Deze site is tegenwoordig een archief over Nederlandse hiphop vroeger en krijgt geen updates meer. Zowel de site als forum zijn te tof geweest om niet online te houden.
Index   -   Actieve onderwerpen   -   Beleid   -   Zoeken   
 Index / Studio- en audiotechniek /
-Profix
Profixtiviteit
Gepost door -Profix op zondag 12-09-2010 om 19:33:53
Kan iemand mij een beetje de standaardsituatie van een Equalizer uitleggen? Ik heb al het een en ander opgezocht op internet. Kan je met een EQ je hoge tonen helder maken? Ik wil namelijk meer skills ontwikkelen in het afmixen maar heb totaal geen idee waar te beginnen. Ik hoop dat iemand me daarin wat wegwijs kan maken. Alvast bedankt. Of als iemand hierin goede tutorials heeft, zijn altijd welkom.
Quizmaster
Gepost door Quizmaster op zondag 12-09-2010 om 21:28:50
ik had al in je vorige topic gereageerd en dynamics is de volgende stap...

maar hoe is het nu met je kwaliteit?
----------------------------------------
Stop writing raps, and go play volley ball

http://www.myspace.com/quizmasterhiphop
-Profix
Profixtiviteit
Gepost door -Profix op zondag 12-09-2010 om 21:49:50
Het is voor mij nog niet helder genoeg. Op andere forums heb ik ook om raad gevraagd en hun zeggen dat ik met mijn setup goede kwaliteit kan behalen. Equalizen etc moet ik leren plus meer dingen van het afmixen. Heb geen idee waar ik moet beginnen.
Vitamine_C
Gepost door Vitamine_C op zaterdag 18-09-2010 om 19:20:54
op gehoor ankutten.
daar zou ik beginnen
google -> Equlizing tutorial

en je zal een heel eind komen
KingOdin
King.
Gepost door KingOdin op zaterdag 18-09-2010 om 20:40:11
Als je met goede apparatuur geen zuiver geluid behaalt met equalizen ligt het vooral aan je lo-fi samples die erg donker klinken. Verder valt er heel weinig over te zeggen, behalve dat je moet proberen per geluid verband leren te leggen tussen hoe het klinkt en wat de frequentierange ongeveer is - en de voornaamste reden dat je dat doet is dat je zo snel en accuraat mogelijk kunt ingrijpen bij het afmixen. Als je ergens iets hoort wat je niet bevalt kun je met genoeg kennis gelijk opsporen waar het pijnpunt zit en het weghalen door er een dipje in te mikken. Equalizen valt onder het afmixen van een track en daar valt ook compressie en stereoverdeling.

Een mix leeft van stereoverdeling meer op. Geluiden kunnen makkelijker tot hun recht komen. Stel voor dat je regisseur bent en je een mooie vrouw ziet. Nu gaat er ineens een dikke afrikaan (of wel ras dan ook) recht voor je uitzicht staan. Nu kan je bijvoorbeeld kiezen om die dikke naar links of naar rechts te zetten. Nu kun je de vrouw weer zien. Een veelgemaakte opvatting is dat een stereoverdeler kan meewerken in de transparantie in de mix. Dit is niet helemaal waar. Neem als voorbeeld de dikke. Als je die van links naar rechts gaat verdelen, betekent dat je nog minder ziet van je omgeving waardoor die dikzak echt overal te vinden is. Pas op met stereo (bas-)partijen, stereo bas is namelijk moeilijk te snijden.

Met reverb kan je een geluid veel diepte geven. Instellingen van de reverb bepalen onder andere de akoestiek van de gesimuleerde ruimte.
Om te bepalen welke geluiden dieper moeten komen dan de andere, kan je een schema maken. Trek op een blaadje een groot vierkant. De horizontale as is het stereoveld. Links van de vierkant is link, rechts is rechts van je vierkant. De verticale as is de diepte. Onderaan is heel dichtbij, bovenaan is heel ver weg. Zet nu al je geluiden in het schema en bekijk waar je teveel geluiden heb staan en waar je gaten hebt.

Soms kan een zeer subtiele reverb al genoeg effect geven. Het is dan een effect dat je nauwelijks hoort, maar wel zijn werk doet. Stel dat je reverb zet op het hoge frequentiespectrum van je sample zet, dan komt dit veel meer tot leven dan wanneer het droog zou zijn. Nogmaals, ik denk niet dat je probleem enkel bij equalizen ligt, maar bij je sample(rate), compressie, stereobeeld, afmix,

Pas op: Alles apart compressen is vrij zinloos, want dan krijg je allemaal opgepompte sporen die je daarna nog 's gaat mixen. Je krijgt dan geen enkele interactie tussen de afzonderlijke sporen, terwijl dat juist een van de redenen is waarom compressie een mix wat meer leven in kan blazen.
-Profix
Profixtiviteit
Gepost door -Profix op zaterdag 18-09-2010 om 22:45:13
Dankje Odin!

dit is de kwaliteit die ik nu bezit met enkel een uberpunch

http://www.zshare.net/audio/804005196a273890
aprofourz
Ojajoh?!
Gepost door aprofourz op zaterdag 18-09-2010 om 22:50:25
Harde track Profix.
----------------------------------------
http://soundcloud.com/aprofourz
-Profix
Profixtiviteit
Gepost door -Profix op zaterdag 18-09-2010 om 23:00:53
Vind je? Heb je miss nog tips of advies wat er ontbreekt qua afmix
 Index / Studio- en audiotechniek /
© 1998 - 2024 NLhiphop.nl. Alle rechten voorbehouden - All rights reserved. Parsed in 0.0064 sec.