Deze site is tegenwoordig een archief over Nederlandse hiphop vroeger en krijgt geen updates meer. Zowel de site als forum zijn te tof geweest om niet online te houden.
Index   -   Actieve onderwerpen   -   Beleid   -   Zoeken   
 Index / [arch] Kunst en wetenschap /
SBU
Lieve kale dude - Godcomplex
Gepost door SBU op woensdag 15-08-2001 om 00:22:40
Ik zal vast niet de enige zijn die zich het volgende af vraagt... Maar wat is nou eigenlijk het geloof? We kennen op de wereld een aantal geloofsgroeperingen. (en dan zeg ik ff express niet geloven). We hebben de Joden, de Moslims, de Christenen en meer.

Nu ga ik het even bij deze 3 houden. Dit zijn de 3 grootste. De 3 'belangrijkste' in de westerse wereld. Deze 3 geloofsgroeperingen hebben allemaal de zelfde God. De moslims noemen hem Allah, de Joden noemen hem Jaweh en de Christenen noemen hem God. Ze geloven allemaal zo erg in deze zelfde God, dat ze bereid zijn mensen van een ander geloof te doden. Het zijn afvalligen, want ze geloven niet in de 'echte' God (hoe kan dat nou het is dezelfde).

Het is zelfs zo erg dat de Christenen elkaar de hersenen in slaan. 'Want hij is een andere Christen als ik'. Zijn geloof is niet echt. Say what ?!?!? Jullie lezen het zelfde boek. let ff op hee! Dan hebben we ook de Moslims die weer uit verschillende groepen bestaat. Deze groeperingen maken elkaar het leven net zo zuur als dat de Christenen onderling doen. Hetzij op een andere manier vaak. Als laatst heb je dan het Jodendom. De Joden zitten overal tussen in. Door de Christenen worden ze nog wel redelijk geaccepteerd (terwijl die elkaar de kop in slaan).

De Moslim gemeenschap en het Jodendom dat is water en vuur. Dat draait al eeuwen om de zelfde steden. En dan metname om Jeruzalem. Een stad die voor zowel het Jodendom als voor de Islam gemeenschap belangrijk is. Zo belangrijk, dat er elke week weer doden vallen door geweer vuur over en weer. Voor het geloof in dezelfde god, maken ze elkaar af.
Want God, Allah of Jaweh wil het. Insj'Allah zoals Moslims zeggen.

Wat ik mij afvraag ? Is het geloof niet iets persoonlijks ? Iets van jezelf ? En niet iets dat je met miljoenen anderen deelt omdat je ouders toevallig Jood, Christen of Moslim waren, en ze verwachten dat jij dat ook maar werdt, nee het je eigenlijk opdrongen (want zo gaat het helaas nog te vaak). Is het geloof niet iets persoonlijks waar jij op terug kan vallen hoe dan ook? Niemand maakt mij wijs dat hij precies het zelfdegelooft als alle anderen die van het zelfde geloof zijn. Dan ben je van een ander geloof toch op dat moment.

Hoe moet je het geloof zien ? Als iets van jezelf ? Als iets wat mensen iets geeft, waarvan ze kunnen denken 'dat deel ik met anderen, ik ben deel van een groter geheel' ? Of als iets wat zo hoort ? Er hoort een onderscheid te zijn.
----------------------------------------
Leyla! : ik wilde even zeggen dat ik jou een eindbaas vind omdat je zomaar voor niks en in je vrije tijd een goede website en forum opzet als nlhh
scrumstah
Huh ? Vaag...
Gepost door scrumstah op woensdag 15-08-2001 om 01:00:26
nou, het was net of spade hetzelfde als mij zich afvroeg, want ik was net van plan een topic net als dit te openen, tot ik het al zag staan

Maar het geloof is iets van jezelf vind ik, en daar heeft niemand wat mee te maken. God is iets waar je op terug kan vallen wanneer je ff prob's hebt en niemand anders hebt waar je echt vertrouwen op hebt, zie het als een goeie vriend, waar je ook veel steun aan kan hebben en dan niet aan zijn woorden, gewoon, iemand die luistert. Ik geloof dus wel, sinds kort weer, omdat er bepaalde dingen zijn gebeurd waar ik verder niet op in ga. Wat betreft dat moslim vs. joden gedoe, dat vind ik echt complete bullshit, je gaat elkaar toch niet afmaken omdat je misschien net iets anders gelooft. Dat is net de Hitler taktiek, je schopt/schiet elkaar de tering omdat iemand anders is als jou. Wat ik soms wel grappig vind, is dat sommige "satanisten" niet in god geloven, terwijl dat nie eens kan, als je in satan gelooft, geloof je in God. Satan was een "fallen angel" en zal btw ook nooit machtiger zijn als God.

Maar het geloof is dus voor mij vertrouwen op iets. Iets wat voor mij dus God is, een goeie vriend die luistert naar je, als er een ander niet luistert of vertikt te luisteren. Vertrouwen is dan ook het belangrijkste in het leven vind ik, zonder vertrouwen ben je niets, je moet vertrouwen ten eerste op jezelf, ten 2e op je vrienden. Op jezelf vertrouwen is het beste denk ik, want dan zie je je zelf ook als god (en dat is niet arrogant bedoelt). Noujah.. ik geloof.. das alles..
----------------------------------------
Signature
spam
do not enter
Gepost door spam op woensdag 15-08-2001 om 12:50:15
Volgens mij is het geloven in een god gewoon een teken van naieviteit.

Als je echt logisch nadenkt dan weet je gewoon dat zoiets niet echt kan bestaan, of misschien wel kan bestaan, maar niet zo idealistisch zoals in de bijbel wordt bescgreven.

Je kan god wel zien als een soort van steun ofzo, maar wat heb je er nou werkelijk aan? Ik zie wel eens op TV dat mensen gaan bidden om god te bedanken dat zij niet degene waren die zijn omgekomen in een ramp, maar de rest van hun familieleden zijn wél dood. Hoe kan je in godsnaam ( ) iemand bedanken als diegene er net voor heeft gezorgt dat je familie is omgekomen?? Want zo denken ze toch? Dat god alles in de hand heeft, en wanneer er een 'onschuldig' persoon omkomt, dat god daar wel een reden voor had.
Nou sorry hoor dat noem ik echt een teken van domheid of naieviteit. Ze willen het gewoon niet zien en ze willen het niet van een andere kant bekijken. Voor hun bestaat er maar 1 wereld en dat is een wereld met God aan de macht. En wat nou juist, volgens een aantal leren, een teken van intelligentie is, is de situatie eens vanuit een ander gezichtspunt bekijken.

Ze nemen maar domweg aan wat er in de bijbel staat en wat een priester of dominee ze zegt, zonder er verder over na te denken of het wel ergens op slaat, of dat bijvoorbeeld abortus wél vanuit een ander gezichtspunt goed te keuren is.

Nu lijkt het misschien alsof ik een gigantische hekel heb aan gelovigen in het algemeen, maar zolang ze niemand ermee lastigvallen is er niets aan de hand. Het erge is alleen dat ze anderen er wél mee lastigvallen, weliswaar niet allemaal, maar de groepering in het algemeen wel. Hier kan ik dus absoluut geen respect voor opbrengen, en door die lui ontstaat voor mij het beeld: (De meeste) 'Gelovigen zijn bekrompen en naief.'
----------------------------------------
if you ask me to push, then I am ready to push, but if you're pulling where I'm pushing, then why do you ask me to push? (aesop)
Bliss Gepost door Bliss op woensdag 15-08-2001 om 20:13:36
Om ff antwoord te geven op SpadeAce z'n laatste vraag daar.

Voor die diepgelovige vechtersbazen die jij noemt (en ook voor een groot deel andere gelovigen vral de christenen) is geloof nooit iets persoonlijks.

In de bijbel en ook in de koran wordt je aangespoord andere mensen "de goede boodschap" te verkondigen en God te laten zien/leren kennen, naar de kerk te gaan, erover te praten met zowel anderen als medegelovigen en het aan je kinderen door te geven en te vertellen.

Persoonlijk geloof zoals dat van Scrum en zoals ik het ook nog wel heb gehad (alhoewel ik uit een christelijk nest kom en toch elke zondag naar de kerk ging en bad voor het eten en slapengaan)is maar iets van de laatste jaren. Iets van de individualistisch wordende maatschappij. (zoals je het dan in preken afkeuren hoort zeggen.)
Loki
Dope Dingo
Gepost door Loki op woensdag 15-08-2001 om 21:51:44
Geloof is verschillende dingen in een.

Ten eerste is het geloof een manier om antwoorden te vinden op vragen. Bijvoorbeeld hoe de aarde is ontstaan, hoe het kan dat de zon elke dag weer opkomt enz.

Ten tweede is het om zin aan je leven te geven, want als je na je dood niet in een hiernamaals terecht komt waar je dan nog evt. beloond wordt voor je goede manier van leven, waarom ben je dan geboren? Om simpelweg kinderen te krijgen en dan te sterven?

Ten derde biedt het geloof steun in moeilijke situaties. Als alles tegenzit kan je terugvallen op de hoop die je hebt dat er een God is die uiteindelijk het beste met je voor heeft en ervoor zorgt dat alles goed komt.

Ten vierde is het geloof ervoor bedoelt om ouders en leiders gezag te kunnen laten hebben. Kinderen worden zo erg geïndoctrineerd met het geloof, dat ze er bang van worden. Uit angst voor wat er zou kunnen gebeuren als ze het fout doen, blijven ze braaf alles doen wat hun ouders en later leiders zeggen.

Mijn persoonlijke visie op het geloof is voorlopig dat ik er geen idee van heb wat allemaal waar is en wat niet. Sterker nog: ik heb zelfs het idee dat wat men de moderne wetenschap noemt uiteindelijk niks anders is dan een non-theïstisch geloof. Men gelooft niet in een God, maar in de wetenschap, met de wetenschappers als "priesters". En mensen die in de wetenschap geloven zijn vaak net zo intolerant tegenover gelovigen als christenen tegenover moslims.

In mijn ogen hoort geloof gewoon iets te zijn wat je voor jezelf doet, op je eigen manier, en we zien wel wie er gelijk had als we dood zijn en in het hiernamaals een babbeltje maken met boedha
----------------------------------------
En daar waai ik in mijn ballonvermomming met alle winden mee
mhr-zip
*gaap*
Gepost door mhr-zip op vrijdag 17-08-2001 om 20:22:33
SpadeAce schreef:
> Ik zal vast niet de enige zijn die zich het volgende af vraagt... Maar wat is nou eigenlijk het geloof? We kennen op de wereld een aantal geloofsgroeperingen. (en dan zeg ik ff express niet geloven). We hebben de Joden, de Moslims, de Christenen en meer.
>
> Nu ga ik het even bij deze 3 houden. Dit zijn de 3 grootste. De 3 'belangrijkste' in de westerse wereld. Deze 3 geloofsgroeperingen hebben allemaal de zelfde God. De moslims noemen hem Allah, de Joden noemen hem Jaweh en de Christenen noemen hem God. Ze geloven allemaal zo erg in deze zelfde God, dat ze bereid zijn mensen van een ander geloof te doden. Het zijn afvalligen, want ze geloven niet in de 'echte' God (hoe kan dat nou het is dezelfde).
>
> Het is zelfs zo erg dat de Christenen elkaar de hersenen in slaan. 'Want hij is een andere Christen als ik'. Zijn geloof is niet echt. Say what ?!?!? Jullie lezen het zelfde boek. let ff op hee! Dan hebben we ook de Moslims die weer uit verschillende groepen bestaat. Deze groeperingen maken elkaar het leven net zo zuur als dat de Christenen onderling doen. Hetzij op een andere manier vaak. Als laatst heb je dan het Jodendom. De Joden zitten overal tussen in. Door de Christenen worden ze nog wel redelijk geaccepteerd (terwijl die elkaar de kop in slaan).
>
> De Moslim gemeenschap en het Jodendom dat is water en vuur. Dat draait al eeuwen om de zelfde steden. En dan metname om Jeruzalem. Een stad die voor zowel het Jodendom als voor de Islam gemeenschap belangrijk is. Zo belangrijk, dat er elke week weer doden vallen door geweer vuur over en weer. Voor het geloof in dezelfde god, maken ze elkaar af.
> Want God, Allah of Jaweh wil het. Insj'Allah zoals Moslims zeggen.
>
> Wat ik mij afvraag ? Is het geloof niet iets persoonlijks ? Iets van jezelf ? En niet iets dat je met miljoenen anderen deelt omdat je ouders toevallig Jood, Christen of Moslim waren, en ze verwachten dat jij dat ook maar werdt, nee het je eigenlijk opdrongen (want zo gaat het helaas nog te vaak). Is het g....

Mja, ik geloof dus ook. Maar ik ben het wel met je eens dat niet gaat zo als het bedoelt is. Ik vind de meeste christenen ook een beetje kortzichtig, maar we worden wel allemaal over een kam geschoren.

Ik heb het ook niet zo op dat massale, geloof is vooral iets voor je zelf. Ik heb er best veel steun aan en je kan altijd je problemen kwijt. Maar het is wel de bedoeling dat je het ook met andere deelt, alleen doen sommige dat niet op de goede manier.

Verders heb ik een hekel aan mensen met al die voor oordelen hebben, zonder dat ze de bijbel (met evt. uitleg) hebben gelezen. Ik ga me toch ook niet met de economie bemoeien zonder er ooit over gestudeerd te hebben.
Montague Gepost door Montague op zaterdag 18-08-2001 om 11:35:36
Volgens mij kun je het beste gewoon in jezelf geloven. Zonder afgodsbeelden en verhalen etc... Er is niet iemand die dingen laat gebeuren, geen Gods wil, alle beslissingen maak jij zelf. Jij leidt je eigen leven... Ongeremd en vrij, bij vele families ben je automatisch gebonden aan regels en wordt je beperkt in je vrijheid. Ik heb de Bijbel ook gelezen, je kan et meerdere manieren opvatten allemaal als je het nuchter leest, als Hardcore gelovige klinkt et allemaal veel mooier... Maar wel respect voor gelovigen hoor... et is heel wat om je te kunnen overgeven aan een geloof.

En al die oorlogen zouden een stuk minder worden als we in onszelf geloven. Geloof brengt geen naastenliefde met zich mee (quote: Het is zelfs zo erg dat de Christenen elkaar de hersenen in slaan. - Spadeace) Dat kan toch niet als we allemaal hetzelfde zouden geloven... Ik hou me verre van godsdienst, vindt et ab-so-luut interresant, maar waag me er niet aan...

Mijn motto is: geloof in jezelf...

Grtz Mt-Q
SBU
Lieve kale dude - Godcomplex
Gepost door SBU op woensdag 29-08-2001 om 19:16:15
Goh jammer dat er zo weinig gereageerd wordt in dit topic Had gehoopt op een serieuze discussie hier tussen wel / niet gelovigen over wat het geloof nou echt betekend, jammer dat maar zo weinig mensen zich er aan wagen.

Ik heb zelf zowel de Bijbel als de Koran gelezen (geen van beide helemaal though ) In beide boekwerken staan grote overeenkomsten. Hoewel de Koran naar mijn mening zich wel 'harder' (ik weet niet hoe ik het moet noemen) uitlaat over dingen af en toe.

Ik denk dat dit ook voor een groot deel de verschillen tussen de moslim en christelijke cultuur teweeg gebracht heeft. Niet alleen steld de Koran zich afentoe 'harder' op, maar steld de Koran diezelfde dingen ook vager. Dingen kunnen vrijer ge interpreteerd worden dan dat dat het geval is bij de bijbel.

Juist deze dingen hebben voor zoveel sub culturen gezorgt in de moslim cultuur. De moslim cultuur staat er om bekend at vrouwen, niet mogen autorijden, hoofddoekjes moeten dragen etc. Wat maar heel weinig mensen weten is dat er ook sub moslim-culturen zijn waar vrouwen gelijke rechten hebben als de man, in sommige gevallen nog meer als in het westen zelfs. (want geef toe zelfs in het 'moderne' westen zijn er nog functies die een man sneller krijgt als een vrouw).

Wat is het dat een cultuur met 1 geloof, dit zo verschillend interpreteerd. Ze hebben toch een 'God' die hun verteld wat de juiste manier is. Hoe kan dat zo verschillend zijn ?

-SA-
----------------------------------------
Leyla! : ik wilde even zeggen dat ik jou een eindbaas vind omdat je zomaar voor niks en in je vrije tijd een goede website en forum opzet als nlhh
[]InTeR[]
wie?
Gepost door []InTeR[] op woensdag 29-08-2001 om 20:48:55
Het geloof is iets wat iedereen voor zich moet kiezen,
of het bestaat of niet? DAT is nu juist geloof.

Geloof is iets geloven, wat niet helemaal zeker is of het wel zo is.

ps: ben stoned.
----------------------------------------
shit doesn't happen by it self, it's made by a asshole.
dap
038
Gepost door dap op woensdag 29-08-2001 om 23:08:28
ik geloof niet dat je gelijk hebt
creech
Limited Edition
Gepost door creech op donderdag 30-08-2001 om 01:51:50
dapozza schreef:
> ik geloof niet dat je gelijk hebt

iig Heb je geen bewijs nodig om te geloven, anders kan je beter gaan weten en wordt godsdienst een beta-vak ipv een gamma-vak. Kan dus in beide gevallen perfect aan de Utwente gegeven worden

shirt

----------------------------------------
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bull jou kom holnaai.
[]InTeR[]
wie?
Gepost door []InTeR[] op vrijdag 31-08-2001 om 21:08:39
Wat kan tegenwoordig wel en wat niet
----------------------------------------
shit doesn't happen by it self, it's made by a asshole.
creech
Limited Edition
Gepost door creech op zaterdag 01-09-2001 om 20:27:59
Geen idee wat wel en niet kan

cp: Def P - Cryptokilostijl - Alles kan
----------------------------------------
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bull jou kom holnaai.
Yormaster
Vice-God
Gepost door Yormaster op woensdag 12-09-2001 om 02:01:45
geloof in mij en alles komt goed!
----------------------------------------
#$%
SBU
Lieve kale dude - Godcomplex
Gepost door SBU op woensdag 12-09-2001 om 12:38:16
Dank u mensen dat u weer een topic omzeep hebben geholpen... Ik had graag serieuze reacties gezien hier, maar dat is kennelijk te veel gevraagt.

Ik gooi dit topic maar op slot.
----------------------------------------
Leyla! : ik wilde even zeggen dat ik jou een eindbaas vind omdat je zomaar voor niks en in je vrije tijd een goede website en forum opzet als nlhh
 Index / [arch] Kunst en wetenschap /
© 1998 - 2024 NLhiphop.nl. Alle rechten voorbehouden - All rights reserved. Parsed in 0.0104 sec.