Deze site is tegenwoordig een archief over Nederlandse hiphop vroeger en krijgt geen updates meer. Zowel de site als forum zijn te tof geweest om niet online te houden.
Index   -   Actieve onderwerpen   -   Beleid   -   Zoeken   
 Index / Studio- en audiotechniek /
ChillingSkills
Gepost door ChillingSkills op vrijdag 23-01-2009 om 13:17:26
Toen ik begon met beats maken lette ik nooit op EQ, en mixte ik mijn beats nooit af. Mijn drums klonken altijd kut, ze "zweefden" een soort van op de beat. De drums hadden geen "punch" , de kick klonk plat en zonder een dikke bass. De sample en de drums blenden nooit lekker, het klonk nooit als een mooi geheel.
Ik begon na een tijdje het belang van het afmixen te zien, en dit heeft me aardig vooruitgeholpen.

Je kan een simpele beat veel professioneler laten klinken door een goede afmix, als de drums lekker pompen en het als een mooi geheel klinkt lijkt het veel beter (is het ook). EQ is natuurlijk niet de oplossing van al je afmix problemen, het pannen van geluiden, compressors, maximizers e.d zijn ook belangrijk. Maar ik wil vooral ingaan op EQ.

Hieronder dus een samenvatting met de verschillende frequenties waar de instrumenten inzitten, dit helpt je veel bij het afmixen. Bedenk wel, met een kutgeluidskaart kom je nog niet heel ver. Het is wel van belang om een goede geluidskaart te hebben. Ik heb bijvoorbeeld de emu-0404 usb, bevalt goed. Als je op zoek ben naar een goede geluidskaart maar je hebt geen idee waar je moet beginnen, klik dan HIERR

Het is wel in het engels maar ik heb het ook van een andere site.

Low Bass: anything less than 50Hz

This range is often known as the sub bass and is most commonly taken up by the lowest part of the kick drum and bass guitar, although at these frequencies it's almost impossible to determine any pitch. Sub bass is one of the reasons why 12" vinyl became available: low frequencies require wider grooves than high frequencies - without rolling off everything below 50Hz you couldn't fit a full track onto a 7" vinyl record. However we do NOT recommend applying any form of boost around this area without the use of very high quality studio monitors (not home monitors - there is a vast difference between home nearfield and studio farfield monitors costing anywhere between £5,000 and £20,000). Boosting blindly in this area without a valid reference point can and will permanently damage most speakers, even PA systems. You have been warned!

Bass: 50-250Hz

This is the range you're adjusting when applying the bass boost on most home stereos, although most bass signals in modern music tracks lie around the 90-200Hz area with a small boost in the upper ranges to add some presence or clarity.

Muddiness/irritational area: 200-800Hz

The main culprit area for muddy sounding mixes, hence the term 'irritational area'. Most frequencies around here can cause psycho-acoustic problems: if too many sounds in a mix are dominating this area, a track can quickly become annoying, resulting in a rush to finish mixing it as you get bored or irritated by the sound of it.

Mid-range: 800-6kHz

Human hearing is extremely sensitive at these frequencies, and even a minute boost around here will result in a huge change in the sound - almost the same as if you boosted around 10db at any other range. This is because our voices are centred in this area, so it's the frequency range we hear more than any other. Most telephones work at 3kHz, because at this frequency speech is most intelligible. This frequency also covers TV stations, radio, and electric power tools. If you have to apply any boosting in this area, be very cautious, especially on vocals. We're particularly sensitive to how the human voice sounds and its frequency coverage.

High Range: 6-8kHz

This is the range you adjust when applying the treble boost on your home stereo. This area is slightly boosted to make sounds artificially brighter (although this artificial boost is what we now call 'lifelike') when mastering a track before burning it to CD.

Hi-High Range: 8-20kHz

This area is taken up by the higher frequencies of cymbals and hi-hats, but boosting around this range, particularly around 12kHz can make a recording sound more high quality than it actually is, and it's a technique commonly used by the recording industry to fool people into thinking that certain CDs are more hi-fidelity than they'd otherwise sound. However, boosting in this area also requires a lot of care - it can easily pronounce any background hiss, and using too much will result in a mix becoming irritating.

Kick Drum

Any apparent muddiness can be rolled off around 300Hz. Try a small boost around 5-7kHz to add some high end.

50-100Hz ~ Adds bottom to the sound
100-250Hz ~ Adds roundness
250-800Hz ~ Muddiness Area
5-8kHz ~ Adds high end prescence
8-12kHz ~ Adds Hiss

Snare

Try a small boost around 60-120Hz if the sound is a little too wimpy. Try boosting around 6kHz for that 'snappy' sound.

100-250Hz ~ Fills out the sound
6-8kHz ~ Adds prescence

Hi hats or cymbals

Any apparent muddiness can be rolled off around 300Hz. To add some brightness try a small boost around 3kHz.

250-800Hz ~ Muddiness area
1-6kHz ~ Adds presence
6-8kHz ~ Adds clarity
8-12kHz ~ Adds brightness

Bass

Try boosting around 60Hz to add more body. Any apparent muddiness can be rolled off around 300Hz.If more presence is needed, boost around 6kHz.

50-100Hz ~ Adds bottom end
100-250Hz ~ Adds roundness
250-800Hz ~ Muddiness Area
800-1kHz ~ Adds beef to small speakers
1-6kHz ~ Adds presence
6-8kHz ~ Adds high-end presence
8-12kHz ~ Adds hiss

Vocals

This is a difficult one, as it depends on the mic used to record the vocal. However...Apply either cut or boost around 300hz, depending on the mic and song.Apply a very small boost around 6kHz to add some clarity.

100-250Hz ~ Adds 'up-frontness'
250-800Hz ~ Muddiness area
1-6kHz ~ Adds presence
6-8kHz ~ Adds sibilance and clarity
8-12kHz ~ Adds brightness

Piano

Any apparent muddiness can be rolled off around 300Hz. Apply a very small boost around 6kHz to add some clarity.

50-100Hz ~ Adds bottom
100-250Hz ~ Adds roundness
250-1kHz ~ Muddiness area
1-6kHz ~ Adds presence
6-8Khz ~ Adds clarity
8-12kHz ~ Adds hiss

Electric guitars

Again this depends on the mix and the recording. Apply either cut or boost around 300hz, depending on the song and sound. Try boosting around 3kHz to add some edge to the sound, or cut to add some transparency. Try boosting around 6kHz to add presence. Try boosting around 10kHz to add brightness.

100-250Hz ~ Adds body
250-800Hz ~ Muddiness area
1-6Khz ~ Cuts through the mix
6-8kHz ~ Adds clarity
8=12kHz ~ Adds hiss

Acoustic guitar

Any apparent muddiness can be rolled off between 100-300Hz. Apply small amounts of cut around 1-3kHz to push the image higher. Apply small amounts of boost around 5kHz to add some presence.

100-250Hz ~ Adds body
6-8kHz ~ Adds clarity
8-12kHz ~ Adds brightness

Strings

These depend entirely on the mix and the sound used.

50-100Hz ~ Adds bottom end
100-250Hz ~ Adds body
250-800Hz ~ Muddiness area
1-6hHz ~ Sounds crunchy
6-8kHz ~ Adds clarity
8-12kHz ~ Adds brightness


Ook vragen kan je hier plaatsen, klinkt de mix kut of wil je tips ofzo voor de afmix, stel ze dan hier. Ik ben ook geen expert op het gebied van afmixen, dus als je aanvulling of opmerkingen hebt, graag.

[ Dit bericht is gewijzigd door op 23-01-2009 @ 18:23:36 ]

Geleerde Gepost door Geleerde op zondag 25-01-2009 om 17:40:48
Misschien iemand tips hoe ik dit beter kan afmixen??

http://www.zshare.net/audio/5464608874706474/
Jos de Boss
Jops
Gepost door Jos de Boss op zondag 25-01-2009 om 19:45:54
prrra props voor je topic man, kan voor veel mensen erg handig zijn
----------------------------------------
Jos de Boss
Geleerde Gepost door Geleerde op maandag 26-01-2009 om 13:20:26
Jos zou je me misschien wat tips kunnen geven hoe ik
dit beter kan afmixen

http://www.zshare.net/audio/5464608874706474/
L2N
twezus
Gepost door L2N op maandag 26-01-2009 om 13:37:02
inderdaad dikke props naar chillingskills ookal is het copy/paste werk
----------------------------------------
L2's bradda's en bradderinnen: zix finger dax freakyfreek kadee livio dge xflipit jspr thomas bigsam mofo ozcan muss maffedodo sjaakie brandt bj iminic rvr gizzle freshss melle ouweschoolgast aprofourz gaucho saku/angelix ottogast deekte g0ldfinger leyla
Gizzle
Onid/Flowëtisch
Gepost door Gizzle op maandag 26-01-2009 om 13:58:52
Dope! Ik ga later ook wel even wat posten m.b.t. sidechaining e.a. compressie tips.
----------------------------------------
Basic Instructions Before Leaving Earth'
Unexplained Gepost door Unexplained op maandag 26-01-2009 om 14:06:51
Ik had ook een soortgelijk idee.. Alleen dan niet met een topic, omdat dat gewoon 9/10 niet werkt, maar met een wiki. Gewoon in het NL, en Engels shit in citaten etc.

Kijk maar wat je er mee doet, een wiki is zo gefixed.
L2N
twezus
Gepost door L2N op maandag 26-01-2009 om 14:07:42
of eerst dit topic en dan alles samenvatten en een wiki maken
----------------------------------------
L2's bradda's en bradderinnen: zix finger dax freakyfreek kadee livio dge xflipit jspr thomas bigsam mofo ozcan muss maffedodo sjaakie brandt bj iminic rvr gizzle freshss melle ouweschoolgast aprofourz gaucho saku/angelix ottogast deekte g0ldfinger leyla
Unexplained Gepost door Unexplained op maandag 26-01-2009 om 14:08:42
Shoutout naar L2N!

Maar is wel een beetje dubbel werk.. Eerst alles gaan schrijven (en als meerderen dat doen..), om vervolgens alles weer te gaan pasten?

Toch, props paps.
Gizzle
Onid/Flowëtisch
Gepost door Gizzle op maandag 26-01-2009 om 14:30:21
Hmm een Wiki is wel een dope idee. Zolang er duidelijk is wie waarmee bezig gaat.
----------------------------------------
Basic Instructions Before Leaving Earth'
ChillingSkills
Gepost door ChillingSkills op maandag 26-01-2009 om 15:12:21
Hmm ja een wiki is wel een dope idee. zoals l2n al zei, het handigste lijkt mij dat iedereen zijn tips over compressie e.d hierin dropt, en het dan samenvoegen enz.
Geleerde Gepost door Geleerde op maandag 26-01-2009 om 16:45:26
Kan ik ook in dit topic vragen wat ik hier aan moet
verbeteren??
http://www.zshare.net/audio/5464608874706474/
ChillingSkills
Gepost door ChillingSkills op maandag 26-01-2009 om 17:27:56
Ik hoor niks.. foutje met uploaden ofzo?
Jos de Boss
Jops
Gepost door Jos de Boss op maandag 26-01-2009 om 17:58:58
Geleerde, ik ben niet de man om tips over afmixen aan te vragen, kan je beter bij iemand anders wezen, lees sowieso eerst even de openingspost door mischien kom je dan al een heel eind.
----------------------------------------
Jos de Boss
Geleerde Gepost door Geleerde op maandag 26-01-2009 om 19:22:38
Quote:
ChillingSkills schreef op 26-01-2009 @ 17:27
Ik hoor niks.. foutje met uploaden ofzo?


wel maar duurt alleen tijdje, ongeveer bij 0:22
begint arthur met rap.
[ Dit bericht is gewijzigd door op 26-01-2009 @ 19:23:05 ]
SBU
Lieve kale dude - Godcomplex
Gepost door SBU op maandag 26-01-2009 om 19:25:54
Als er een interesse is voor een nlhiphop wiki wil ik daar best is naar kijken hoor.

Alleen ben ik een beetje bang dat er al snel door verschillende mensen onzin in geedit gaat worden...
----------------------------------------
Leyla! : ik wilde even zeggen dat ik jou een eindbaas vind omdat je zomaar voor niks en in je vrije tijd een goede website en forum opzet als nlhh
DirtMcGirt
Ronald McAkuma
Gepost door DirtMcGirt op maandag 26-01-2009 om 20:10:26
Of dat de wiki wordt misbruikt om anderen belachelijk te maken ofzo..
----------------------------------------
Fock jullie gasten, ik ga naar huis
ChillingSkills
Gepost door ChillingSkills op dinsdag 27-01-2009 om 20:41:05
Hmm zou dat echt gebeuren? Kan het altijd proberen
Maar eerst moet er nog wat meer info bij, heb alleen geen reet verstand van compressors e.d, in ieder geval niet genoeg om mooi en helder alle functies uit te leggen. En afmixen/masteren omvat nog zo veel meer, dus als iemand nog tutorials heeft ofzo, plemp em hier neer.
Jos de Boss
Jops
Gepost door Jos de Boss op dinsdag 27-01-2009 om 21:22:30
ja of sowieso mensen met wat kennis, waar zijn de Brandt's Swikes FF's Iminic's, Fingers
----------------------------------------
Jos de Boss
Febo
Uit de mid-80s
Gepost door Febo op dinsdag 10-03-2009 om 10:20:37
Hele mooie duidelijke tutorial over afmixen, masteren ed.

http://www.har-bal.com/index.php?/mastering-tutorial.php
----------------------------------------
The only thing to fear is running out of beer.
Brandt
Nextschool
Gepost door Brandt op dinsdag 10-03-2009 om 13:08:07
vond deze wel handig over hoe je vocalen afmixed, en uitleg over compressors

http://www.tweakheadz.com/how_to_record_vocals.htm
sPace
Gepost door sPace op dinsdag 10-03-2009 om 17:03:52
Misschien heeft iemand hier iets aan:
http://www.homerecording.be/gids/updates
----------------------------------------
sPace, geen spatie!
Febo
Uit de mid-80s
Gepost door Febo op dinsdag 10-03-2009 om 18:08:29
Izotope Ozone 4 is ook wel fijntjes, voor de rest gebruik ik http://www.waves.com/Content.aspx?id=175 deze bundel ook wel veel
----------------------------------------
The only thing to fear is running out of beer.
Skiz
Big Pimpin'
Gepost door Skiz op dinsdag 10-03-2009 om 20:19:17
pff de gemiddelde afmixer moet hier eerst leren om shit NIET toe te voegen voordat er gesmeten wordt met compressors, de-essers, re-essers e.d.

het afmixen leer je het best door stukken muziek zelf na te bouwen (kritisch oor), zo begin je vanzelf wat meer inzicht te krijgen in de keuken van je collega producer zonder dat je zijn koffie hoeft op te drinken of wiet voorraad te plunderen.
----------------------------------------
myspace
Febo
Uit de mid-80s
Gepost door Febo op dinsdag 10-03-2009 om 20:23:33
Niet haten, ik geef aan wat ik gebruik.
----------------------------------------
The only thing to fear is running out of beer.
Skiz
Big Pimpin'
Gepost door Skiz op dinsdag 10-03-2009 om 20:38:42
@ Febo, was niet specifiek voor jouw bedoeld, maar meer mijn gedachte over dit topic in het algemeen. Isotope heeft goede vst's misschien wat processor intensief alleen.

Het is belangrijker dat mensen eerst op zoek gaan naar redelijke kwaliteit samples, van een kut sample kun je in zijn eigen context erg veel tijd kwijt zijn om hem te "redden".
----------------------------------------
myspace
Febo
Uit de mid-80s
Gepost door Febo op dinsdag 10-03-2009 om 20:43:03
dan kun je m altijd nog zo trimmen en stretchen dat je een kingass bassline hebt...
----------------------------------------
The only thing to fear is running out of beer.
ChillingSkills
Gepost door ChillingSkills op dinsdag 10-03-2009 om 22:36:17
@ skiz

hmm ja ik ging er standaart wel vanuit dat iedereen een beetje een basis had enz, logisch dat je niet al die effecten erover pleurt, alleen als het nodig is.

Binnenkort pas ik ff de openingspost aan, verwerk ik die links erin enz.
Febo
Uit de mid-80s
Gepost door Febo op dinsdag 10-03-2009 om 23:00:20
Prima als t zo is toch? Laten ze er maar wat voor doen hoor, een tour de france fiets je ook niet na je eerste week fietsen
----------------------------------------
The only thing to fear is running out of beer.
InnerDialogue
Gepost door InnerDialogue op donderdag 19-03-2009 om 00:28:40
-edit- (played out shit wat ik postte)

Verder wat Skiz zegt, ontdek de kunst van het weglaten voor heldere ranges.. boosten slechts op cruciale punten..

Dit, is trouwens een site waar ik veel aan heb gehad..

http://www.tweakheadz.com/guide.htm
[ Dit bericht is gewijzigd door op 19-03-2009 @ 00:33:32 ]
mc-revo Gepost door mc-revo op dinsdag 07-04-2009 om 10:38:52
Vraagje.
Wat klinkt volgens jullie beter?

-Ver van de mic afstaan en de mixer harder zetten.
of
-Dicht bij de mic staan en de mixer zachter zetten.


----------------------------------------
Wedden dat je dit leest
Gizzle
Onid/Flowëtisch
Gepost door Gizzle op dinsdag 07-04-2009 om 11:18:14
Hangt van de situatie af, zelf gebruik ik een redelijk kwalitatieve mic met een reflection screen.. als ik veraf ga staan gebruik ik mijn screen niet optimaal.
----------------------------------------
Basic Instructions Before Leaving Earth'
mc-revo Gepost door mc-revo op dinsdag 07-04-2009 om 11:24:59
Ja precies, heb van die dingen ook niet zo veel verstand.
Heb een Akg c 300 B in een hoek staan met 10 plakken noppenschuim van een meter per stuk dus dat scheelt sowieso wel maar ik merk dat mijn kwaliteit eigenlijk anders is. En ik zoek een beetje de beste kwaliteit door die mic met/zonder noppenschuim en een mixer te combineren.
----------------------------------------
Wedden dat je dit leest
Iminic
DE LAUWREAAT
Gepost door Iminic op dinsdag 07-04-2009 om 11:26:41
Mensen (incl. jijzelf) kunnen pas echt oordelen als je gewoon twee korte acapella opnames zou maken zonder al te veel te verschillen (zelfde tekst en zelfde stemgebruik).
----------------------------------------
It's a celebration, bitches, I just got back.
Mistletoe in my backpocket: kiss my ass. - Rocknesssss
Marsman Gepost door Marsman op dinsdag 07-04-2009 om 12:30:00
Ik neem aan dat je zelf ook wel kan kijken wat jij het beste vind klinken als je wat
probeert met je setup. Ik zou zelf vooral niet te ver weg van de bron opnemen.
Tenzij je juist omgevingsgeluid in de opnames wil (als je in een kerk opneemt
voor de echte galm?). Maar over het algemeen dus gewoon lekker dichtbij zodat
je alles wat je mondje of instrumentje vormt qua geluid, goed de mic binnenkomt.
mc-revo Gepost door mc-revo op dinsdag 07-04-2009 om 14:03:24
Ok thnx voor de tip.
Mja ik heb zelf al veel geprobeerd maar merk met velen dingen niet zo veel verschil.
----------------------------------------
Wedden dat je dit leest
Marsman Gepost door Marsman op dinsdag 07-04-2009 om 14:07:42
Probeer eens te luisteren met een compressor erover. Aangezien je dat toch
vaak over de vocals heen gooit in een track.. En met een compressor hoor je
kamerreflecties extra goed. Dan kan je misschien wel verschil horen tussen
instellingen..
Skiz
Big Pimpin'
Gepost door Skiz op dinsdag 07-04-2009 om 14:21:18
Wat Marsman zegt.

Wil je helder en gedefinieerd ga dan wacht dichter bij de mic staan zeg zo'n 20cm vanaf de mic. Te dichtbij (<10cm) levert zuchtend en hijgerig geluid op.

Zorg ook dat je een goede compressor afstelling hebt. Te enthausiast klinkt niet mooi dan klinkt je stem vermoeiend om naar te luisteren. Helemaal geen compressie kan, maar ik ken weinig rappers die op 1 volume niveau kunnen inspitten.


----------------------------------------
myspace
Finger
Gepost door Finger op dinsdag 07-04-2009 om 17:39:19
Misschien zou ik ook eens moeten gaan beginnen met afmixen maar ik ben te lazzy voor die shit.
mc-revo Gepost door mc-revo op dinsdag 07-04-2009 om 17:50:19
Het is een kwestie van eerst alles goed opslaan, dan kan je de volgende keren alles er zo in gooien dus het valt wel mee.
----------------------------------------
Wedden dat je dit leest
Marsman Gepost door Marsman op dinsdag 07-04-2009 om 17:51:51
Nee hoor Revo. Afmixen is steeds weer anders omdat de beat steeds weer ergens anders om vraagt. (andere aanpassingen). Vooral als het om het afmixen van beats gaat.
mc-revo Gepost door mc-revo op dinsdag 07-04-2009 om 17:56:37
Ok dat is waar, beats heb ik dan weer geen verstand van maar met vocals op beats zetten doe ik bijna altijd hetzelfde.
Misschien soms een echotje meer of minder, maar het kan op een andere beat heel anders klinken als je hetzelfde afmixt.
Maar als je het goed wilt aanpakken dan zal dat zeker wel zo zijn ja.
----------------------------------------
Wedden dat je dit leest
InnerDialogue
Gepost door InnerDialogue op donderdag 14-05-2009 om 08:36:35
Van synthforum:




Kicks
- Layer 2 kickdrums, een harde met weinig laag voor de attack en een diepe, type 808, voor het laag.
- Of mix 2 drumsounds door de envelopes in te stellen. Gebruik zo de attack van de één en de decay van de ander.
- De sound van een kick drum kun je agressiever maken met white noise. De noise door een gate halen met de kick in de sidechain. Elke keer als de kick speelt gaat de gate open en laat een beetje noise door. Mix het met de kickdrum, eventueel met een streepje lowpassfilter om het hoog te verminderen.

Grooves maken
- Zet de maatsoort in je programma op een andere maatsoort dan 4/4: 6/8 of zo. Speel wat in. Zet de track op mute. Daarna zet je de maatsoort op een andere, 12/16 bijvoorbeeld en doe je hetzelfde in dezelfde toonsoort. Nu zet je hem weer op 4/4 en speel je de drum track in. Je krijgt zo hele interessante ritmische patronen.
- Stuur je snares naar een delay geef ze tussen de 40 en 60 ms delay. Laat de feedback afwisselen door middel van een random lfo er op. Dit geeft hele exotische snare rolls, leuk voor bijvoorbeeld jungle.
- Gebruik je arpeggiator op een drumkit met bijvoorbeeld alleen snares en claps. Zet de velocity op random. Zet hem wel iets langzamer dan 100%, afhankelijk van het tempo.
Zet er daarna een mididelay met note-shift overheen. Neem met overdub op en mute af en toe op het gevoel. De originele noten worden dan weggehaald maar de note via midi delay worden in het gemute stuk nog wel afgespeeld. Eventueel in grid of stepmode de irritante of overbodige noten weghalen.
- Een cowbell op elke tel werkt erg stuwend naast een gebroken beat uit een Procussion.
- 2 open hihats á la 909 vlak achter elkaar met een zware gate erop klinkt heel lekker.
- Ze tussen maten door een paar reverse 808/909 kicks. Deze knip je dan zo dat de decay heel kort is. De boel gaat zo lekker pompen.
- Voor een ruimtelijk effect in de drumtrack: pan op het eerste spoor een sample uit een drumkit 100% links en op een tweede track 100% rechts, maar dan een halve toon getransponeerd. Dit kan met claps, closed hihats of crashcymbals. Je krijgt dan een soort chorus effect.
- Als je een drumtrack maak van een (verknipte) loop in je sampler, stop dan alle samples in één mute group. Ze kappen elkaar dus af. De truc is om dan nog een lege (stille) sample toe te voegen waarmee je heel gemakkelijk en intuïtief mutes kunt maken. Dan hoef je niet met gates aan de gang.

Bas
- Is de mix af maar heb je eigenlijk nog geen ‘echt’ basgeluid, dank dan ook eens aan een lage synth brass of een french horn uit een sampler of rompler. Zorg dat deze breed in het stereoveld zit en zoek een lekkere lange bastoon. Maar hij moet eigenlijk net niet opvallen, dat is het mooiste.
- Als een baslijntje niet zwaar genoeg is, er een oktaaf lager dezelfde noten met minder velocity bij mixen. Dit wil ook nog wel eens ervoor zorgen dat het hoog meer opleeft.
- Laat heel zachtjes een 303-sound met de bassline meelopen. En dan in de mix wat met EQ spelen.
- Als een bas meer body nodig heeft: layer deze met een sinewave.
- Dubbel een synth-baspartij met een basgitaar. Dat werkt vooral goed als de synth erg laag is en/of een langzame attack heeft en de basgitaar juist veel attack en hoog heeft. Vooral een slap-bas klinkt heel lekker dan. Gebruik zo min mogelijk compressie op de basgitaar om de dynamiek goed uit te laten komen. Je kunt, als je wilt, beiden nog door hetzelfde effect halen, zoals een chorus.
- speel op je basgitaar twee keer dezelfde partij in, pan de ene hard links en de andere hard rechts. Dit geeft een ruimtelijk, flangerachtig effect.

Kamerbrede sounds
- Stel je zoekt een geluid dat een ondergrond moet vormen over het gehele stereo veld, ga dan als volgt te werk. Neem het geluid eerst gewoon stereo op. Kopieer de track. De eerste track pan je hard links, de tweede hard rechts. Maak dan nog een mono variant door links en rechts te combineren en zet deze laag in volume in het midden. Beetje long reverb erbij en klaar.
- Voor lekkere brede strings en leads: reverb eroverheen en dan een phaser of flanger over het gereverbde geluid of chorus voor een wat subtieler effect. Je kunt dit signaal ook nog wat highpassfilteren om het beter in de mix te krijgen en om later stereofaseverschillen in het laag te voorkomen
- Neem een bepaalde pad of sequence en pan deze uiterst links. Kopieer deze naar een tweede track en pan deze uiterst rechts. Verschuif dan de rechter een aantal milliseconden.
- Statische brasspads kan je aantrekkelijker maken door met 2 saw's te werken. Op de eerste saw doe je een kleine pitchbend naar boven (via pitch EG) en op de tweede doe je dit ofwel niet, ofwel een beetje naar beneden.
- Bij trance: als het nummer naar de climax overgaat (dus 1 maat voordat-ie losbarst) bepaalde geluiden zoals de aanwezige strings en leads expanden/pannen van mono tot breed stereo, en dan komt de climax.

De mix
- Soms klinken bepaalde drums (vooral snares/claps) net iets lekkerder in de mix als je er een envelope op zet en de attack ietsjes omhoog draait. Vooral bij zware compressie wil er nog wel eens een lelijke tik op het begin van een snare komen.
- Heb je in je eindmix een instrument dat vervelend overheerst, bijvoorbeeld een bepaalde trom, zet dan een parametrisch EQ op dat kanaal, zet de Q vrij hoog en de gain heel hoog. Draai aan de frequentie totdat het vreselijk overstuurt. Je hebt nu de storende frequentie gevonden. Draai nu de gain onder 0 en het instrument is getemd.
- Het is beter om negatief te EQ'en dan te boosten. Zelfde geldt voor het volume van je tracks.
- Laat bij elke belangrijke fase in een nummer of mix een huisgenoot/collega/vriend meeluisteren. Na uren prutsen hoor je bepaalde dingen niet meer. Zij halen vaak feilloos een aantal tekortkomingen uit of geven aan wat juist goed klinkt.
- Voor meer hoog in de mix: laat heel zachtjes een ride cymbal meetikken op de 1, 3, 5, 7 etc. Subtiel, met een velocity van 50 of zo. Eventueel naast een andere, meer op de voorgrond tredende ride. In een drukke mix hoor je deze nauwelijks en toch krijgt je mix wat meer hoog.
- Voor meer transparantie in moeilijke situaties kun je een ruis (uit een softsynth bijvoorbeeld) gebruiken, hi-pas filter erover, dan een phaser en dan nauwelijks hoorbaar toevoegen aan de mix. Bijvoorbeeld om delen zoals een refrein wat ‘zwevender’ te maken.
- Probeer akoestische piano's droog te houden. Klinkt goed in de mix. Zorg voor goede stereoveld verdeling.
- Voeg pratende mensen uit een kroeg als sample op de achtergrond toe, dit geeft een bepaalde gezellige sfeer.
- Zet een klein beetje reverb over hihat, tamboerijn, tabla, conga, bongo etc. Het zorgt voor wat diepte en dynamiek.
- Soms is door het pannen op de individuele tracks ook de balans van de mastermix niet helemaal meer goed. Dit gebeurt vaak ongemerkt. De master out is dé plek om dit te corrigeren.

Creativiteit
- Gebruik in plaats van 4 bars eens 16 bars om je tracks in op te nemen. Dit dwingt je om iets te spelen dat interessant blijft. Je kan in die 16 bar loops ook variaties spelen die je later weer goed kunt gebruiken. Je kunt je arrangement ook veel sneller opbouwen met grotere blokken waar door je sneller het raamwerk van je nummer hebt staan.
- Probeer eens iets te tekenen in het grid van je sequencer dat er leuk uitziet. Luister daarna pas wat je hebt gemaakt. Haal de noten die er niet tussen passen eruit of schuif ze op.
- Als het maar niet wil lukken om de strings en leads goed te laten klinken, ga dan niet meteen rommelen met effecten, maar kijk ook eens goed naar de akkoorden. Maak akkoorden breder. Voeg desnoods noten aan het akkoord toe, de grondtoon vul je aan met een octaaf eronder en de hoogste noot met een extra noot een octaaf erboven. Maar er zijn veel meer mogelijkheden. De mooiste akkoorden zijn vaak viervoudig of nog meer. Als je tevreden bent over de akkoorden, ga dan pas verder met effecten.

Spelen met de ruimte
- Een stereo instrument kun je een autopan functie geven met behulp van een gate. Stuur het linker en rechter signaal door een stereo gate, met een kant op ducking en de andere op gating. Als je nu de sidechain inschakelt met daarop bijvoorbeeld een hihat, dan gaan links en rechts om en om gaten en ducken. Met een hard-left/right panning krijg je zo een autopan effect.
- Voor een leslie-achtig effect: maak een synchrone combinatie van pan effect (links-> rechts -> links etc.) en volume (open -> dicht -> open etc.) zodat het lijkt of de bron rondcirkelt. Doe er een kleine chorus op voor wat warmte.
- Voor een natuurlijke reverb (vooral bij drums) neem je eigen werk op cd. Speel deze af en plaats een micro voor je boxen. Mix daarna het opgenomen met het orgineel. Experimenteer met verschillende micro’s en de stand van de micro's.
- Voor een echt vette 'analoge' reverb moet je in de badkamer staan met een microfoon en je nummer/track van daaruit opnemen.

Distortion
Soms wordt een bepaalde sound gemaakt door oversturing in de mixer, de bekende distorted TB 303 sound is daar één van. Gain distortion kan soms heel goed werken. Maar het ligt wel aan je mengtafel of het eindresultaat de moeite waard is. De ene gaindistortion is namelijk de andere niet.

Compressie en zo
- Als je een vette bassound hebt die de kick af en toe weg drukt; een compressor op de bas zetten en de kick in de sidechain invoeren. Elke keer als de kick klinkt, wordt de bas geduckt (instellen naar smaak) en blijft je kick goed doorkomen. Als je het goed doet valt hjet niet op dat de bas wat geduckt wordt.
- De bas en kick samen door één compressor halen geeft vaak meer samenhang tussen die twee.
- Een flinke galm op een sound houden zonder dat deze de mix dicht smeert.
De galm op 2 apparte kanalen laten terug komen en flink compressen, daarna weer terug voeren in de mix. Omdat hij zo hard gecomprest is hoef je de galm niet zo hard terug te zetten in de mix om hem toch goed te blijven horen. Zo houd je de boel een beetje open en klinkt er toch een vette reverb op je sound.
- Attack van een sound langer maken door de attack van de compressor zo snel mogelijk te zetten. Dan experimenteren met de tresholdknop om net het topje van de attack weg te halen zodat de aanloop net voor de attack, de attack zelf, en de decay net na de attack, even hard klinken. Dit weer oppompen maakt dat de attack langer duurt en daardoor veel meer ballen geeft. Leuk voor kickdrums.
- Vergeet niet je gate te gebruiken bij compressie want je pompt ook de ruis op.
- Meestal compressie voor eq omdat je niet wilt dat je eq-settings door de compressie weer teniet gedaan worden. Is niet heilig maar wel vaak beter.
- Bandcompressie geeft een analoge feel en iets meer definitie aan een track of mix. Dit is eigenlijk alleen te bereiken door het op analoge tape te zetten. Maar met producten als Steinberg Magneto kan het goed worden benaderd. Het is zo’n typisch effect dat je niet echt hoort maar wel zijn werk doet.

Mixer als geluidsbron
Hiervoor heb je twee effectapparaten nodig, het liefst 2 multi-effecten. (Bijvoorbeeld een Lexicon mpx500 en een Roland space echo.)
Kies op je multi-effect een pitcher-reverb (50:50 mix, niet te veel decay en de pitch zoek je zelf maar uit) en laat deze op 2 kanalen van je tafel komen.
Stuur via een aux-send de galm (dus er is geen geluid nog) naar het andere apparaat waar een delay klaarstaat (niet teveel feedback, 20% ongeveer). De delay komt ook op de mengtafel en die stuur je met een aux-send terug naar de galm.
Dan zet je de schuiven van je galm open, en als laatste heel voorzichtig de fader van de delay omhoogschuiven en dan komt-ie heel langzaam op gang.
Nu is het kwestie van spelen met de delay-fader en de eq op het kanaal van de fader. Met de eq kan je een donkere grom tot een windvlaag waar je eng van wordt maken.
Je kunt ook een synthgeluid door de galm heen gooien, dat geluid blijft dan ook doorklinken in de noise die je maakt.
Doe wel voorzichtig met de niveau’s, anders blaas je de spullen mogelijk op. Een limiter ertussen is dan ook geen luxe.

Op zoek naar sounds
- Voor een apart geluidseffect: maak of zoek een gek geluid en gooi het door een tempo-delay met veel feedback. Stuur dit door een compressor en stuur via sidechain een kick in voor een pompend effect. Om de CPU wat te sparen kan je het beste het effect opnemen en op een track zetten voordat het door de compressor gaat.
- Probeer op de achtergrond "organisch" klinkende geluidjes en/of loops te verwerken. Je hoort ze niet bewust maar ze voegen veel toe aan het totaal.
- Voor een aparte extra onderliggend sound: copy & paste een midi-track, zet bij de kopie de velo dynamiek op 150%, het volume zacht, en stuur een synth aan die je niet vindt passen bij productie.
- Voor toevoegen aparte layer aan drumloop: kopieer je drumloop, filter hoog en laag weg, timestr x2, pitch -240 cent en stuur dit zacht via een bus door de galm zonder het directe signaal.
- Als je een beetje vast zit in je compositie, probeer dan eens willekeurig je midi kanalen door elkaar te gooien, zodat bepaalde riffs ineens door een ander geluid gespeeld worden, of een drumtrack door een synth of andersom. Soms komt er ineens iets moois uit.
- Als een bepaalde sequence maar niet interessant genoeg wil worden, verschuif hem dan eens een 16e noot of zo dan klinkt het ritmisch meteen heel anders. Dit is ook leuk om midden in een track te doen, ook met drumloops.
- Probeer uit hoe verschillende tracks samen klinken als je ze naar dezelfde compressor stuurt. Soms is de combinatie (bijvoorbeeld hihats en synth-lijntje) perfect.
- Stuur een loop door 2 kanalen. Op het ene kanaal zet je een lowpass en op het andere een highpass. Mix ze samen en experimenteer. Zet bijvoorbeeld op de higpass een flanger.
- Stuur je digitale signaal in een cassettedeck en neem deze via de nabandcontrole weer op, klinkt lekker ranzig.
- Een variant op de reverse reverb maar nu voor midi-noten. Neem een melodielijn op. Maak de attack heel lang. Deze loopt nu achter bij het ritme van de track. Schuif nu de hele miditrack zover naar voren zodat hij weer gelijk loopt met het ritme van de track. Mooi effect voor bijvoorbeeld leads.
- Gebruik een delay als send effect, en zet er een flanger, bitcrusher, phaser o.i.d. achter. Door een beetje met het send level te spelen krijg je er vreemde en gekke delays bij.
- Maak van een loop of sequence kopieën maken en stuur elke kopie door een ander drastisch effect. Nu heb je een aantal varianten van een loop. Met muten, knippen en plakken kun je zo een combinatie maken met interresante wisselwerking en overgangen.
- Mix een drumloop op halve snelheid mee om het nummer langzamer te laten lijken.
- Als je strings gebruikt die een beetje 'plakkerig' zijn, laat de pitch van de release iets omlaag of omhoog gaan zodat het meer op echte violen lijkt, of gewoon anders klinkt.
- Layer je synth of analoge strings met echte strijkers-samples.
- Stuur een gesamplede loop door een velocity filter. Trigger de filter-envelopes met je eigen groove. Zet vervolgens een tempo-synced delay op de output van de filter.
- Voor een beetje variatie in de geluiden en klanken: stuur de velocity informatie heel subtiel ook naar filter-cutoff of pitch.

Vocals
- Het zuigende effect bij zang is een omgedraaide reverb. Neem een reverse reverb met wat distortion apart op. Vervolgens schuif je de galmtrack zover terug zodat hij gelijk eindigt met de zang. Dus bij het laatste geluid van de zanger stopt direct de galm. De galm begint dus zo iets eerder dan de zanger wat het zuigend effect geeft. Werkt ook mooi op synth-leads, FX en snare.
- Gebruik eens niet de standaard (ping-pong) stereo-echo bij vocals maar zet de echo links eens op 1 beat of halve beat en de echo rechts op 2/3 beat. Een mooie panning echo.
- Als je een reverb over een vocal zet, zet dat je predelay in dat geval een eindje omhoog. Dit zorgt ervoor dat je vocal net even los komt van je reverb waardoor deze niet te snel verzuipt. Gebruik een highpassfilter om lagere frequenties, vaak nauwelijks hoorbaar in de vorm van rumble, weg te halen. Deze vertroebelen dan ook niet de compressie en reverb. Als laatste kun je een lichte stereo chorus toevoegen om de stem nog iets meer naar voren te halen.
- Al opgenomen vocals kun je dubbelen door een kopie met enkele milli-seconden te strechten zodat je twee sporen kan maken, rechts en links, die net wat anders zijn. Bij een lange vocal eerst in stukjes knippen natuurlijk.
- Stuur het laatste woord van de vocal naar een delay waar een flanger achter zit. Zo klinkt de delay trail lekker ruimtelijk.
- Sample een "Ooh" en een "Aah" van je eigen stem. Knip en loop hem zodanig dat hij redelijk overeenkomt met het origineel. Kopieer de sound en transponeer deze 1 octaaf omlaag. Maak van het mono een stereo signaal. Chorus er over, klaar.

Mastering
- Als je een song hebt gemixed, master die dan niet. Na lange mixsessies ben je vaak te intiem met de song, en een compleet overzicht ontbreekt dan vaak. Als je hebt gemixed, en nog steeds de mastering zelf wil doen, laat de mix liggen voor een paar dagen voordat
je gaat masteren.
- Luister naar je gemasterde mix op zoveel mogelijk apparaten. Je zult verbaasd zijn hoe verschillend een mix kan klinken op verschillende systemen.
- Master niet naar 0dB, hou het op -0.1dB, sommige goedkope cd-spelers clippen op 0dB.
- Wees voorzichtig met compressie en limiting, druk de mix niet dood, laat ruimte om te ademen. Over gecompressed en gelimitede mixen klinken vermoeiend.
- De akoestiek van de ruimte waar je mastert is heel belangrijk. Probeer ook achtergrondgeluiden te elimineren, dit kan de manier waarop je je track waarneemt enorm veranderen.
- Mastering engineers gebruik een tikkie zogenaamde mastering galm. Dat is een beetje stereo reverb op de mastertrack. Neem een middelgrote space, een beetje toevoegen aan de track, net voor de compressor/limiter. De mix krijgt wat meer samenhang.
- Doe fade ins/outs na de mastering. Als je het ervoor doet kan je compressor/limiter wel eens gek reageren en je fade zal zeer vreemd klinken.
- Pas op met stereo (bas-)partijen als je je werk op vinyl wilt uitbrengen. Stereo bas is namelijk moeilijk te snijden.
- Na de compressie nog even goed alle frequentiegebieden afluisteren want compressie (ligt aan de instelling en soort compressor) kan gevolgen hebben voor je zorgvuldig uitgebalanceerde frequentiespectrum. Dus eventueel nog een beetje na eq-n.
- Als je overall EQ niet helemaal naar wens is kun je het volgende doen. Zoek een vergelijkbaar nummer. Analyseer met Steinberg's masteringedition’s freefilter het overall spectrum ('learn' button). Doe hetzelfde met je eigen nummer en match de spectra (gedeeltelijk). Soms kan dat best aardig uitwerken. Het nummers gaan qua klank niet op elkaar lijken maar het wordt er soms wel beter op.


Meer lezen
www.olavbasoski.nl
www.johnvestman.com
Dope-Needlz Gepost door Dope-Needlz op zondag 31-05-2009 om 11:16:29
Bedankt voor al die info.
Ik heb het bij mn Mixing word-bestand toegevoegd.

Ik heb trouwens wel altijd standaard effecten die ik gebruik op mn Beats.
Gewoon een Preset waar Fruity Loops mee opstart.
zodat de Drums altijd dik klinken etc.
Dan ga ik met mn Sample spelen, Synths spelen, Drums, Bass etc totdat ik iets heb wat goed klinkt.

Daarna ga ik pas extra effecten toevoegen, kijken of ik de sounds kan verbeteren.
Vaak gaan mn Synths heel anders klinken door de effecten.
Met veel effecten weet ik heel niet wat ik doe, ik zorg er gewoon voor dat ik het goed vind klinken.
 Index / Studio- en audiotechniek /
© 1998 - 2024 NLhiphop.nl. Alle rechten voorbehouden - All rights reserved. Parsed in 0.0113 sec.