Deze site is tegenwoordig een archief over Nederlandse hiphop vroeger en krijgt geen updates meer. Zowel de site als forum zijn te tof geweest om niet online te houden.
Index   -   Actieve onderwerpen   -   Beleid   -   Zoeken   
 Index / Muziek /
De Gevallen Engel Gepost door De Gevallen Engel op maandag 27-06-2005 om 08:36:04
Bron: De morgen (Vlaamse krant)

Duitse ‘nazi-rapper’ tussen tattoos en taboes
(BRUSSEL Eigen berichtgeving Kris Hendrickx)

Hij poseert met baseballknuppel en adelaarstattoo, maakt gebruik van Hitler-citaten en brengt rijmpjes als ‘schwarz, rot, gold, hart und stolz’. Voor enkele Duitse media zijn dat redenen genoeg om rapper Fler (23) nu al als de grondlegger van de nazi-rap te beschouwen. Het geflirt met extreem-rechtse symbolen leverde de Berlijner in elk geval veel aandacht en een recordverkoop op.

Rechtse rappers zijn dun gezaaid, en de rap- en hiphopcultuur baden traditioneel in een multicultureel sfeertje. Toch slaagt de Berlijnse Fler erin om nationalistische symbolen te combineren met rapmuziek. Op zijn jongste plaat Neue Deutsche Welleposeert de zanger met baseballpet, -knuppel en adelaarstattoos op de armen, terwijl de titel in een gebroken Germaans aandoend lettertype gepresenteerd wordt. Zijn op 1 mei verschenen album werd door het label Aggro Berlin gepromoot onder het motto: “Vanaf 1 mei wordt teruggeschoten.”

Dat is een verdraaiing van het Hitler-citaat: “Sinds 5.45 uur wordt teruggeschoten”, waarmee de Führer zijn eigen aanval op Polen en daarmee het begin van de Tweede Wereldoorlog als wettelijke verdediging inkleedde.

Fler wordt op zijn website geportretteerd als een kind dat opgroeide in een home zonder lijfelijke vader, een “extreem temperamentvolle” jongen die algauw naar de spuitbus grijpt om zijn rebellie tegen de maatschappij en opvoeding kracht bij te zetten. Zijn tags zouden legendarisch zijn in de Duitse hoofdstad. In de instelling waar hij verblijft, leert hij rappers kennen die voor Aggro Berlin werken. De zestienjarige Fler is meteen besmet door het rapvirus en gaat even later scheep met dat beruchte label. Hij verzeilt al snel in de nog jonge Berlijnse battlerapscene, waar minachting voor andere rapiconen, vrouwonvriendelijkheid, homofobie en geweld de kerndeugden zijn. Het is een scene die oproerkraaier Eminem hoog in het vaandel draagt. Over de persoonlijkheid en het IQ van de jonge artiest zijn de meeste recensenten het eens: Fler is niet bepaald een groot licht en wordt vooral geboetseerd door een sluw label zonder scrupules.

De strategie op zijn debuutplaat legde Aggro Berlin geen windeieren.

De eerste single belandde uit het niets op de tiende plaats in de Duitse charts en de rapper is momenteel niet weg te denken uit de nationale pers. In de Süddeutsche Zeitung wordt alarm geslagen voor “hiphop van rechts”. De linkse Tageszeitung analyseert het fenomeen als een enscenering die links- en rechtsradicale symbolen vermengt en symbool staat voor de Duitse underdog in de door buitenlanders gedomineerde volkswijken.

Het commerciële succes heeft weinig te maken met de middelmatige kwaliteit van de muziek – oordeelt u zelf op www.fler.de – maar alles met de provocerende vorm.

Door zijn geflirt met extreem-rechtse symbolen doorbreekt Fler immers een van de laatste taboes in de Duitse muziekwereld: die van het nazi-verleden en extreem-rechts nationalisme. Wie de muziek van de Berlijnse rapper beluistert, moet tegelijk vaststellen dat er inhoudelijk nauwelijks sprake is van radicale standpunten. Tenzij je ‘mijn moeder is Duits’ en ‘zwart, rood, goud, hard en trots’ als extreem beschouwt.

Aggro Berlin heeft bewust gekozen voor een marketingstrategie zonder scrupules, maar met winstgarantie: verkopen door provocatie. De voorbije jaren werd de Duitse rapscene gekenmerkt door een evolutie naar steeds extremere teksten, een trend die Aggro zelf flink heeft aangewakkerd.

Na nummers als de ‘Arschficksong’ (Kontneuksong) en teksten als ‘Nase ziehen, Pille schmeissen, Wodka saufen, Prost’ (lijntje snuiven, pil erin gooien, wodka zuipen, proost), wordt het voor het label geleidelijk aan moeilijker de overtreffende trap te vinden, stelt de Süddeutsche Zeitung.

Vandaar de succesvolle zoektocht naar het nieuwe taboe. Hoe weinig het Aggro Berlin daarbij om de inhoud te doen is, illustreert een andere artiest onder de hoede van hetzelfde label. Bushido is de zoon van een Tunesische immigrant en werd als agressieve, politiek incorrecte negerrapper gestyled.

Van echte nazi-rap mag dan geen sprake zijn, feit is dat Fler met zijn extreemrechtse beeldvorming erg snel een groot publiek heeft bereikt. Onder die kopers, stelt de linkse krant Neues Deutschland vast, bevinden zich de laatste tijd ook steeds meer rechts-extremen.

Het succes van Fler is volgens de krant het bewijs “dat hiphop veel sneller blank wordt dan men denkt”, een voorspelling die jaren geleden al werd gedaan in een neonazi-muziekmagazine.

internetbron: http://www.ontspoord.com/?mod=forum&page=detail&topic=16622

.: DGE :.
[ Dit bericht is gewijzigd door op 27-06-2005 @ 08:37:33 ]

----------------------------------------
aapje schreef op 26-03-2008 @ 15:22
waarom mogen jongens meisjes niet slaan maar andersom wel
livio
Oldschool
Gepost door livio op maandag 27-06-2005 om 09:33:05
zo lekker hypocriet allemaal.
dap
038
Gepost door dap op maandag 27-06-2005 om 09:35:11
Bron: De Morgen

maaruh tja, alles voor het geld he.
Gaucho
bijna niet human
Gepost door Gaucho op maandag 27-06-2005 om 09:54:08
Duitsland doet er ook alles aan om hem te stoppen
Ik was afgelopen Meivakantie in Turkije en daar hadden ze MTV Deutschland, ik heb serieus die plaat wel 20 keer gezien in een week tijd. De plaat stond ook op nummer 2 daar en die Fler had ook veel interviews. Ik snap echt niet waarom ze zoiets uitzenden hoor...
----------------------------------------
beng!
livio
Oldschool
Gepost door livio op maandag 27-06-2005 om 10:09:24
ik snap het wel.
creative
Fresh
Gepost door creative op maandag 27-06-2005 om 10:49:50
Leg het ons is uit dan ome livio !
livio
Oldschool
Gepost door livio op maandag 27-06-2005 om 11:27:28
eh, nou ik bedoel dat ze zoiets gewoon uitzenden. Als je ziet wat er allemaal wordt uitgezonden, waarom zou zo'n nummer dan niet mogen worden uitgezonden?

Verantwoord Gepost door Verantwoord op maandag 27-06-2005 om 11:28:28
Opzich had ik zoiets ook wel verwacht dat dat ervan zou komen.
FlowJob Gepost door FlowJob op maandag 27-06-2005 om 11:46:29
oow..jah dat kan ook nog
----------------------------------------
http://img148.echo.cx/img148/4461/verant6bm.png
creative
Fresh
Gepost door creative op maandag 27-06-2005 om 11:47:41
Aha ik snap het
Henky
Gepost door Henky op maandag 27-06-2005 om 11:51:35
Commerciele kankersations zenden alles uit wat bekeken wordt. Denk je dat die geldsnaaiers zich druk maken om maatschappelijk belang? Denk het niet
----------------------------------------
Op eenzame hoogtes is het koud...
livio
Oldschool
Gepost door livio op maandag 27-06-2005 om 11:56:31
ongelooflijk dat er dan zenders in nederland zijn die dingen als "Nu ga je dansen klootzak" dan weigeren uit te zenden als je dat hiermee vergelijkt.
FreakyFreek
Teringhond & Co.
Gepost door FreakyFreek op maandag 27-06-2005 om 12:20:05
dat ze dat uitzenden is niet commercieel, commercieel is als nummers nergens over gaan(i luv you en shit)
----------------------------------------
http://www.wijzenuithetoosten.nl
livio
Oldschool
Gepost door livio op maandag 27-06-2005 om 12:24:17
misschien moet je het woordenboek er eens op naslaan freeky dat ze dat uitzenden is 100% commercie.
Verantwoord Gepost door Verantwoord op maandag 27-06-2005 om 12:49:02
Quote:
FreakyFreek schreef op 27-06-2005 @ 12:20:05
commercieel is als nummers nergens over gaan(i luv you en shit)


Die nummers gaan dus wel ergens over. Over liefde en over poep.
AsbezT
check die bal gaan
Gepost door AsbezT op maandag 27-06-2005 om 13:04:05
had het ook gelezen en wou het ook posten maar niet gedaan,te tam.
ik vind het wel raar dat je nu extreem-rechtse dingen moet/wil doen om gewoon wat platen te verkopen.
[ Dit bericht is gewijzigd door op 27-06-2005 @ 13:04:51 ]

----------------------------------------
Practice like hell and play like heaven
prime
P.R.I.M.E.
Gepost door prime op maandag 27-06-2005 om 13:37:18
Is gewoon een domme achterbuurt tjap, typisch duitsland om zon retard dope te vinden. Ik geloof niet dat zon gast echt nazi is anders zou ie er echt niet als 50cent uit willen zien
----------------------------------------
betta believe that
V.I.P.
California dreamin'
Gepost door V.I.P. op maandag 27-06-2005 om 13:59:36
Quote:
prime schreef op 27-06-2005 @ 13:37:18
Is gewoon een domme achterbuurt tjap, typisch duitsland om zon retard dope te vinden. Ik geloof niet dat zon gast echt nazi is anders zou ie er echt niet als 50cent uit willen zien


bij Snappi zei ook iedereen typisch Duitsland
----------------------------------------
I've tried Shakespeare, respect due dere
But did is de stuff I like
prime
P.R.I.M.E.
Gepost door prime op maandag 27-06-2005 om 14:02:34
duitsland is een gebied apart snappie, tzijn meestal niet de aller kwaadsten maar vaak wel domme lieden. En eigenlijk zouden ze mensen die dom roepen moeten klappen daaro, je zag wat die hitler allemaal aanrichte daar met nonsens en nog steeds vinden die poentjes nationalisme blijkbaar vet
[ Dit bericht is gewijzigd door op 27-06-2005 @ 14:05:58 ]

----------------------------------------
betta believe that
V.I.P.
California dreamin'
Gepost door V.I.P. op maandag 27-06-2005 om 14:04:01
Duitsland is net zoals elk ander land gewoon een land, niks 'land apart'
----------------------------------------
I've tried Shakespeare, respect due dere
But did is de stuff I like
prime
P.R.I.M.E.
Gepost door prime op maandag 27-06-2005 om 14:09:04
Duitsland is toch een andere cultuur dan wij hebben.
----------------------------------------
betta believe that
V.I.P.
California dreamin'
Gepost door V.I.P. op maandag 27-06-2005 om 14:14:10
Quote:
prime schreef op 27-06-2005 @ 14:02:34
duitsland is een gebied apart snappie, tzijn meestal niet de aller kwaadsten maar vaak wel domme lieden. En eigenlijk zouden ze mensen die dom roepen moeten klappen daaro, je zag wat die hitler allemaal aanrichte daar met nonsens en nog steeds vinden die poentjes nationalisme blijkbaar vet


dit is zo'n bullshit, alsof 't in hun cultuur ligt

ben je vergeten dat Nederland ook koloniën had, waar ze ook niet bepaald zachtzinnig regeerden? Dat ligt toch ook niet in 'onze cultuur'? In de mijne iig niet

en de zogenaamde Lonsdale-jongeren bijvoorbeeld?
----------------------------------------
I've tried Shakespeare, respect due dere
But did is de stuff I like
livio
Oldschool
Gepost door livio op maandag 27-06-2005 om 14:20:40
hehehe "vaak wel domme lieden", dude kijk eens om je heen, Nederland blaakt nou ook niet bepaald van de meest intelligenten der aarde.

prime
P.R.I.M.E.
Gepost door prime op maandag 27-06-2005 om 14:41:05
Tuurlijk zijn er overal domme mensen ook in nederland. Alleen is er in duitsland een groter percentage van ignorante mensen het klinkt cru maar het is toch echt zo, ik denk dat de gemiddelde lonsdaler/gabber ook wel wat minder radicaal is dan de gemiddelde nazi. En jah er bestaan nou eenmaal typische "Duitse" culturele fenomenen en daar vind ik deze rappert weer een klinkend voorbeeld van. Denk je dat zon kill daar in Parijs of Londen of Rotterdam mee weg zou komen. ignorant shit klaar en het publiek bewijst het
----------------------------------------
betta believe that
BattleCat
Je weet toch.
Gepost door BattleCat op maandag 27-06-2005 om 14:43:49
He livio don't fuck with frans bauer he
Maar ja het is dus puur om te provoceren.
En die extremistische denkbeelden zijn gewoon gespeeld.
V.I.P.
California dreamin'
Gepost door V.I.P. op maandag 27-06-2005 om 14:45:01
Quote:
prime schreef op 27-06-2005 @ 14:41:05
Tuurlijk zijn er overal domme mensen ook in nederland. Alleen is er in duitsland een groter percentage van ignorante mensen het klinkt cru maar het is toch echt zo, ik denk dat de gemiddelde lonsdaler/gabber ook wel wat minder radicaal is dan de gemiddelde nazi. En jah er bestaan nou eenmaal typische "Duitse" culturele fenomenen en daar vind ik deze rappert weer een klinkend voorbeeld van. Denk je dat zon kill daar in Parijs of Londen of Rotterdam mee weg zou komen. ignorant shit klaar en het publiek bewijst het


echt, je hebt zo'n bord voor je kop
----------------------------------------
I've tried Shakespeare, respect due dere
But did is de stuff I like
De Gevallen Engel Gepost door De Gevallen Engel op maandag 27-06-2005 om 14:54:57
Da's zo'n veralgemening he.

Als ik aan Duitse liedjes denk, dan stel ik mij direct een dikzak voor die een schlager keelt voor bejaarde wijven , die met duitse vlaggetjes zwaaien.
Bij oostenrijkers denk ik ook direct aan jodelende snullen.
Als ik aan typische nederlandse liedjes denk dan denk ik ook direct aan Frans bauer en Jantje smit.
En als jullie aan belgische hits denken denken jullie ook waarschijnlijk aan studio100-schepsels zoals K3, piet piraat, samson en gert.

Zo is dat nu ook. Alle Duitsers zijn zogezegd arische jongetjes en meisjes. Zal wel zijn, ik denk dat dit gewoon iemand is met een sterk nationaliteitsgevoel is en daarom de adelaar gebruikt. De media fokt dat op, geeft er een draai aan en noemen hem een nazi.

.: DGE :.
----------------------------------------
aapje schreef op 26-03-2008 @ 15:22
waarom mogen jongens meisjes niet slaan maar andersom wel
JFproject 2 Gepost door JFproject 2 op maandag 27-06-2005 om 15:11:30
Duitsers staan idd bekend om hun wansmaak kwa muziek door de grote hoeveelheden schlagerzangers en schnappi-taferelen en natuurlijk de songfestivalinzendigen.
Maar waarom speciaal duitsland is me niet duidelijk dit is volgens mij toch echt overal zo.

En de Hitler-periode kan echt niet typisch Duits genoemd worden. Als de omstandigheden maar ongunstig genoeg zijn kan men overal blind achter een of andere charismatische gek aan lopen die ze kop uitsteekt, ook in het ook zo nuchtere nederland.
[ Dit bericht is gewijzigd door op 27-06-2005 @ 15:11:51 ]
livio
Oldschool
Gepost door livio op maandag 27-06-2005 om 15:39:32
Quote:
prime schreef op 27-06-2005 @ 14:41:05
Tuurlijk zijn er overal domme mensen ook in nederland. Alleen is er in duitsland een groter percentage van ignorante mensen het klinkt cru maar het is toch echt zo, ik denk dat de gemiddelde lonsdaler/gabber ook wel wat minder radicaal is dan de gemiddelde nazi. En jah er bestaan nou eenmaal typische "Duitse" culturele fenomenen en daar vind ik deze rappert weer een klinkend voorbeeld van. Denk je dat zon kill daar in Parijs of Londen of Rotterdam mee weg zou komen. ignorant shit klaar en het publiek bewijst het


het percentage is niet groter, het aantal duitsers is groter en zo ook het aantal suffe eikels.

prime
P.R.I.M.E.
Gepost door prime op maandag 27-06-2005 om 15:40:21
culturele verschillen en die maken ook een "dommer volk"wat niets met persoonlijke intelligentie te maken heeft
[ Dit bericht is gewijzigd door op 27-06-2005 @ 15:44:20 ]

----------------------------------------
betta believe that
appie
Your feeling lucky punk ?
Gepost door appie op maandag 27-06-2005 om 17:43:08
het is niet iets typisch duits, maar er is daar op het moment gewoon een markt voor. Hierdoor zien platenmaatschappijen euro's en maken ze deze dingen.
rame
Gepost door rame op maandag 27-06-2005 om 17:56:59
Quote:
prime schreef op 27-06-2005 @ 13:37:18
Ik geloof niet dat zon gast echt nazi is anders zou ie er echt niet als 50cent uit willen zien


Inderdaad, ik had op die site wel weer zo'n gast met polo en strakke broek enzo verwacht, zie ik opeens iemand met een RocaWear petje op en dat label is echt helemaal voor het geld als ze ook een negerrapper hebben, ik vind dit totaal zinloos
rampage_mm Gepost door rampage_mm op maandag 27-06-2005 om 18:35:28
deze shit klopt, ik was onlangs op duitse satelliet aant zappen en toen zag ik een clip van Fler, met duitse vlaggen, een adelaar als ketting, een echte adelaar op zijn arm... enz, is dus echt verdacht...
TC rapper SVA
dodelijke shit mijn teksten dan he
Gepost door TC rapper SVA op maandag 27-06-2005 om 19:40:28

ik weet niet hoor maar wat een discussie ik dacht dat het om die gast ging in plaats van over het IQ van Duitsers, belgen en Nederlanders en over londsdale en nazi's kom op heej nazi's gaan echt niet rappen dat is voor hun voor "niggers" is niet zo maar dat denken zij laat ze gewoon lekker dom zijn. en die gast dooet alleen zo raar om een beetje plaatjes te verkopen ik heb er wat gedownload en geluisterd en vind het niks aan dat gastje heeft gewoon een grote bek en probeert zo platen te verkopen dat stopt vanzelf wel als hij respect wil van de andere
----------------------------------------
overdedreven dang
TommyReusse
dit jaar wordt camouflage de nieuwe rage!
Gepost door TommyReusse op maandag 27-06-2005 om 21:33:29
voor mijn gevoel klopt het hele gebeuren niet
hoe kan je nou een echte nazi zijn
maar wel rappen?
dat is hun muziek niet eens
----------------------------------------
Tommy Reusse
Dvince
Amateurklasse
Gepost door Dvince op maandag 27-06-2005 om 21:35:13
IN het duits klinkt rap wel goed (y).. tsjah.. moeten ze wel de juiste woorden gebruiken..
----------------------------------------
Ja toch, soms heb je flows op zak,
Ze jeuken hard, dan ben je aan de krabben,
We hadden dan maar even aan de shit lak
livio
Oldschool
Gepost door livio op maandag 27-06-2005 om 21:39:37
Quote:
hoe kan je nou een echte nazi zijn
maar wel rappen?
dat is hun muziek niet eens


eh....

Huussuh Gepost door Huussuh op maandag 27-06-2005 om 21:45:45
Wat een nerd. Ik stel voor dat er in elk land een soort fonds komt voor mensen die alleen geld willen verdienen met muziek maken, om die vervolgens daar alvast voor te betalen en het muzikale werk aan echte artiesten over te laten. Kbedoel, als die gast nu een punt had gehad (hoe extreem rechts dan ook) dan had ie nog een reden om te rappen. Dit is gewoon crap.
[ Dit bericht is gewijzigd door op 27-06-2005 @ 21:52:49 ]

----------------------------------------
dap schreef op 08-11-2010 @ 17:52
over 2 maanden weet ik al niet meer wie huussuh is.
 Index / Muziek /
© 1998 - 2024 NLhiphop.nl. Alle rechten voorbehouden - All rights reserved. Parsed in 0.0135 sec.