Deze site is tegenwoordig een archief over Nederlandse hiphop vroeger en krijgt geen updates meer. Zowel de site als forum zijn te tof geweest om niet online te houden.
Index   -   Actieve onderwerpen   -   Beleid   -   Zoeken   
 Index / Muziek /
dap
038
Gepost door dap op woensdag 04-02-2004 om 18:21:25
De Nederlandse Vereniging van Commerciële Radio (VCR) heeft een kort geding aangespannen tegen de NOS en de NPS, vanwege de overname van het radiostation Colorful Radio. Dit radiostation moet 24 uur per dag jongeren bedienen met urban muziek. Colorful Radio kan de eigen programmering voortzetten (met de NPS als eindverantwoordelijke), maar de kabelfrequenties zijn in handen van de publieke omroep.

De VCR is van mening dat hiermee op verschillende vlakken in strijd met de Mediawet wordt gehandeld. Allereerst begeeft de publieke omroep zich volgens de VCR met overheidsgeld op commercieel terrein, waardoor een oneerlijke voorsprong ten opzichte van de commerciële omroepen ontstaat, die zich op dezelfde doelgroep en adverteerders richten. Ook wijst het VCR op het feit dat Colorful Radio in 2003 door de overheid is afgewezen bij de etherfrequentieverdeling op grond van de commerciële levensvatbaarheid en de kwaliteit van het programma-aanbod. En overheidsgeld voor een afgewezen commerciële zender, dat ziet het VCR niet zitten.

Willem Stegeman, directeur van radiostation FunX en concurrent van Colorful Radio, denkt dat de VCR geen zaak heeft. “Het is niet zo dat de publieke omroep Colorful Radio overneemt, maar het gaat om de kabeldekking die opgekocht is. Volgens mij is dat niet in strijd met de Mediawet. Deze zaak is eerder een reden voor politieke verontwaardiging. Want het de vraag wat de belastingbetaler er van vindt dat twee verschillende stations bij de publieke omroep hetzelfde doen.” Dat andere station is het eigen FunX, dat zich richt op dezelfde doelgroep als Colorful Radio. FunX is zelf ook in onderhandeling met de NOS. “We zijn in gesprek over de mogelijkheden om via hen door te starten. Wat ik er van vind dat Colorful Radio nu opgekocht is? Als ik de NOS was geweest had ik hetzelfde gedaan. Ik ben er niet voor en er niet tegen. Wij gaan gewoon door met wat we aan het doen zijn met FunX”

Voordat de rechtzaak voorkomt – een datum is nog niet gevonden – willen de NPS en de NOS nog geen reactie geven op het kort geding dat de VCR heeft aangespannen. Ook Florent Luyckx, die voor de publieke omroep met Colorful Radio heeft onderhandeld, onthoudt zich vooralsnog ook van commentaar.
SpooK!
Gepost door SpooK! op donderdag 05-02-2004 om 00:03:13
Colorful Roeleert!
dap
038
Gepost door dap op donderdag 05-02-2004 om 11:22:15
toch koel als je publieke radio wordt?!
SpooK!
Gepost door SpooK! op donderdag 05-02-2004 om 20:44:15
knip plak van colorful.nu

COLORFUL RADIO verder als neventaak publieke omroep
Het kabelstation Colorful Radio van de Nederlandse Radio Groep (NRG) gaat definitief door als neventaak van de Publieke Omroep. De overdracht van de activiteiten heeft vandaag (donderdag 5 februari) plaatsgevonden. Het programma van Colorful Radio komt nu vanuit de eindregie radio van de Publieke Omroep.

Colorful Radio wordt voortgezet met muziek die van oorsprong veel te horen was op deze zender en die bij de Publieke Omroep slechts mondjesmaat te horen is, zoals R&B en hiphop. Met de overname van de contracten rekent de Publieke Omroep vanaf de start op een landelijk bereik. Colorful Radio is in 6,2 miljoen huishoudens in bijna geheel Nederland te ontvangen.

De juridische structuur van de nieuwe publieke radiozender is vergelijkbaar met die van De Concertzender. Voor het beheer is een stichting opgericht, waarbinnen een zenderredactie belast wordt met de programmering. Ook wordt een zendercoördinator benoemd.


--------------


eindelijk de kogel door de kerk, ik ben benieuwd wat het allemaal gaat brengen
dap
038
Gepost door dap op donderdag 05-02-2004 om 20:47:38
meer nederlandse hiphop
 Index / Muziek /
© 1998 - 2024 NLhiphop.nl. Alle rechten voorbehouden - All rights reserved. Parsed in 0.0076 sec.