Deze site is tegenwoordig een archief over Nederlandse hiphop vroeger en krijgt geen updates meer. Zowel de site als forum zijn te tof geweest om niet online te houden.
Index   -   Actieve onderwerpen   -   Beleid   -   Zoeken   
 Index / [arch] Kunst en wetenschap /
Deathlock
FreeBSD Powered
Gepost door Deathlock op vrijdag 29-06-2001 om 10:01:45
--
Dit stukje is even ter verduidelijking.

Mijn idee is om gewoon een stelling als topic neer te zetten en jullie meningen hierover te horen terwijl de stellingzetter (in dit geval ik dus) de stelling probeert te verdedigen. Let hierbij wel op dat het NIET om een battle gaat maar meer om iets zoals ook bij het lagerhuis (tv. nederland 3) wordt gedaan.

Ik zal bij stellingen wel iets strenger moderaten en vraag de andere moderators dat ook te doen. Dit om flamewars en battles te voorkomen. Bij mijn eigen stellingen vraag ik de forum-moderator om hier strenger te modereren om zo geschillen te voorkomen.

Ik hoop hiermee een nieuwe "rage" te ontketenen op het forum
--

mijn stelling is "de maatschappij is gelijk aan de hedendaagse realiteit"

Mensen die geen realiteitszin hebben zijn geen consequent onderdeel van de maatschappij. Deze maatschappij heeft de mens opgebouwd met de doelstellingen : ruilhandel en machtsvertoon. Als je aan deze doelstellingen niet voldoet kan je niet meedoen in de maatschappij en dus ook niet in de realiteit. De 1 is zondermeer verbonden aan de ander maar volgens mij gaat het dieper..de 1 is de ander.
----------------------------------------
"I have often regretted my speech, never my silence."
- Xenocrates (396-314 B.C.)
Loki
Dope Dingo
Gepost door Loki op vrijdag 29-06-2001 om 10:35:51
Als dat zo was, waarom draait er in deze maatschappij zoveel rond het ontvluchten van de realiteit?
Zonder het ontvluchten van de realiteit en even je realteitszin op non-actief te zetten kunnen mensen niet overleven in deze maatschappij, draaien ze door en tellen ze helemaal niet mee.

Zoals je zei draait de maatschappij rond ruilhandel en het verkrijgen van macht. Er gaat heel veel geld om in deze maatschappij in de entertainment (muziek, films, computergames, kunst enz.). Die entertainment is ervoor om te zorgen dat mensen even de harde realiteit (het verkrijgen van macht en ruilhandel) kunnen vergeten. Met andere woorden: deze maatschappij draait ook voor een groot deel op het scheppen van onwerkelijkheid en zou zonder deze onwerkelijkheid niet eens kunnen bestaan.

Oftewel: het een kan niet zonder het ander. Haal 1 van de 2 weg en het ander overleeft niet. De maatschappij kan niet zonder de onwerkelijkheid en de onwerkelijkheid vormt dus zeker ook een onderdeel van de maatschappij. Sterker nog: mensen zonder realiteitsbesef worden ge-eerd en hun creaties worden op hoge waarde geschat en de maatschappij doet er vanalles aan om hun leven ook zo aangenaam mogelijk te maken. Als ze werkelijk zo nutteloos waren, werden ze wel aan hun lot overgelaten.

Conclusie: de maatschappij is de harde realiteit, maar ook de veilige fictie.
----------------------------------------
En daar waai ik in mijn ballonvermomming met alle winden mee
Deathlock
FreeBSD Powered
Gepost door Deathlock op vrijdag 29-06-2001 om 20:36:55
Loki schreef :

Quote



Als dat zo was, waarom draait er in deze maatschappij zoveel rond het ontvluchten van de realiteit?
Zonder het ontvluchten van de realiteit en even je realteitszin op non-actief te zetten kunnen mensen niet overleven in deze maatschappij, draaien ze door en tellen ze helemaal niet mee.



Je kan de realiteit evenmin ontvluchten als de maatschappij. Je verplaatst je enkelt in de realiteit om zo tot rust te komen, hierbij is rust puur een kunstmatig iets omdat de maatschappij door gaat en je dit weer in moet halen zodra je denkt dat je weer klaar ervoor bent.

Quote



Die entertainment is ervoor om te zorgen dat mensen even de harde realiteit (het verkrijgen van macht en ruilhandel) kunnen vergeten.



waarom zijn zowat alle games dan gebasseerd op het halen van macht of ruilhandel. De entertainmentindustrie is er niet om mensen de realiteit te laten vergeten (wat niet mogelijk is), maar om de mensen een nieuw nivo van macht of ruilhandel te geven.

Quote



Met andere woorden: deze maatschappij draait ook voor een groot deel op het scheppen van onwerkelijkheid en zou zonder deze onwerkelijkheid niet eens kunnen bestaan.



Maar een doelstelling van de maatschappij is de werkelijkheid en de onwerkelijkheid tot 1 geheel te voegen. Zie verder ook mijn antwoord hierboven.

Quote



Sterker nog: mensen zonder realiteitsbesef worden ge-eerd en hun creaties worden op hoge waarde geschat en de maatschappij doet er vanalles aan om hun leven ook zo aangenaam mogelijk te maken. Als ze werkelijk zo nutteloos waren, werden ze wel aan hun lot overgelaten.



Zou je hier een voorbeeld van willen geven?

Quote



Conclusie: de maatschappij is de harde realiteit, maar ook de veilige fictie.



maar fictie is een vorm van realiteit en bestaat uit een vorm van maatschappij dus begint bij fictie de stelling weer opnieuw.
----------------------------------------
"I have often regretted my speech, never my silence."
- Xenocrates (396-314 B.C.)
Loki
Dope Dingo
Gepost door Loki op vrijdag 29-06-2001 om 22:03:48
Deathlock schreef:

Quote



waarom zijn zowat alle games dan gebasseerd op het halen van macht of ruilhandel. De entertainmentindustrie is er niet om mensen de realiteit te laten vergeten (wat niet mogelijk is), maar om de mensen een nieuw nivo van macht of ruilhandel te geven.



Die games geven je de mogelijkheid om een nieuw niveau van macht of ruilhandel te geven, zodat je even kunt vergeten dat je dat in de werkelijkheid niet voor elkaar krijgt.

Quote



Sterker nog: mensen zonder realiteitsbesef worden ge-eerd en hun creaties worden op hoge waarde geschat en de maatschappij doet er vanalles aan om hun leven ook zo aangenaam mogelijk te maken. Als ze werkelijk zo nutteloos waren, werden ze wel aan hun lot overgelaten.

Zou je hier een voorbeeld van willen geven?



Uhm.... Van Gogh, zo gek als een deur, maar probeer er maar eens een schilderij van te kopen.

Kurt Cobain: had ze nou ook niet bepaald allemaal op een rijtje, maar hij werd wel op handen gedragen.

Alle Red Hot Chili Peppers.

Quote



maar fictie is een vorm van realiteit een bestaat uit een vorm van maatschappij dus begint bij fictie de stelling weer opnieuw.



Dit is niet waar aangezien de stelling luidde: "de maatschappij is gelijk aan de hedendaagse realiteit"

Fictie is niet de hedendaagse realiteit, maar een tijdloze realiteit die op zichzelf bestaat en niks te maken heeft met de fenomenen tijd en ruimte. Iets waar de hedendaagse realiteit wel degelijk mee te maken heeft (al is het maar om dat de benaming hedendaags tijd aanduidt ).
----------------------------------------
En daar waai ik in mijn ballonvermomming met alle winden mee
Montague Gepost door Montague op zaterdag 30-06-2001 om 11:14:30
Dus... geestelijk gehandicapten maken geen deel uit van de maatschappij en zijn niet reeel?

Correct me if I'm wrong...

I know dat sommige van deze mensen niet in staat zijn om zichzelf te kunnen redden, maar ze zijn reeel voor mij en jou. Ze denken, dus ze zijn.
Deathlock
FreeBSD Powered
Gepost door Deathlock op zaterdag 30-06-2001 om 14:50:45
Loki schreef :

Quote



Die games geven je de mogelijkheid om een nieuw niveau van macht of ruilhandel te geven, zodat je even kunt vergeten dat je dat in de werkelijkheid niet voor elkaar krijgt.



Die games zijn er om de maarschappij te beschermen tegen mensen die wel even real-live gaan quaken ofzo. Ze zijn dus weldegelijk een duidelijk deel van de realiteit.

Quote



Uhm.... Van Gogh, zo gek als een deur, maar probeer er maar eens een schilderij van te kopen.

Kurt Cobain: had ze nou ook niet bepaald allemaal op een rijtje, maar hij werd wel op handen gedragen.

Alle Red Hot Chili Peppers.



Deze mensen hadden/hebben wel degelijk een realiteitsbesef en zijn een onderdeel van de maatschappij. De manier waarop ze hun deelname vervullen is enkelt anders dan die van andere mensen.

Quote



Fictie is niet de hedendaagse realiteit, maar een tijdloze realiteit die op zichzelf bestaat en niks te maken heeft met de fenomenen tijd en ruimte. Iets waar de hedendaagse realiteit wel degelijk mee te maken heeft



Maar zoals je zelf aangeeft heeft fictie zijn eigen tijdsbepaling. Op dat moment gaat "hedendaagse" ook mee met die tijdsbepaling.

Montague schreef :

Quote



Dus... geestelijk gehandicapten maken geen deel uit van de maatschappij en zijn niet reeel?

Correct me if I'm wrong...

I know dat sommige van deze mensen niet in staat zijn om zichzelf te kunnen redden, maar ze zijn reeel voor mij en jou. Ze denken, dus ze zijn.



Uiteraard zijn deze mensen ook een onderdeel van de maatschappij, de vorm van bijdrage is enkelt anders.
----------------------------------------
"I have often regretted my speech, never my silence."
- Xenocrates (396-314 B.C.)
limon
Gepost door limon (Oldschool) op maandag 02-07-2001 om 21:32:28
Deze maatschappij heeft de mens opgebouwd met de doelstellingen : ruilhandel en machtsvertoon

Niet de maatschappij heeft de mens tot ruilhandel gedreven, maar de mens heeft via ruilhandel een ruilhandelsmaatschappij gemaakt. Dit ontstond omdat mensen het nut van ruil inzien: doe dingen waar je goed in bent/ leuk vindt om te doen en ruil jou goederen voor andere goederen. Zo kan men over veel verschillende produkten beschikken.

Machtsvertoon is niet de realiteit. Macht is nl een relatief begrip. Kan je zeggen dat KOK macht heeft over het volk, dat de VN macht heeft over de wereld? dat er ook maar iemand kan zijn die de macht van de wereld kan verkrijgen? Nee, want die als zo`n macht niet geaccepteerd wordt door mensen dan is die acht er niet. Mensen die onder een dictatuur leven en waarbij het dus lijkt alsof de dictator alle macht heeft is niet werkelijk. De mensen hoeven niet te doen wat de 'leiders' zeggen, maar zij doen dat omdat zij bang zijn voor straf. Ik ga er nu niet lang over uitwijden, maar als iedereen niet macht zou afstaan zou niemand de macht over jou kunnen verkrijgen.
----------------------------------------
Voorzitter van de Typhoon-fanclub
Loki
Dope Dingo
Gepost door Loki op zondag 08-07-2001 om 01:28:41
Montague schreef:

Quote



Dus... geestelijk gehandicapten maken geen deel uit van de maatschappij en zijn niet reeel?


Ik zeg niet dat ze niet reëel zijn, maar hun realiteitsbesef is totaal anders dan de onze, dus leven zij in hun eigen fictieve wereldje. En juist dat fictieve, niet reële wereldje zorgt voor hun bijdrage aan de huidige maatschappij (in de vorm van "kunst").

Deathlock schreef:

Quote



Die games zijn er om de maatschappij te beschermen tegen mensen die wel even real-live gaan quaken ofzo. Ze zijn dus weldegelijk een duidelijk deel van de realiteit.


Maar de wereld in de game is fictief en niet reëel. En aan die fictieve wereld dankt de maatschappij zijn bestaan.

Quote



Maar zoals je zelf aangeeft heeft fictie zijn eigen tijdsbepaling. Op dat moment gaat "hedendaagse" ook mee met die tijdsbepaling.


Tijd bestaat alleen maar in de fictie zolang het wordt toegelaten door de bedenker. Fictie staat of valt niet bij het fenomeen tijd. Als in de fictie geen tijd wordt toegelaten door de bdenker, dan bestaat "hedendaags" dus ook niet en is er dus ook geen "hedendaagse realiteit". Ik geef even als simpel voorbeeld een schilderij: in de afbeelding op het schilderij bestaat geen tijd. Aangezien tijd niks anders is dan een afgeleide verandering en er in de afbeelding an sich niks verandert, bestaat er dus geen tijd, er is geen verleden, geen toekomst en daardoor ook geen heden.
----------------------------------------
En daar waai ik in mijn ballonvermomming met alle winden mee
Deathlock
FreeBSD Powered
Gepost door Deathlock op dinsdag 10-07-2001 om 16:12:38
WiFe schreef
Quote:

Tijd bestaat alleen maar in de fictie zolang het wordt toegelaten door de bedenker. Fictie staat of valt niet bij het fenomeen tijd. Als in de fictie geen tijd wordt toegelaten door de bdenker, dan bestaat "hedendaags" dus ook niet en is er dus ook geen "hedendaagse realiteit".



Zonder tijd kan er geen fictie zijn, alle fictie is gebasseerd op een tijdslijn. Het kan wel zo zijn dat de auteur niet aangeeft waar de tijdlijn zich afspeelt, maar er is wel degelijk een tijdlijn. En in die tijdlijn bestaat "hedendaags".

Quote:

Ik geef even als simpel voorbeeld een schilderij: in de afbeelding op het schilderij bestaat geen tijd. Aangezien tijd niks anders is dan een afgeleide verandering en er in de afbeelding an sich niks verandert, bestaat er dus geen tijd, er is geen verleden, geen toekomst en daardoor ook geen heden.



Een schilderij geeft een tijd of vorm in een tijd neer. Een schilderij is namelijk vergelijkbaar met een foto. Hierop wordt een deel van een tijdlijn vastgelegd. Een leuk voorbeeld hiervan zijn de orginele indianen, deze waren bang voor foto's omdat ze van mening waren dat hun ziel gevangen werd op het plaatje. En deze ziel was hun "hedendaagse" vorm.

Quote:

Maar de wereld in de game is fictief en niet reëel. En aan die fictieve wereld dankt de maatschappij zijn bestaan.



Ik denk eerder dat de maatschappij zijn overleving dankt aan de fictieve wereld.
[ Dit bericht is gewijzigd door op 10-07-2001 @ 16:14:14 ]

----------------------------------------
"I have often regretted my speech, never my silence."
- Xenocrates (396-314 B.C.)
SBU
Lieve kale dude - Godcomplex
Gepost door SBU op dinsdag 06-11-2001 om 23:46:21
heb je nog meer stellingen in huis Deathlock ?
----------------------------------------
Leyla! : ik wilde even zeggen dat ik jou een eindbaas vind omdat je zomaar voor niks en in je vrije tijd een goede website en forum opzet als nlhh
Deathlock
FreeBSD Powered
Gepost door Deathlock op donderdag 08-11-2001 om 16:32:11
altijd, maar het ontbreekt me momenteel aan de tijd om ze zover uit te werken dat ik ze kan verdedigen op het forum. misschien dat ik er dit weekend weer 1tje start.
----------------------------------------
"I have often regretted my speech, never my silence."
- Xenocrates (396-314 B.C.)
[]InTeR[]
wie?
Gepost door []InTeR[] op vrijdag 09-11-2001 om 13:09:43
Ik denk dat ik het met deathlock eens ben als ik hem iets aan pas.

'de maatschappij is gelijk aan de standaart hedendaagse realiteit'

Mijn verklaring:
Wat ik doe, mijn realiteit, is niet gewenst in de maatschappij van de NL. De maatschappij wil dat mijn realiteit is: opstaan --> werk --> eten --> werk --> eten --> tv --> slapen. De standaart mens.

Mijn realiteit is gelukkig anders, en zal ook blijven veranderen om niet in de dagelijks sleur van de maatschappij te komen.

ps: Er kunnen veel spelfouten in zitten, nouw en?
----------------------------------------
shit doesn't happen by it self, it's made by a asshole.
limon
Gepost door limon (Oldschool) op dinsdag 20-11-2001 om 12:34:27
De maatschappij, dat ben JIJ! Hier sta ik voor 100% achter. Ik, jij, wij vormen de maatschappij. Als je denkt dat er van je wordt verwacht dat je alleen opstaat eet, wertk en tv kijkt dan kan je dit toch veranderen door te laten zien dat jij je dag anders indeelt. Dat je vindt dat je op een andere manier je rol vervult in deze wereld. Je moet niet gaan denken dat je iets fouts doet als je niet aan de verwachtingen van anderen voldoet. Laat zien dat je achter je beslissingen staat en dat je wel doen wat je doet. Zo moet je voorkomen dat je niet dingen gaat doen die van je verwacht worden, maar waar je zelf niet achter staat. Snappie?
----------------------------------------
Voorzitter van de Typhoon-fanclub
 Index / [arch] Kunst en wetenschap /
© 1998 - 2024 NLhiphop.nl. Alle rechten voorbehouden - All rights reserved. Parsed in 0.0071 sec.