Deze site is tegenwoordig een archief over Nederlandse hiphop vroeger en krijgt geen updates meer. Zowel de site als forum zijn te tof geweest om niet online te houden.
Index   -   Actieve onderwerpen   -   Beleid   -   Zoeken   
 Index / Optredens, festivals en parties /
Quisha
Son of the soul
Gepost door Quisha op dinsdag 15-12-2009 om 15:00:49
De Melkweg in Amsterdam stond gisteravond vol met diverse getalenteerde, spraakmakende en uiteenlopende artiesten, die stuk voor stuk hun eigen stijl, sound en smaak hebben. Dit viel op door de weinige luidruchtige reacties die vanuit het publiek te horen waren, op de artiesten die de prijzen uitgereikt kregen. Niet alleen op het podium maar ook in de zaal, waren bekende gezichten te zien. Deze diversiteit zorgde ervoor dat, vanaf het moment dat Fresku de 'Rookie '09 Award' ontving en zijn 'gewoon zijn ding' deed, meteen duidelijk was hoe de sfeer getekend zou zijn voor de resterende avond.

In stilte werden de meeste optredens beantwoord, met af en toe een schrille juich of 'RoppopPop Yeah!' van mij, die over het publiek in de grote zaal galmde, als een loze kreet in de zaal waar artiesten als Jedi Mind Tricks, Snoop Dogg en Wu-Tang regelmatig schitterden op het podium. Alleen recht voor het podium leken mensen de moed te hebben verzameld om te bouncen op de dansvloer voor de Awards. De 'crowd respons' was simpelweg miniem en dat had voor een deel denk ik wel te maken met de matige presentatie waarop deze artiesten 'in het zonnetje gezet' zouden moeten worden door Lange Frans, want aan zijn prachtig aangeklede assistent, kon het zeker niet liggen.
state

De 'Hip Hop scene' in Nederland bestaat naar mijn idee uit een flinke verzameling kritische luisteraars, goede muzikanten en producers. Maar zelfs PostMan, die de 'Lifetime Achievement Award' won, werd niet blootgesteld aan een luid applaus. Terwijl hij naar mijn mening zeker een toegevoegde waarde is geweest en zal blijven, voor de 'Neerlandse' pop en Hip Hop industrie.

De winnaars op een rij inclusief de genomineerden:

Winne- Beste artiest en beste album en beste 101barz Award

Zwart licht- Beste groep, beste videoclip en beste live act

Fresku- Beste single en Rookie of the year en de lijn vijf Award

De beste DJ was Flexican, die Lange Frans uitdaagde omdat hij 'geen betere vragen' zou kunnen stellen tijdens de korte interviews, welke hij hield met de winnaars. Helaas ging Lange Frans hier niet op in... FS Green ontving de Award voor beste producer en Hef, Crooks en Adonis wonnen de Award voor de Beste Mixtape.

Opvallend is de grote hoeveelheid Top Notch gerelateerde artiesten die de prijs binnen konden slepen. Dit is ook niet gek gezien de relatie die Top Notch heeft met State Magazine. Misschien dat dit toch ook meespeelde bij het publiek. De Hip Hop scene in Nederland is compact en best overzichtelijk. Iedereen weet alles over elkaar in no-time als het om sponsoring, banden met investeerders en promotie gaat.

Uitgebreid dankwoord van Rotjoch

Het gezicht achter 101barz en zelfs 'de redder van de Nederlandse Hip Hop' genoemd door één van de aanwezige artiesten, was zichtbaar 'emotioneel'. Hij sprak over een 'zwaar jaar' en droeg de prijs op aan familieleden, vrienden, collega's, BNN en nog veel meer mensen die hem geholpen hebben. Hij mag zeker trots zijn, want nog nooit kreeg iemand het voor elkaar om een concept te bedenken, waarbij zoveel rap-talenten met verschillende stijlen, via één medium, dichter bij elkaar gebracht worden en hun 'ei' kwijt kunnen. De site trekt enorme hoeveelheden bezoekers aan, die tot ver in de miljoen lopen per jaar. Nalden.net staat wat dat betreft als relatief 'kleine', door VrijNederland en andere instanties opgefleurde website, in de schaduw ver reikende schaduw van 101barz. Daar stonden de grote mannen van Nationale, alswel Internationale bodem in de studio. Dat moet je toch maar zien te regelen.
De winnaars van de Awards werden 'in het zonnetje gezet', op een rommelig georganiseerde Award-show. Lange Frans presenteerde het geheel van achter een bureau, kwam nauwelijks uit zijn stoel om de gasten daadwerkelijk 'hartelijk' te feliciteren. Zijn lichaamstaal deed denken aan een student die een presentatie moet doen, maar daar eigenlijk totaal geen zin in heeft. Hij probeerde het publiek niet op te zwepen, had geen humoristische verwijzingen of 'inside facts' over de artiesten en leek niet enthousiast te zijn. Dat lijkt mij ook nogal moeilijk van achter een bureau, maar goed...
Tevens viel het geluid van de microfoons, ongeacht de positieve verhalen die ik altijd hoor over het goede geluid in de Melkweg, zwaar tegen. Stage-mics moesten de winnaars versterken, in plaats van de handige draagbare mics. Het publiek overstemde simpelweg de stemmen van de geïnterviewde mensen. Het zal mij verbazen als dit geluid geregeld werd door iemand van de Melkweg. Daar ga ik daarom ook maar niet van uit. Want zodra de optredens begonnen, zakte de stemmen van MC's weg in een diepe bass.

Geen spanningsopbouw

Als je een Award-show organiseerd, zou je op zijn minst verwachten dat er een goede, voordat een prijs uitgereikt wordt, spanningsopbouw is. Zodat de winnaars en het publiek op z'n minst het gevoel krijgen dat 'dit de moeite waard is'. Maar aangezien het grote video-scherm, waar constant clips en animaties op te zien waren, regelmatig vastliep en de winnaars bekend maakte voordat Lange Frans dat deed, was er eerder sprake van een anti-climax dan een sfeer die je opgewonden zou moeten maken.

Geen tromgeroffel dus voor de organisatie achter de State Awards. De winnaars kregen allemaal een geel met witte leren jas en een enkeling kreeg een 'lousy T-shirt'. Al met al heb ik het toch een 'eer' gevonden om aanwezig te zijn. Mezelf wringend tussen al die getalenteerde artiesten die bezig zijn met muziek, poëzie, rap en kunst maken. Ik heb trouwens zelf geen opstootjes meegemaakt. De opkomst was groot, maar of het de veertig euro waard was die mensen ervoor hebben betaald, vraag ik mij ten zeerste af. Het was een koude, inspirerende en toch wel mooie nacht in Amsterdam, die mij weer eens een keer met de neus op de feiten drukte. Als je het wil 'maken' als Nederlandse Hip Hop artiest, moet je door een kille, kritische en hevig concurrerent wereldje. Maar ik sluit mij aan bij PostMan die zei dat het uiteindelijk aankomt op één eigenschap. En dat is dat je niet teveel rekening moet houden met wat anderen doen, over je zeggen, schrijven of spitten. Dus doe zoals PostMan zei 'gewoon je ding' en wie weet krijg jij de hele Melkweg dan met de State Awards 2010, wél aan het bouncen.

Auteur: Vulpen

Met dank aan SjanPen voor de kaarten, RichieRich voor het gezelschap en R voor de slaapplaatsen bij hem thuis.

Peace!

Geschreven door niemand anders dan ikzelf. Check Gebroken Pennen voor [url=www.gebrokenpennen.nl] 'The Source'[/url] en filmpjes.

Laat me weten wat je van dit verslag vindt!

[ Dit bericht is gewijzigd door op 15-12-2009 @ 15:06:18 ]

----------------------------------------
"Don't mind your competitiors, just do what you wanna do and what feels good!"
Jos de Boss
Jops
Gepost door Jos de Boss op dinsdag 15-12-2009 om 19:48:42
Nou, als ik dit zo lees vind ik het helemaal niet erg meer dat ik er niet bij kon zijn uiteindelijk.
----------------------------------------
Jos de Boss
Nickert
boss
Gepost door Nickert op dinsdag 15-12-2009 om 19:55:04
Quote:
De site trekt enorme hoeveelheden bezoekers aan, die tot ver in de miljoen lopen per jaar. Nalden.net staat wat dat betreft als relatief 'kleine', door VrijNederland en andere instanties opgefleurde website, in de schaduw ver reikende schaduw van 101barz.


En google is nog groter.

Calimerogedrag.

En 40 euro wtf.
Tjappies
smokin\'
Gepost door Tjappies op dinsdag 15-12-2009 om 20:09:44
jammer van de uitslagen.. lagen iets te voor de hand denk ik
----------------------------------------
https://www.youtube.com/user/blaat1987
Quisha
Son of the soul
Gepost door Quisha op donderdag 17-12-2009 om 12:19:13
Inderdaad beter dat je niet geweest bent man. Lange Frans zat er echt zo niet enthousiast bij... Terwijl er de mooiste vrouwen rondliepen en onwijs goede muzikanten... Echt zonde...
----------------------------------------
"Don't mind your competitiors, just do what you wanna do and what feels good!"
 Index / Optredens, festivals en parties /
© 1998 - 2024 NLhiphop.nl. Alle rechten voorbehouden - All rights reserved. Parsed in 0.0069 sec.