Deze site is tegenwoordig een archief over Nederlandse hiphop vroeger en krijgt geen updates meer. Zowel de site als forum zijn te tof geweest om niet online te houden.
Index   -   Actieve onderwerpen   -   Beleid   -   Zoeken   
 Index / Studio- en audiotechniek /
Beatzcollective
Gearjunkie
Gepost door Beatzcollective op dinsdag 30-10-2007 om 22:31:10
Hoorde her en der wat vragen over EQ en Side-chaining, dat ik hier ff post wat ik normaal gesproken gebruik;

---------------------------------------------------------------------------------------------

Frequenties

Net als met licht, is geluid opgedeelt in frequenties. En ook net als met licht zijn hele lage en hele hoge frequenties voor de mens niet waar te nemen. Daartussenin zit het gedeelte waar je je mee bezig houdt.

Het belangrijkste wat je moet weten is dat als een goede eindmix wilt hebben in je track, je ervoor moet zorgen dat de frequenties van je geluiden elkaar niet (teveel) overlappen. Zie het geluidspectrum als bijv een stapel, je kunt er het beste voor zorgen dat niet teveel op dezelfde hoogte ligt anders wordt het instabiel. Zorg dus dat de individuele sounds ruimte maken voor elkaar.

Het apparaat wat uitgevonden is om dit te kunnen doen is de equalizer, afgekort EQ. Deze wordt veel gebruikt om bepaalde frequenties van geluiden naar voren te brengen, maar veel beter werkt het om frequenties van andere geluiden juist te minderen. Let dus op dat bijv. je leadsynth niet de bassdrum 'wegdrukt', en je snare niet weer teveel van je synth inpikt. Met veel eq's of spectrum analysers kan je precies zien werk bereik je sound heeft. Pas deze aan met je eq door overlappende frequenties weg te draaien of te minderen en maak nette 'pakketjes' van al je sounds. Heb je teveel, en overlapt het teveel, dan wordt het een zooitje en komt geen van de geluiden er goed uit. Sommige muzikanten, vaak toetsenisten etc, spelen met twee handen hun melodieen in, dus met links een begeleiding. Doe dit niet, omdat je hier vaak teveel frequentie gebruikt om er nog een fatsoenlijke track omheen te bouwen.

Hier een overzicht van de frequenties per instrument (van hi-hats tot vocals etc)

http://emusictips.com/downloads/Frequency_ranges.pdf


- - - - - - - - - - - - - - - - -

Frequenties 2

Dit zijn zaken waar een studio/audio engineer veel vanaf weet. Ik zelf ben hier geen held in, en werk veelal gewoon op gehoor. Maar tegenwoordig zijn door verschillende softwaretitels taken van de audio engineer steeds toegankelijker geworden. Hieronder een klein overzichtje.

Ik heb eerder een kort stukje geschreven over frequenties. De bottom line is dat je er voor moet zorgen dat elk van de geluiden elkaar niet 'wegdrukt'. Dit doe je met o.a. equalizers, je probeert daarmee te zorgen dat de geluiden goed 'gestapeld' in je track zitten. Je kan dit op ook gehoor doen, maar je kunt dus ook iets gebruiken, een spectrum equalizer om te zien welke geluiden welke frequenties beslaan. Een softwaretitel waarmee je dit goed kan zien is bijv. Penguin Software. Ik heb dit progje ooit gehad, maar kan het nu nergens meer vinden. Maar er zijn meer van dit soort titels als Spectrum Ananlyzer pro lab, Graphic Equalizer Studio. Hier kan je wat Trials downloaden.

Je kunt er ook voor kiezen om via hardware je frequenties beter te controleren, je hebt bijvoorbeeld van Behringer voor weinig geld een eq met daarin een spectrum equalizer.

Vraag:
Hoe zorg ik ervoor dat als ik mijn track afspeel mijn spectrum analyzer van links tot rechts mooi gevuld is?


Ik weet niet of je dit wel moet willen, als je naar released tracks kijkt is dit ook niet altijd het geval. Je maakt natuurlijk niet je muziek om je spectrum te vullen. Maar als je bijvoorbeeld ziet dat je sub-laag, de eerste meters links, nog helemaal leeg zijn, zou je ervoor kunnen kiezen om een extra lage subkick over je kick te layeren. Ook zou je de laagste frequenties van je bass of je kick kunnen boosten met een eq.
Wat velen doen is als ze een track af hebben, hiervan de losse kanalen te exporteren als .wav. Om vervolgens in een porgramma als cool-edit, in de multitrack editor alles nog wat beter te regelen. Hier heb je net even wat meer mastering en effect mogelijkheden met goede presets. Ook vind ik dat de geluidskwaliteit soms hoger ligt dan in bijv. Reason of FruityLoops.


DSP
DSP staat voor Digital Signal Processing, en is eigenlijk een heel wijd begrip voor het op een digitale manier bewerken van een signaal. DIt wordt niet allen in de muziek gebruikt maar ook in vele andere electronische appraten. In je PC, telefoon, etc. Als je dit tegenkomt als input bij een apparaat, dan is dit een ingang om met bijv. fx het singaal aan te passen. Met (chain) wordt bedoeld dat het gebruikt wordt om verschillende apparaten achter elkaar te koppelen.

hier meer:
http://www.dsptutor.freeuk.com/intro.htm

Het Stereo Veld

Als je twee speakers hebt kun je met behulp van panning een geluid 'verplaatsen' van de ene speaker naar de andere. Het stereo veld ligt tussen het punt dat je interpreteert als het geluid van geheel links tot het punt waar het geluid geheel rechts klinkt.
Met vrij simpele technieken kan je de hersens laten denken dat het stereo veld groter is dan de ruimte tussen de twee speakers (stereo field enhancers). Je moet wel onthouden dat dit een effect van interpretatie is, en is dus afhankelijk van de gebruikte apparatuur bij het opnemen of produceren, maar ook van de speakers en de positie van de luisteraar bij het afspelen.

Als je hardware of software hebt waarmee je je stereo veld kan aanpassen, en dat heb je waarschijnlijk, nl een pan-draaiknop, draai dan eens aan deze knoppen terwijl je goed tussen je speakers zit, en kijk of je je mix interresanter kan maken. Met enhancers en stereo veld bewerkers kan je makkelijk je stereo veld doen 'vergroten' en leuke effecten toepassen. Dit kan best een hoop waarde aan je productie toevoegen.

Side-Chain Compressie
Er zijn veel mensen, waaronder ik, die mij vragen hoe je de mysterieuze side-chain compressor moet laten werken. Dus hier zijn enkele tutorials die ik op het web heb gevonden.
Maar eerst wat info over sidechainen.

Pimp my bassline....

SIDECHAINING is een erg krachtige techniek om de dynamiek te bevorderen van een track. Het is niets meer dan een omgekeerde Gate, wat betekend dat een element wegvalt als een andere gespeeld wordt. Je kan sidechainen gebruiken voor erg verschillende resultaten, maar de bekendste is het sidechainen van de bass met de kick, wat betekend dat de bass weggaat als de kick luidt. De resultaten zijn erg organisch en warm in mijn opinie, en als je deze tutorial leest begrijp je het beter te begrijpen en toe te passen in verschillende applicaties.

Laten we nu kijken hoe je dit effect moet maken met verschillende programma's.

VST SEND-Recv methode

1. Koop of download een demo versie van DB Audioware dynamics processor
http://www.db-audioware.com/dB-D-dynamics-processor-more.htm.
2. Laad deze VST op bijv. Kick en zet SEND aan.
3. Laad deze VST op je Basslijn en zet RECV Aan. Speel nu met de waarde.

FruityLoops sidechain compression (Tutorial by Daniel85)

1. Kies een instrument die je als trigger voor de sidechain wilt gebruiken (het geluid dat de compressor de taak geeft om in te springen), een 4/4 Kick bijvoorbeel en link het naar een FX-kanaal. Allereerst moet je dit fx-kanaal Muten (stilzetten, door de fader helemaal naar benenen te zetten in de mixer)
2. Hierna moet je er een "fruity peak controller" aan toevoegen. Dit is alles wat je nodig hebt om de trigger te definieèren.
3. Daarna link je het geluid wat je wilt laten side/chainen naar een ander fx/kanaal, en voeg de "fruity compressor" (of een andere zelfgekozen compressor) toe, rechtsclick de "threshold" knop en selecteer "Link to controller".

4. Als je dit gedaan hebt krijg je een window die je de mogenlijkheid geeft te kiezen tussen de verschillende controllers. Click op de internal controller window en selecteer "Peak+Lfo" en click "accept"... nu ben je klaar..
Je kan maar één device per "peak controller" toewijzen.

FruityLoops tutorial file http://hem.bredband.net/eldarion/Sidechain_42313061.zip

Cubase SX 2/3 sidechain compression gebruik makend van Waves C1 (tutorial door Mantik)

1. Maak een "Audio-Stereo-Group" aan genaamd "Sidechain". Je ziet de plugin "Waves C1 Comp-sc" in het plaatje. Install deze plugin in de Sidechain-Groep.
Doe de Output-Panning van deze groep naar MONO (rechtsclick op the panner, selecteer "stereocombined panner" en sleep beide stereokanalen naar het midden)

2. Bewerk 2 kicks die altijd gelijk spelen. Het plaatje laat Midi-Noten van de gedupliceerde kick zien.
Neem je originele kick (van je drumsampler bijvoorbeeld), duplicateer deze en sla altijd beide Kicks.
3. Root de 2 kicks naar 2 verschillende kanalen. Kijk naar het plaatje. Rename één kanaal naar "KICK" (the originele) en ander naar "TRIGGER".
Je kan ook zien dat Kick is geroute naar het masterkanaal van de geluidskaart, Trigger is en geroute naar de "Sidechain" groep. Dit is belangrijk, doe het.
Misschien zie je al dat de Trigger is hard gebalanced naar links, doe dit. Je zult zien waarom. Alleen één van de twee kicks wordt gestuurd naar het oor van de luisteraar. De ander genereert een intern signaal for de sidechain groep. De TRIGGER-kick stuurt een signaal die de de envelope en de dynamiek.
4. Localiseer je Basslijn kanaal. In het voorbeeld is het een audiokanaal ganaamd "Bass".
Je moet maar 2 dingen doen: Stuur de Output naar de groep "Sidechain"
En draai de Panning naar helemaal rechts.
Er zijn nu twee signalen die routen naar de Sidechaining-Stereo-Group. Op het linker kanaal is de TRIGGER-Kick en op het rechter is de "Bass".
5. Open de Sidechaingroep. bewerk de plugin WAVES C1 comp-SC.
Verander de Key mode naar L -> R, nu is de linker input de sleutel voor de rechter output. Dit betekend dat de Trigger-kick, die gestuurd wordt op het het linken kanaal een envelope genereerd die een signaal van het rechter kanaal manipuleerd (de "Bass" . We willen de basslijn manipuleren met de envelope van de TRIGGER-Kick.

Bewerk smart hard parameters voor de Treshold, Ratio, Attack and Release. Je zal zien dat de visualation-diagrammen beweging laten zien. De Y-As laat het volume-signaal zien links en de X-As showt het volume-signaal rechts.

Maak experimenten hiermee en luister naar het effect, en hoe de bass wegvalt als de kick invalt. Als je alleen de bassline hoort ben je vergeten de Output van de Groep naar mono te zetten. (zie Stap 1)

Als je alles goed gedaan hebt. Veel plezier, Maak experimenten, finetune de parameters.
Source - http://www.mantikonline.com/art_sc.htm

Sidechain compression met Reason 3

1. Allereerst, maak een BASSLIJN (bijv. met de substractor en een matrix).

2. CLick nu rechts op de Substractor -> create -> Mclass compressor (om 'm automatisch te routen, je zou

even aan de achterkant kunnen kijken met tab om te zien wat er gebeurt)

3. Maak nu een Redrum, en programmeer een 4x4 bassdrum. In de rack view (TAB) verbindt SEND OUT 1 van de Redrum naar de SIDECHAIN IN in de compressor. Draai nu de S1 send waarde op de bassdrum volledig omhoog.

4. Klaar! Speel met de compressor. (kijk in de tutorial voor de parameters) en beluister de resultaen door de bypass in en uit te schakelen.

Reason 3 Tutorial File - http://hem.bredband.net/eldarion/Reason_Sidechain_42319562.rns

Ableton Live 5 en Sidechaining

1. Om te beginnen, maak twee MIDI clips en éé AUDIO op verschillende kanelen. MIDIs voor Impulse (Drums) and Bass, en AUDIO kanaal voor Impulse Out (omdat we Impulse sidechaining naar de compressor, wordt het ge-mute. Dus verbind ik Impulse audio naar een ander audio kanaal om de kick te horen.

2. Nuw laad ik een kick sample op impulse en programmeer een simpele 4x4. Maak hierna een melodie voor de bass.

3. Voeg een compressor toe die sidechainen ondersteund, op het Basskanaal (in mijn geval gebruik ik Vanilla b69 Compressor)

4. Click nu ctrl+alt+i om de Audio/MIDI input and output opties te zien. Verbind Impulse audio naar Bass. (je zal dan bijv. 3/4 Vanilla Compressor zien)

5. Dus we hebben de Impulse aan de Vanilla compressor verbonden, terwijl dit werkt op het Bass kanaal. We moeten alleen nog de compressor tweaken nu...Zoals altijd bij sidechainen, gebruik korte attack en release met een vrij lage threshold.

6. Als je de Impulse niet kan horen, gebruik dan dat audio kanaal dat we gemaakt hebben. Op dat kanaal selecteer je "Audio from" en kies je Impulse kanaal. En uiteindelijk druk je het oranje "In" knoppie.
Ableton Live 5 Tutorial File:
http://hem.bredband.net/eldarion/Ableton_Live_Sidechain.als


Volume Automating Techniek

Compressie is gewoon een automatische waarde-veranderaar natuurlijk. Dus het kan automatisch, maar het kan ook gewoon handmatig.

1. Automate de volume van je basslijn, corresponderend aan je kick. Als de kick klinkt moet de volume van de bass laag zijn. Dit is het principe.

Jezper's plaatje laat deze methode zien:
[img width=498 height=617]http://www.airbase.nu/misc/sidechaincompression.jpg[/img]

Gratis VSTs die sidechain compression hebben.

ChunkWare Vanilla Compressor http://www.chunkware.com/vanilla/

Redshiftmedia Ducker
http://www.redshiftmedia.com/vsts/


Sidekick v2 http://www.twistedlemon.nl/site/index.php?option=com_docman&task=doc_download&gid=1&Itemid=28

Ze gebruiken allen de zelfde techniek (zoals beschreven in het Cubase SX voorbeeld)

-----------------------------------------------------------------------------------------
Succes!
[ Dit bericht is gewijzigd door op 30-10-2007 @ 22:43:47 ]
BigSam
Vitamine-E
Gepost door BigSam op dinsdag 30-10-2007 om 22:33:50
hey intresant!
----------------------------------------
Ik zit vast in een lift
Iminic
DE LAUWREAAT
Gepost door Iminic op woensdag 31-10-2007 om 07:17:27
Koel man, heb je deze zelf gemaakt of waar heb je hem vandaan?
Bedankt, iig.
----------------------------------------
It's a celebration, bitches, I just got back.
Mistletoe in my backpocket: kiss my ass. - Rocknesssss
Beatzcollective
Gearjunkie
Gepost door Beatzcollective op woensdag 31-10-2007 om 12:48:25
Heb deze in een ver verleden in elkaar gezet. Kwam em bij toeval laatst weer tegen..

Zag dat er in het drop je snippets forumdeel een vraag was over EQ en dacht laat ik mijn spinsels hier dan es effekes neerzetten!
Brandt
Nextschool
Gepost door Brandt op woensdag 31-10-2007 om 13:08:28
hey tof man, dit ga ik is proberen, tis wel iets waar ik een probleem mee heb, dus zeker t proberen waard
Brandt
Nextschool
Gepost door Brandt op woensdag 31-10-2007 om 13:52:22
wie heeft dit voorelkaar gekregen i.c.m. de combinator?
op 1 of andere vage manier heb ik nu de bas links en me drums rechts?

edit: laat maar, khebt al opgelost
[ Dit bericht is gewijzigd door op 31-10-2007 @ 14:15:54 ]

Arihasj
skip mijn eigen intro's
Gepost door Arihasj op woensdag 31-10-2007 om 15:19:17
thanks Beatz , props
----------------------------------------
Wu, Tang, Wu, Tang, Wu, Tang, Wu, Tang
Wu, Tang, Wu, Tang, Wu, Tang, it's on your brain
Vent
Gepost door Vent op donderdag 01-11-2007 om 12:23:04
Ja dope dit enzo, maarre hoe kom jij aan m'n mail man en waarom pass je die shit aan mank-g rappers
Beatzcollective
Gearjunkie
Gepost door Beatzcollective op donderdag 01-11-2007 om 12:31:00
heb je t tegen mij? want ik weet nergens wat vanaf?
Vent
Gepost door Vent op donderdag 01-11-2007 om 12:42:54
haha oke die toy rapper kwam me adden en ik vroeg hoe kom je aan me mail hij zei van jou, maarre no spang ik moet hem gewoon negeren en niet naar z'n onzin luisteren
MuSS070
KNVB MAFIA!
Gepost door MuSS070 op donderdag 01-11-2007 om 12:46:19
Slowchat, Pm of whatever, hou dit even ontopic.

Dope dat je de moeite hebt genomen dit neer te zetten Beatz!
----------------------------------------
life is just life, who the hell gives a fuck
Beatzcollective
Gearjunkie
Gepost door Beatzcollective op donderdag 01-11-2007 om 12:48:57
zo helpen we elkaar toch.. prima manier om wat van elkander te leren.
InnerDialogue
Gepost door InnerDialogue op zaterdag 30-08-2008 om 00:31:31
Side chaining met die waves in sx3 ging me niet goed af, maar heb nu de optium fx compadre.. heb een tutorial getikt met een maat van me en makkelijker side chainen kan voor mij niet.. zal hem binnenkort droppen, staat op m'n andere PC..
Bigfoot
Wack
Gepost door Bigfoot op zaterdag 30-08-2008 om 11:21:57
welk deel is mini?
----------------------------------------
argh
InnerDialogue
Gepost door InnerDialogue op dinsdag 02-09-2008 om 13:45:47
Hier onze side chain methode in Cubase sx3 met Optium fx Compadre:




Nieuwe groep :

Druk op F4 en ga naar Group Channels.

More aanklikken, vervolgens Quadro kiezen.
Klik met de rechtermuisknop op de group die je net gemaakt hebt en kies :

Add Child Bus, Stereo
(Dit is het kanaal waar de baslijn naar toe moet zenden via output)

vervolgens weer rechtermuisknop op de group en dan,

Add Child Bus, Stereo Ls Rs
(Dit is het kanaal waar de kick bij de "sends" naar toe stuurt.

De group is nu klaar, verander de naam eventueel in SideChain voor je eigen makkie.

----------------------------------

Ga naar het spoor van de side chain via de mixer ( F3 ).

Voeg nu het effect toe :

Otium FX > Compadre Sidechain Stereo

Open Compadre.

Aan de rechter kant, zet het knopje Key in aan.
Vervolgens kun je alvast de Treshold ( grote schuif ) naar beneden trekken.
Dit is de hoeveelheid compressie die hij gaat uitwerken naar de bass.

Als je straks de kick geroute hebt naar Stereo LS RS dan zal het metertje uitslaan op de kick.

-------------------------------------

Ga naar het spoor waar je kick zit en open hem in de mixer ( F3 ).
Links geef je de effecten die effectief invloed hebben op het geluid van de kick.
Met de rechterkant kun je het signaal van de kick versturen naar een ander kanaal,
in dit geval is deze nodig voor de side chain.

Dus aan de rechterkant klik je op het zwarte balkje waar je normaal een effect inzet.
De kick moet versturen naar "Stereo Ls Rs".

Vervolgens moet je hem slepen ( onder de tekst, naar het nulpunt ).
Zo blijft het signaal evenredig aan het daadwerkelijke signaal.

Nu alleen nog even de Send aanzetten, door op het aan knopje te klikken boven "Stereo LS etc"

--------------------------------------

Ga naar het spoor van de Baslijn ( evt. trilogy, albino, etc. ).

Dit spoor moet geroute worden naar Sidechain > Stereo

BAM nigga.
L2N
twezus
Gepost door L2N op dinsdag 02-09-2008 om 13:49:48
dope mannen dat jullie de moeite nemen om tutorials te maken enz.
----------------------------------------
L2's bradda's en bradderinnen: zix finger dax freakyfreek kadee livio dge xflipit jspr thomas bigsam mofo ozcan muss maffedodo sjaakie brandt bj iminic rvr gizzle freshss melle ouweschoolgast aprofourz gaucho saku/angelix ottogast deekte g0ldfinger leyla
 Index / Studio- en audiotechniek /
© 1998 - 2024 NLhiphop.nl. Alle rechten voorbehouden - All rights reserved. Parsed in 0.01 sec.