Deze site is tegenwoordig een archief over Nederlandse hiphop vroeger en krijgt geen updates meer. Zowel de site als forum zijn te tof geweest om niet online te houden.
Index   -   Actieve onderwerpen   -   Beleid   -   Zoeken   
 Index / [arch] Kunst en wetenschap /
SBU
Lieve kale dude - Godcomplex
Gepost door SBU op dinsdag 18-09-2001 om 20:00:18
Iedereen heeft ze lang niet iedereen kan ze zich nog herinneren achteraf. Ik ben zo iemand ik ben geloof ik nog al een rustige slaper, lig niet continue te draaien enzo, maar ik kan me ook nooit dromen herinneren achter af. Zou er een verband zijn? Vroeger herinnerde ik bijna altijd me dromen, heb dan ook de meest vage dromen gehad. Waarvan er sommige over mijzelf gingen en mijn toen 'toekomst' wat vandaag de dag het heden is. Ik ben kort geleden dingen tegen gekomen in me leven welke ik eerder gedroomt heb.

Wat voor een betekenis hebben dromen? Wat zijn dromen? Een stukje onderbewust zijn, wat zich niet noodzakelijk aan de tijd houdt? of iets anders?

-SA-
----------------------------------------
Leyla! : ik wilde even zeggen dat ik jou een eindbaas vind omdat je zomaar voor niks en in je vrije tijd een goede website en forum opzet als nlhh
McBouncer Gepost door McBouncer op dinsdag 18-09-2001 om 21:57:08
Om de bekende filosoof Marco B. te citeren: De meeste dromen zijn bedrog!

----------------------------------------
Is it coz I is black?
[]InTeR[]
wie?
Gepost door []InTeR[] op woensdag 19-09-2001 om 14:59:28
Er zijn mensen die geloven in carma, deze mensen geloven ook dat ze dromen over dingen die nog gaan gebeuren. Dit noemen ze dan visionen.
----------------------------------------
shit doesn't happen by it self, it's made by a asshole.
araphor Gepost door araphor op woensdag 19-09-2001 om 23:03:59
Begin nou niet een topic over dromen op een forum waar ik ook zit... Daar kan ik uren over praten

Ik geloof in Karma

Ik geloof ook dat dromen voorspellende elementen bevatten, omdat ik dit zelf al een aantal keren heb ervaren.

Daar komen ze

****
Droom #1 (26 augustus 2001)
Ik droomde onder andere dat ik een hamster had gekregen toen ik net verhuisd was (ik ga namelijk over ongeveer een maand naar Delft verhuizen). Een kleine hamster; ik zat in die droom nog na te denken wat nou eigenlijk het verschil tussen een cavia en een hamster zou zijn.. In deze droom kwam ook mijn moeder voor (ook nog een hoop andere dingen, maar die zijn nu niet relevant).

In ieder geval, toen ik vanmiddag bij m'n ouders wegging om weer naar huis te gaan zei mijn moeder opeens: "Paul, de buren zijn vannacht verhuisd naar Zwitserland, en ik ben vandaag langs dat huis gegaan om een openstaand raam dicht te doen. Vind ik opeens op de overloop een kooi met daarin een hamster! Terwijl ze de rest van de spullen al verhuisd hebben.."
****

(De buurman zou a.s. maandag daarna terugkomen om nog wat dingetjes te regelen voor hij definitief naar Zwitserland zou vertrekken.)

M'n moeder: "Zal ik aan de buurman vragen of jij die hamster mag hebben als je in Delft gaat wonen? Dan hoeven ze hem niet helemaal naar Zwitserland te verhuizen met dit warme weer."

WAUW! Ik had gedroomd dat ik een hamster zou krijgen en nu begint m'n moeder erover!

De dinsdag daarop (28 augustus 2001) belde mijn moeder me op met de mededeling dat ik daadwerkelijk de hamster gekregen heb van de buurman.


****
droom #2 (zaterdag 18 augustus 2001)
Ik droomde dat ik voor een flatgebouw stond, en omhoog keek. Ik zag een groot wit passagiersvliegtuig vliegen, en op een gegeven moment zag ik het vliegtuig recht op me afkomen. Ik dacht op dat moment iets in de trend van: "Dag wereld, dit was het dan." Ik was ervan overtuigd dat dit voor mij het einde was. Maar het vliegtuig vloog NET over me heen, het scheelde maar ongeveer een meter; ik kon de warmte van de motoren voelen. Het vliegtuig crashte in het flatgebouw achter me met een enorme explosie..

Later zag ik hetzelfde vliegtuigongeluk weer, maar nu zat ik in een flatgebouw aan de zijkant van de straat naar buiten te kijken. Ik zag het vliegtuig langskomen en in dat flatgebouw crashen.

Even later zag ik het ongeluk WEER, en weer vanuit een andere hoek. Best vreemd allemaal.
****

Ik ben er niet helemaal van overtuigd dat dit te maken heeft met hetgeen er in NY is gebeurd, maar er zitten wel opvallend herkenbare elementen in. Er kwam iemand met de volgende opmerking:
Quote:
Het opmerkelijkste vind ik juist dat hij in zijn droom de ramp vanuit verschillende standpunten ziet, net zoals heel de wereld op tv het uit verschillende standpunten heeft kunnen zien. Dit is voor zover ik weet uniek. Daarnaast heeft het volgens mij weinig waarde om de positie van de dromer als criterium te nemen, hij was immers zowiezo niet letterlijk aanwezig, het was een droom.


Zet me toch aan het denken.

Behalve voorspellende elementen denk ik ook dat er nog veel meer achter dromen zit. Wat dat precies is, daar kom ik langzaam maar zeker achter. Ik heb het grote voordeel dat ik vrijwel altijd veel van dromen kan herinneren. Als ik 's morgens wakker wordt is het voor mij vrij eenvoudig om de laatste droom die ik die nacht heb op te schrijven, soms kan ik me de droom daarvóór ook herinneren. Ik schrijf ook dagelijks makkelijk een A4tje vol met dromen. Ik begin al een aardig boekwerk vol te krijgen. Toch wisselt het van de een op andere dag qua hoeveelheid dat ik me kan herinneren (zal waarschijnlijk te maken hebben met de manier waarop ik wakker wordt; gehaast of rustig). Vandaag kon ik me bijvoorbeeld nog maar twee kernelementen herinneren, terwijl ik gisterochtend twee A4tjes vol heb zitten schrijven. (In die droom van gisteren kwam overigens een grote rode draak voor die een gehele bevolking om het leven had gebracht, maar mij (en nog een aantal anderen) spaarde. Hopelijk was dit geen voorspellende droom. Ik denk namelijk dat dromen over het algemeen symbolische elementen bevatten.
araphor Gepost door araphor op woensdag 19-09-2001 om 23:10:05
Dit kwam ik trouwens nog tegen:



Een foto van de hamster uit de eerste droom (en 1 van onze honden)
teigetje Gepost door teigetje op donderdag 20-09-2001 om 09:02:48
En die ochtend van zaterdag de 18e gebeurde dit op IRC:

[09:15] [araphor] boem
[09:16] [teigetje] boem?
[09:16] [teigetje] boem deed dat vliegtuig vannacht
[09:16] [araphor] d'r stortte vannacht een vliegtuig achter me neer, zag 'm aan komen vliegen, kwam RECHT op me af, dus ik zeg nog iets van 'dag', vliegt ie NET een meter over ons heen om zich in het flatgebouw achter ons boorde
[09:16] [araphor] aaaaah
[09:17] * teigetje heeft vannacht een vliegtuig neergeschoten :]
[09:17] [araphor] waarschijnlijk typten we het woord 'vliegtuig' tegelijk
[09:17] [araphor] *eng*
[09:17] [araphor] vloog dat vliegtuig van jou boven een stad?
[09:18] [araphor] en was het een groot passagiersvliegtuig?
[09:18] [teigetje] nee
[09:18] [araphor] ow
[09:18] [araphor] gelukkig
[09:18] [teigetje] hij stortte neer achter de bloemenveiling van roelofarendsveen
[09:18] [teigetje] de voormalige bloemenveiling
[09:18] [araphor] anders had ik je aangeklaagd wegens 'poging tot moord'
[09:18] [teigetje] maar was wel groot passagiersvliegtuig
[09:18] [teigetje] hmkee
[09:18] [teigetje] je was inderdaad niet in de buurt toen ik op t vliegtuig schoot

Verderop in die droom was ik mn wapen aan het herladen en stonden er achter me 2 mannen 'in zwart' die zich afvroegen wat ik aan het doen was...
----------------------------------------
Code #404: User not found
[]InTeR[]
wie?
Gepost door []InTeR[] op donderdag 20-09-2001 om 12:48:07
Vanacht gedroomt dat ik een oude vriendin tegen kwam....

Hopen dat ie uit komt
----------------------------------------
shit doesn't happen by it self, it's made by a asshole.
Bliss Gepost door Bliss op woensdag 24-10-2001 om 12:44:46
Ik heb ook wel eens een deja vu, dat ik iets zie of meemaak dat ik al gedroomd heb, maar in werkelijkheid loopt het dan toch net iets anders dan in de droom, of reageer ik er anders op.

Ik geloof zowiezo dat dromen het verwerken van de dagelijkse gebeurtenissen is, en van angst en stress die je niet geuit hebt of dingen in de toekomst waar je bang voor bent.
Ik droom namelijk altijd dingen die half echt zijn en half niet kunnen, of (nog) niet gebeurd zijn.
Rauf
ALL I NEED IS ONE BIKE
Gepost door Rauf op zondag 16-12-2001 om 20:31:27
Ayo,

Ik heb lange tijd een herhalende droom gehad, een paar jaar terug.. Eigenlijk meer een nachtmerrie..
Het kwam eropneer dat ik met grote snelheid de diepte inviel.. Alles was zwart... Maar ik wist gewoon dat ik dichter bij de bodem kwam en ik had/droomde dat getintel in mijn buik/borst wat je voelt net als in de achtbaan....
En als ik dan tegen die onbekende bodem zou knallen schrikte ik wakker. Ik sprong echt op, en mijn hart klopte als een gek..Ik ben geloof ik in mijn leven nog nooit zo bang geweest (door die droom of die oorzaak van die droom).

Ik weet ongeveer waar deze droom mee te maken had...
Er was iets in mijn omgeving verdwenen, er was plotseling een gat dat ik moest opvullen..
Dit onbekende maakte me bang en angstig (nog steeds trouwens, hoewel ik die droom lange tijd niet meer heb gehad)..

Er bestaat trouwens ook een soort woordenboek voor dromen.. Hier staan de betekenissen van dromen in..
Ik ben hem nog aan het zoeken het lijkt me wel interessant..
Als iemand toevallig weet hoe het heet of wie het geschreven heeft, mag hij me informeren..


Lator
----------------------------------------
"Je kent geen hiphop omdat je geen moeite doet"
NAS - GOD'S CUNT
Heb je last van je rechterpink rhyme?
araphor Gepost door araphor op maandag 17-12-2001 om 13:16:31
    Quote
    Als iemand toevallig weet hoe het heet of wie het geschreven heeft, mag hij me informeren..

Er zijn vele van dit soort boeken, ik heb er zelf ook een. Ik weet even niet uit m'n hoofd welke dit is, ik zal dit thuis even uitzoeken. Een aantal anderen zijn:

Dromen encyclopedie
Auteur: Georg Fink
ISBN: 9038908113

10.000 dromen
Auteur: Gustavus Hindman Miller
ISBN: 9038905629

Het complete droomwoordenboek
Auteur: Pamela Ball
ISBN: 9022527441

Maar bedenk wel, betekenissen verschillen per persoon. Er zijn wel een aantal universele symbolen, maar je eigen belevingswereld beinvloed de betekenis van bepaalde symbolen.
araphor Gepost door araphor op dinsdag 18-12-2001 om 11:12:22
Degene van Pamela Ball is dus degene die ik zelf heb. Ik vind het wel een goede
 Index / [arch] Kunst en wetenschap /
© 1998 - 2024 NLhiphop.nl. Alle rechten voorbehouden - All rights reserved. Parsed in 0.0171 sec.