Deze site is tegenwoordig een archief over Nederlandse hiphop vroeger en krijgt geen updates meer. Zowel de site als forum zijn te tof geweest om niet online te houden.
Index   -   Actieve onderwerpen   -   Beleid   -   Zoeken   
 Index / Muziek /   [Pagina: 1 2 3 [4] 5 ]
Timsko
Gepost door Timsko op maandag 05-11-2007 om 16:28:48
Kerel rijmt echt te simpel
Masahiro
Gepost door Masahiro op maandag 05-11-2007 om 16:42:23
Quote:
V-Rank schreef op 04-11-2007 @ 10:19
Goed, ten eerste wil ik duidelijk maken dat ik mezelf totaal niet kan identificeren met Appa. Zijn levensvisie en de mijne zijn echt totaal het tegenovergestelde. Appa wil met dit album de "straat" een stem geven, allemaal leuk en aardig, maar is het allemaal wel nodig en heeft hij een andere kijk op zaken? Antwoord: Nee. Salah Edin en Raymzter (laatstgenoemde in mindere mate) hebben beiden ook al zinloze pogingen gedaan om in Nederland een soort van revolutie te ontketenen en de andere zijde van het verhaal te vertellen, want daar gaat het bij Appa uiteindelijk ook om. Hij strijd tegen de vooroordelen tegen vooral de Marokkanen en wil via dit album de visie van deze jongens, en daarbij ook zichzelf, duidelijk maken.

Appa ziet zichzelf ook echt een rolmodel voor deze minderheden, iets wat hij waarschijnlijk ook is voor sommige van deze mannetjes. Om wat quotes te geven:

Sommigen zien me als filosoof, anderen als generaal

Ik draag de pijn van een heel volk op me schouders

Wij moeten ons verenigen en zorgen voor een revolutie

En wie is de schuldige van dit alles volgens Appa? Uiteraard de overheid, een beetje kort door de bocht lijkt me. Volgens hem is de manier om ervoor te zorgen dat alles beter wordt dat Nederland een sterke leider krijgt, want volgens Appa zal, als dit zo door gaat, Er in Nederland rellen komen die 10x erger zijn dan die in Frankrijk. Een originele visie en echt reële oplossingen voor de problemen heeft Appa dus niet.

Het album zelf bestaat voor 99% (overdreven uiteraard..)dan ook uit nummers die over deze problematiek gaan, de andere nummers gaan over vrienden en een liefdesnummer. In veel nummers is de boodschap wel aanwezig en de overtuiging ook, alleen is het jammer dat hij nogal vaak in herhaling valt. Zoals ik al aangaf komt hij niet echt met iets reëels aanzetten.

Het album staat ook vol met geforceerde wordplay en andere vreemde vergelijkingen, om een voorbeeld te geven:
Ik wind er geen doek om als Erykah Badu en ik zit vast in de regen(?). Ook qua rijm luistert het allemaal niet altijd lekker weg: Deze is voor speciaal voor jouw, je bent me mattie en me bradda. Jij de man ik de Appa, ik de voet jij de patta.


Qua producties vind ik er maar 1 nummer boven uitsteken, namelijk Definitie van een Bradda (geproduceerd door Soulsearchin’ als ik het niet verkeerd heb). De rest is niet veel bijzonders.
Pluspunten op het album is het refrein van Probz, die ik altijd wel kan waarderen als hij een refrein doet. De rauwe stem van hem spreekt me gewoon aan. Een ander pluspunt is de zang van Neenah op Al Mu'alim.



tering, je punt komt natuurlijk ook heel goed over als je alles gaat lopen nuanceren. soms moet je wel kort door de bocht zijn, als je wil dat mensen horen/snappen wat de fuck je zegt. hij kan moeilijk beschouwingen gaan spitten... shit is hiphop, geen opstelwedstrijd. en sowieso, je kan bij elke rapper een paar achterlijke lines quoten. niet om het 1 of ander, maar volgens mij ben je zelf net zo narrow minded als je van appa vindt met je 'echt reële oplossingen voor de problemen heeft Appa dus niet'. verder vind ik het best hoor dat jij het album wack vindt, is je goed recht.
Rallic
Molotov IV
Gepost door Rallic op maandag 05-11-2007 om 16:45:39
Met een enorme schare aanhangers, twee cd’s vol gratis verspreide muziek (De Meest Onderschatte (2006) en TBS (Ter Beschikking v/d Straat) (2007) mixtapes) en twee van de meest populaire videoclips uit de recente Nederlandse Hip Hop geschiedenis (‘Schuif Aan De Kant ft. Naffer’ en ‘Ik Heb Schijt ft. Sjaak’) is het de hoogste tijd voor Appa’s tot in de puntjes verzorgde debuutalbum ‘Straatfilosoof’. Appa’s label Appa Music gaat voor misschien wel de belangrijkste stap in zijn carriere een samenwerking aan met gerenommeerd Hip Hop label Top Notch, de hofleverancier als het gaat om Nederlandse Hip Hop.

Maar wie is Appa eigenlijk? Een 24-jarige, ambitieuze jongeman, geboren en getogen in Amsterdam Noord, met zijn wortels in de mystieke bergen van Noord-Marokko. De jonge mc staat vooral bekend om zijn eerlijke en oprechte teksten. Maatschappijkritisch, politiek betrokken, rauw, echt, maar vooral diepgaand en persoonlijk.

“De pen is machtiger dan het zwaard”, is één van Appa’s bekendere uitspraken. Hij gebruikt zijn muziek dan ook als een wapen tegen zaken als onderdrukking, racisme en armoede. Maar bovenal is zijn stem bedoeld voor iedereen die de problematiek rondom zijn generatie wil begrijpen, uiteraard iedereen die deel uitmaakt van deze problematiek inbegrepen.

Appa heeft geen klinkklare antwoorden of oplossingen voor sociale, politieke en economische problemen. Wel stelt hij kritische vragen en uit in zijn muziek een oprecht verlangen naar rechtvaardigheid en wederzijds begrip. Appa ziet zichzelf niet als rolmodel of volksvertegenwoordiger. Toch is het niet te ontkennen dat er een grote groep is die zich identificeert met en spiegelt aan zijn teksten. Gecombineerd met een sterk sociaal bewustzijn en maatschappelijke betrokkenheid vertegenwoordigt Appa soortgenoten die de stem en daadkracht missen om de mistanden bespreekbaar te maken die hun leven vormen.

Het album ‘Straatfilosoof’ is een muzikale samenvatting van het veranderingsproces dat Appa als burger, artiest maar bovenal als mens doormaakte. Voor Appa zelf is ‘Straatfilosoof’ een autobiografisch debuutalbum, voor de luisteraar loopt de luisterervaring uiteen van schokkend en confronterend tot leerzaam en begrip kwekend. ‘Straatfilosoof’ is het meest persoonlijke muziekwerk dat Appa tot nu toe heeft afgeleverd. Een jaar lang ving de mc zijn emoties, dromen, ambities, twijfels, frustraties en woede in woorden. Woorden die niet zijn neergezet om te choqueren of verdeeldheid te zaaien, maar woorden die een eerlijk beeld geven van wat Appa heeft gevormd tot wie hij vandaag de dag is. De makkelijke weg kiezen weigert Appa pertinent, collega-rappers “verkopen de stem van een generatie aan degenen die ons stemloos willen hebben” stelt hij op een onlangs op het internet gelekt, ongetiteld nummer.

Appa is een man van het volk en dat maakt hem uniek in deze industrie. Naast zijn carriere als artiest is Appa bovendien een entrepreneur, de ondernemende rapper heeft grootse plannen voor zijn bedrijven Appa Music en Appa Films. “Een droom is een weerspiegeling van m’n eigen kunnen” aldus Appa in het nummer ‘Waar Een Wil Is, Is Een Weg’ op zijn tweede gratis TBS (Ter Beschikking v/d Straat) Mixtape (2007). Dezelfde mixtape waar ‘Ik Heb Schijt ft. Sjaak’ op staat, waarvan de door Habbekrats Reclame gemaakte videoclip bijna een miljoen hits genereerde op YouTube. Het controversiële nummer leidt zelfs tot een interview in actualiteitenprogramma Nova, waarin Appa zich kranig weert tegen verwijten verdeeldheid te zaaien met zijn ongezouten mening over Geert Wilders. Een tv-optreden waarmee de gepassioneerde mc menig hart won en vooroordeel bijdraaide, de korte rapper staat voor de kleine man.

Appa is sowieso niet op zijn mondje gevallen, het is dan ook geen verrassing dat geen enkel gastcouplet wordt gerapt op Straatfilosoof. De raps neemt Appa volledig voor zijn rekening, gastartiesten staan hem bij voor zang, refreins en achtergrondvocalen. Producties zijn geleverd door Neenah, DJ Mass, Yessin, Dopaganda en producerscollectief Soulsearchin’.
“Tijd voor revolutie, de naam is Appa!”
----------------------------------------
Yo, Dre....produce me some dope beats, so i can write Detox in one week
Brandt
Nextschool
Gepost door Brandt op dinsdag 06-11-2007 om 03:42:25
ik vindt t wel dope,
gelukkig komt hij met een album als dit, had vrees voor meer ik heb schijttracks, zit t op fabchannel te checken.
ik moet t nog nuchter beoordelen maar hij houd me wel geboeid, dope teksten, beats en show
tirp
Tirp aka. Dope Assasin of Rhymes
Gepost door tirp op dinsdag 06-11-2007 om 12:50:08
hij word wel ter download aangeboden ergens..
----------------------------------------
O.G.
mixxman
Gepost door mixxman op woensdag 07-11-2007 om 18:04:54
heb net ff 2 tracks gehoord dus kan er eigenlijk weinig van zeggen, maar ik vind het niet zo. Ik digg ze stem ook niet zo.
----------------------------------------
HEIDI, HEIDi, HEIDI, HEIDi, Ho
Mat-ice Gepost door Mat-ice op vrijdag 09-11-2007 om 12:25:42
Hele album is te luisteren op www.vpro.nl/luisterpaal


Nieuwe jay-z en stropstrikkers staat er ook op...
Bru-Taal1989
Gepost door Bru-Taal1989 op zondag 11-11-2007 om 16:34:45
Te weinig aandacht hiervoor.

Hier nog een video interview op revu.nl
http://www.revu.nl/10058.Video-interview_met_Appa
[ Dit bericht is gewijzigd door op 11-11-2007 @ 16:35:00 ]

----------------------------------------
[url]http://www.last.fm/user/Bru-Taal/[/url]
loyal-mc
en is terug van weggeweest, maar waar was ie dan?
Gepost door loyal-mc op zondag 11-11-2007 om 22:10:07
Quote:
Bru-Taal1989 schreef op 11-11-2007 @ 16:34
Te weinig aandacht hiervoor.

Hier nog een video interview op revu.nl
http://www.revu.nl/10058.Video-interview_met_Appa


Eeeh!
die jonge heeft totaal gelijk man!
meer kan k er niet over zeggen..
appa heeft totaal gelijk..
ik zou het eigenlijk ook niet erg vinden als geertje 1 kogel zou vangen.. ik bedoel
hij verdient het wel na z'n uitspraken over de moslims..
ik bedoel.. ik ben ook 'n marokkaan ook van islamitisch afkomst, maar als ik zo al de marokkaanse jongeren zie bezig zijn,
dan denk ik ook in m'n zelf van jonge, gedraag je nou eens 'n beetje..
stel je nou eens niet zo aan..

Kort om: Appa heeft gelijk!
[ Dit bericht is gewijzigd door op 11-11-2007 @ 22:11:13 ]

----------------------------------------
je noemt mij de duivel dus ik geef jou de hel
en ik laat je branden totdat je het koud krijgt gek!
livio
Oldschool
Gepost door livio op zondag 11-11-2007 om 22:20:06
Leuk interview.

Goed om zijn nuchtere opinie te horen over Verdonk.
JaQue Gepost door JaQue op zondag 11-11-2007 om 22:49:28
niemand verdient het om vermoord te worden, om wat voor uitspraak of rede dan ook.
sickjack Gepost door sickjack op zondag 11-11-2007 om 23:00:40
hij moet nog groeien met zijn flow maar hij is niet slecht,wel een irritante stem.

en idd niemand verdient de dood voor een uitspraak,mischien een paar klappen maar das een ander verhaal,weten mensen wel wat voor uitspraken moslims over blanken doen?,als ik elke moslim een kogel door zijn kop moet jagen omdat hij of zij discrimineerd dan ben ik de grootste serie moordenaar die er rond loopt
[ Dit bericht is gewijzigd door op 11-11-2007 @ 23:06:47 ]

----------------------------------------
dont act a fool,i'm far from stupid
i'm smart like a harvard student
Mister
---
Gepost door Mister op zondag 11-11-2007 om 23:45:46
goed interview
-2DW-
Bosschenaar
Gepost door -2DW- op zondag 11-11-2007 om 23:56:40
Straatidioot
Iminic
DE LAUWREAAT
Gepost door Iminic op maandag 12-11-2007 om 00:02:43
Loyal-MC, hoe kan je nou van Islamitische afkomst zijn. Hahaha.
----------------------------------------
It's a celebration, bitches, I just got back.
Mistletoe in my backpocket: kiss my ass. - Rocknesssss
BattleCat
Je weet toch.
Gepost door BattleCat op maandag 12-11-2007 om 00:52:42
Net zoals je van Joodse afkomst kan zijn.
foursien
www.soundspyder.com
Gepost door foursien op maandag 12-11-2007 om 16:57:17
Het is een goede album als ik het vergelijk met andere albums van Nederlandse rappers. Appa is gewoon puur. Dat is zo mooi. Ik luister bijna nooit naar hele tracks,maar door zijn waardevolle woorden blijf ik tlekens luisteren en probeer te voelen waar Appaman het over heeft. HIj is bezig met echte hiphop......Respect...
[ Dit bericht is gewijzigd door op 12-11-2007 @ 16:59:01 ]
loyal-mc
en is terug van weggeweest, maar waar was ie dan?
Gepost door loyal-mc op maandag 12-11-2007 om 17:41:41
Quote:
Iminic schreef op 12-11-2007 @ 00:02
Loyal-MC, hoe kan je nou van Islamitische afkomst zijn. Hahaha.


wuahahahahahaha..
ik was gisteren kk moe, ik lette niet eens op wat ik schreef man.. hahaa..

ik bedoelde dat ik ook 'n islamiet was..
----------------------------------------
je noemt mij de duivel dus ik geef jou de hel
en ik laat je branden totdat je het koud krijgt gek!
eigenKWEEk
Vervelende jongen als die mic aanstaat
Gepost door eigenKWEEk op maandag 12-11-2007 om 19:14:40
Quote:
JaQue schreef op 11-11-2007 @ 22:49
niemand verdient het om vermoord te worden, om wat voor uitspraak of rede dan ook.


dikke weurd, behalve dan mensen die zelf ook moorden op hun geweten hebben
----------------------------------------
De Eigen en de Oude zijn weer eens te stronken - De buren staan al uren op de muur te bonken
Mister
---
Gepost door Mister op dinsdag 13-11-2007 om 15:11:49
appa zegt ook niet dat hij er op hoopt,alleen dat hij het niet erg zou vinden
Rallic
Molotov IV
Gepost door Rallic op zaterdag 24-11-2007 om 17:59:13
Deze album is verdomd dope!!!
Als ik hem kon kopen, had ik hem gekocht
----------------------------------------
Yo, Dre....produce me some dope beats, so i can write Detox in one week
Liquid
Gepost door Liquid op zaterdag 24-11-2007 om 18:27:41
Quote:
Rallic schreef op 24-11-2007 @ 17:59
Deze album is verdomd dope!!!
Als ik hem kon kopen, had ik hem gekocht


Maar dat kan niet, want?
----------------------------------------
It's called the American Dream because you have to be asleep to believe it.
Rallic
Molotov IV
Gepost door Rallic op zaterdag 24-11-2007 om 18:29:30
In België verkopen ze die precies niet,vind hem echt nergens!
Appa?? Nog nooit van gehoord....ik ga eens checken...Nee..er staat nix in
altijd hetzelfde verhaaltje
[ Dit bericht is gewijzigd door op 24-11-2007 @ 18:30:25 ]

----------------------------------------
Yo, Dre....produce me some dope beats, so i can write Detox in one week
Liquid
Gepost door Liquid op zaterdag 24-11-2007 om 18:36:22
bol.com?
----------------------------------------
It's called the American Dream because you have to be asleep to believe it.
Rallic
Molotov IV
Gepost door Rallic op zaterdag 24-11-2007 om 18:37:51
levert ook in belgie?

----------------------------------------
Yo, Dre....produce me some dope beats, so i can write Detox in one week
Liquid
Gepost door Liquid op zaterdag 24-11-2007 om 18:39:45
hier
[ Dit bericht is gewijzigd door op 29-11-2007 @ 20:44:53 ]

----------------------------------------
It's called the American Dream because you have to be asleep to believe it.
Rallic
Molotov IV
Gepost door Rallic op zaterdag 24-11-2007 om 18:41:35
bedankt man
eindelijk
----------------------------------------
Yo, Dre....produce me some dope beats, so i can write Detox in one week
Liquid
Gepost door Liquid op zaterdag 24-11-2007 om 18:44:52
Hehe np man! Bereid je wel voor op een lelijk hoesje trouwens
----------------------------------------
It's called the American Dream because you have to be asleep to believe it.
shoudie
shoudie
Gepost door shoudie op zaterdag 24-11-2007 om 19:07:04
heb download link (maar heb zelf ook gekocht)
zal ik hier droppen?
Liquid
Gepost door Liquid op zaterdag 24-11-2007 om 19:08:31
Links naar complete albums zijn verboden
----------------------------------------
It's called the American Dream because you have to be asleep to believe it.
shoudie
shoudie
Gepost door shoudie op zaterdag 24-11-2007 om 19:11:31
Quote:
Liquid schreef op 24-11-2007 @ 19:08
Links naar complete albums zijn verboden


vandaar dat ik het vraag dankje je dat je zegt

en die album is zeker dope
[ Dit bericht is gewijzigd door op 24-11-2007 @ 19:11:49 ]
Spirit
sprrrt
Gepost door Spirit op zaterdag 24-11-2007 om 23:02:51
Ik vind dit wel strak hoor, een beetje te topical soms maar echt dope. Beter als een gemiddelde track
van zijn mixtapes
----------------------------------------
I've got my own brand of patriotism, the real meaning of independence.
Hasib
geen ondertitel
Gepost door Hasib op zondag 25-11-2007 om 01:02:48
Hij moet nog groeien in zijn flow idd, maar hij laat hier zien dat hij kan rappen.
Beloofd zeker goeds voor zijn volgende album/albums
----------------------------------------
Je kan de regels buigen, maar je moet straight blijven, anders netals Adam door die zure appel heen bijten.
D_Original
Sjawel Sjeweet
Gepost door D_Original op donderdag 29-11-2007 om 06:49:53
Clip van Kijk Door Mijn Ogen
http://www.tmf.nl/video/14110/appa_kijk_door_mijn_ogen.html

nu ook op youtube
[ Dit bericht is gewijzigd door op 29-11-2007 @ 18:10:55 ]

----------------------------------------
boys dragen uggs, afgezakte skinny jeans
voelen zich hip hop in een played out urban scene
Mister
---
Gepost door Mister op donderdag 29-11-2007 om 20:41:41
Dooope!!!
Rallic
Molotov IV
Gepost door Rallic op donderdag 29-11-2007 om 21:43:03
kan er iemand Allerbeste Vriend en Weet Wie Je Groet uppen ?
----------------------------------------
Yo, Dre....produce me some dope beats, so i can write Detox in one week
FreeShooter Gepost door FreeShooter op maandag 03-12-2007 om 20:31:13
Toch wel een hele dope track
----------------------------------------
Özcan
"héé, jij bent best wijs voor een nieuwkomer.. ^^ "
sickjack Gepost door sickjack op maandag 03-12-2007 om 20:44:52
wel grappig zijn zwaar amsterdams accent haha,zijn stem is irritant als the hell
----------------------------------------
dont act a fool,i'm far from stupid
i'm smart like a harvard student
dap
038
Gepost door dap op vrijdag 07-12-2007 om 21:10:18
nu Appa bij de zender Het Gesprek
Mister
---
Gepost door Mister op vrijdag 07-12-2007 om 21:43:42
waar kan je dat checken dan?
Hasib
geen ondertitel
Gepost door Hasib op vrijdag 07-12-2007 om 22:02:34
https://www.youtube.com/watch?v=R8J7NLJ_BcU&feature=related

Toch wel dope Immortal technique style met till I collapse achtige beat.
----------------------------------------
Je kan de regels buigen, maar je moet straight blijven, anders netals Adam door die zure appel heen bijten.
Nieroth
Coneijn, Kip & Dirk zijn bazen!
Gepost door Nieroth op zaterdag 19-01-2008 om 13:21:02
24 uur met...
Rachid El Ghazoui. (Appa)

Eén ruimte. Eén gast. Eén interviewer. De tijd doet zijn werk. Wilfried de Jong brengt 24 uur in één ruimte door met één gast. Er staan twee comfortabele stoelen en in de keuken is eten en drank. De twee aanwezigen zijn een heel etmaal tot elkaar veroordeeld. Hierdoor ontstaat vanzelf een ongewone band tussen gast en gastheer. Als ze niet praten, zijn ze stil. Soms eten ze wat, of er wordt even geslapen. De tijd zal zijn werk doen: gasten die nooit eerder het achterste van hun tong lieten zien worden spraakzaam. Afl.: Rachid El Ghazoui. Rachid El Ghazoui, beter bekend onder zijn artiestennaam Appa (1983), is een Nederlandse rapper van Marokkaanse afkomst. Appa ziet zichzelf als tegenstander van de commerciële hiphopwereld en als de schreeuw van minderheden en de straat. Presentatie: Wilfried de Jong.

http://player.omroep.nl/?aflID=6332372&md5=f983616ab2fb29546add0b91df57a2bf
----------------------------------------
Doutzen Kroes naakt.
Jspr
Gepost door Jspr op zaterdag 19-01-2008 om 13:27:54
Had hem op tv gezien, interessant. Met richard Klinkhamer had ik helaas te laat ingeschakeld.
----------------------------------------
http://img80.imageshack.us/img80/6913/laughq.jpg
Rallic
Molotov IV
Gepost door Rallic op zaterdag 19-01-2008 om 15:42:05
Appa lijkt wel sympathiek
----------------------------------------
Yo, Dre....produce me some dope beats, so i can write Detox in one week
sreob Gepost door sreob op dinsdag 22-01-2008 om 03:07:10
Quote:
Rallic schreef op 19-01-2008 @ 15:42
Appa lijkt wel sympathiek


kent ie niet mayn
----------------------------------------
hiphop naar het oosten,laat maar komen
Jspr
Gepost door Jspr op donderdag 07-02-2008 om 13:22:33
Appa - Ik Weerleg M’n Ziel ft. Omar Soulay

Hier moet een bas in, kan niemand dat fixen, volgens mij is die track dan echt de bom.
----------------------------------------
http://img80.imageshack.us/img80/6913/laughq.jpg
Lugubermens
30-04-'45
Gepost door Lugubermens op donderdag 07-02-2008 om 14:33:28
naar mijn mening is appa veeeeels te kort door de bocht!

hij is TEGEN de belastingwet omdat ie geen deel van zijn inkomsten wil afstaan... en dan heeft ie et over dat de rijkdommen niet eerlijk worden verdeeld... ?!?! leg es uit

appa, denk zelf es een keer na voordat je de schrijvers van de boeken die je leest napraat! het zijn misschien geen slechte boeken, maar je moet zelf nadenken, dat doen filosofen toch??

appa, filosoof??? je wilt te graag!
----------------------------------------
Afschuwlijk, onzuiver, smerig, weerzinwekkend, macaber, obsceen, goor, onappetijtelijk, walgelijk, onsmakelijk, ranzig, onrein, vuil, onhygiënisch, vunzig, dreigend, verdorven, goddeloos, immoreel, afstotelijk, ziek, monsterachtig, lelijk, vreselijk!
Spirit
sprrrt
Gepost door Spirit op maandag 31-03-2008 om 21:28:04
Ik heb schijt (remix)


Wat verneukt hij hier zijn reputatie weer mee zeg. Ik vind hem serieus dope maar wat hij hiermee wil bereiken is mij een raadsel.
----------------------------------------
I've got my own brand of patriotism, the real meaning of independence.
Swike
Newskool
Gepost door Swike op maandag 31-03-2008 om 21:31:46
Gewoon een grapje misschien?
Niet te serieus nemen.
----------------------------------------
He that would live in peace and at ease, must not speak all he knows, nor judge all he sees.
dap
038
Gepost door dap op maandag 31-03-2008 om 21:32:25
zie ook wilders topic
 Index / Muziek /   [Pagina: 1 2 3 [4] 5 ]
© 1998 - 2024 NLhiphop.nl. Alle rechten voorbehouden - All rights reserved. Parsed in 0.0206 sec.