Deze site is tegenwoordig een archief over Nederlandse hiphop vroeger en krijgt geen updates meer. Zowel de site als forum zijn te tof geweest om niet online te houden.
Index   -   Actieve onderwerpen   -   Beleid   -   Zoeken   
 Index / [arch] Battle corner /
SchizoMania Gepost door SchizoMania op maandag 01-03-2004 om 19:11:52
TUTORIAL 1: MULTI'S

Mijn eerste tutorial gaat over multi's.

Wat houdt een multi in?
-----------------------

Een multi is een soort rijm. Je hebt rhymes die EEN lettergreep laten rijmen, en je hebt rijms die meerdere lettergrepen laten rijmen. De laatste worden vanwege deze eigenschap multi's genoemd. Een multi is dus het stuk dat met meerdere lettergrepen rijmt. Pas je dit toe in je rhymes, dan gebruik je multi's. Onder andere ik en Incognito maken veelvuldig gebruik van multi's. Als Reflect multiple's zegt, bedoelt hij ook multi's. Het is trouwens een afkorting van: multisyllable (rhymes). Oftewel: Meerdere lettergrepen rijmend.

Soorten multi's
---------------

Je kunt zoveel lettergrepen laten rijmen als je wilt. Veel mensen houden het bij twee. Zo laat je toch skill zien zonder dat je rijms te geforceerd overkomen. Je kunt, als je getalenteerd bent en van een overdonderingstactiek houdt, meerdere gebruiken. In het Engels heb ik wel eens 8 tot 10 lettergrepen gerijmd. Dit kan bijvoorbeeld zo: (rijmende stukken in hoofdletters)

my FIST is LACED WITH HEAVY METAL
to SPLIT your FACE IN DEADLY BATTLES


Je ziet dat is/ en your/ niet rijmen. Toch worden deze meegeteld, omdat er in rijms nooit het accent op wordt gelegd. In het bovenstaande voorbeeld heb ik dus 8 lettergrepen gerijmd. Ook zie je dat de woorden niet helemaal rijmen, zoals bij FIST en SPLIT. Dit is om twee redenen. Ten eerste klinkt het in audio toch wel alsof het rijmt, en ten tweede geeft het je verse anders zo'n Sinterklaas-gedicht indruk. Dat wil je natuurlijk niet.

Ook kun je meer multi's in EEN bar gebruiken. Dit blijft dan vaak beperkt tot 2 of 3 lettergrepen per multi. Voorbeeld:

Now you know I CAME TO BLAZE THROUGH and to REFRAIN YOU
With PAIN your body couldn't even SUSTAIN if it was TRAINED TO


Hier is dat duidelijk te zien. Multi's van vier lettergrepen liggen vaak lekker in de mond en worden graag gebruikt om goed te flowen. Voorbeeld:

It's a never before seen: a rhymer who writes with ATOMIC PENS
You'll meet a DEMONIC END and I won't give a fuck like PLATONIC FRIENDS
Stand over your grave spittin HARMONIC GEMS with a SARDONIC GRIN
DARKIN IN the spot on the radar where I saw your dot and LOCKED IT IN
COCKED THE END, pulled the trigger, saw a SPARK AND THEN ... silence

Dit is ook een goed voorbeeld van internals. Zo worden rijmwoorden, die niet aan het einde van de bars staan, genoemd.

Maar de meest favoriete multi is volgens mij toch wel degene met 3 lettergrepen. Welk rijmschema te gebruiken? Je kunt beginnen met:

xxxxab
xxxxab
xxxxcd
xxxxcd
xxxxef
xxxxef

Dus zonder internals. Al snel zul je dat toch willen. Gebruik dan zoiets als:

xxxxab
abxxab
abxxcd
xxxxcd
cdxxef
efxxef

Of iets dergelijks. Ook kun je de AB rijm in de 4e of 5e bars nog laten terugkomen om het geheel wat meer 'cohesive' te laten lijken. Als je toch multi's gebruikt, denk er dan ook aan om te vaak gebruikte rijms te vermijden. Voorbeelden hiervan zijn:

hip-hop/tip-top/shit stop/Chris Rock
time/nine/mine/rhyme/mind/spine
nigga/bigga/trigga/jigga/figga/quicker/liquor

En dergelijke. Het is geen taboe ofzo, maar gebruik deze met mate. Ze zijn namelijk al erg vaak gebruikt.

Als je dit onder de knie hebt en toepast in je rhymes, zal het er al een stuk professioneler uitzien. Succes en schroom niet om je eigen multi-meesterwerken aan dit topic toe te voegen!

WAARSCHUWING:
Multi's zijn leuk en je kunt er geinig mee spelen, maar proriteit 1 in je tekst blijft de inhoud, en niet de vorm. Laat je inhoud dus niet lijden onder je rijmschema's! En niemand moet je toch kunnen beschuldigen van het rijmen met "geforceerde" multi's!

TUTORIAL 2: FLOW

De gemiddelde hip-hopbeat is ongeveer 95 BPM. Er zijn gevallen van 120 BPM, zoals bijvoorbeeld Bombs Over Baghdad van Outkast, maar in zo'n geval kun je gewoon dezelfde tekst blijven spitten. Tenzij je zo zwaarlijvig als Big Pun bent, moet dit geen probleem opleveren. De meeste mensen kunnen die snelheid wel volgen. Hiervoor is echter een voorwaarde, en dat is tevens de vraag die jullie op de lippen brandt:

Hoe lang moeten je lines zijn?

Ik vind het zelf het fijnste om te werken met 11-13 lettergrepen per regel. Als je goede controle over de mic hebt kun je met 15 gaan werken, maar dit is echt knap lastig. Als al je lines 11-13 lettergrepen lang zijn, heb je over het algemeen al een lekker flowende tekst. Ook moet je er voor zorgen dat opeenvolgende lines nooit meer dan 1 lettergreep van de volgende en vorige verschillen. Als je dit wel doet (bijv. 11-13-14-11-14 ofzo) krijg je nogal een zig-zag delivery, en dit klinkt extreem lelijk. Je kunt dit vermijden door de 1e regel van je bar niet op beat te spitten, maar de tweede regel wel. Als je bijvoorbeeld dit hebt:

"I'll always come back stronger than you expected
The man or neglected when my presence is never accepted
Forget it, I don't write for you faggots
The biggest thumbs-up comes from me when I said it"

kun je zien dat het aantal lettergrepen 12-16-10-12 is. Hier is het zelfs over 4 bars uitgesmeerd. De lines met 12 lettergrepen flowen perfect op beat. Hier moet je niet de fout maken om de 2e line razendsnel te gaan rappen om de beat te halen. Rap gewoon in hetzelfde tempo door en je zult zien dat de 3e line weer perfect op de beat zit. Het geheim? Een korte derde line. Zoals je ziet, zijn de tweede en derde line samen 26 lettergrepen. Gemiddelde is 13, wat dus makkelijk te flowen is. Wat in dit voorbeeld ook helpt, is dat de 2e line veel rijmwoorden heeft (neglected-when-presence-never-accepted), zo valt dit trucje minder op. Ik heb me hier ook nog aan de regel van niet-meer-dan-1-lettergreep verschil gehouden, omdat het stukje flowt als 12-13-13-12.

TUTORIAL 3: PUNCHLINES EN WORDPLAY

Hier scheiden zich de talenten van de wannabe's. Talenten zijn bij ongeveer elk zelfstandig naamwoord bezig om er woordspelingen mee te verzinnen, terwijl de wannabe's veel opvul-lijnen zullen gebruiken. Het begrip punchline is moeilijk te vangen. Woordspelingen (wordplay) hoeven geen punches te zijn, en vice versa. Voorbeeld van een woordspeling is bijvoorbeeld:

Je ziet-in dat je wel moet uit-kijken

Dit is een woordspeling waarbij van synoniemen en antoniemen gebruik wordt gemaakt. IN en UIT zijn tegenstellingen, terwijl ZIEN en KIJKEN synoniemen zijn. Omdat ZIEN hier twee betekenissen heeft, is het een woordspeling. Dit is maar een voorbeeld, er zijn andere types woordspelingen, maar het gaat erom dat je het principe onder de knie hebt. Ik en DevilMonk maken veel van dit type woordspeling gebruik.

Punchlines kun je om twee redenen gebruiken. Ten eerste, om je opponent zo hard mogelijk te dissen. Ten tweede, vanwege de humor. Een punchline (zonder woordspeling) als

Mij verslaan is onmogelijk als door een draaideur skieen

is hier een voorbeeld van. Het eerste type punchline is meestal niet grappig, maar komt wel KEIHARD aan. Mijn AXE-punchline (wat ook met wordplay was) is hier een voorbeeld van.

Er is geen recept om makkelijk punchlines te verzinnen. Je hebt een creatieve geest nodig. Na een tijdje begin je er ook gevoel voor te ontwikkelen. Je kunt punchlines halen uit de actualiteit

I hit harder than WTC ceiling roofs

maar kijk uit dat het niet door iedereen gedaan wordt. Originaliteit is belangrijk hier. Je kunt ook punchlines halen uit merknamen, zoals ik deed met mijn AXE-punchline. Er zijn ook andere ideeen voor punchlines, laat je creativiteit de vrije loop.

Nog een woord van waarschuwing over punchlines die ook wordplay zijn: Kijk uit voor spreekwoorden, je vervalt namelijk snel in cliche's. Ook zijn er enkele Engelse dingen al TE VAAK gebruikt. Punchlines met cum en defeat bijvoorbeeld. Deze worden helaas toch vaak toegepast op boards als rapmusic.com door mensen die net nieuw zijn.

You couldn't come hot if you jerked off with tobasco sauce
You'll meet defeat (da-feet) like a pair of socks
You always get beaten like a lonely nerd's dick
I'm doper than {vul maar een drug in}
I'm iller than AIDS patients

Deze punchlines moet je ten alle tijde vermijden! NIET GEBRUIKEN! Als je een punchline dropt die origineel, creatief en misschien ook nog grappig is, levert dat je bewondering van anderen op. En ik verzeker je, niets werkt zo stimulerend als dat.

Succes! En post je punchlines niet in dit topic, bewaar ze voor battles, want dope punches verzinnen is niet makkelijk. Je zult ze dus zelf echt nodig hebben.

TUTORIAL 4: JE BENT ER NOG NIET

Je gebruikt nu multi's, punchlines, wordplay, en je teksten flowen dope. Mooi toch? Zeker weten, maar je bent er nog niet! Er zijn een paar dingen waar je nog op moet letten, en een paar andere dingen om je tekst mee op te fleuren.

Waar je op moet letten is filler. Filler is een lege line, zonder
stijlmiddelen, wordplay of punchlines, alleen bedoelt om de 16 bars vol te maken. Er is een discussie aangaande of geweld filler is,

Ik dans met aangepaste rake stappen om je adamsappel omlaag te trappen

zoals hier, of niet. Ik vind zelf dat dit soort lines moeten kunnen, maar met mate. Punchlines zijn tenslotte ook belangrijk. Filler houdt in ieder geval lines als de volgende in

Ik stap in de arena, waar mijn tegenstander op me wacht

Dit is compleet nutteloos. Vlieg meteen naar zijn strot! Er is nog iets, wat naar mijn mening essentieel is in een dope battle, maar helaas in Nederland nog compleet wordt genegeerd. Ik zie jullie met spanning lezen wat dat dan wel is.

Persoonlijke aanvallen!

Hier bedoel ik geen lines als

Ik sla je moeder verrot en ik n**k haar bont en blauw

nee, maar lines die echt alleen betrekking hebben op je tegenstander. Een battle is immers bedoeld om de gevoelens van je tegenstander zo hard mogelijk te kwetsen. Dit kan toch het beste met directe, persoonlijke disses! Deze kun je maar op een persoon toepassen, en zijn dus heel speciaal. Denk je eens in hoe je tegenstander zich voelt als je hem fijntjes aan zijn ene blunder herinnert, die hij het liefst zou vergeten. Dit zijn het type low blows, waarvan de lezers "ooooooh!" kunnen gaan, of in lachen uitbarsten. In mijn ogen is dit een must. In een battle met Reflect heb ik bijvoorbeeld zijn "Poetry King" titel gerelativeerd, door te zeggen dat hij de enige was, die regelmatig poetry dropte, wat waar was. Zulke disses komen vaak nog harder aan dan punchlines.

Pas op dat je het wel kort en nasty houdt. Niemand zit op lange verhalen te wachten, waaruit het gif na een tijdje wel verdwenen is. Ook zijn regionale- of board-disses niet slim. Ook al komt je tegenstander uit Finland, hij is niet de enige battlende Fin op de wereld. De line is dus toepasbaar op meerdere mensen en ontbreekt zo aan het gif wat je wel nodig hebt.

Dit zijn de dingen die in mijn ogen essentieel zijn. Verder zijn er een paar dingen, die je in je 1 of 2 filler lines kunt stoppen, om ze zo nog nut in je battle te geven. Bijvoorbeeld een tongue-twister. Dat is iets waar je je tong over kan struikelen. Dit kan vooral makkelijk in Engelse battles gedaan worden. Een voorbeeld:

I robbed G's from RobGeez and created a monopoly
You landed on property so pay the proper fees properly

Hier lijken de rijmwoorden dusdanig op elkaar dat je tong er bijna van in de war raakt. In een battlerhyme zijn 4 bars het belangrijkste. De opener, die de lezer er meteen in moet laten brengen, van "Aha, dit wordt dope" en de closer. Veel mensen vergeten de closer, maar die moet minstens net zo hard aankomen als de opener. Geef de lezer de indruk dat de battlerhyme over is, en niet alsof de battle op een random punt is afgehakt en gepost. Zorg er natuurlijk wel voor dat je halverwege ook nog dope dropt. Over dope droppen gesproken, wat dacht je van:

Alliteratie?

Zoals sommige sukkels soms vergeten te vermelden, is dit dusdanig dope dat menig MC hiermee handig op de trage tegenstander ingenieus inhakken. Zo dus. Zoals je wel bij Nederlands hebt geleerd, is het alliteratie als de beklemtoonde lettergrepen met dezelfde klank beginnen. Bij MC's komt het er vaak op neer dat ze alle woorden met dezelfde letter laten beginnen. Ik maak hier nooit een probleem van, maar het is natuurlijk een schoonheidsfoutje.

Wat ook aardig is, is om eens van geweld te wisselen. In battles waar iedereen al zijn tegenstander in elkaar slaat, is het wel eens leuk om creatief met geweld om te gaan. Stop bijvoorbeeld je tegenstander in de grasmaaier, zodat, elke keer als het gras gemaaid moet worden, je tegenstander ondraaglijke pijnen te verwerken krijgt. Een beetje cartoonekse ideetjes mogen hier wel.

Veel succes met dit alles! Ten tijde dat je dit alles in je battles kunt verwerken, ben je een MC om rekening mee te houden. Ook mij lukt het niet altijd om deze vierde tutorial compleet in mijn rhymes te verwerken. Dus tegen de tijd dat jij het wel kan, zit de kans er dik in, dat je mij al eens verslagen hebt.

Nogmaals, veel succes!

TUTORIAL 5: FREESTYLING

Als je je vrienden vertelt hebt dat je rapt, kun je er donder op zeggen dat je gevraagd wordt om te freestylen. Vaak kun je niet met geschreven shit wegkomen, wat sowieso not done is, omdat ze je een woord geven waarover je moet freestylen. Je hebt vast wel eens mensen als Eyedea, Juice of Brainpower aan het werk gezien. Die denken vaak een aantal lines vooruit. Hoe kan jij dat ook doen? Om een goede reputatie op te bouwen als freestyler, doe het volgende.

Praat eerst eens gewoon 10 minuten lang, non-stop, zonder te rijmen, zonder een beat. Als je nieuw bent in het rapwereldje, is dit nog knap lastig. Heb je dit eenmaal onder de knie, begin dan rijmwoorden in je verhaal te verwerken, en begin je verhaal te structureren in lines. Het geheel hoeft nog niet te flowen, je zal moeite genoeg hebben om je freestyle op rijm te zetten. Tegen de tijd dat je dit kunt, ben je meestal al een flink aantal maanden met freestylen bezig. Op dit moment kun je beginnen a capella te freestylen. Oefen nu zo vaak mogelijk, over elk denkbaar onderwerp. Maak je je ontbijt klaar, freestyle over volkorenbrood. Fiets je naar school, freestyle over een proefwerk. Vaak doe je de beste freestyles op de fiets, op de WC of in bed. Waarom weet ik niet, maar het is wel grappig.

Heb je dit er een beetje in zitten, probeer dan over een beat te freestylen. Pak een plaat, speel de instrumentale versie, en freestyle daarover. Wat mij betreft mag je tijdens zo'n sessie van onderwerp wisselen. Zit je goed op beat te freestylen, DAN pas kun je je vrienden vertellen dat je kunt freestylen. Eerder niet. Doe je dit wel, dan kun je rekenen op veel gelach tijdens je pogingen. Als ze het horen, dan is er altijd wel eentje bij die voor je wil beatboxen. Freestyle hier gerust over. Als je de beat een beetje mist, boeiend. Niemand die het merkt vanwege het rumoer.

Na dit moment moet je je pas zorgen gaan maken over multi's, punchlines en wordplay. Als je deze in je writtens toepast, zul je zien dat dit, met vertraging, ook in je freestyles gebeurt. Na 8 maanden teksten schrijven, kon ik een minuut lang freestylen met gebruik van multi's. Raak niet in paniek als het bij jou langer duurt.

Tegen de tijd dat je dit allemaal kunt, ben je een gerespecteerde freestyler bij jou in de buurt, zeker weten. Dan komt een moeilijke stap. Het gebruik van punchlines in je verhaal. Dit gaat langzaam maar zeker, maar het is een moeilijk proces. Hiervoor wordt door rappers dus vaak vooruitgedacht, terwijl ze denken freestylen ze dan wat filler. De ALLERBESTEN gebruiken zelfs dat niet, maar de kans is klein dat een van ons zover komt. Mocht het zo zijn, daag dan Brainpower maar eens uit. Ik heb er geen probleem mee als je geschreven punches in je freestyles verwerkt, zolang zeker minstens 80% van je shit wel een freestyle is. Toch zul je op een gegeven moment merken dat het best lukt om punches en woordspelingen in je freestyles te verwerken.

Als dat eenmaal is gelukt kun je lekker gaan freestyle battlen en zorgen dat je de beste van je woonplaats wordt. Is dat zo, dan heb je al een reputatie. Die kun je vervolgens omhoog houden tijdens open mics, vaak na een concert en tijdens een cypha zal je inbreng ook verwacht worden. Zie hier niet tegenop, als je het eenmaal zo goed kan zul je het best leuk vinden om te doen. En dan heb ik het nog niet eens over je vrienden, die helemaal buckwild zullen gaan over je freestyle talenten en bijdehandte one-liners. Ben je dan echt zo goed, dan pas kun je werken aan hoelang je freestylet. Van een minuut in het begin, kan dit uiteindelijk wel 10 minuten worden, en een sessie met twee vrienden kan dan zo een uur in beslag nemen. Neem dan ook eens contact op met een mixtape DJ om een van je freestyles op zijn tape te zetten. Het is sowieso slim om je freestyles op te nemen, zodat je je vooruitgang kan horen.

Veel succes met freestylen!

----------------------------------------
chicks willen me maar doortrekken omdat ik de shit ben//
Prow
Rechtvoorjeraaprap
Gepost door Prow op maandag 01-03-2004 om 19:26:46
Yes! dit hebben we Zeker nodig
----------------------------------------
Geen nextlevelshit ik kom de game direct uitspelen met dit
spit lickety
ik ga naar G unit :D:D
Gepost door spit lickety op maandag 01-03-2004 om 19:48:37
ej schitzo thnx man , had ik nodig kenk weer iets vooruit

----------------------------------------
Dat had je nou net niet moeten doen
Schaduw Gepost door Schaduw op maandag 01-03-2004 om 19:50:37
die kende ik al, heb je veel aan ja....moeite van het lezen waard
spit lickety
ik ga naar G unit :D:D
Gepost door spit lickety op maandag 01-03-2004 om 20:25:50
eh schaduw of schizo hebbe julie nog meer van die toturials??
helpt echt man
----------------------------------------
Dat had je nou net niet moeten doen
rana Gepost door rana op maandag 01-03-2004 om 20:38:14
ben ook al iets van 4 maanden tijdens het douchen aan het freestylen over me tandenbosrtel
----------------------------------------
Kijk moppie geen rozengeur of wodka lime geen trots maar pijn dit is what the fuck ze willen zijn
SchizoMania Gepost door SchizoMania op maandag 01-03-2004 om 20:40:20
lol
jij ook al!!
----------------------------------------
chicks willen me maar doortrekken omdat ik de shit ben//
Otherside
Freestyler
Gepost door Otherside op dinsdag 02-03-2004 om 02:15:58
Zeker handig... & vooral enorm leerzaam voor een gruwelijk nieuwe newbie zoals ondergetekende.

Supah info!
----------------------------------------
Come with me & get to know the Otherside
Schaduw Gepost door Schaduw op dinsdag 02-03-2004 om 10:51:18
@ Spit Lickety nee dit zijn ze allemaal....
 Index / [arch] Battle corner /
© 1998 - 2024 NLhiphop.nl. Alle rechten voorbehouden - All rights reserved. Parsed in 0.0073 sec.