Deze site is tegenwoordig een archief over Nederlandse hiphop vroeger en krijgt geen updates meer. Zowel de site als forum zijn te tof geweest om niet online te houden.
Index   -   Actieve onderwerpen   -   Beleid   -   Zoeken   
 Index / Muziek /
JUBMC
Modderfokin naaibeer!
Gepost door JUBMC op donderdag 15-09-2005 om 10:05:46
Ik ben bezig met mijn profiel werkstuk, gaande over (pop)muziek van de laatste halve eeuw (1950 tot nu). Site beweren allemaal weer iets anders, wat beweren jullie? Waar is hiphop begonnen? Wie was/waren de eerste Hiphopper(s)?
----------------------------------------
http://www.bzijde.be
JUBMC
Modderfokin naaibeer!
Gepost door JUBMC op donderdag 15-09-2005 om 10:14:01
Het boek "POP! een halve eeuw beweging" geschreven door Gert Keunen, beweert dat hiphop is begonnen bij Kool DJ Herc, dat maak ik op uit deze zin:

'Clive Campbell, beter bekent als Kool DJ Herc, is zowat de grondlegger van hiphop.'
Blz. 268 van het eerder genoemde boek.
----------------------------------------
http://www.bzijde.be
FlowJob Gepost door FlowJob op donderdag 15-09-2005 om 10:15:07

tjah... ligt eraan, wat versta je onder hiphop... bedoel je de gene die het tot bloei bracht of degene die het heeft uitgevonden....
----------------------------------------
http://img148.echo.cx/img148/4461/verant6bm.png
JUBMC
Modderfokin naaibeer!
Gepost door JUBMC op donderdag 15-09-2005 om 10:16:44
Die het heeft opgericht, dus de bedenker, en enigszins ook de gene die het tot bloei heeft gebracht, anders zou zijn idee niet naar buiten zijn gekomen, maar de eerste die dus de muziek maakte, niet die het "pop"muziek maakte.
----------------------------------------
http://www.bzijde.be
Crunx Gepost door Crunx op donderdag 15-09-2005 om 10:20:39
de slaven in amerika
JUBMC
Modderfokin naaibeer!
Gepost door JUBMC op donderdag 15-09-2005 om 10:22:05
namen...
----------------------------------------
http://www.bzijde.be
KRStarr
Back in business
Gepost door KRStarr op donderdag 15-09-2005 om 10:48:00
Run DMC bracht volgens mij de rap met vervolgens legends zoals KRS-One en Rakim die snel volgde, naarmate de tijd vorderde begon hiphop zijn elementen te krijgen, straattaal, graffiti, rap, breakdance, dj-in enzovoort....hele history van rap/hiphop word gespit op het liedje

'hiphop knowledge' van KRS-One....check die track! desnoods met lyrics erbij
----------------------------------------
BBRRAAPPPP!!!!
rame
Gepost door rame op donderdag 15-09-2005 om 11:01:58
kool herc inderdaad
Ummer
Je hebt geen idee
Gepost door Ummer op donderdag 15-09-2005 om 11:02:18
Ik dacht altijd dat rap juist als een van de laatste elementen erbij kwam..

Kom je nog 'ns wat te leren
Ummer
Je hebt geen idee
Gepost door Ummer op donderdag 15-09-2005 om 11:04:33
HipHop is een uiting van cultuur. Het is niet alleen maar een vorm van muziekmaken, maar gaat veel dieper dan dat. Het is een manier om de samenleving een spiegel voor te houden. De hiphopteksten gaan vaak over dingen die fout gaan in de maatschappij (en in de getto's), of over het leven van de hiphopper. HipHop is een krachtig communicatiemiddel en heeft er voor gezorgd dat de onderklasse uit de ghetto's een eigen stem kregen. Hip hop was onderdeel van een emancipatiebeweging van de bewoners van de ghetto's, en deze oorsprong heeft een stempel gedrukt op hip hop-cultuur in brede zin.

Op zogeheten 'block party's' (wijkfeesten) in de jaren 1970 mixen DJ's, zoals DJ Kool Herc, met twee kopieën van eenzelfde funk of Electro-plaat de drumsolo's (of breakdowns) aan elkaar. Als de breakdown (of break) op de eerste plaat eindigt, mixen ze de tweede kopie erdoor enzovoort. Op deze manier ontstaat een nieuw nummer met enkel drums, waar de DJ overheen scratcht.

De MC (Master of Ceremonies) of rapper is de uitvoerende artiest. Veel artiestennamen van rappers beginnen met "MC" (spreek uit: em-sie). De oorsprong van rappen ligt in het Toasten, wat een soort of half zingende praten of alleen praten maar dan in rijmachtige manier opspreken, is over een nummer heen.

Breakdance en graffiti zijn twee ondersteunende kunstvormen. De eerste is een vorm van dans, de tweede is het maken van visuele kunstwerken met behulp van spuitbussen. Graffiti wordt vaak op muren in de openbare ruimte gespoten, waardoor het ook als overlast beschouwd wordt.

Turntablisme Bij turntablisme zijn strakke overgangen niet, zoals bij beatmixen, afdoende. De technieken; cutting, scratching, spinnen en juggling zijn hier veel belangrijker. Een vertaling van Turntablism is: ‘one who uses the turntable in the spirit of a musical instrument’ ofwel; ‘iemand die een draaitafel gebruikt in de geest van een muziekinstrument’. Van de vier hiphop elementen is Turntablism er een. De huidige DJ generatie: Jean, Erick-E, DCS, Marco V., Hyped Hendriks en DJ Garry die in de DMC mix tijd zijn begonnen zijn met de acrobatiek op de draaitafel.
Ummer
Je hebt geen idee
Gepost door Ummer op donderdag 15-09-2005 om 11:05:02
Misschien dat je hier wat aan hebt..
BattleCat
Je weet toch.
Gepost door BattleCat op donderdag 15-09-2005 om 11:49:20
Klik hier voor allerlei info over hiphop.
Vent
Gepost door Vent op donderdag 15-09-2005 om 15:44:19
Quote:
KRStarr schreef op 15-09-2005 @ 10:48
Run DMC bracht volgens mij de rap met vervolgens legends zoals KRS-One en Rakim die snel volgde, naarmate de tijd vorderde begon hiphop zijn elementen te krijgen, straattaal, graffiti, rap, breakdance, dj-in enzovoort....hele history van rap/hiphop word gespit op het liedje

'hiphop knowledge' van KRS-One....check die track! desnoods met lyrics erbij

Straattaal behoort duidelijk niet tot 1 van de elementen van hiphop.
MC'ing
DJ'ing
Graff
B-boy'ing.
QaaZ
Le Rustique
Gepost door QaaZ op donderdag 15-09-2005 om 16:55:55
beatbox is tog ook 1 ?
----------------------------------------
Hey rasta ! Heb je marlboro?
KRStarr
Back in business
Gepost door KRStarr op donderdag 15-09-2005 om 17:30:47
Quote:
Vent schreef op 15-09-2005 @ 15:44
[...]
Straattaal behoort duidelijk niet tot 1 van de elementen van.


the fuxking godfather of hiphop knowledge mr.KRS komt anders wel met zn mooie filosofie in de outro van zn track 'hh knowledge'...waarbij hij alle elementen verteld... ik citeer:

"we look at hiphop in is 9 elements witch is:
- Breaking
- MC'ing
- Graffiti Art
- DJ'in
- Beatboxin
- Streetfashion
- Streetlanguage
- Streetknowledge
and....nog iets wat ff niet goed verstaan heb ik checkte het net ff snel...

goh, wat zie ik daar 'streetlanguage'
...of me engels is foktop en het ligt aan mij dat het straattaal betekend
----------------------------------------
BBRRAAPPPP!!!!
RijmPiet
Hoe wou je dat doen?
Gepost door RijmPiet op donderdag 15-09-2005 om 17:40:48
dacht dat dat slang hete
----------------------------------------
Jonkonize!
Vent
Gepost door Vent op donderdag 15-09-2005 om 18:47:03
Allebei kan wel voor straattaal.

KRS kan daar leuk mee aan komen zetten, is voor mij iig niet bekend als een element van hip-hop, snap ook niet waarom hij het noemt. Anyways, eerste 4 elementen waren de gene die ik noemde, dat is de basis en daar komt niks als streetlanguage in voor. Misschien dat hiphoppers tegenwoordig vinden dat er ineens 9 elementen zijn, maar ik geloof nog steeds in die 4 elements.
KRStarr
Back in business
Gepost door KRStarr op donderdag 15-09-2005 om 18:50:06
Ja ik vind de eerste 4 ook de 'basiselementen' of hoe je het ook wil noemen...maar daarbuiten heb je die anderen natuurlijk ook nog...
----------------------------------------
BBRRAAPPPP!!!!
Vent
Gepost door Vent op donderdag 15-09-2005 om 19:22:22
Ik vind dat die andere niet echt elementen zijn die voor iedereen gelden. Hiphop doe je niet allemaal op dezelfde manier ofzo, ik beleef straattaal niet als een element van hiphop. Maar over die andere elementen zijn de meningen verdeeld zullen we dan maar zeggen.
KRStarr
Back in business
Gepost door KRStarr op donderdag 15-09-2005 om 21:21:12
tja maar van die 4 elementen die jij opnoemde heeft ook niet iedereen dat ervaren als 'hiphop' dus t verschilt altijd wel
----------------------------------------
BBRRAAPPPP!!!!
Vent
Gepost door Vent op donderdag 15-09-2005 om 21:24:09
Bek houwe. Die moet iedereen ervaren als hiphop.



(nothin' personal)
Dopemelder
T.I.P.B
Gepost door Dopemelder op donderdag 15-09-2005 om 21:44:51
Quote:
KRStarr schreef op 15-09-2005 @ 17:30
[...]

the fuxking godfather of hiphop knowledge mr.KRS komt anders wel met zn mooie filosofie in de outro van zn track 'hh knowledge'...waarbij hij alle elementen verteld... ik citeer:

"we look at hiphop in is 9 elements witch is:
- Breaking
- MC'ing
- Graffiti Art
- DJ'in
- Beatboxin
- Streetfashion
- Streetlanguage
- Streetknowledge

----------------------------------------
www.myspace.com/TIPBheerlen
Mip
Gepost door Mip op donderdag 15-09-2005 om 21:48:49
jongen, de 4 elementen zijn gewoon Dj'ing, MC'ing, Graff en Breakdance

en de godfather is gewoon kool herc
sommige mensen hebben echt geen knowledge hier

de eerste 'hiphop-track' die enigzins de kant op ging naar de hiphop die wij kennen is Rapper's Delight van The Sugarhill Gang
Dopemelder
T.I.P.B
Gepost door Dopemelder op donderdag 15-09-2005 om 22:08:18
dit heeft helemaal nix met Knowledge te maken want het is maar voor wie je gaat Krs met zijn negen elementen of de vier basis-elementen
----------------------------------------
www.myspace.com/TIPBheerlen
JUBMC
Modderfokin naaibeer!
Gepost door JUBMC op vrijdag 16-09-2005 om 10:19:47
Quote:
RijmPiet schreef op 15-09-2005 @ 17:40
dacht dat dat slang hete


Slang heeft niet specifiek met straattaal te maken, de manier van het praten van een "kakker" is ook een slang.

Volgens mijn Van Dale Engels - Nederlands woordenboek:
Slang1 zeer gemeenzame taal, taal v. bep. sociale klasse of beroep;jargon;platte/onbeschofte taal
----------------------------------------
http://www.bzijde.be
upnorth
Geile Scheisse!
Gepost door upnorth op vrijdag 16-09-2005 om 10:21:27
Das vreemd, bij mij komt er een hele andere uitkomst als ik in het woordenboek zoek naar slang:

slang2 (de ~, ~en)
1 kruipend, langgerekt reptiel zonder ledematen => serpent
2 buigzame buis van kunststof, gummi enz. => darm, slurf
3 gemene vrouw => tang
----------------------------------------
Days to come
JUBMC
Modderfokin naaibeer!
Gepost door JUBMC op vrijdag 16-09-2005 om 10:24:41
jah daarvoor is die 2 ook slimmie. We hebben het over die andere vorm van slang, ik denk dat dat wel duidelijk genoeg te merken is in topic!
----------------------------------------
http://www.bzijde.be
Safire
Gepost door Safire op vrijdag 16-09-2005 om 11:03:14
er zijn gewoon 4 basis elementen:
- Breaking
- MC'ing
- Graffiti Art
- DJ'in

met Beatboxin als 5e extra element. kleding en taal vind ik bullshit als element.
----------------------------------------
Computer games don't affect kids. If Pacman affected us we'dd all be walking in darkened rooms munching magic pills and listening to repetitive electronic music....
KRStarr
Back in business
Gepost door KRStarr op vrijdag 16-09-2005 om 11:13:50
als alle 'hiphoppers' opeens in pakken komen ofzo en 'perfect NL , engels praten' dus geen worden zoals 'yaknowimsayin' als grof voorbeeld of 'word' maar 'you're right!' ...dan verandert het hele gebeure vind ik wel hoor...straattaal ofzo gebruik ik ook niet echt maar vind persoonlijk wel erbij horen (niet NLse straattaal dus zoals 'tantu' en shit dat vind ik zelf maar gaar...)
----------------------------------------
BBRRAAPPPP!!!!
Capone
US = Nazi
Gepost door Capone op vrijdag 16-09-2005 om 11:18:53
Quote:
KRStarr schreef op 16-09-2005 @ 11:13
(niet NLse straattaal dus zoals 'tantu' en shit dat vind ik zelf maar gaar ...)

----------------------------------------
doe een stap naar achter en geniet hoe jullie je belachelijk maken
LIL'J
poesje!
Gepost door LIL'J op vrijdag 16-09-2005 om 12:41:46
waren dat niet kool herc en the african bambata
Huussuh Gepost door Huussuh op vrijdag 16-09-2005 om 12:59:46
nie fokke steletje sukels want tupac is de enige echte rapper hij is de man!!!!!111
----------------------------------------
dap schreef op 08-11-2010 @ 17:52
over 2 maanden weet ik al niet meer wie huussuh is.
creative
Fresh
Gepost door creative op vrijdag 16-09-2005 om 13:01:14
Naar mijn idee vind ik dat Run DMC de grondlegger van hiphop vandaag de dag is. Want als ze niet op tv waren gekomen had het niet geleid tot de NLhiphop van vandaag.
KRStarr
Back in business
Gepost door KRStarr op vrijdag 16-09-2005 om 13:03:33
Quote:
Huussuh schreef op 16-09-2005 @ 12:59
nie fokke steletje sukels want tupac is de enige echte rapper hij is de man!!!!!111


volgens mij gaat het hier om de (een van de) eerste rappers/hiphoppers
----------------------------------------
BBRRAAPPPP!!!!
FreakyFreek
Teringhond & Co.
Gepost door FreakyFreek op vrijdag 16-09-2005 om 17:05:40
fok 9 elementen, ik vindt dat er 5 zijn, klaar
----------------------------------------
http://www.wijzenuithetoosten.nl
Dopemelder
T.I.P.B
Gepost door Dopemelder op vrijdag 16-09-2005 om 17:54:47
hoeveel elementen zijn er?

A. 4
B. 9
C. 5
----------------------------------------
www.myspace.com/TIPBheerlen
dap
038
Gepost door dap op vrijdag 16-09-2005 om 18:00:49
kool herc, africa bambatta, grandmaster flash, run dmc ...
[ Dit bericht is gewijzigd door op 16-09-2005 @ 18:01:26 ]
die ene kerel
SLMEARV
Gepost door die ene kerel op vrijdag 16-09-2005 om 18:03:19
Quote:
Safire schreef op 16-09-2005 @ 11:03
er zijn gewoon 4 basis elementen:
- Breaking
- MC'ing
- Graffiti Art
- DJ'in

met Beatboxin als 5e extra element. kleding en taal vind ik bullshit als element.


Ja wat safire zegt. Je hoeft niet te lopen in te grote kleren en doorags als je van hiphop houdt. MC'ing is het belangrijkste element volgens mij, maar zal bij iedereen wel anders zijn.

En oowja, over de eerste hiphopdudes... was Kurtis Blow niet één van de eersten?
[ Dit bericht is gewijzigd door op 16-09-2005 @ 18:04:29 ]

----------------------------------------
smooth criminal on beatbreaks
dap
038
Gepost door dap op vrijdag 16-09-2005 om 18:05:54
Hip hop is a cultural movement that began among urban African Americans and Latinos in the Bronx New York City in the early 1970s, and has since spread around the world. The four main aspects, or "elements", of hip hop culture are MCing (rapping), DJing, graffiti, and breakdancing. Some consider beatboxing the fifth element of hip hop; others might add political activism, hip hop fashion, hip hop slang, double dutching (an urban form of rope skipping) or other elements as important facets of hip hop. The term has since come to be a synonym for hip hop music (or rap music) to mainstream audiences.

The origin of the term "hip hop" itself is unclear; but, over time, the term has taken on a life of its own. The movement that later became known as "hip hop" is said to have begun with the work of DJ Kool Herc, while competing DJ Afrika Bambaataa is often credited with having invented the term "hip hop" to describe the culture. "Hip-Hop" as a form of dance is becoming more popular. It is a dance without any limitations to positions and is an expression of how a dancer feels on the inside. A variety of mythical etymologies and complex meanings have been attached to the term and continue to propagate within the hip hop community.

...

Soon, the MCs that hosted the dances began speaking over the instrumental records, and the skills of MCs such as U-Roy, Dr. Alimontado and Dillinger saw them become popular performers in their own right. This tradition continues in contemporary Dancehall music. In 1967, Jamaican immigrants such as DJ Kool Herc brought dub to New York City and began playing it at parties in community centres, roller rinks and on the streets.

Another significant influence is Blues music. In fact it could be argued that hip hop is merely a continuation of an oral historical tradition dating back to the griots and traced through blues to the current hip hop scene. One of the main influences Blues had was the Call/Response aspect of the music. This survived into the tradition of "toasting", another aspect of the oral tradition intrinsic to hip hop music. This became most pronounced in the tradition of MC "Battles", begun in the early 1980's.

Herc was one of the most popular DJs in early 70s New York, playing at neighborhood parties (also known as block parties). After his first gig on Sedgwick Ave. in the Bronx in 1973, Herc quickly switched from using reggae records to funk, rock and disco, as he found that the New York audience did not particularly like reggae. Herc and other DJs found that dancers often preferred the percussive breaks of the records, and began extending them using an audio mixer and two records. Within a highly-competitive atmosphere, Herc's friends and competitors quickly developed other mixing techniques in order to keep audiences excited. As in Jamaica, these events were often hosted by a performer who spoke while the music played; these were originally called MCs (Masters of Ceremonies) and, later, rappers. Early rappers focused on introducing themselves, the DJ and others in the audience, although they quickly progressed to including improvisation and a simple four-count beat, along with a simple chorus. Later MCs added more complex and often humorous lyrics, and incorporated sexual themes. Although it had yet to be recorded, hip hop music steadily grew in popularity, and by the end of the 1970s was beginning to become a major artistic force which had spread throughout the United States. During the 1980s and 1990s, hip hop gradually became mainstream (a transition usually considered to have been completed in 1992) in the US and, to a lesser degree, worldwide.
[ Dit bericht is gewijzigd door op 16-09-2005 @ 18:07:26 ]
K-Non
a.k.a: Spliffmeister
Gepost door K-Non op vrijdag 16-09-2005 om 21:06:25
ik ben de eerste, echte hiphopper.
----------------------------------------
Tot de schijt ons dood.
 Index / Muziek /
© 1998 - 2024 NLhiphop.nl. Alle rechten voorbehouden - All rights reserved. Parsed in 0.0091 sec.