Deze site is tegenwoordig een archief over Nederlandse hiphop vroeger en krijgt geen updates meer. Zowel de site als forum zijn te tof geweest om niet online te houden.
Index   -   Actieve onderwerpen   -   Beleid   -   Zoeken   
 Index / Studio- en audiotechniek /
SkapeBode
Gepost door SkapeBode op dinsdag 25-05-2010 om 20:38:22
Ik ben samen met me neef al tijdje bezig met rappen en we zijn nu op zoek naar een kwalitatief beginners setje.
Ik ben laatst naar I4-Muzique in Eindhoven geweest en daar hadden ze dit(http://www.samsontech.com/products/productpage….) liggen,
weet de prijs niet meer precies, het ligt iig tussen de 100-200 euro.
Een medewerker vertelde me dat de Samson C01 een beter beginner mic is dan een Rode NT 1 A,
waarom is de Samson C01 een betere beginners mic als de prijs 100 euro lager ligt? De beste waarde voor zijn geld? Welke mic raden jullie mij aan, een van deze of een andere?

Ik wil een headset erbij halen omdat de gear die ik nu heb niet geschikt is voor muziek te maken.
Wat ik nu heb is een degelijke gaming headset (waar veel treble opzit en te weinig bass) en een paar aldi boxjes.
Is de Samson SR850 een goede headset voor zijn prijs of zijn er betere in/boven die prijsklasse wat voor mij een goed begin kan zijn?

Buiten een headset en een mic heb ik nog meer nodig om te recorden zoals:

Een statief, ga ik kijken of ik ergens een 2e hands kan halen, aangezien hier niet echt kwaliteit aan toedoet.
Een pop-filter, welke raden jullie mij aan?
Ik heb zelf een degelijke pc waar ik de recording set op wil aansluiten.
Wat heb ik nodig bij een Condenser mic? Volgens de tutorial kan ik een mixer gebruiken, verzorgt zo'n mixer ook de stroom(fantoomvoeding) van de Condenser mic? Welke mixer heb ik nodig? Zijn deze wat: Yahama MG82 CX, Yahama MG102C, Behringer Xenyx 1204?
Een paar monitoren, bijv KRK RP 5, maar zijn goedkopere monitoren als M-Audio Studiophile Bx5A deluxe of Alesis M1 active 520 ook goed?

Heb ik verder nog iets nodig om te recorden, dingen waar ik rekening mee moet houden?

Hoop dat een van jullie mij hier mee kan helpen.
Brandt
Nextschool
Gepost door Brandt op dinsdag 25-05-2010 om 21:04:57
de meeste mixers zorgen voor de fantoom stroom idd.
zorg ervoor dat de pre amp in je mixer voor je mic ook een beetje kwaliteit heb
volgens mij maakt het geen ruk uit wat voor plopfilter je gebruikt
veel mensen beginnen volgens mij wel met die samson mic omdat die op usb is
in dat geval hoef je ook niet direct te letten op fantoomvoeding op je mixer en is niet perse nodig een mixer te kopen

succes verder in je keuze veel zal liggen aan je budget en aan of je denkt het veel te gebruiken
Vent
Gepost door Vent op dinsdag 25-05-2010 om 21:14:02
Quote:
Brandt schreef op 25-05-2010 @ 21:04
zorg ervoor dat de pre amp in je mixer voor je mic ook een beetje kwaliteit heb

word! Een goeie pre-amp scheelt veel.. als jij een hele dure mic hebt maar je pre-amp is kut wordt het nog niks.. zwakste schakel verhaal eigenlijk. Nou ben je niet bepaald op zoek naar een hele uitgebreide professionele set maar een apparte pre-amp kopen kan geen kwaad.. gaat wel misschien wat buiten je budget maar je moet er inderdaad over nadenken hoeveel je er gebruik van wilt maken, want als je over een half jaar alweer allemaal nieuwe spullen moet halen schiet het niet op.
Gizzle
Onid/Flowëtisch
Gepost door Gizzle op dinsdag 25-05-2010 om 21:23:42
Check eens naar mic's van Studio Project. Gebruik er zelf ook 1. Prijs/kwaliteit verhouding is ongelofelijk.
----------------------------------------
Basic Instructions Before Leaving Earth'
Brandt
Nextschool
Gepost door Brandt op dinsdag 25-05-2010 om 22:05:47
wat is eigenlijk eenbeetje een goede pre amp
ben ook niet tevreden over de mijne namelijk
Rilo
Gepost door Rilo op dinsdag 25-05-2010 om 22:20:45
Wat ik in je verhaal mis is is een geluidskaart... heb je al een goeie soundcard? PCI of USB ofzo...

Kan ook uitmaken bij de aanschaf namelijk, als je een USB koopt moet je er op letten of er een XLR
aansluiting opzit met phantoom voeding (48V) voor de mic. Dan heb je wel iets beters als een USB mic.. .

mits je nog geen goede soundcard hebt dan...




----------------------------------------


http://myspace.com/rilobeats
SkapeBode
Gepost door SkapeBode op dinsdag 25-05-2010 om 22:52:43
Wow bedankt voor de reacties!

@Brandt
Ik zie dat de mixers die ik gevonden heb alle 3 fantoomvoeding leveren.
Waar kan ik ergens zien hoe goed de pre-amp in die mixers is?
Ok van de plopfilter duidelijk, dan zal ik daar ook voor het goedkoopste gaan.
Ik wil nu al een degelijke basis hebben waar ik echt mee kan experimenteren en het max proberen eruit te halen binnen dit budget.
Ik weet niet, maar ik denk dat zo'n Samson een stuk ondermaats is aan de Rode NT 1 A. Voor die 100 euro meer wil ik mijn geld best investeren/spenderen aan die Rode.
Ik weet niet wat het nut is als ik een mixer tussen de mic en pc leg ipv een plain pre-ampje,
wat is fijner om op een mixer te hebben ipv op je beeldscherm, aangezien je met adobe audition ook genoeg met je recordings kan twisten.
Is dit iets van de ene heeft liever een mixer de ander liever pc? Of werkt het beduidend fijner, waarom?

@Vent
Ik neem aan dat bij die mixers van de Yahama's of Behringer een degelijke pre-amp in zit, het zekere voor het onzekere,
waar kan ik dat ergens checken?
Wat voor aparte pre-amp praten we dan over, welke prijsklasse en zoals ik net al zei,
waarom zou ik dan nog een mixer er bij zetten?
Ja ik ben nog niet zo zeker van mijn budget, ik wil kijken naar het totaalplaatje en dan zien of het betaalbaar/goed voor mij is en/of ik anders kan downgraden.
Ik wil er degelijk veel gebruik van maken, degelijk noem ik paar keer in de week, als hobby erbij.
Ik wil het niet hebben dat ik over een half jaar weer nieuw spul moet gaan halen omdat dit dan "te slecht" voor mij is,
ik wil nu niet het beste van het beste hebben, maar wel een set waar ik voor nu(&nog wat langer) genoeg aan heb.

@Gizzle
Welke mic van Studio Project zou voor mij geschikt zijn? Zijn er shops in NL die ze verkopen, zo ja, welke shops?
Is zo'n Studio Project qua prijs/kwaliteit verhouding beter dan die Rode NT 1 A?

@Rilo
Het is niet echt een geluidskaart te noemen, hij zit onboard op mijn moederbord. Ik heb dit moederbord.
Ik kan nergens specifieke details vinden waar de onboard geluidskaart over beschikt.
Ja ik weet niet of ik nou bijv. die Rode moet nemen of een andere, misschien wel een usb microfoon waar ik nu(& langer) genoeg aan heb.
Zou deze geluidskaart goed zijn voor die Rode mic? Of moet ik dan naar een interne geluidskaart kijken? Waar ik vervolgens mijn pre-amp op aan sluit en dan de mic(Moet die pre-amp ertussen of zit er iets op de geluidskaart.


Ik laat wel erg veel de "Rode NT 1 A" vallen, dit omdat ik niet weet wat een goede mic is voor mij haha.
[ Dit bericht is gewijzigd door op 25-05-2010 @ 22:58:43 ]
Rilo
Gepost door Rilo op dinsdag 25-05-2010 om 23:23:31
nah onboard is niet echt geschikt voor serieuze recordings... dan heb je toch wel een mixer/externe soundcard nodig
met een xlr aansluiting en fantoom voeding.. mits je voor die usb kiest.

Die geluidskaart is idd geschikt voor de Rode mic.. in de beschrijving staat: - twee XLR microfoon ingangen met fantoom
48V voeding. Je kunt dus evt. 2 mic's aansluiten...

Je kunt je geld maar een keer uitgeven en als je er serieus mee bezig bent dan wil je toch betere gear...

Dus, externe geluidskaart met xlr, xlr mic en een set actieve monitoren bv. KRK of bv. Behringer B2030 die volgens de testen
een goede prijs/kwaliteit verhouding heeft.. merken zat..

je hebt dus geen mixer nodig, mits je externe gear aan wil sluiten zoals een synth, drumcomputer of een sampler....

----------------------------------------


http://myspace.com/rilobeats
Kadee
Gepost door Kadee op dinsdag 25-05-2010 om 23:27:27
Die rode nt1a is beter dan die samson co1u heb ze allebei gehad
----------------------------------------
http://www.binnenlandsefunk.nl
Gizzle
Onid/Flowëtisch
Gepost door Gizzle op dinsdag 25-05-2010 om 23:27:43
Quote:
@Gizzle
Welke mic van Studio Project zou voor mij geschikt zijn? Zijn er shops in NL die ze verkopen, zo ja, welke shops?
Is zo'n Studio Project qua prijs/kwaliteit verhouding beter dan die Rode NT 1 A?


http://www.westerhaven.nl/shop/index.php

Ik heb de C-1 mic. Check ook maar wat reviews na
Denk dat deze mic ook perfect voor jou is.
Sowieso much better dan de Rode NT1A..
Glasheldere kwaliteit..
[ Dit bericht is gewijzigd door op 25-05-2010 @ 23:31:38 ]

----------------------------------------
Basic Instructions Before Leaving Earth'
SkapeBode
Gepost door SkapeBode op donderdag 27-05-2010 om 00:38:16
@Rilo
Nee dat verwachtte ik al dat een onboard geluidskaart niks is.
Ah nice dat deze dan goed is, als ik deze geluidskaart haal hoef ik geen mixer,
maar hoe zit het me de pre-amp aangezien die de mic stroom geeft,
hoef ik toch niet verder te kijken of wel?
Ja zeker wil ik nu goede gear hebben, mits die betaalbaar is,
als zoals ik zei onderdelen te duur zijn moet ik de prijs wat omlaag halen en
kijken voor andere modellen.
Wat vind je van de monitoren die ik in me startpost zei:
De M-Audio Studiophile Bx5A deluxe en de Alesis M1 active 520.
Kan ik wat met deze monitoren? En je hebt het over testen, op welke testen basseer jij dit op?
Waar kan ik zulke tests vinden?
Ik heb hier ook nog een keyboard staan de M-Audio Oxygen 49,
maar ik wil me eerst focussen op die recording set,
ik denk( dat dit keyboardje ook op die geluidskaart kan,
maar dan kan ik het omstebeurt in de geluidskaart zetten, tegelijkertijd heb ik geen behoefte aan.



@Kadee
Ja dat lijkt me wel logisch gezien de prijs. Welke mic heb jij nu dan?
Zit zeker een stuk boven mijn budget of niet ?



@Gizzle
Ik heb hier en daar wat reviews gelezen, in het algemeen zijn er veel tevreden over.
Voor de vocals is de mic goed, en dat is ook het enige waarvoor ik hem wil gaan gebruiken. Nice.
Hoe weet je dat ie een (groot) stuk beter is dan de Rode NT1A,
heb je Rode zelf ook gehad of hoe weet je dat?
Hmm Groningen ligt een stuk verder voor mij, kan t dan wel online bestellen,
ik heb niet in de voorwaarden kunnen vinden wat de verzendkosten zijn van Westerhaven,
weet jij wat de verzendkosten zijn?
Ik zie dat je er ook een Foam windscreen bij krijgt, denk niet dat dit nodig is, of wel?
En wat is een cardiode?
@Je avatar, lekkere experimentele hiphop!
Brandt
Nextschool
Gepost door Brandt op donderdag 27-05-2010 om 00:55:27
http://www.feedback.nl/computer-audio/emu/0404

ik heb deze geluidskaart, niet te veel poespas en zal denk ik prima voor je zijn. voor de prijs hoef je het niet te laten. ik zeg je eerlijk ik heb niet veel verstand ervaring met pre amps dus dat is ook iets waar ik in de nabije toekomst naar wil gaan kijken. ik weet alleen dat die dingen belangrijk zijn en dat die in mijn mixer zit redelijk is maar niet super.
interne geluidskaart maakt niet zoveel uit zolang die maar niet op je moederbord zelf zit want dan hoor je gegarandeerd ruis in je opnames

met die samson kan je weldegelijk redelijke kwaliteit halen het vergt alleen wat meer afmix skills.
op mijn myspace staat een track "trendhopper" die is daarmee opgenomen. niet bij mij thuis maar t is een referentie voor de kwaliteit die je eruit kanhalen,


Do-P
!Ongelegen!
Gepost door Do-P op donderdag 27-05-2010 om 10:40:01
Ik heb deze:
Klik op dit plaatje om op ware grootte te zien.

Focusrite Saffire LE.
Wordt geloof ik niet meer gemaakt (vast nog wel ergens te krijgen), maar wel erg tevreden ermee.
----------------------------------------
L2N: "quoten is voor homo's"
 Index / Studio- en audiotechniek /
© 1998 - 2024 NLhiphop.nl. Alle rechten voorbehouden - All rights reserved. Parsed in 0.0105 sec.