Deze site is tegenwoordig een archief over Nederlandse hiphop vroeger en krijgt geen updates meer. Zowel de site als forum zijn te tof geweest om niet online te houden.
Index   -   Actieve onderwerpen   -   Beleid   -   Zoeken   
 Index / Algemene zaken /
Jspr
Gepost door Jspr op donderdag 01-10-2009 om 13:23:04
Vanochtend in de Spits een ontzettend kort stukje, terwijl dit toch redelijk groot nieuws is. Ik ben erg benieuwd naar het gehele artikel uit het tijdschrift Nature.

Quote:
Nieuw licht op raadselachtige donkere materie

Een internationaal team van astronomen heeft een onverwacht verband gevonden tussen de donkere materie en de zichtbare sterren in sterrenstelsels. Deze ontdekking kan verstrekkende gevolgen hebben en zelfs leiden tot herziening van ons begrip van de zwaartekracht. 1 oktober publiceren ze hun ontdekking in ‘Nature’.

Een internationaal team van astronomen heeft een onverwacht verband gevonden tussen de donkere materie en de zichtbare sterren in sterrenstelsels. Deze ontdekking kan verstrekkende gevolgen hebben en zelfs leiden tot herziening van ons begrip van de zwaartekracht. 1 oktober publiceren ze hun ontdekking in ‘Nature’.


Afbeelding: Een spiraalstelsel. De donkere materie in en rond dit stelsel ‘weet’ hoe de sterren verdeeld zijn. © Conejero, Misti & Mazlin.

Zwaartekracht
De materie in sterrenstelsels wordt bijeengehouden door zwaartekracht. De sterren in sterrenstelsels bewegen echter zo snel dat een extra kracht nodig is om ze bijeen te houden – de zwaartekracht van een hypothetische halo van onzichtbare donkere materie. Deze donkere materie oefent zoveel kracht uit dat ze zelfs de totale massa van sterrenstelsels moet domineren.

Wisselwerking
Men gaat ervan uit dat de donkere materie alleen door zwaartekracht invloed uitoefent op de gewone materie waaruit ook wij bestaan. Maar de nieuwe waarnemingen wijzen erop dat de wisselwerking tussen donkere en gewone materie veel complexer is. De donkere materie lijkt te ‘weten’ hoe de zichtbare materie verdeeld is. Donkere en zichtbare materie lijken zodanig samen te werken dat de gemiddelde zwaartekracht van de zichtbare materie binnen een karakteristieke straal van de donkere halo altijd hetzelfde is.

Onzichtbare hand
Dr. Hongsheng Zhao, gastmedewerker van de Universiteit Leiden, vertelt: ‘Het patroon dat we hebben ontdekt is heel vreemd, alsof je in een dierentuin ontdekt dat dieren van allerlei verschillende soorten allemaal een even zware schedel hebben. Het is mogelijk dat een onbekende nieuwe kracht als een onzichtbare hand van invloed is op de donkere materie, en op alle sterrenstelsels dezelfde vingerafdruk achterlaat. Zo’n kracht zou zelfs het raadsel van de donkere energie, waardoor de expansie van het heelal wordt gedomineerd, kunnen oplossen.’

Radicalere oplossing
Dr. Benoit Famaey, van de universiteiten van Bonn en Straatsburg vult aan: ‘Een radicalere oplossing bestaat uit een bijstelling van de wetten van de zwaartekracht, zodat het bestaan van donkere materie slechts schijn zou zijn, ten gevolge van een afwijking van de wetten van de zwaartekracht van Newton en Einstein. Maar zulke theorieën hebben weer hun eigen problemen op kosmische schaal.’ Dr. Gianfranco Gentile, van de universiteiten van Gent en Brussel en leider van de samenwerking, concludeert: ‘Het oplossen van dit raadsel vormt wellicht een van de sleutels tot het begrijpen van de vorming, de evolutie en de structuur van sterrenstelsels in de geschiedenis van onze kosmos.’

Het onderzoek van Zhao in Leiden wordt ondersteund door subsidies van NWO en FOM.

(30 september 2009/SH)


http://www.nieuws.leidenuniv.nl/nieuws-agenda/nieuw-licht-op-raadselachtige-donkere-materie.html
[ Dit bericht is gewijzigd door op 01-10-2009 @ 13:23:49 ]

----------------------------------------
http://img80.imageshack.us/img80/6913/laughq.jpg
roerbak
WKYA
Gepost door roerbak op donderdag 01-10-2009 om 13:29:44
wat schieten we hier mee op?
----------------------------------------
hoi
Jspr
Gepost door Jspr op donderdag 01-10-2009 om 13:38:18
Ik weet niet zo goed wat, maar het lijkt me wel dat er hier wat mee gedaan wordt; het bewijst maar weer eens dat we nog heel veel dingen fout kunnen hebben (zoals hier de zwaartekracht-theorie(!) van Newton en van Einstein).
----------------------------------------
http://img80.imageshack.us/img80/6913/laughq.jpg
roerbak
WKYA
Gepost door roerbak op donderdag 01-10-2009 om 13:43:32
ja oke, maar je krijgt er geen wereld vrede mee.
tis alleen maar een constatering van wat er altijd al geweest is.
en dan een ontkrachting van een vorige theorie,
die trouwens vooralsnog voor ons altijd gewerkt heeft op aarde, dus waarschijnlijk
heeft deze ontdekking niet eens betrekking op de werking van de zwaartekracht op aarde.

maar dit is natuurlijk allemaal puur hypothetisch, want ik weet niets van natuurkunde af.
----------------------------------------
hoi
b-tot-de-art
Gepost door b-tot-de-art op donderdag 01-10-2009 om 13:44:05
omg laat dit niet de theorien van newton en einstein veranderen ... dan snap ik mn statica helemaaal niet meer...
----------------------------------------
i am not naugthy , iam nasty by nature
Jspr
Gepost door Jspr op donderdag 01-10-2009 om 13:45:57
Nou ja, de werking is qua effect misschien hetzelfde maar de oorzaak ligt misschien heel ergens anders, dat is toch wel interessant? Zo werkt de hele geschiedenis van de wetenschap, de ene theorie wordt ontkracht door een nieuwe en het is best leuk dat er nu zo´n baanbrekend iets wordt ontdekt waarvan we toch dachten dat het wel klopte (zoals bij elke theorie wordt gedacht welke misschien na zoveel jaar toch weer wordt ontkracht).
----------------------------------------
http://img80.imageshack.us/img80/6913/laughq.jpg
roerbak
WKYA
Gepost door roerbak op donderdag 01-10-2009 om 23:30:18
Ik kan wel inzien dat het de wetenschap op zich, een aardige ontdekking is.
Maar het verandert niets, alles blijft functioneren zoals het al deed.

Maar ik kan er sowieso slecht inkomen dat zoveel geld besteed aan onderzoeken die alleen maar bevestigen wat we toch al weten, dan wel erkennen dat iets wat al jaren zo werkt, daadwerkelijk ook zo werkt.

Geef dat geld aan onderzoek voor een behandeling tegen kanker, daar schieten we letterlijk iets mee op.
----------------------------------------
hoi
mixxman
Gepost door mixxman op donderdag 01-10-2009 om 23:42:28
Dat vind ik onzin. Er kan naar beide zaken onderzoek worden gedaan.
Als de oplossing naar kanker, aids en dergelijke ziektes een kwestie van geld zou zijn, dan was het allang opgelost.

Er wordt veel geld utigegeven aan 'onzinnige' zaken, maar dat is maar net aan wie het je vraagt.
[ Dit bericht is gewijzigd door op 01-10-2009 @ 23:43:17 ]

----------------------------------------
HEIDI, HEIDi, HEIDI, HEIDi, Ho
RVR_
KenJeDat.net
Gepost door RVR_ op vrijdag 02-10-2009 om 00:43:53
Word naar wat Mixxman zegt.

heb die tekst over die materie gelezen maar snap er nog niks van.
----------------------------------------
I havent got a clue what's going on.
V.I.P.
California dreamin'
Gepost door V.I.P. op vrijdag 02-10-2009 om 00:47:46
Bovendien is wat 'onzinnig' is en wat niet ook vrij betrekkelijk natuurlijk. Hoeveel belangrijke uitvindingen zijn er wel niet gedaan waarbij het jaren of soms zelfs eeuwen duurde voordat duidelijk werd hoe belangrijk het eigenlijk wel niet is.
----------------------------------------
I've tried Shakespeare, respect due dere
But did is de stuff I like
Masahiro
Gepost door Masahiro op vrijdag 02-10-2009 om 02:20:03
heh waarom zie ik dit nu pas..

Nature is een soort tjidschrift/vakblad? iemand enig idee hoe ik daar aan kom, ik doe een opdracht voor school over hieraan gerelateerde shit. dus dat zou wel mooi zijn.
mixxman
Gepost door mixxman op vrijdag 02-10-2009 om 08:25:55
Nature is een hoog aangeschreven vakblad. Verschijnen regelmatig hele interessante artikelen in. Wetenschappers met nieuwe vindingen op dit gebied publiceren dat vaak in dat blad.

Via google kan je vast wel vinden hoe je daar aan komt. Is gewoon te bestellen lijkt me. Ik lees het blad overigens zelf niet, heb er meerdere keren het een en ander van gehoord.
[ Dit bericht is gewijzigd door op 02-10-2009 @ 08:26:24 ]

----------------------------------------
HEIDI, HEIDi, HEIDI, HEIDi, Ho
Jspr
Gepost door Jspr op vrijdag 02-10-2009 om 08:43:57
Op de site heb ik het net niet in 2 minuten kunnen vinden, ik zoek vanmiddag wel ff
----------------------------------------
http://img80.imageshack.us/img80/6913/laughq.jpg
V.I.P.
California dreamin'
Gepost door V.I.P. op vrijdag 02-10-2009 om 19:17:38
een beetje goede boekwinkel moet het wel hebben lijkt me
----------------------------------------
I've tried Shakespeare, respect due dere
But did is de stuff I like
Re-iLL
Gepost door Re-iLL op vrijdag 02-10-2009 om 20:06:05
vind zulke shit altijd wel heel interessant, snap echt niet hoe die mafkezen aan al die wijsheden komen..
Ottogast
Rapchinees
Gepost door Ottogast op zaterdag 03-10-2009 om 19:18:48
dus... donkere materie is..?
----------------------------------------
Jeeje
Marsman Gepost door Marsman op zaterdag 03-10-2009 om 19:22:29
die donkere shit
Ottogast
Rapchinees
Gepost door Ottogast op zaterdag 03-10-2009 om 19:24:11
uhu, ik heb het een beetje ge-wikipedia'd, en ik snap er alsnog weinig van, gewoon een onderdeel van de samenstelling van alles in het universum, wat het massaverschil van zonnestelsels verklaard
----------------------------------------
Jeeje
LijpePindaFront
-Bring Da Motherfuckin Ruckus-
Gepost door LijpePindaFront op zaterdag 03-10-2009 om 19:31:25
Vet interessant allemaal, kwou alleen dat ik het ook snapte..
----------------------------------------
Fuck Batman & Robin, i'm Robin Layin in Bed Mann..
Ottogast
Rapchinees
Gepost door Ottogast op zaterdag 03-10-2009 om 19:33:00
Nou, voor zover ik het begrijp:

Einstein dacht dat er 'iets' moest zijn wat ervoor zorgde dat het heelal niet instort door de zwaartekracht zelf. Wat hij bedacht was dus een soort anti-zwaartekracht < donkere materie
----------------------------------------
Jeeje
 Index / Algemene zaken /
© 1998 - 2024 NLhiphop.nl. Alle rechten voorbehouden - All rights reserved. Parsed in 0.008 sec.