Deze site is tegenwoordig een archief over Nederlandse hiphop vroeger en krijgt geen updates meer. Zowel de site als forum zijn te tof geweest om niet online te houden.
Index   -   Actieve onderwerpen   -   Beleid   -   Zoeken   
 Index / Muziek /
SBU
Lieve kale dude - Godcomplex
Gepost door SBU op vrijdag 08-06-2001 om 15:31:09
... wat is er mis mee ? De O.P. profileert zich als zijnde anti-commercieel. Ze maken muziek omdat ze muziek willen maken en ze willen maken wat ze maken Goed leuk en aardig, maar ze zullen inderdaad toch ook wel muziek maken voor het geld (ze moeten toch eten en een dak boven je hoofd schijnt ook leuk te zijn).

Nu is het zo dat de OP een tijdje terug een clipje heb gemaakt met een singletje (twee clipjes eigenlijk en 1 gewone en 1 promo single).

Nu zijn er in ene een paar van die sufkutten, die roepen dat de O.P. commercieel gaat omdat ze een clippie en een singletje hebben. Nog al bullshit op zich, ze doen iets wat veel bands doen (de commerciele dus) EN DUS zijn ze commercieel ? Wat is er zo commercieel aan een clippie ? Je krijgt er airplay mee, je maakt je zelf bekend JA inderdaad. Maar maak je je zlf bekend opdat je meer verkoopt en dus meer verdient (commercieel) OF maak je je zelf meer bekend opdat meer mensen bekend met je zijn (niet commercieel dus egenlijk, want of met dan dat singletje koopt ach het is leuk maar het hoeft niet)

Waarom zijn er mensen zo kortzichting om te denken dat als je een clippie of een single maakt dat dat puur en alleen voor het geld is, en dat dat niet gedaan wordt omdat je het misschien wilt ofzow.

-SA-
[ Dit bericht is gewijzigd door op 08-06-2001 @ 15:34:06 ]

----------------------------------------
Leyla! : ik wilde even zeggen dat ik jou een eindbaas vind omdat je zomaar voor niks en in je vrije tijd een goede website en forum opzet als nlhh
McBouncer Gepost door McBouncer op vrijdag 08-06-2001 om 17:22:20
Ik vind het zelf totaal niet boeiend of een band commercieel is of niet, als de muziek maar goed is, maar de OP heeft de hele discussie natuurlijk wel zelf in de hand gewerkt door met name in de begintijd voortdurend te benadrukken hoe anti-commercieel ze wel niet waren.
Het lijkt mij heel moeilijk om een bedrijf (RAMP Records) te runnen zonder op zijn minst een beetje commercieel te zijn, want anders ben je snel failliet.
----------------------------------------
Is it coz I is black?
Bliss Gepost door Bliss op zaterdag 09-06-2001 om 22:00:43
Ik ben het nou wel zat dat gezeur.

O.K ik zeikte die Origineel Amsterdams clip af, ik vond em gewoon bagger en gek idee dat de O.P in éne overal te zien en te horen was.

Whatever Als ze maar goeie muziek blijven maken.
Dat mag elke dag wel op de radio en tv.
limon
Gepost door limon (Oldschool) op maandag 18-06-2001 om 16:33:43
Deze discussie is al veel vaker geweest en ik zal dan nog wel even weer tekst en uitleg geven. Def P heeft zelf ook tekst en uitleg gegeven die ergens op de OP pagina staat.

De OP heeft vanaf het begin al singles uitgebracht, maar die werden door de radio niet gedraaid omdat ze de teksten niet op hun zender wilden laten horen. Op zo`n moment kan je 2 dingen doen. Of je teksten aanpassen zodat je met een slappe tekst (bijv. spraakwater van Extince) wel hiphop elementen in takt laat (beats, rappen) maar het tekstelement aanpast. Dit heet commercieel muziek maken, je maakt nu immers niet de muziek die leuk vindt en achter staat, maar de muziek die de radio wil draaien zodat je (meer) geld kan verdienen met je muziek.

Als je als band cd`s maakt en verkoopt ben je een commerciele onderneming. Al 10 jaar geleden brachten ze Osdorp Stijl uit. Maar er dus een groot verschik tussen een commerciele onderneming en commercieel muziek maken. De grote droom van de OP was altijd al om van hun muziek te leven, maar tegelijkertijd om NOOIT hun muziek aan te passen.

De OP heeft al jaren de radio en TV wereld uitgescholden omdat ze de OP niet willen draaien (dood aan de radio-vlijmscherp). Nu stuurden ze zoals altijd een promo cd naar de radio stations, want gelukkig draaiden radio3 en KinK FM (volgens mij) in de stille uurtjes weleens een OP nummer. De onderhonden zijn ook veelvuldig gedraaid met "Onderhonden van de Grond".

Op de Promo CD van Kernramp staat oa Origineel Amsterdams. Nu pakten de radio zenders dat op om te draaien en nu niet alleen in de stille uurtjes. Waarschijnlijk kwam deze ommekeer omdat de tekst redelijk 'mild' is en geen 'gevaar' leverde voor de luistercijfers. Maar hiervoor was het nummer niet gemaakt, zoals boze tongen beweerden. Def P heeft dit nummer gemaakt omdat hij het jammer vindt dat door de toestroom van allemaal buitenlanders naar Amsterdam de originele Amsterdams taal verloren gaat.

Omdat het nummer redelijk aansloeg bij het publiek kwam de vraag bij de OP> zouden jullie geen single willen uitbrengen van dit nummer. Uiteraard hoefden ze hier niet over te twijfelen. Na jaren zeuren kregen ze dan eindelijk waar ze recht op hadden. En na 2 (toch?) mislukte singles was deze dan wel succesvol.

Einde van een lang verhaal. Mocht je nog vragen hebben, check dan ff Def P`s mening hierover op de OP site.
----------------------------------------
Voorzitter van de Typhoon-fanclub
SBU
Lieve kale dude - Godcomplex
Gepost door SBU op maandag 18-06-2001 om 21:54:29
limon schreef:
> Deze discussie is al veel vaker geweest en ik zal dan nog wel even weer tekst en uitleg geven. Def P heeft zelf ook tekst en uitleg gegeven die ergens op de OP pagina staat.


Nah het ging mij niet zo zeer om de OP of Def-P/BB clips alleen. Je merkt het bij alle artiesten. Ze wagen zich aan voor hun iets nieuws, waarmee ze hun bekendheid kunnen vergroten, en meer publiek bereiken die al dan niet naar hun muziek kan luisteren.

En in ene zijn ze als commercieel bestempeld. Alleen om 1 fucking clippie wat geld kost, wat ze ZEER waarschijnlijk toch niet terug verdienen. (of op de LANGE termijn een keer.

Misgunt men deze artiesten de bekendheid ofzo? Of voelen ze zich dan niet meer 'down' (god mag weten wat dat is) met die artiesten omdat iedereen ze kent ?

Wat ik mij afvraag is WAAROM denken mensen ingodsnaam dat je commercieel bent met clip ?
----------------------------------------
Leyla! : ik wilde even zeggen dat ik jou een eindbaas vind omdat je zomaar voor niks en in je vrije tijd een goede website en forum opzet als nlhh
creech
Limited Edition
Gepost door creech op dinsdag 19-06-2001 om 11:39:39
Cd's zijn zo ongeveer per defenitie commercieel. De muziek die er op staat niet persé. Als je zodra het hele gebeuren van de productie van een cd af is, is het een product geworden. Producten hebben 1 doel: verkocht worden. Zodra een cd dus in de winkel is het een commercieel product. De muziek die op de cd staat kan op 2 manieren gemaakt worden. 1) Om zoveel mogelijk verkocht te worden en 2) zoals de maker dat leuk vindt. De 1e soort is dus commerciële muziek en de 2e niet.

Verder kan commerciële muziek best leuk klinken en is of een band al dan niet commercieel is geen reden om de cd's niet te kopen, tenzij je bang bent voor je image. (En als je wat met je image wilt moet je de sig van LoRdV maar lezen.) Alhoewel de cd's meestal wel duurder zijn om de reclamecampagne te bekostigen / meer winst te maken.

witregel toegevoegd
[ Dit bericht is gewijzigd door op 19-06-2001 @ 11:41:12 ]

----------------------------------------
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bull jou kom holnaai.
 Index / Muziek /
© 1998 - 2024 NLhiphop.nl. Alle rechten voorbehouden - All rights reserved. Parsed in 0.0095 sec.