Deze site is tegenwoordig een archief over Nederlandse hiphop vroeger en krijgt geen updates meer. Zowel de site als forum zijn te tof geweest om niet online te houden.
Index   -   Actieve onderwerpen   -   Beleid   -   Zoeken   
 Index / Algemene zaken /
Twister
1988 Editie
Gepost door Twister op dinsdag 01-09-2009 om 13:11:51
Als Nederlander is de kans groot dat je ook "Nee" hebben gezegd tegen de grondwet. Daarom is dit bericht belangrijk. Want de grondwet is er zonder nieuw referendum toch gekomen, onder de noemer "het verdrag van Lissabon." Je kunt je dus afvragen hoe serieus de EU het recht van de burger neemt.

In de Ierse wet staat dat er verplicht een referendum moet komen over alle Europese verdragen. Bij het vorig referendum hebben de Ieren massaal "Nee" gestemd, maar daar laat de regering van Ierland en de Europese Unie op de achtergrond het niet bij zitten. Er komt nog een referendum, ditmaal in combinatie met een media-offensief om de Ierse bevolking over te halen om "ja" te stemmen.

Was er nog een referendum gekomen als de Ieren "ja" hadden gestemd? Natuurlijk niet! Daarom is het belangrijk om de Ieren te steunen, ze zijn immers de laatste hoop voor de invloed van burgers op de politiek in de EU.

Teken de petitie op:

http://www.steuniersnee.nl/
----------------------------------------
Shiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiit
Swike
Newskool
Gepost door Swike op dinsdag 01-09-2009 om 13:28:44
Gedaan.
Maar of het helpt, ik weet het niet.
Ze drukken t er toch wel door.
----------------------------------------
He that would live in peace and at ease, must not speak all he knows, nor judge all he sees.
Twister
1988 Editie
Gepost door Twister op dinsdag 01-09-2009 om 13:37:26
Ja, oké. Maar we hoeven het ze niet makkelijk te maken.
----------------------------------------
Shiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiit
De Gevallen Engel Gepost door De Gevallen Engel op dinsdag 01-09-2009 om 13:40:52
waarom zijn jullie tegen EU?
Wij, belgen, snappen dat niet echt.
----------------------------------------
aapje schreef op 26-03-2008 @ 15:22
waarom mogen jongens meisjes niet slaan maar andersom wel
Twister
1988 Editie
Gepost door Twister op dinsdag 01-09-2009 om 13:44:14
Niet tegen de EU op zich (al heb ik daar wel kritiek op), wel tegen de Grondwet. Dat houdt namelijk veel veranderingen in en ook dat er de mogelijkheid komt om vanuit de EU dingen in Nederland en België te regelen die niet altijd voordelig hoeven te zijn. Verder is het gewoon achterlijk dat ze ermee wegkomen terwijl meerdere landen tegen hebben gestemd.

Als je op die site kijkt in de eerste post, daar staat veel informatie over de EU en de Grondwet en waarom we ze zouden moeten tegenhouden.
[ Dit bericht is gewijzigd door op 01-09-2009 @ 13:45:25 ]

----------------------------------------
Shiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiit
Aigyptos
WAT
Gepost door Aigyptos op dinsdag 01-09-2009 om 16:21:18
Wat is (zijn) voor jou persoonlijk de belangrijkste reden(en) voor het weigeren van de Grondwet?
----------------------------------------
LOL QUE?
Locutus of Borg
Asura
Gepost door Locutus of Borg op dinsdag 01-09-2009 om 16:53:42
Dat ze de Grondwet door onze strot heen douwen is al reden genoeg om NEE te stemmen. De leiders van Europa, achterbakse huichelaars en ex-veroordeelden voor fraude*, zijn net kleine kinderen die ons net zo lang pesten totdat we eindelijk ''JA'' stemmen. Het zijn de mensen die in de Ivoren Toren zitten om van de gewone burger méér geld af te troggelen en méér rechten te ontnemen. Boeren in Europa moeten milieubelasting betalen voor de scheten die hun koeien laten omdat die scheten tot verhoogde methaan emissies leiden, maar welk continent houdt zich tegelijkertijd niet aan het Kyoto-protocol? Europa ja, het continent met de twee gezichten en de twee maten. Zo kan ik ontelbaar veel dingen noemen zoals de invoering van de euro, die ons óók door de strot heen gedouwd is en de gewone burger voor de kosten moest opdraaien na de verhoogde prijzen. Moet ik ook uitleggen dat WIJ als burgers moeten betalen om de euro als munteenheid op een sterke koers te houden? Daar waar Jan Modaal geen reet aan de euro heeft of met valutakoersen te maken heeft, moet hij alsnog geld inleveren aan de overheid om de munt sterk (of moet ik zeggen, even zwak) te houden. Zo'n zelfverrijking van de rijksten van de rijksten moet worden tegengehouden de de meest belachelijke wetten en regels moeten een halt geroepen worden.

*Zoek maar een paar van die mensen die de in het parlement zitten, ze zijn veelal veroordeeld voor malafide praktijken en fraude
[ Dit bericht is gewijzigd door op 01-09-2009 @ 16:54:31 ]
Jspr
Gepost door Jspr op dinsdag 01-09-2009 om 16:55:04
Quote:
De Gevallen Engel schreef op 01-09-2009 @ 13:40
waarom zijn jullie tegen EU?
Wij, belgen, snappen dat niet echt.


Omdat het hier best ok is geregeld. Geen bemoeienis nodig.
----------------------------------------
http://img80.imageshack.us/img80/6913/laughq.jpg
Nieroth
Coneijn, Kip & Dirk zijn bazen!
Gepost door Nieroth op dinsdag 01-09-2009 om 17:26:58
Quote:
Locutus of Borg schreef op 01-09-2009 @ 16:53
Dat ze de Grondwet door onze strot heen douwen is al reden genoeg om NEE te stemmen.


Dat lijkt mij niet reden genoeg, dat lijkt mij totaal geen reden zelfs. Dat ze het (voor jou gevoel) "door je strot willen duwen" hoeft niet te betekenen dat wat ze jou "door de strot willen duwen" ook automatisch fout is.
Quote:
De leiders van Europa, achterbakse huichelaars en ex-veroordeelden voor fraude*, zijn net kleine kinderen die ons net zo lang pesten totdat we eindelijk ''JA'' stemmen.


Pesten? Nadat "NL" nee heeft gestemd is er een informatiecampagne gestart, wat helemaal zo gek nog niet is/was. Het overgrote deel van de nee stemmers, stemde nee als protest, als uiting van ongenoegen over de huidige gang van zaken van het kabinet. (Populairiteit van Wilders is hier ook een voorbeeld van). Veel van die mensen had geen idee waar ze nou eigenlijk tegen stemden, wat het precies inhield.
Daar een informatie campagne tegenin brengen lijkt mij dan ook niet iets slechts.
Quote:
Het zijn de mensen die in de Ivoren Toren zitten om van de gewone burger méér geld af te troggelen en méér rechten te ontnemen. Boeren in Europa moeten milieubelasting betalen voor de scheten die hun koeien laten omdat die scheten tot verhoogde methaan emissies leiden, maar welk continent houdt zich tegelijkertijd niet aan het Kyoto-protocol? Europa ja, het continent met de twee gezichten en de twee maten.


"Zij houden zich er niet aan, dus moeten wij dat ook niet doen." Iets met een beter milieu begint bij jezelf..
Quote:

Zo kan ik ontelbaar veel dingen noemen zoals de invoering van de euro, die ons óók door de strot heen gedouwd is en de gewone burger voor de kosten moest opdraaien na de verhoogde prijzen. Moet ik ook uitleggen dat WIJ als burgers moeten betalen om de euro als munteenheid op een sterke koers te houden? Daar waar Jan Modaal geen reet aan de euro heeft of met valutakoersen te maken heeft, moet hij alsnog geld inleveren aan de overheid om de munt sterk (of moet ik zeggen, even zwak) te houden.
Jan modaal heeft daar niet direct mee te maken nee, maar als de Euro compleet instort heeft dat ook vrij negatieve gevolgen voor deze Jan modaal.
Quote:
Zo'n zelfverrijking van de rijksten van de rijksten moet worden tegengehouden de de meest belachelijke wetten en regels moeten een halt geroepen worden.


Belachelijke wetten moeten inderdaad tegengehouden worden, het niet eens zijn met één deel houdt alleen niet in dat je daarom maar nee op al hun voorstellen moet gaan geven.
Veel mensen hebben bij voorbaat al een negatieve instelling als er een voorstel/besluit vanuit hogere hand komt, en dat is jammer en werkt uiteindelijk alleen maar averechts.
----------------------------------------
Doutzen Kroes naakt.
mixxman
Gepost door mixxman op dinsdag 01-09-2009 om 18:23:24
Ik snap de tegenstemmers niet. De Europese Unie heeft de toekomst, het is een revolutionair samenwerkingsverband, althans zo zal er over 50 jaar over worden gesproken.

De voordelen zijn legio. Vergeet ook niet dat Europa het economische centrum van de wereld is, en dat juist door een geintegreerde samenwerking tussen de deelstaten deze positie gehandhaafd blijft.

Ik ben juist blij dat het democatische systeem niet 100%democratisch is. Soms is er een 'elite' nodig om een goed besluit te nemen.
----------------------------------------
HEIDI, HEIDi, HEIDI, HEIDi, Ho
Finger
Gepost door Finger op dinsdag 01-09-2009 om 18:29:55
Tja maar sommige europese wetten gaan te ver vind ik(wetten die er nu ook al zijn).
Neem nu die melkquotum het slaat natuurlijk nergens op dat de boeren hier het melk in de gierput moeten laten lopen omdat anders die boer in de bergen van zwitserland niet kan concurreren.
Nickert
boss
Gepost door Nickert op dinsdag 01-09-2009 om 18:43:59
Als er een echte vrije markt was voor landbouwproducten (melk) dan hadden al die boeren in Nederland al kunnen stoppen. Zij worden dus gered door de EU.

En wat Mixxman zegt.
[ Dit bericht is gewijzigd door op 01-09-2009 @ 18:45:23 ]
Finger
Gepost door Finger op dinsdag 01-09-2009 om 18:55:56
Dat maakt het niet minder belachelijk dat al die miljoenen liters melk per jaar weggegooid moet worden.
[ Dit bericht is gewijzigd door op 01-09-2009 @ 19:09:17 ]
livio
Oldschool
Gepost door livio op dinsdag 01-09-2009 om 18:58:30
terwijl er miljarden mensen dood gaan van de honger.
aprofourz
Ojajoh?!
Gepost door aprofourz op dinsdag 01-09-2009 om 19:05:29
Zeg het ze
----------------------------------------
http://soundcloud.com/aprofourz
Finger
Gepost door Finger op dinsdag 01-09-2009 om 19:08:44
oops
[ Dit bericht is gewijzigd door op 01-09-2009 @ 19:09:00 ]
Nickert
boss
Gepost door Nickert op dinsdag 01-09-2009 om 19:37:33
Ken hun toch niet.

Maar dat is best krom natuurlijk.
Twister
1988 Editie
Gepost door Twister op woensdag 02-09-2009 om 12:32:44
Quote:
mixxman schreef op 01-09-2009 @ 18:23
Ik snap de tegenstemmers niet. De Europese Unie heeft de toekomst, het is een revolutionair samenwerkingsverband, althans zo zal er over 50 jaar over worden gesproken.

De voordelen zijn legio. Vergeet ook niet dat Europa het economische centrum van de wereld is, en dat juist door een geintegreerde samenwerking tussen de deelstaten deze positie gehandhaafd blijft.

Ik ben juist blij dat het democratische systeem niet 100%democratisch is. Soms is er een 'elite' nodig om een goed besluit te nemen.


Veel redenen zijn al genoemd, maar deze twee zijn voor mij persoonlijk belangrijk:

Jij noemt het een revolutionair samenwerkingsverband, de ander noemt het een beperking van de marktvrijheid, verrijking van de elite terwijl de armen er op achteruitgaan en bemoeienis in de politiek van lidstaten.

Het is heel simpel: de EU staat voor een clubje landen dat met een meerderheid zomaar iets kan beslissen voor heel de EU. Even een minder belangrijk voorbeeld: de minimumleeftijd voor alcohol. 16 is prima vinden wij in Nederland. Maar stel dat één of andere Fransman een wetsvoorstel indient dat de leeftijd op 21 zet, en deze aangenomen wordt. Wat hebben wij daar aan? Kijk dit is een voorbeeld dat nog niet zo'n grote impact heeft maar straks gaan mensen die iets anders gewend zijn allemaal veranderingen maken waar de Nederlanders het niet mee eens zijn. Dan hebben wij dus niks te vertellen.

Dat is voor mij persoonlijk een grote reden om de EU Grondwet niet aan te nemen, aangezien dat de weg wagenwijd open legt voor wetten en regels die we niet nodig hebben/willen. Bovendien gaat er onder de EU een hoop controle plaatsvinden en privégegevens bijgehouden. Ik vind dat paranoïde "iedereen is verdacht" gedrag dat uit de VS is komen overwaaien zo misplaatst en zelfs een beetje arrogant.

Nogmaals: dat zijn mijn persoonlijke redenen. Maar er zijn nog veel meer (wellicht voor jou meer relevante) redenen die je kunt nalezen op de site uit de openingspost.
----------------------------------------
Shiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiit
melle
Gepost door melle op woensdag 02-09-2009 om 12:40:41
Het verdrag van Lissabon (eerst Europese Grondwet genoemd) is meer een bundeling van de verdragen die we al hebben met wat toevoegingen die er anders toch wel komen in de vorm van losse verdragen.

Het is echt niet zo dat alle lidstaten met dit verdrag zomaar al hun autonomie inleveren bij de EU.
----------------------------------------
[url]www.soundcloud.com/wnm[/url]
Weazel
Gepost door Weazel op woensdag 02-09-2009 om 16:26:38
De EU grondwet kan van mij de pot op, hou het lekker in eigen hand (land)
Al is de democratie hier soms ook best ver te zoeken, kijk maar naar de Euro bijvoorbeeld
Die vrolijke munt is ons ook gewoon door de strot gedouwd, en zo gaat het net zo met de EU grondwet

Verder een verdomd leuk landje hoor
Nickert
boss
Gepost door Nickert op woensdag 02-09-2009 om 17:47:01
De Euro is onze redding in de toekomst.
[ Dit bericht is gewijzigd door op 02-09-2009 @ 17:49:17 ]
Jspr
Gepost door Jspr op woensdag 02-09-2009 om 17:54:45
WAAROM al die veranderingen hier terwijl er zoveel problemen zijn, los die eerst maar op. Het gaat prima hier, en dat prima is dan nog zwak uitgedrukt bij de hongersnood in vele, vele landen. De corruptie in vele, vele landen. De schending van mensenrechten in vele, vele landen. Het kappen van bossen, de jacht op bedreigde diersoorten, en ga zo maar door. Maar dat is toch iets waar nooit naar zal worden geluisterd, ook al heeft Europa het zo ontzettend veel beter dan waar dan ook ter wereld.
----------------------------------------
http://img80.imageshack.us/img80/6913/laughq.jpg
Özcan
cum suis!
Gepost door Özcan op woensdag 02-09-2009 om 17:55:12


Ik stem gewoon Wilders, jongens... Ik heb er genoeg van.
----------------------------------------
Sekstape van mij met je moeder
mixxman
Gepost door mixxman op woensdag 02-09-2009 om 18:26:12
Quote:
Twister schreef op 02-09-2009 @ 12:32
(...)

Veel redenen zijn al genoemd, maar deze twee zijn voor mij persoonlijk belangrijk:

Jij noemt het een revolutionair samenwerkingsverband, de ander noemt het een beperking van de marktvrijheid, verrijking van de elite terwijl de armen er op achteruitgaan en bemoeienis in de politiek van lidstaten.

Het is heel simpel: de EU staat voor een clubje landen dat met een meerderheid zomaar iets kan beslissen voor heel de EU. Even een minder belangrijk voorbeeld: de minimumleeftijd voor alcohol. 16 is prima vinden wij in Nederland. Maar stel dat één of andere Fransman een wetsvoorstel indient dat de leeftijd op 21 zet, en deze aangenomen wordt. Wat hebben wij daar aan? Kijk dit is een voorbeeld dat nog niet zo'n grote impact heeft maar straks gaan mensen die iets anders gewend zijn allemaal veranderingen maken waar de Nederlanders het niet mee eens zijn. Dan hebben wij dus niks te vertellen.

Dat is voor mij persoonlijk een grote reden om de EU Grondwet niet aan te nemen, aangezien dat de weg wagenwijd open legt voor wetten en regels die we niet nodig hebben/willen. Bovendien gaat er onder de EU een hoop controle plaatsvinden en privégegevens bijgehouden. Ik vind dat paranoïde "iedereen is verdacht" gedrag dat uit de VS is komen overwaaien zo misplaatst en zelfs een beetje arrogant.

Nogmaals: dat zijn mijn persoonlijke redenen. Maar er zijn nog veel meer (wellicht voor jou meer relevante) redenen die je kunt nalezen op de site uit de openingspost.


De kracht van de EU is dat het een samenwerkingsverband is tussen verschillende staten die hun autonomie behouden. Hier komt met de komst van een Europese grondwet geen verandering in. Het zal er alleen voor zorgen dat de samenwerking soepeler verloopt doordat bepaalde nationale regels, een internationaal karakter krijgen en dus niet in strijd met elkaar zijn.
Het voorbeeld dat jij noemt met de leeftijd waarop alcohol gedronken mag worden is totaal niet aan de orde, dat soort zaken worden aan de overheden van de deelstaten overgelaten. Jij overdrijft een beetje, net als veel tegenstemmers.

Wat melle ook zegt, het verdrag van Lissabon breidt de beslissingen van voorgaande verdragen gewoon uit. Het is helemaal geen Europese grondwet of een dergelijk iets. Misschien zou wat meer voorlichting van de overheid de twijfels van veel mensen weg kunnen nemen, want ik heb het gevoel dat de meeste argumenten voortkomen uit onwetendheid.
[ Dit bericht is gewijzigd door op 02-09-2009 @ 18:28:36 ]

----------------------------------------
HEIDI, HEIDi, HEIDI, HEIDi, Ho
Skiz
Big Pimpin'
Gepost door Skiz op donderdag 03-09-2009 om 20:07:32
mixxman, je snapt toch wel dat een EU grondwet nergens voor nodig is.

alsof Frankrijk geen camembert kan exporteren naar Nederland omdat we wiet gedogen.

Ik ben persoonlijk tegen die eindeloze piramide bestuursvormen waarin iedereen een beperkt protocolletje volgt en geen reet verantwoordelijkheid krijgt. Dat is exact zo met een EU, waarna er weer 23789283 nieuwe commissies gevormd worden die alles helemaal kapot bezuinigen (Niet zozeer de commissies, maar de gene die de commissies aanstelt) -> hervormingen onderwijs anybody?.

Ik ben persoonlijk van mening dat de EU alles te maken heeft met de-humanisering van mensen, gewoon door die eindeloze stroom van nieuwe overheids apparaten. vb: Krijg je Co2 belasting + gelijk een gigantisch overheidsgebouw wat daarover gaat, met 23579 callcenter medewerkers + die lui met 1 op de 25 een manager etc. etc.. You catch my drift. feitelijk doen die mensen nog niks.

+ de EU commissie hoeft zich niet te verantwoorden naar Nederland, dus je geeft in 1 klap een berg verantwoordelijkheid weg.
----------------------------------------
myspace
Dopoloog
Onbedwaald present
Gepost door Dopoloog op donderdag 03-09-2009 om 21:21:06
maar? waarom moeten we een grondwet hebben, als we nu al onze regels moeten aanpassen, volgens onze eigen grondwet(artikel 94 GW)?
Quote:

Art. 94. [Verdragsbepalingen en besluiten volkenrechtelijke organisaties gaan boven wet]


oke, duitsland heeft dat niet, maar als iedereen nu hetzelfde heeft! is dat simpeler
[ Dit bericht is gewijzigd door op 03-09-2009 @ 21:24:05 ]

----------------------------------------
Vriendjen genoeg, je moest perse op hem kruipen slet.
Liefdes verdriet maakt meer kapot dan dat je het op een zuipen zet
Weazel
Gepost door Weazel op vrijdag 04-09-2009 om 05:24:23
Neh
Laat Nederland maar mooi zijn eigen boontjes doppen
Samenwerken kan altijd
Iminic
DE LAUWREAAT
Gepost door Iminic op vrijdag 04-09-2009 om 13:43:42
Quote:
melle schreef op 02-09-2009 @ 12:40
Het verdrag van Lissabon (eerst Europese Grondwet genoemd) is meer een bundeling van de verdragen die we al hebben met wat toevoegingen die er anders toch wel komen in de vorm van losse verdragen.

Het is echt niet zo dat alle lidstaten met dit verdrag zomaar al hun autonomie inleveren bij de EU.

Eindelijk. Dit was de reactie waar ik op wachtte.

Quote:
Dopoloog schreef op 03-09-2009 @ 21:21
maar? waarom moeten we een grondwet hebben, als we nu al onze regels moeten aanpassen, volgens onze eigen grondwet(artikel 94 GW)?
(...)

oke, duitsland heeft dat niet, maar als iedereen nu hetzelfde heeft! is dat simpeler


Het Verdrag van Lissabon is meer om de EU wat de organisatie betreft beter te regelen. Juist minder rompslomp etc.
Trouwens, wij hoeven onze regels niet aan te passen daar wij een incorporatiestelsel hanteren (zie het door jouw aangehaalde artikel) en officieel moet ieder land dit stelsel (gaan) hanteren (zie HvJEG Van Gend & Loos en Costa/ENEL). Duitsland heeft, in verband met hun historie, een Bundesverfassungsgericht die eerst nieuwe wetten in formele zin toetst. Om die reden werkt het incorporatiestelsel daar niet.

Het Verdrag van Lissabon poogt trouwens ook het democratisch defect op te lossen binnen de EU (ik denk dat het in ieder geval een stap in de goede richting is) door het Europees Parlement (een democratisch vertegenwoordigend orgaan) meer macht te geven dan voorheen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Verdrag_van_Lissabon
[ Dit bericht is gewijzigd door op 04-09-2009 @ 13:58:46 ]

----------------------------------------
It's a celebration, bitches, I just got back.
Mistletoe in my backpocket: kiss my ass. - Rocknesssss
Dopoloog
Onbedwaald present
Gepost door Dopoloog op vrijdag 04-09-2009 om 17:38:07
Minder of meer, ik denk niet dat het werkt. Qua normen en waarden zijn de landen te verschillend om een eenheid te vormen voor een sociaal structuur.

andere kant ben ik het ook met je eens, dat het minder rompslomp is.

Gent en loos arrest, klopt, maar toch zitten er verschillen per land.


----------------------------------------
Vriendjen genoeg, je moest perse op hem kruipen slet.
Liefdes verdriet maakt meer kapot dan dat je het op een zuipen zet
spelbreker
No Probz
Gepost door spelbreker op vrijdag 04-09-2009 om 21:24:39
Fak de EU qua politici

3 punten die ze moeten standhouden

internationaal handelsverkeer
vredebewaring
grenscontrole

verder moeten ze ophouden met zeiken
die mensen proberen je straks nog te vertellen hoe je je huisdeur in en uit moet, in belgie is het al zo dat je in huis niet mag roken, komt dat straks ook in de Europese grondwet?

de bedoeling is volgensmij dat je als Europa met zn allen Europa bent door grenzen te trekken tegenover andere continenten.
niet in de vorm van ieder land mag een regeltje kiezen waar de rest zich aan moet houden, we zijn verdomme toch geen stoepkrijters meer die elkaars krijtje willen breken, kankerbelachelijk.
Jos de Boss
Jops
Gepost door Jos de Boss op vrijdag 04-09-2009 om 21:31:40
Ik denk dat het zo is dat veel mensen denken dat het allemaal wel losloopt met dat verdrag van lissabon en dat het geen europese grondwet is. Maar dat tegerlijkertijd dat verdrag/grondwet langzaam maar zeker zo wordt aangepast en bijgeschaafd dat je op een gegeven moment als land zelf weinig tot niets meer te bepalen hebt en dat alles vanuit de EU wordt bepaald.
----------------------------------------
Jos de Boss
Carlito
Gepost door Carlito op dinsdag 08-09-2009 om 17:20:30
zoveel andere wetten kunnen er toch niet meer bij komen, nederland heeft voor alles wel een wetje
----------------------------------------
W.C.: If you live on the Westside of your Town, let them Other fools Bow Down
 Index / Algemene zaken /
© 1998 - 2024 NLhiphop.nl. Alle rechten voorbehouden - All rights reserved. Parsed in 0.0163 sec.