil weten van buitenspel omdat voetbal ook wel zonder gespeeld kan worden

btje krom niet?

[ Dit bericht is gewijzigd door op 08-07-2007 @ 17:59:42 ]
Quisha
Son of the soul
Gepost door Quisha op zondag 08-07-2007 om 20:30:07
...
Er gaat veel meer tijd in m'n muziek zitten nu ik hier met m'n dikke kaak zit (verstandskies is getrokken :s)

Er begint zich een nieuwe wereld te openen.
Ben er ook achter gekomen dat zangeressen het vet relaxt vinden als je de theorie kent. Dan weten ze nml meteen welke noten ze moeten zingen


----------------------------------------
"Don't mind your competitiors, just do what you wanna do and what feels good!"
Quisha
Son of the soul
Gepost door Quisha op woensdag 11-07-2007 om 23:15:40
Checkerdieckeck.

We hebben dus wat nummertjes gecomponeerd. De muziektheorie was hierbij van groot belang.
We begonnen met twee akoorden maar dit is het geworden.

One for all the people
Responsibility
Relativity

Check het uit op: http://www.showcaseyourmusic.com
----------------------------------------
"Don't mind your competitiors, just do what you wanna do and what feels good!"
Sadar
Gepost door Sadar op donderdag 12-07-2007 om 13:21:07
wat een toys hier zeg. Alsof 'op gevoel' niet samen kan gaan met een beetje kennis van zaken.
----------------------------------------
son get wrec
Master Of Disaster
Gepost door Master Of Disaster op donderdag 12-07-2007 om 13:28:57
als je een theorie nodig hebt om je shiot dope te laten klinken ben je een slaatje, ode aan iedereen (incl mezelf) die dat gevoel gewoon heeft om geniale/leuke/wel aardige masterpieces te spelen / produceren enz.

@ hieronder: ok dan, ik gebruik het niet, ik weet uit me eigen wel of akkoorden goed klinken of niet. en dat soort shizzle. dus dan ken ik ook volgens jou de muziektheorie
[ Dit bericht is gewijzigd door op 12-07-2007 @ 13:37:56 ]

----------------------------------------
Wie ben je wel niet dat je denkt?!
Quisha
Son of the soul
Gepost door Quisha op donderdag 12-07-2007 om 13:33:39
Hey, volgens mij wor dik hier verkeerd begrepen.
Ik zeg niet dat je geen mooie muziek kan maken zonder dat je de theorie kent, tuurlijk kan dat. Tuurlijk ben ik bezig met mijn gevoel als ik muziek maak. Maar met mijn muziek kan ik nu steeds meer omdat ik de theorie begin te kennen. Het helpt me om instrumenten chiller te kunnen bespelen.

De muziektheorie helpt mij om mijn gevoel nog beter in de muziek te verwerken die ik maak.
Dus als salaatje voel ik die shit wel degelijk en stop ik er zeker gevoel in.
Het is niet zo dat ik alleen maar gefixeerd ben op de theorie, want mijn nummers zullen altijd nog geïmproviseerde stukken bevatten.
Dus het gevoel zit er zeker wel in. You feel? :p

----------------------------------------
"Don't mind your competitiors, just do what you wanna do and what feels good!"
Iminic
DE LAUWREAAT
Gepost door Iminic op donderdag 12-07-2007 om 15:38:45
Quisha, het is goed dat je je laat inspireren door wat anderen over muziek geschreven hebben.

Ik vind dat sommigen op dit forum zich niet zo voor moeten doen als muzikale meesterbreinen en het is nogal bekrompen te denken dat je een zekere hoogte van muziektheorie niet nodig hebt.

Kijk alleen al naar hiphop; toen jij nog niet wist van het bestaan van multies, toen lette je toch niet in het bijzonder op het gebruik van multies bij artiesten?
Het bestuderen van muziektheorieën verandert je visie over wat je goede muziek vindt en wat je mooie muziek vindt.

Ik zeg niet dat iemand muziektheorie nodig heeft, maar ik zeg slechts dat je niet bij voorbaat kan zeggen dat je het niet nodig hebt.
----------------------------------------
It's a celebration, bitches, I just got back.
Mistletoe in my backpocket: kiss my ass. - Rocknesssss
Quisha
Son of the soul
Gepost door Quisha op donderdag 12-07-2007 om 15:55:44
Word

helemaal mee eens.
Wat dat betreft moet ik wel zeggen, dat de theorie soms tot grote irritaties lijd

Omdat je zo zit te puzzelen met al die combinaties. En dan moet je een selectie maken van wat je mooi vind en wat niet. Maar soms klinken alle combinaties zo mooi, dat je niet weet welke combinatie van akoorden je uiteindelijk wil hebben :p

Maar goed...

Ben het met je eens...
Ik vond het ook wel opmerkelijk trouwens, dat er nergens op dit forum eerder over muziektheorie gesproken werd in een apart topic. En zoals je ziet zijn er toch wel aardig wat peeps die daar een mening over hebben.

[ Dit bericht is gewijzigd door op 12-07-2007 @ 15:56:16 ]

----------------------------------------
"Don't mind your competitiors, just do what you wanna do and what feels good!"
Quisha
Son of the soul
Gepost door Quisha op zondag 15-07-2007 om 14:49:00
Ik vroeg em trouwens af.
Wat horen jullie liever.

Trieste HipHop (veel mineurs)?
Of vrolijke HipHop (veel majeurs)?

Daarnaast vroeg ik me ook af wat jullie zouden denken van Instrumentale HipHop. Alleen Beats, instrumenten en uiteraard af en toe een sample van zang. Maar verder geen muziek waarin rap dé rol speelt, maar écht de muziek.

Wat zouden jullie daarvan vinden en wat zouden jullie dan voor je zien/ horen :p?

Ben erg benieuwd.

PeAcE Amigos
----------------------------------------
"Don't mind your competitiors, just do what you wanna do and what feels good!"
aprofourz
Ojajoh?!
Gepost door aprofourz op zondag 15-07-2007 om 14:56:35
als het maar goed/fijn klinkt voor jou.

En ik vind niet dat rap de rol speelt het is een combinatie van een goede beat en rap..
[ Dit bericht is gewijzigd door op 15-07-2007 @ 14:59:52 ]

----------------------------------------
http://soundcloud.com/aprofourz
Sadar
Gepost door Sadar op zondag 15-07-2007 om 16:52:05
Dat is niet echt een nieuw idee ofzo, kijk maar naar dj shadow. En endtroducing is best een king album
----------------------------------------
son get wrec
Ziek
gombeat
Gepost door Ziek op zondag 15-07-2007 om 17:48:44
Ik ben over t algemeen meer fan van instrumentale hiphop, of instrumentale muziek welke naar hiphop neigt.

The Herbaliser.
Iminic
DE LAUWREAAT
Gepost door Iminic op zondag 15-07-2007 om 19:13:42
Weurd naar apro; combinatie van beat en rap.
Hoewel ik veel waarde hecht aan de inhoud van een nummer, moet het ook een fijne beat hebben.
----------------------------------------
It's a celebration, bitches, I just got back.
Mistletoe in my backpocket: kiss my ass. - Rocknesssss
Quisha
Son of the soul
Gepost door Quisha op maandag 16-07-2007 om 13:28:27
Ben het ermee eens,
Had het zelf beter kunnen verwoorden.
Beat en Rap moeten elkaar goed aanvullen.
Daarnaast is het inderdaad zo dat er al meerdere artiesten zijn die natuurlijk instrumentaal bezig zijn. Luister bijvoorbeeld naar Madlib, die kerel heeft echt veel instrumentale shit.

Maar voor zover ik weet, gebeurd dat op Nederlandse bodem nog vrij weinig.(op het gebied van HipHop) Kan zijn dat ik me vergis maar dat idee heb ik wel eerlijk gezegd.

Pz
----------------------------------------
"Don't mind your competitiors, just do what you wanna do and what feels good!"
Esperanto
The Storyteller
Gepost door Esperanto op maandag 23-07-2007 om 00:03:56
Ik begrijp nou nog niet wat je met muziektheorie bedoelt..
bedoel je nou of de artiesten/muzikanten onder ons hun kennis over noten, akkoord, toonladders, octaven en dat soort shit in hun muziek verwerken?
persoonlijk zeg ik dat ik met m'n matige kennis makkelijk meespeel in jamsessies, niet wetend wat voor akkoord ik dan bespeel.. kep ze ooit geleerd maar kan ze niet meer benoemen...
Als de toon word aangeslagen komt de rest er gevoelsmatig bij.
----------------------------------------
Enigszins verloren, verloren in enig zin,
Quisha
Son of the soul
Gepost door Quisha op maandag 23-07-2007 om 13:12:18
Ik doel idd op de octaven/notenschema's/toonladders
met alle bijzonderheden die daarbij betrokken zijn

[edit]
Op het moment dat je goede jazz wil maken, word het btw heel erg moeilijk om een chille jamsessie te krijgen als je alles op gevoel doet. Je moet dan wel alle akkorden kennen en de bijbehorende theorie natuurlijk. \
Rock is een stuk makkelijker om te improviseren

[ Dit bericht is gewijzigd door op 23-07-2007 @ 13:14:17 ]

----------------------------------------
"Don't mind your competitiors, just do what you wanna do and what feels good!"
Esperanto
The Storyteller
Gepost door Esperanto op maandag 23-07-2007 om 13:44:35
muziektechnisch zou je inderdaad de theorie moeten weten.
voor jazz zoals je aangeeft zelfs in een hogere mate dan wanneer je een bluessessie hebt. blues geeft naar mijn mening het gevoel weer van de spelende artiest.. dus dat het weer een gevoelskwestie is.

voor hiphop zeg ik persoonlijk dat je de muziektheorie niet hoeft te weten (tenzij je de beats zelf maakt) je spitt op de beat en geeft je eige gevoel dan ook weer waarin de meesten (zonder kennis van de theorie) toch ook wel weer onderscheid maken in ref's en coup's en in sommige gevallen zelfs ook bridges/hooks hebben
----------------------------------------
Enigszins verloren, verloren in enig zin,
 Index / Studio- en audiotechniek /   [Pagina: [1] 2 ]
© 1998 - 2024 NLhiphop.nl. Alle rechten voorbehouden - All rights reserved. Parsed in 0.0091 sec.