Deze site is tegenwoordig een archief over Nederlandse hiphop vroeger en krijgt geen updates meer. Zowel de site als forum zijn te tof geweest om niet online te houden.
Index   -   Actieve onderwerpen   -   Beleid   -   Zoeken   
 Index / [arch] Kunst en wetenschap /
limon
Gepost door limon (Oldschool) op dinsdag 08-01-2002 om 19:23:05
Denken jullie dat er nog meer dan 3 dimensies zullen zijn? Ik hou de optie open, omdat ik als mens niet kan bevatten wat een andere dimensie inhoudt. En als je denkt dat er meer dimensies zijn, wat kunnen die dan inhouden?
----------------------------------------
Voorzitter van de Typhoon-fanclub
dap
038
Gepost door dap op dinsdag 08-01-2002 om 19:45:45
In 'later wordt het leuk' of hoe dat programma ook heet met Dolf op de tv hadden ze t wel eens over een vierde dimensie met voorbeelden met brood en bepaalde manieren van snijden en vouwen... klonk wel alsof t waar zou kunnen zijn. Was wel erg wazig allemaal.
McBouncer Gepost door McBouncer op dinsdag 08-01-2002 om 19:46:09
    Quote

    limon schreef:
    omdat ik als mens niet kan bevatten wat een andere dimensie inhoudt. En als je denkt dat er meer dimensies zijn, wat kunnen die dan inhouden?



Spreek je jezelf daar niet wat tegen?
Je zegt eerst dat een mens niet kan bevatten wat het inhoudt maar vraagt het daarna wel aan anderen
[ Dit bericht is gewijzigd door op 08-01-2002 @ 19:47:08 ]

----------------------------------------
Is it coz I is black?
Flagg
Your nothing like me...
Gepost door Flagg op dinsdag 08-01-2002 om 19:54:35
Ik denk persoonlijk wel dat er meerdere dimansies zijn, sommige wetenschappers zeggen zelfd dat er wel een stuk of twaalf kunnen zijn.

We zullen het alleen nooit weten omdat we diedimensies nietkunnen waarnemen.

P.s. ooit van het verhaal van de lijn rechthoek en kubus gehoord? is het zelfde princiepe.
----------------------------------------
The bottom line is money nobody gives a fuck
limon
Gepost door limon (Oldschool) op dinsdag 08-01-2002 om 20:31:03
Je kan het niet bevatten, maar je kan er wel over filosoferen. Net als het heelal: het bestaat, maar waar komt het vandaan? Mensen denken altijd: wat was er eerst dan, en daarvoor, en wat gebeurde er daarvoor.

Zo werkt het met het heelal niet. Tijd en ruimte ontstaan en verdwijnen, kan jij dat bevatten? Nee, maar het is wel zo. Tijd en ruimte zijn pas weer ontstaan na de (laatste) oerknal. Kan ik niet bevatten, er is namelijk geen 'menselijk' logische oplossing voor dit probleem.
----------------------------------------
Voorzitter van de Typhoon-fanclub
limon
Gepost door limon (Oldschool) op dinsdag 08-01-2002 om 20:32:57
Flagg schreef:

> P.s. ooit van het verhaal van de lijn rechthoek en kubus gehoord? is het zelfde princiepe.

Ja, dat zijn de 3 dimensies. Kan jij de kubus in je gedachtes met een 4e dimensie uitbreiden? Dat is 1 van de manieren om op zoek te gaan naar nieuwe mogelijke dimensies.
----------------------------------------
Voorzitter van de Typhoon-fanclub
teigetje Gepost door teigetje op dinsdag 08-01-2002 om 22:44:05
Euh, hallo? Mag ik even melden dat deze vierde dimensie 'tijd' is? Dat deze vierde dimensie dus gezien kan worden als de voortgang van het 'bestaan' van de kubus in de tijd?

/edit
ok, ik weet dat dit een beetje een zeikpost is, misschien dat ik later nog wel wat dieper op de materie inga, nu beetje *laat*
/edit
[ Dit bericht is gewijzigd door op 08-01-2002 @ 22:45:16 ]

----------------------------------------
Code #404: User not found
Loki
Dope Dingo
Gepost door Loki op dinsdag 08-01-2002 om 22:45:17
Er zullen best wel meer dan 3 dimensies zijn. Wat die andere dimensies zijn kan je over fantaseren, maar een voldoening gevend antwoord zal je wel nooit vinden omdat wij maar 3 dimensies waar kunnen nemen.
We hebben simpelweg niet genoeg referenties om iets zinnigs over een vierde dimensie te kunnen zeggen.

    Quote
    Tijd en ruimte ontstaan en verdwijnen, kan jij dat bevatten?


Sterker nog, tijd bestaat niet. Tijd is slechts een afgeleide van de waargenomen veranderingen. Tijd valt ook niet te meten zonder veranderingen (alleen dat die wijzers op je horloge bewegen is een verandering).
Probeer dat maar eens te bevatten...
----------------------------------------
En daar waai ik in mijn ballonvermomming met alle winden mee
limon
Gepost door limon (Oldschool) op woensdag 09-01-2002 om 08:44:31
Loki schreef:
> Sterker nog, tijd bestaat niet. Tijd is slechts een afgeleide van de waargenomen veranderingen. Tijd valt ook niet te meten zonder veranderingen (alleen dat die wijzers op je horloge bewegen is een verandering).
> Probeer dat maar eens te bevatten...

precies
----------------------------------------
Voorzitter van de Typhoon-fanclub
limon
Gepost door limon (Oldschool) op woensdag 09-01-2002 om 08:53:44
teigetje schreef:
> Euh, hallo? Mag ik even melden dat deze vierde dimensie 'tijd' is? Dat deze vierde dimensie dus gezien kan worden als de voortgang van het 'bestaan' van de kubus in de tijd?

Tijd kan je dan ook zien als dimensie. Maar als je een momentopname ergens van maakt, oftewel de 'tijd' stilzet, en je gaat naar een object kijken dan zien wij 3 dimensionaal. Zou het ook zo kunnen zijn dat er nog iets bij zo`n object hoort maar wat we niet kunnen waarnemen?

Het zou bijv. kunnen dat elk object en ieder mens een aura hebben. Sommige mensen kunnen dat bij mensen zien, en het zou zo kunnen zijn dat zij een gave hebben om dus een 4e of 5e dimensie te kunnen zien. Het zou dus kunnen zijn dat ieder object een aura heeft, zonder verder in te gaan op wat die aura dan zou moeten betekenen.

> /edit
> ok, ik weet dat dit een beetje een zeikpost is, misschien dat ik later nog wel wat dieper op de materie inga, nu beetje *laat*
> /edit

Een zeikpost ben je als je in het niets wat blaat en dan het niet wil uitleggen. Nu hebben we wat aan je commentaar en m`n levensmotto:

Knowledge is power!
----------------------------------------
Voorzitter van de Typhoon-fanclub
GrieP Gepost door GrieP op woensdag 09-01-2002 om 09:59:18
Stel, je bent een lijn, en dus een 2 dimensionaal wezen (voor het gemakt nemen we aan dat lijnen kunnen waarnemen etc.). Je wereld bestaat dan principe uit 1 groot vel papier zonder hoogte. Als je iets voor je ziet zie je dat dan ook alleen maar als een lijn van een bepaalde grote, wat de vorm ook moge zijn wanneer je het ziet van buiten het vel papier. Stel nu, dat er een 3 dimensionaal object zich in jou levenswereld zou verplaatsen.
Een vierkant daalt haaks van boven neer op het veld papier en zakt er doorheen, waarmee het dus _door_ de 2-dimensionale wereld gaat waar jij in bestaat. Wat jij dan ziet is, afhankelijk van hoe de vierkant er doorheen gaat, eerst niets, dan heel kort een lijn, gevolgd door een iets langer tijdsduur waarin je twee puntjes ziet. Uiteindelijk komt er weer een lijn en dan verdwijnt het. Je ziet dus niet het totale plaatje van de vierkant, maar slechts die delen die zich in jou leefomgeving beweging.

Wij zijn natuurlijk geen lijnen, maar wezens in een 3 dimensionale (zichtbaar) wereld. Neem dan de theorie uit het verhaal hiervoor en voeg daar een dimensie toe. Stel dan dus dat er dimensie is die loodrecht op onze 3 dimensies staat (ik weet het is niet voor te stellen, maar de derde dimensie zou voor zo'n lijn ook niet te bevatten zijn). Langs die loodrechte lijn beweegt er zich nu een 4 dimensionale versie van de kubus op onze 3 dimensionale ervaringswereld af. Hoe zien wij dit dan? Aangezien er een 4d object in onze 3d wereld komt, zien wij slechts de 3 voor ons waarneembare dimensies en zouden we, ook weer afhankelijk van de hoek waaronder de 4d-kubus ons nadert, eerst een punt, gevolgd door een steeds groter wordende kubus, tot deze kubus weer gaat krimpen om tot slot weer te eindigen in een punt. Zodra deze punt ook verdwijnt is de kubus volledig door onze wereld gegaan.

Zo kun je ongeveer uitleggen, in wiskundige begrippen, waarom er best een 4e dimensie kan bestaan en hoe die zich ongeveer zou kunnen gedragen in onze wereld.
Door het voorbeeld van de lijn probeer ik te laten zien dat je je niet een 4d dimensie hoeft kunnen voor te stellen om hem aan te nemen. De vierkant KAN niet, volgens de 2d begrippen van de lijn, en toch bestaan er vierkanten.
araphor Gepost door araphor op woensdag 09-01-2002 om 11:04:02
    Quote
    Euh, hallo? Mag ik even melden dat deze vierde dimensie 'tijd' is? Dat deze vierde dimensie dus gezien kan worden als de voortgang van het 'bestaan' van de kubus in de tijd?

Behalve dat de meningen hierover verschillen, staat het nergens vast dat de 4e dimensie tijd zou zijn. Er zijn verschillende wetenschappers die dit beweren, maar weer anderen zijn het hiet niet mee eens. Dit is dus geen feit.
Flagg
Your nothing like me...
Gepost door Flagg op woensdag 09-01-2002 om 19:04:23


    Quote

    Euh, hallo? Mag ik even melden dat deze vierde dimensie 'tijd' is? Dat deze vierde dimensie dus gezien kan worden als de voortgang van het 'bestaan' van de kubus in de tijd?




Om tot de conclusie te komen of tijd een dimensie is moet je eerst vaststellen of het wel waar te nemen is,
tijd kun je waarnemen door middel van kijken naar andere dimensies, bv. het ouder worden van mensen, maar je kunt het in feite niet in eerste instantie zien door er naar te kijken als een op zich staande dimensie.

vraag is nu dus is een dimensie pas echt een dimensie als je het in eerste instantie kunt waarnemen, naar mijn mening niet.



    Quote

    Tijd kan je dan ook zien als dimensie. Maar als je een momentopname ergens van maakt, oftewel de 'tijd' stilzet, en je gaat naar een object kijken dan zien wij 3 dimensionaal. Zou het ook zo kunnen zijn dat er nog iets bij zo`n object hoort maar wat we niet kunnen waarnemen?




maar als je van een drie dimansionaal voorwerp een foto maakt en je bekijkt de foto, zie je maar 2 dimensies en niet (zoals op de foto gesugerreerd word) 3 dimensies.
[ Dit bericht is gewijzigd door op 09-01-2002 @ 19:08:27 ]

----------------------------------------
The bottom line is money nobody gives a fuck
limon
Gepost door limon (Oldschool) op donderdag 10-01-2002 om 17:35:57
Flagg schreef:

> maar als je van een drie dimansionaal voorwerp een foto maakt en je bekijkt de foto, zie je maar 2 dimensies en niet (zoals op de foto gesugerreerd word) 3 dimensies.

Zei ik iets over een foto maken?
----------------------------------------
Voorzitter van de Typhoon-fanclub
araphor Gepost door araphor op donderdag 10-01-2002 om 18:57:35
    Quote
    maar als je van een drie dimansionaal voorwerp een foto maakt en je bekijkt de foto, zie je maar 2 dimensies en niet (zoals op de foto gesugerreerd word) 3 dimensies.

Vraag maar aan MC Escher
creech
Limited Edition
Gepost door creech op vrijdag 11-01-2002 om 13:40:21
Flagg schreef:

> Om tot de conclusie te komen of tijd een dimensie is moet je eerst vaststellen of het wel waar te nemen is,
> tijd kun je waarnemen door middel van kijken naar andere dimensies, bv. het ouder worden van mensen, maar je kunt het in feite niet in eerste instantie zien door er naar te kijken als een op zich staande dimensie.

Het is wat moeilijk om een diminsie waar te nemen als je geen dimensies op een lager niveau waarneemt. Een 3e dimensie waarnemen als je de 2e niet hebt waargenomen slaat nogal nergens op.

shirt
[ Dit bericht is gewijzigd door op 11-01-2002 @ 13:40:49 ]

----------------------------------------
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bull jou kom holnaai.
Rauf
ALL I NEED IS ONE BIKE
Gepost door Rauf op vrijdag 11-01-2002 om 14:44:34
nja
ik geloof in de wiskunde en natuurkunde wordt er al gerekend in meerdere dimensie maar ik denk niet dat jullie die bedoelen, de vierde dimensie was geloof ik tijd of beweging, dus we leven al in een vierdimensionale wereld maar mixien doelen jullie toch meer op zoiets als in sliders, een andere dimensie die niet door ons kan worden ervaren........
----------------------------------------
"Je kent geen hiphop omdat je geen moeite doet"
NAS - GOD'S CUNT
Heb je last van je rechterpink rhyme?
McBouncer Gepost door McBouncer op vrijdag 11-01-2002 om 15:22:39
Natuurkunde werkt inderdaad wel eens met tijd als vierde dimensie. In de wiskunde ligt dit iets anders. Dit is een theoretische wetenschap dus hier hoeven de dimensies niet aan een concrete term gebonden te worden en gelden dus ook geen praktische beperkingen aan het aantal dimensies.
----------------------------------------
Is it coz I is black?
creech
Limited Edition
Gepost door creech op vrijdag 11-01-2002 om 17:02:32
Wiskunde gaat toch tot in N met dimensies ?

shirt

----------------------------------------
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bull jou kom holnaai.
teigetje Gepost door teigetje op zaterdag 12-01-2002 om 13:20:26
    Quote

    Om tot de conclusie te komen of tijd een dimensie is moet je eerst vaststellen of het wel waar te nemen is,
    tijd kun je waarnemen door middel van kijken naar andere dimensies, bv. het ouder worden van mensen, maar je kunt het in feite niet in eerste instantie zien door er naar te kijken als een op zich staande dimensie.



Dit waarnemen van een dimensie zie ik dan meer als zien dat er verschil kan zijn tussen 2 euhm, lengtes van een niet verder te verfijnen dimensie. Hoogte, breedte, lengte en tijd, zijn allemaal zo te zien: het ene voorwerp is hoger/breder/langer of bestaat langer dan het andere voorwerp.


Dankzij de abstractie van wiskunde kunnen ze daar inderdaad tot N dimensies gaan, dus een willekeurig aantal. In de natuurkunde gaat men voor 'onze' wereld uit van 4 dimensies. Er is een theorie die ervan uit gaan dat er voor de Big Bang 10 dimensies waren, die na de Big Bang 'opgesplitst' zijn in 4+6, waarvan wij dus leven in de verzameling van 4 dimensies.


BTW: Sliders gaat volgens mij niet uit van een andere dimensie, maar 'gewoon' een andere tijdlijn. Tenzij je het 'naast elkaar kunnen bestaan' van meerdere tijdlijnen gaat zien als een dimensie (wat dan dus niet meer past in mijn definitie). Zitten we straks toch met 5 dimensies opgescheept.
----------------------------------------
Code #404: User not found
teigetje Gepost door teigetje op zaterdag 12-01-2002 om 23:30:03
GrieP schreef:
> Wij zijn natuurlijk geen lijnen, maar wezens in een 3 dimensionale (zichtbaar) wereld. Neem dan de theorie uit het verhaal hiervoor en voeg daar een dimensie toe. Stel dan dus dat er dimensie is die loodrecht op onze 3 dimensies staat (ik weet het is niet voor te stellen, maar de derde dimensie zou voor zo'n lijn ook niet te bevatten zijn). Langs die loodrechte lijn beweegt er zich nu een 4 dimensionale versie van de kubus op onze 3 dimensionale ervaringswereld af. Hoe zien wij dit dan? Aangezien er een 4d object in onze 3d wereld komt, zien wij slechts de 3 voor ons waarneembare dimensies en zouden we, ook weer afhankelijk van de hoek waaronder de 4d-kubus ons nadert, eerst een punt, gevolgd door een steeds groter wordende kubus, tot deze kubus weer gaat krimpen om tot slot weer te eindigen in een punt. Zodra deze punt ook verdwijnt is de kubus volledig door onze wereld gegaan.

Dit verhaal doet me een beetje denken aan iets wat ik bij quantummechanica (?) bij scheikunde heb gehad ooit: elektronen bestaat op het ene moment wel, en een ander moment niet. Misschien dat ze maar voor een bepaalde tijd in deze dimensie te zien zijn, zoals bovenstaande 4d kubus.
----------------------------------------
Code #404: User not found
 Index / [arch] Kunst en wetenschap /
© 1998 - 2024 NLhiphop.nl. Alle rechten voorbehouden - All rights reserved. Parsed in 0.0101 sec.