Deze site is tegenwoordig een archief over Nederlandse hiphop vroeger en krijgt geen updates meer. Zowel de site als forum zijn te tof geweest om niet online te houden.
Index   -   Actieve onderwerpen   -   Beleid   -   Zoeken   
 Index / Algemene zaken /
FlowJob Gepost door FlowJob op maandag 25-04-2005 om 20:19:56
Paardebloem wordt paardenbloem volgens nieuwe spelling

Uitgegeven: 25 april 2005 16:35
Laatst gewijzigd: 25 april 2005 17:47

BREDA - Paardebloem wordt paardenbloem en jood wordt Jood als het om de bevolkingsgroep gaat. Dat zijn twee van de opvallendste veranderingen in de nieuwe edite van de Woordenlijst Nederlandse taal. De ministers van de Nederlandse Taalunie, onder wie de Nederlandse onderwijsminister Van der Hoeven, hebben deze maandag in Breda officieel vastgesteld.

Samengestelde woorden met als eerste deel een dierennaam en als tweede een plantkundige aanduiding vormden tot nu toe uitzondering op de regel dat er een -n tussen samenstellende woorden komt. Dit gold sinds de vorige editie van de Woordenlijst Nederlandse taal uit 1995.

Met het voorstel hier een einde aan te maken, week de Werkgroep Spelling van de Taalunie eigenlijk af van de opdracht om geen spellingshervormingen door te voeren voor de nieuwe editie. "Maar het was wel nodig", zegt Van der Hoeven. "Er werden zoveel fouten mee gemaakt. Mensen snapten het gewoon niet." Het gevolg is dat 24 woorden er in hun midden een -n bij krijgen.

Een andere wens die vanuit de gebruikers naar voren kwam zijn de hoofletters voor bevolkingsgroepen. Tot nu toe kregen alleen afleidingen van aardrijkskundige namen een hoofdletter, zoals Nederlander. Etnische namen zonder land (azteek, kelt, jood) worden voortaan ook met hoofdletter geschreven. De Nederlandse Taalunie spreekt met name van het onderscheid tussen de hoofdletters van jood en Palestijn. "Door een aantal mensen zal dit in het verleden als pijnlijk zijn ervaren", zegt Van der Hoeven. Overigens blijft het woord jood als aanhanger van een religie met een kleine letter gespeld.

Verder geeft de nieuwe woordenlijst duidelijkheid bij de schrijfwijze van samenstellingen uit het Engels (los of aaneen, met of zonder koppelteken) en moeilijke verkleinwoorden (gsm, A4). De leidraad bij de Woordenlijst Nederlandse taal is voor het eerst van de hand van een Vlaming, journalist bij De Standaard Ludo Permentier. De toelichting wordt overzichtelijker en kent meer voorbeelden.

Van de woorden in het nieuwe Groene boekje worden er voortaan 2600 woorden anders geschreven, oftewel 2,7 procent.

Gelieve dit boekje ff door te lezen voordat je weer zegt dat je ABN spreekt
----------------------------------------
http://img148.echo.cx/img148/4461/verant6bm.png
DopeR
Gepost door DopeR op maandag 25-04-2005 om 20:30:26
Quote:
Wanneer bij een samenstelling het eerste deel een dier is, maar het geheel een plant, krijg je geen -en.


Om m'n aantekeningen uit mn Nederlands schrift te quoten
Maar vaag, zie niet in waarom het nou verandert moest worden.
----------------------------------------
Wii will brainwash you.
FlowJob Gepost door FlowJob op maandag 25-04-2005 om 20:32:16
najah we zijn niet voor niets de Chinezen van het westen
----------------------------------------
http://img148.echo.cx/img148/4461/verant6bm.png
SBU
Lieve kale dude - Godcomplex
Gepost door SBU op maandag 25-04-2005 om 20:32:45
dan zou je het artikel is in z'n geheel begrijpend moeten lezen want dat staat er dus in

Te vaak te veel verwarringen. Of te wel je nederlandse les is er zojuist 2600 woorden makkelijker op geworden... hadden ze ook wel mogen doen toen ik nog op school zat....
----------------------------------------
Leyla! : ik wilde even zeggen dat ik jou een eindbaas vind omdat je zomaar voor niks en in je vrije tijd een goede website en forum opzet als nlhh
FlowJob Gepost door FlowJob op maandag 25-04-2005 om 20:39:00
Quote:
FlowJob schreef op 25-04-2005 @ 20:19:56
Een andere wens die vanuit de gebruikers naar voren kwam zijn de hoofletters voor bevolkingsgroepen. Tot nu toe kregen alleen afleidingen van aardrijkskundige namen een hoofdletter, zoals Nederlander. Etnische namen zonder land (azteek, kelt, jood) worden voortaan ook met hoofdletter geschreven. De Nederlandse Taalunie spreekt met name van het onderscheid tussen de hoofdletters van jood en Palestijn. "Door een aantal mensen zal dit in het verleden als pijnlijk zijn ervaren", zegt Van der Hoeven. Overigens blijft het woord jood als aanhanger van een religie met een kleine letter gespeld.


Kan iemand mij dit ff uitleggen..... k vind het vaag of het nou wel of niet met hoofdletter moet

Een Jood is toch altijd een aanhanger van een religie........
----------------------------------------
http://img148.echo.cx/img148/4461/verant6bm.png
DopeR
Gepost door DopeR op maandag 25-04-2005 om 20:40:02
Ik heb het gelezen spade.
Ja, het kan handig zijn.
Als ze het wat eerder hadden gedaan, dit veroorzaakt alleen verwarring vind ik, omdat ik het nu al op de vorige manier gewend ben.
----------------------------------------
Wii will brainwash you.
DopeR
Gepost door DopeR op maandag 25-04-2005 om 20:41:28
Quote:
FlowJob schreef op 25-04-2005 @ 20:39:00
[...]

Kan iemand mij dit ff uitleggen..... k vind het vaag of het nou wel of niet met hoofdletter moet

Een Jood is toch altijd een aanhanger van een religie........


Aanhanger religie = jood
Volkssoort = Jood

----------------------------------------
Wii will brainwash you.
FlowJob Gepost door FlowJob op maandag 25-04-2005 om 20:42:18

oke, k dacht dat je alleen jood kon zijn als je aanhanger van een religie was, nou weer wat geleerd vandaag

----------------------------------------
http://img148.echo.cx/img148/4461/verant6bm.png
Schaduw Gepost door Schaduw op maandag 25-04-2005 om 20:42:35
*zucht* niet alweer... laat het gewoon lekker zoals het is...
upnorth
Geile Scheisse!
Gepost door upnorth op maandag 25-04-2005 om 21:45:32
ajax fan = Jood
aanhanger religie = jood


----------------------------------------
Days to come
BattleCat
Je weet toch.
Gepost door BattleCat op maandag 25-04-2005 om 21:55:58
En is het nou:

jodekoek
Jodekoek
jodenkoek
Jodenkoek

Wie het weet mag het zeggen, kom het ff uitleggen.
Nee maar gezeik altijd met spelling.
Konden ze niet gewoon in een keer een goede taal verzinnen.
V.I.P.
California dreamin'
Gepost door V.I.P. op maandag 25-04-2005 om 21:58:49
alsof iemand dat boekje leest
----------------------------------------
I've tried Shakespeare, respect due dere
But did is de stuff I like
G.T.G
als je weet
Gepost door G.T.G op maandag 25-04-2005 om 22:01:49
precies, waarom zo moeilijk doen net zo als met: word moet dat nou met dt of all1 met t wtf wie bedenkt dat man
----------------------------------------
..maak je haar los en maak me gek..
livio
Oldschool
Gepost door livio op maandag 25-04-2005 om 22:03:22
tjongejonge stelletje bitches...

leer het maar gewoon, er is niets moeilijks aan.

G.T.G
als je weet
Gepost door G.T.G op maandag 25-04-2005 om 22:04:42
daar gaat het ni om..
dat je hte snapt ja of nee..
het is gewoon dom waarom moeten ze dta zo moeilijk doen.. snap ik ni..
----------------------------------------
..maak je haar los en maak me gek..
livio
Oldschool
Gepost door livio op maandag 25-04-2005 om 22:15:49
"ze" doen niet moeilijk.
de nederlandsche bevolking doet moeilijk, daarom moeten er telkens weer wijzigingen worden doorgevoerd.


SBU
Lieve kale dude - Godcomplex
Gepost door SBU op maandag 25-04-2005 om 22:31:24
ik weet niet wie vanjullie wel is een antiek boek heeft proberen te lezen... maar na 5 regels ben je helemaal gek geloof me. Dus als ze al die jaren (kijk alleen al naar de afgelopen 100 jaar). Geen taal wijzigingen hadden doorgevoert, hadden wij noch onmogelijck nederlandsch moeten praten.
----------------------------------------
Leyla! : ik wilde even zeggen dat ik jou een eindbaas vind omdat je zomaar voor niks en in je vrije tijd een goede website en forum opzet als nlhh
BattleCat
Je weet toch.
Gepost door BattleCat op maandag 25-04-2005 om 22:45:39
Ja het is nu niet meer twijfelen denk ik.
Overal is gewoon een tussen n en geen uitzonderingen meer die je hoeft te weten.
Prow
Rechtvoorjeraaprap
Gepost door Prow op maandag 25-04-2005 om 22:53:30
is daar zo'n verhaal voor nodig?
----------------------------------------
Geen nextlevelshit ik kom de game direct uitspelen met dit
 Index / Algemene zaken /
© 1998 - 2024 NLhiphop.nl. Alle rechten voorbehouden - All rights reserved. Parsed in 0.0104 sec.