Deze site is tegenwoordig een archief over Nederlandse hiphop vroeger en krijgt geen updates meer. Zowel de site als forum zijn te tof geweest om niet online te houden.
Index   -   Actieve onderwerpen   -   Beleid   -   Zoeken   
 Index / Algemene zaken /
Trice
Wat zit je nou?
Gepost door Trice op maandag 07-03-2005 om 13:48:47
voor een politieke partij is het interessant te weten hoeveel procent van de stemgerechtigden op de partij zal stemmen. Geven in een steekproef van 100 stemgerechtigden van 16 personen aan de op de betreffende partij te zullen stemmen, dan is 16/100 x 100% = 16% een redelijke schatting van dit percentage. Maar hoe betrouwbaar is deze schatting? In de statistiek werkt met in zo'n situatie met betrouwbaarheidsintervallen. Zo hoort bij deze steekproef het 90%-betrouwbaarheidsinterval [0,10 ;0,22], dat wil zeggen dat op grond van het steekproefresultaat het werkelijke percentage met een kans van 0,9 tussen 10% en 22% ligt.
De betrouwbaarheid van de schatting neemt toe door een grotere steekproef te nemen. Geven in een steekproef van 500 stemgerechtigden 80 aan op de partij te gaan stemmen, dan hoort het steekproefresultaat van 80/500 x 100% = 16% het 90%-betrouwbaarheidsinterval [0,14 ;0,18].

- Toon met een berekening de juistheid van de hierboven genoemde voorbeelden aan

- Bij een steekproef van lengte n uit een binmiale verdeling met onbekende p en steekproefuitslag x geeft x/n x 100% is een schatting van p. Onderzoek hoe hierbij het 90%-betrouwbaarheidsinterval kan worden gevonden. Ga ook in op 95%- en op 99%-betrouwbaarheidsintervallen

- Onderzoek welk verband bestaat tussen de nauwkeurigheid van de schatting en de breedte van het betrouwbaarheidsinterval. Ga ook in op de invloed van de steekproefomvang en op de breedte van het betrouwbaarheidsinterval.

- Onderzoek hoe bij een normaal verdeelde toevalsvariabele met onbekend gemiddelde en gegeven standaardafwijking op basis van een steekproef door berekening een 95%-betrouwbaarheidsinterval voor het schatten van het gemiddelde kan worden gevonden.
Geef kritiek op de uitspraak: 'de kans dat het onbekende gemiddelde in het gevonden 95%-btrwival ligt is 0,95'. Hoe luidt in dit verband de juiste formulering?

- Werk twee voorbeelden uit waarbij het gemiddelde van een normaal verdeelde toevalsvariabele geschat wordt met behulp van betrouwbaarheidsintervallen.

- Betrouwbaarheidsintervallen zijn te vinden in zogenaamde nomogrammen. Zoek uit hoe dat gaat en licht met enkele voorbeelden toe hoe je deze nomogrammen gebruikt bij het toetsen van hypothesen.

iemand toevallig wiskunde leraar hier ? moet dit morgen inleveren, de hele oplossing zou chill zijn , maar losse stukjes helpen ook, anders zit dat vwo-diploma er denk ik dit jaar niet in...
----------------------------------------
Trice, real name no gimmicks...
FlowJob Gepost door FlowJob op maandag 07-03-2005 om 13:51:46
ik krijg hier hoofdpijn van.... ik ben wel goed in wiskunde, maar in 3vwo bak ik hier ook nix van
----------------------------------------
http://img148.echo.cx/img148/4461/verant6bm.png
Capone
US = Nazi
Gepost door Capone op maandag 07-03-2005 om 14:16:47
In de statistiek werkt met in zo'n situatie met betrouwbaarheidsintervallen. Zo hoort bij deze steekproef het 90%-betrouwbaarheidsinterval [0,10 ;0,22], dat wil zeggen dat op grond van het steekproefresultaat het werkelijke percentage met een kans van 0,9 tussen 10% en 22% ligt.
=

90/100+0.9
[0,10 ;0,22]X100=10 en 20 %

---
De betrouwbaarheid van de schatting neemt toe door een grotere steekproef te nemen. Geven in een steekproef van 500 stemgerechtigden 80 aan op de partij te gaan stemmen, dan hoort het steekproefresultaat van 80/500 x 100% = 16% het 90%-betrouwbaarheidsinterval [0,14 ;0,18].
=
80/500=0.16 x 100% = 16%
16%/90%X100=0.17
het werkelijke percentage met een kans van 0,9 tussen 14% en 18% ligt.


ik denk dat dit de antwoorden zijn op de eerste vraag: Toon met een berekening de juistheid van de hierboven genoemde voorbeelden aan.

maar ik weet niet zeker of deze ant goed zijn..pff nu heb ik ff koffie nodig,,,

----------------------------------------
doe een stap naar achter en geniet hoe jullie je belachelijk maken
Capone
US = Nazi
Gepost door Capone op maandag 07-03-2005 om 14:18:59
bij vraag 2 moet je volgens mij niet bijv:
16/100 X100%
Maar
16/95 X100%
16/99X100%
doen
----------------------------------------
doe een stap naar achter en geniet hoe jullie je belachelijk maken
Trice
Wat zit je nou?
Gepost door Trice op maandag 07-03-2005 om 15:28:20
thx dude , kan nu wel ff vooruit hoop ik..., kan je me trouwens ook nog vertellen waarom die berekingen zo moeten? tis een praktische opdracht namelijk, heb net een 2 voor mn set trug een hoog cijfers zou wenselijk zijn
[ Dit bericht is gewijzigd door op 07-03-2005 @ 15:31:05 ]

----------------------------------------
Trice, real name no gimmicks...
SBU
Lieve kale dude - Godcomplex
Gepost door SBU op maandag 07-03-2005 om 16:11:43
let op mensen per morgen is de URL huiswerk.nl...

Zullen we de huiswerk vragen in één topic houden aub? Deze hou ik wel open aangezien ik het persoonlijk dan wel weer een leuk vraagstuk vind. Maar aub geen nieuwe huiswerk topic's meer.
----------------------------------------
Leyla! : ik wilde even zeggen dat ik jou een eindbaas vind omdat je zomaar voor niks en in je vrije tijd een goede website en forum opzet als nlhh
Trice
Wat zit je nou?
Gepost door Trice op maandag 07-03-2005 om 16:21:20
ga jij me ook nog helpen spade ?
----------------------------------------
Trice, real name no gimmicks...
creech
Limited Edition
Gepost door creech op maandag 07-03-2005 om 16:45:51
Quote:
Trice schreef op 07-03-2005 @ 13:48:47
voor een politieke partij is het interessant te weten hoeveel procent van de stemgerechtigden op de partij zal stemmen. (


Het is voor een partij helemaal niet interessant hoeveel procent van de stemgerechtigden op hun zou stemmen, maar hoeveel procent van de stemmers op hun stemt.
Partijen met een fanatiekere aanhang hebben dan ook de neiging licht oververtegenwoordigt te zijn.
----------------------------------------
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bull jou kom holnaai.
Trice
Wat zit je nou?
Gepost door Trice op maandag 07-03-2005 om 16:56:50
haha ik heb de opdracht niet verzonne, moet je bij EPN+ mijn wiskunde leraar zijn...
----------------------------------------
Trice, real name no gimmicks...
livio
Oldschool
Gepost door livio op maandag 07-03-2005 om 17:47:42
ik mag hopen dat je die hele tekst niet hebt over ziten tikken? want in die tijd had je het hele sommetje net zo goed zelf kunnn oplossen...
Capone
US = Nazi
Gepost door Capone op maandag 07-03-2005 om 18:00:14
de tijd die jou heeft gekost om deze opmerking te plaatsen kon je beter gebruiken om te helpen
----------------------------------------
doe een stap naar achter en geniet hoe jullie je belachelijk maken
livio
Oldschool
Gepost door livio op maandag 07-03-2005 om 18:04:07
beware...
livio
Oldschool
Gepost door livio op maandag 07-03-2005 om 18:04:28
in 6 seconden lees ik zo'n tekst niet...
Trice
Wat zit je nou?
Gepost door Trice op maandag 07-03-2005 om 18:07:27
kom maar op dan, spit je antwoorden ...
----------------------------------------
Trice, real name no gimmicks...
 Index / Algemene zaken /
© 1998 - 2024 NLhiphop.nl. Alle rechten voorbehouden - All rights reserved. Parsed in 0.0117 sec.