Deze site is tegenwoordig een archief over Nederlandse hiphop vroeger en krijgt geen updates meer. Zowel de site als forum zijn te tof geweest om niet online te houden.
Index   -   Actieve onderwerpen   -   Beleid   -   Zoeken   
 Index / Radio, televisie en film /
Jspr
Gepost door Jspr op dinsdag 06-10-2009 om 14:08:06
Deze serie is al een aantal weken op tv, op zondag om 21:05. 4 afleveringen geweest, nog 4 te gaan als ik het goed heb. Het gaat over de reis die Charles Darwin heeft gemaakt, en naar aanleiding van deze reis is door hem het boek "The Origin of Species" geschreven.

http://beagle.vpro.nl/

Aflevering 1:

http://player.omroep.nl/?aflID=10085760

Alles te vinden op:
www.uitzendinggemist.nl

Exacte link:
http://www.uitzendinggemist.nl/index.php/search?serID=4840&md5=09de2a4fcb2a0f1add87263844112c7f&sq=beagle


Ik neem aan dat iedereen wel ongeveer weet waar Darwin's theorie voor staat, de survival of the fittest, natuurlijk de evolutietheorie, maar nog veel en veel en veel meer. Een aanrader, ik vind het reuzeinteressant i.v.m. m'n studie maar ik denk dat het hartstikke leuk is voor iedereen.

Quote:
In het kielzog van Charles Darwin, die 178 jaar geleden op de HMS Beagle vanuit Plymouth vertrok, begint de VPRO in samenwerking met Canvas en Teleac aan dezelfde reis. Het vertrek van de Clipper Stad Amsterdam op 28 augustus is het begin van een ongelofelijke zeilreis rond de wereld die acht maanden zal duren. Een avontuurlijke expeditie waarbij vooral wordt gekeken naar veranderingen op aarde en antwoord wordt gezocht op de vraag hoe onze planeet er nu werkelijk voor staat. Is de mens bezig het leven op aarde te vernietigen, of is dit sterk overdreven? Zoals Darwin zijn hoofd brak over het ontstaan van de soorten, buigen de makers van Beagle, in het kielzog van Darwin zich over de toekomst ervan. Een ongekend avontuur, 35 weken lang te volgen op televisie, radio en in de Gids, non stop op beagle.vpro.nl.
[ Dit bericht is gewijzigd door op 06-10-2009 @ 14:12:30 ]

----------------------------------------
http://img80.imageshack.us/img80/6913/laughq.jpg
Weazel
Gepost door Weazel op dinsdag 06-10-2009 om 14:31:02
Darwin
Dat is toch die man die aan het einde van zijn latijn toch in een hogere macht ging geloven?

Maar ff serieus, werpt het nog een nieuw licht op iets of is het nog allemaal dezelfde ouwe koek?
Jspr
Gepost door Jspr op dinsdag 06-10-2009 om 14:36:59
Ik ben nog niet zo ver, maar ga vandaag alles even kijken tot nu toe. Maar ik heb ook nooit geweten hoe de reis precies ging, en dat is erg leuk om te zien. Er staat ook een live webcam op de 1e site, maar daar gebeurt niet altijd wat. Veel varen hehe
----------------------------------------
http://img80.imageshack.us/img80/6913/laughq.jpg
Weazel
Gepost door Weazel op dinsdag 06-10-2009 om 14:45:18
Oké, als ik tijd heb en er aan denk ga ik dit nog wel ff checken
Manuz
Zet die beat op repeat
Gepost door Manuz op dinsdag 06-10-2009 om 16:52:22
ja echt vette serie dit. 35 delen he! en nu nog maar de 1e 4 geweest, dus nog lekker veel te gaan Jesper wat studeer je? Ik studeer zelf geologie en het is echt vet om dit zo te zien, je herkent zelf al die dingen ook, heel vet. Darwin was een held!
----------------------------------------
Jspr schreef op 02-04-2009 @ 16:33:26
"Aight, nouja dio en opposites is te gek aangezien ik dan toch al vrij lam rondwandel, en shit als mn nikies enzo is gewoon supertof dan."
Jspr
Gepost door Jspr op dinsdag 06-10-2009 om 18:31:02
Ik studeer Psychologie man, dus komt ook veel terug (vooral bij biopsychologie en geschiedenis v/d psychologie). Ik zou het graag een keer nadoen
----------------------------------------
http://img80.imageshack.us/img80/6913/laughq.jpg
V.I.P.
California dreamin'
Gepost door V.I.P. op woensdag 07-10-2009 om 01:37:52
oja, dit moet ik ook nog eens kijken
maar goed, als bioloog in opleiding word je sowieso al doodgegooid met Darwin
----------------------------------------
I've tried Shakespeare, respect due dere
But did is de stuff I like
Nieroth
Coneijn, Kip & Dirk zijn bazen!
Gepost door Nieroth op woensdag 07-10-2009 om 09:12:30
Quote:
Weazel schreef op 06-10-2009 @ 14:31
Darwin
Dat is toch die man die aan het einde van zijn latijn toch in een hogere macht ging geloven?

Dat doen veel mensen op het moment dat ze weten dat ze sterven.
Iets met angst, is religie erg goed in.
----------------------------------------
Doutzen Kroes naakt.
V.I.P.
California dreamin'
Gepost door V.I.P. op woensdag 07-10-2009 om 10:55:34
bovendien klopt het niet:

Quote:
Wikipedia zegt:
The “Lady Hope Story”, published in 1915, claimed that Darwin had reverted back to Christianity on his sickbed. The claims were refuted by Darwin’s children and have been dismissed as false by historians.

----------------------------------------
I've tried Shakespeare, respect due dere
But did is de stuff I like
b-tot-de-art
Gepost door b-tot-de-art op donderdag 08-10-2009 om 10:20:30
creationisten zijn gewoon keihard geownd ,
er stond vandaag in de krant dat de vertaling van genesis niet is god schiep hemel en aarde maar god scheidde hemel en aarde ofzo iets een hoogleraar heeft het opnieuw vertaald en kwam daar achter. volgens die tekst is het dus zo dat er al een aarde en water was en misschien al levende wezens en dat god erna kwam.
----------------------------------------
i am not naugthy , iam nasty by nature
Jspr
Gepost door Jspr op donderdag 08-10-2009 om 11:10:52
Artikel? Welke krant? Ben benieuwd!
----------------------------------------
http://img80.imageshack.us/img80/6913/laughq.jpg
b-tot-de-art
Gepost door b-tot-de-art op donderdag 08-10-2009 om 12:15:19
de gelderlander, een nijmegese hoogleraar heeft het gevonden.
----------------------------------------
i am not naugthy , iam nasty by nature
Jspr
Gepost door Jspr op donderdag 08-10-2009 om 12:17:30
Voor de anderen:

Quote:
Toen God begon, was er al zeeleven

Slecht nieuws voor creationisten: God staat niet aan het begin van de schepping. Hemel en de aarde werden niet uit het niets door hem geschapen. Er was al het een en ander. Heel veel water bijvoorbeeld, waarin zeemonsters leefden. En de enige god was God ook niet.


Wie beweert dat God zomaar hemel en aarde schiep, kan zich niet meer beroepen op Genesis, het eerste boek van het Oude Testament. De beroemde beginzinnen van het boek zijn namelijk altijd verkeerd vertaald en begrepen.

Dat stelt de Nijmeegse hoogleraar Exegese van het Oude Testament, prof. dr. Ellen van Wolde in de oratie die zij morgen uitspreekt bij de aanvaarding van haar leerstoel aan de Radboud Universiteit.

Van Wolde heeft het begin van de Hebreeuwse grondtekst van Genesis aan een nieuw onderzoek onderworpen. Ze komt tot de slotsom dat daar niet staat: 'In het begin schiep God de hemel en de aarde', zoals standaard wordt vertaald, maar: 'In het begin waarop God hemel en aarde scheidde...'.

Van Wolde analyseerde het tekstfragment niet alleen taalkundig, maar plaatste het ook in de context van de rest van de bijbel en van andere scheppingsmythes uit Mesopotamië die ongeveer in dezelfde tijd zijn ontstaan. Het misverstand schuilt volgens de hoogleraar vooral in de interpretatie van een enkel Hebreeuws woord, bara. Dat zou niet, zoals tot dusverre algemeen werd aangenomen, 'scheppen' betekenen, maar 'scheiden'.

Van Wolde meent dat op grond van de eerste zinnen niet kan worden volgehouden dat God als schepper van hemel en aarde wordt beschreven, maar slechts als degene die een ordening in de elementen aanbracht. Ook uit de zinnen die op de beginzinnen volgen, zou blijken dat God alleen materie uit elkaar heeft getrokken, de aarde uit het water te voorschijn heeft gehaald en daarboven een hemel heeft gespannen. Er was met andere woorden dus al iets voordat God aan zijn scheppingsweek begon: een watermassa waarin ook al 'zeemonsters' leefden. In feite was er ook al aarde, al diende die vrij van water te worden gemaakt om bewoonbaar te worden voor de eerste mens.

Terzijde merkt de hoogleraar op dat de schrijvers van Genesis melding maken van meer goden. God was niet alleen, hij richt zich in het scheppingsverhaal in een onderonsje tot zijn collega's.

Volgens Van Wolde maakt de nieuwe lezing van Genesis de positie van creationisten 'onhoudbaar'. Creationisten geloven dat God de aarde en alles wat daarop leeft in een week tijds maakte. Ze beroepen zich daarbij in eerste en laatste instantie op de bijbel. Van Wolde zegt dat creationisten (en aanhangers van de minder strenge scheppingstheorie 'intelligent design') twee fouten maken. Niet alleen lezen ze iets dat er niet staat, zoals zij nu zegt te hebben aangetoond, bovendien beschouwen ze het bijbelverhaal als bewijs voor hun theorie. "Maar uiteindelijk is het niet meer dan een verhaal, literatuur, die geen natuurwetenschappelijke waarde heeft, maar hooguit betekenis kan geven aan het leven."

Op de vraag waarom het tot 2009 moest duren voordat iemand de eerste zin uit het meest bestudeerde boek ter wereld goed vertaalde, weet Van Wolde ook geen sluitend antwoord. " Het is kennelijk heel moeilijk een tekst te lezen lós van wat je denkt dat er staat. Je moet jezelf dwingen terug te gaan tot het nulpunt, het begin. Dat heb ik gedaan. Niet denken dat je het al weet."

Verwacht de hoogleraar dat haar vondst nieuwe munitie is in de weer opgelaaide strijd tussen creationisten en evolutionisten? "Nee, ik denk niet dat er een schokgolf zal gaan door de gelederen van fundamentalistische christenen. Die zijn niet gecharmeerd van bijbelwetenschappers en nemen dus ook niets van ons aan."

[ Dit bericht is gewijzigd door op 08-10-2009 @ 12:17:54 ]

----------------------------------------
http://img80.imageshack.us/img80/6913/laughq.jpg
b-tot-de-art
Gepost door b-tot-de-art op donderdag 08-10-2009 om 12:18:48
wou ik ook net posten

maar het is best wel een grote ontdekking want nu is een groot deel van het idee van creationisme gewoon onderuit gehaald .
[ Dit bericht is gewijzigd door op 08-10-2009 @ 12:20:47 ]

----------------------------------------
i am not naugthy , iam nasty by nature
Jspr
Gepost door Jspr op donderdag 08-10-2009 om 12:22:31
Maar zoals de laatste zin zegt, zullen ze zich er toch geen reet van aantrekken
----------------------------------------
http://img80.imageshack.us/img80/6913/laughq.jpg
NoJoke
if you cant stand the heat, get out of the kitchen
Gepost door NoJoke op vrijdag 13-11-2009 om 17:01:53
eergisteren hebben een deel van de mensen die meededen aan dit programma een auto ongeluk gehad in argentinie, paar zwaargewonden en
een de dokter aan boord in coma. de vrouw van een camera man die op bezoek was om haar man te zien is overleden. de aflevering van aanstaande zondag gaat ook niet door .
----------------------------------------
I shall look for you, Lord by praying to you and as I pray I shall believe in you, because we have had preachers to tell us about you. It is my faith that calls to you, Lord the faith such you gave me and made to live in me through the merits of your Son,
Jspr
Gepost door Jspr op vrijdag 13-11-2009 om 17:18:14
Ik las het vandaag in de krant, erg jammer. Heb na aflevering 3 ook niet meer gekeken, ik denk dat ik aan het einde maar een marathon houdt. De eerste paar waren niet echt heel interessant (plankton en stof verzamelen).
----------------------------------------
http://img80.imageshack.us/img80/6913/laughq.jpg
 Index / Radio, televisie en film /
© 1998 - 2024 NLhiphop.nl. Alle rechten voorbehouden - All rights reserved. Parsed in 0.0088 sec.