Deze site is tegenwoordig een archief over Nederlandse hiphop vroeger en krijgt geen updates meer. Zowel de site als forum zijn te tof geweest om niet online te houden.
Index   -   Actieve onderwerpen   -   Beleid   -   Zoeken   
 Index / Algemene zaken /   [Pagina: [1] 2 ]
Spirit
sprrrt
Gepost door Spirit op maandag 19-05-2008 om 20:33:43
Quote:
De Vereenigde Oost-Indische Compagnie (meestal afgekort tot VOC) was een uiterst succesvol Nederlands handelsbedrijf dat in de 17e en 18e eeuw het monopolie bezat op de handel tussen Europa en Azië. De VOC was lange tijd het grootste handelsbedrijf ter wereld dat op Azië voer.

Aight, Blaxtar lult dus dat het underrated is en men is het daar niet mee eens.
Ofzo, discussiër mee..
----------------------------------------
I've got my own brand of patriotism, the real meaning of independence.
V.I.P.
California dreamin'
Gepost door V.I.P. op maandag 19-05-2008 om 20:34:27

----------------------------------------
I've tried Shakespeare, respect due dere
But did is de stuff I like
spelbreker
No Probz
Gepost door spelbreker op maandag 19-05-2008 om 20:38:06
oja, anders licht je het een beetje toe
ofzo, denk mee
roerbak
WKYA
Gepost door roerbak op maandag 19-05-2008 om 20:38:51
ja toen ik dat hoorde, wat een winegum die Blaxtar.

Hij stelt het zo, dat wij geen kritiek op de Verenigde Staten mogen hebben omdat een stelletje halfgare Nederlanders, waar onze generatie overigens al geen moer meer mee te maken heeft, daar een beetje de baas hebben uitgehangen. Plus dat de koloniale bezetting in Indonesië totaal niet vergelijkbaar is met wat de Verenigde Staten nu doen.

blackanjer respect min 1
[ Dit bericht is gewijzigd door op 19-05-2008 @ 20:39:38 ]

----------------------------------------
hoi
livio
Oldschool
Gepost door livio op maandag 19-05-2008 om 20:40:02
Groot verschil tussen de VOC en de WIC.

Ik neem aan dat Blaxtar dan ook weet dat Nederland, Amerika heeft geruild voor Suriname?
[ Dit bericht is gewijzigd door op 19-05-2008 @ 20:42:27 ]
spelbreker
No Probz
Gepost door spelbreker op maandag 19-05-2008 om 20:42:17
mwah snap dan uberhaupt al niet dat blacks over onze geschiedenis loopt te zeuren, terwijl hij zelf weetikveel waarvandaan komt

hebben wij zon issue dan met de VS over het modern imperium van hun?
[ Dit bericht is gewijzigd door op 19-05-2008 @ 20:42:54 ]
RijmPiet
Hoe wou je dat doen?
Gepost door RijmPiet op maandag 19-05-2008 om 20:43:19
hij heeft wel gelijk dat het te weinig op school gegeven wordt. ik krijg deze stof pas in v6 omdat het toevallig examenonderwerp is dit jaar. anders was het niet eens aan bod gekomen.
----------------------------------------
Jonkonize!
roerbak
WKYA
Gepost door roerbak op maandag 19-05-2008 om 20:44:41
Ik heb het op havo in de 3de klas en in de examenklas gehad
en nu ook in de examenklas van het vwo. Zal wel per school verschillen.
----------------------------------------
hoi
livio
Oldschool
Gepost door livio op maandag 19-05-2008 om 20:44:50
Ik vind sowieso dat vaderlandse geschiedenis veel te weinig onderwezen wordt. Een beetje meer chauvinisme kan geen kwaad.
mixxman
Gepost door mixxman op maandag 19-05-2008 om 20:45:18
Hij denkt er zelf gewoon teveel verstand van te hebben. De VOC heeft lang niet voor de meeste slachtoffers gezorgd en heeft zich verder ook niet met het leven en de cultuur van de handelspartners bemoeid. De grootste misdaden zijn begaan door het KNIL en het moment dat men zich echt ging bemoeien met de handelspartners en ze ook ging overheersen. De VOC speelde ook maar tot eind 17e eeuw een rol. Ik bedoel ze hebben wel misdaden begaan, maar je moet het ook niet gaan overdrijven. Daarnaast is de VOC opzich een van de mindere agressors geweest maar goed als hij een beetje de alleswetende intelectueel uit wil hangen. Denk dat hij zelf te weinig onderwijs over de VOC heeft gehad.


Zoals ik dus al eerder had getypt. Natuurlijk wij hebben ons misdragen in Indonesie, maar dan moet hij niet met verkeerde argumenten aankomen. Ik vraag me af of Blaxtar wel snapt waar het omdraait in dat hele verhaal en ik vraag me uberhaupt af of hij zelf wel weet hoe het in elkaar zit. In de 18e eeuw was de VOC er ook nog wel, maar al veel minder groot. Toenemende concurrentie en oorlog schakelde het VOC uit en hoewel het pas eind 18e eeuw is opgeheven speelde het daarvoor al een veel kleinere rol dan het had gehad.
----------------------------------------
HEIDI, HEIDi, HEIDI, HEIDi, Ho
livio
Oldschool
Gepost door livio op maandag 19-05-2008 om 20:46:40
Mensen moeten eens ophouden om die ellende telkens weer op te rakelen, natuurlijk is het verschrikkelijk, maar enige relativatie naar het tijdsbeeld is kennelijk onmogelijk.
RijmPiet
Hoe wou je dat doen?
Gepost door RijmPiet op maandag 19-05-2008 om 20:49:48
Quote:
mixxman schreef op 19-05-2008 @ 20:45............Toenemende concurrentie en oorlog schakelde het VOC uit en hoewel het pas eind 18e eeuw is opgeheven speelde het daarvoor al een veel kleinere rol dan het had gehad.


betekend niet dat nederland zich daarna niet heeft misdragen, zelfs na de tweede wereld-oorlog hebben ze nog zitten etteren in indonesie

http://nl.wikipedia.org/wiki/Politionele_acties#Tweede_politionele_actie_.28Operatie_Kraai.29
----------------------------------------
Jonkonize!
mixxman
Gepost door mixxman op maandag 19-05-2008 om 20:54:03
Ik zeg juist dat ze zich daarna juist hebben misdragen ouwe. En zoals in mijn stuk ook valt te lezen was de VOC helemaal niet de grootste agressor. Ik vind het van weinig kennis getuigen als je de VOC als handvat neemt om de mistanden van de Nederlanders in Indonesie aan te vallen. Daarbij ook een weurd naar Livio, hoewel natuurlijk niet ontkent moet worden wat er daar is gebeurt.

De VOC dreef handel in ruil voor bescherming of ze dreigden wat. Zo probeerden ze monopolies te krijgen. Ze tekenden contracten met de vorsten alleen hielden die zich daar eigenlijk nauwelijks aan. Dus toen de concurrentie kwam kreeg de VOC het een stuk lastiger. Daarbij kwam nog eens de oorlog met engeland die ervoor zorgden dat Nederlandse schepen niet meer uit konden varen. Op de plaatsen waar nederland daadwerkelijk overging tot het overnemen van het bestuur daar zijn de meeste slachtoffers gevallen. Alleen heeft de VOC daar geen fock mee te maken.
[ Dit bericht is gewijzigd door op 19-05-2008 @ 20:57:31 ]

----------------------------------------
HEIDI, HEIDi, HEIDI, HEIDi, Ho
livio
Oldschool
Gepost door livio op maandag 19-05-2008 om 20:54:31
Tja, juist ná 5 jaar bezetting zouden 'we' beter moeten weten.

deking
Dr. Cooper
Gepost door deking op maandag 19-05-2008 om 20:54:54
't was gewoon een kolonie die we niet wilden afstaan, zijn wij zeker de enige in?
Thomas
: 9
Gepost door Thomas op maandag 19-05-2008 om 20:57:12
haha de hele wereld was bezig met hun imperialisme, iedereen wou zoveel kolonieen hebben en wij waren er gewoon handig in. Ik zie t probleem niet
livio
Oldschool
Gepost door livio op maandag 19-05-2008 om 20:57:13
O, gewoon een kolonie die we niet wilden afstaan, rechtmatig verkregen.
V.I.P.
California dreamin'
Gepost door V.I.P. op maandag 19-05-2008 om 20:58:43
Wat Nederland na de Tweede Wereldoorlog in Indonesië heeft gedaan heb ik altijd ongelofelijk gevonden.

En als je dan bedenkt dat het nog maar zestig jaar geleden is, damn...
----------------------------------------
I've tried Shakespeare, respect due dere
But did is de stuff I like
spelbreker
No Probz
Gepost door spelbreker op maandag 19-05-2008 om 20:59:14
Quote:
mixxman schreef op 19-05-2008 @ 20:45
Hij denkt er zelf gewoon teveel verstand van te hebben. De VOC heeft lang niet voor de meeste slachtoffers gezorgd en heeft zich verder ook niet met het leven en de cultuur van de handelspartners bemoeid. De grootste misdaden zijn begaan door het KNIL en het moment dat men zich echt ging bemoeien met de handelspartners en ze ook ging overheersen. De VOC speelde ook maar tot eind 17e eeuw een rol. Ik bedoel ze hebben wel misdaden begaan, maar je moet het ook niet gaan overdrijven. Daarnaast is de VOC opzich een van de mindere agressors geweest maar goed als hij een beetje de alleswetende intelectueel uit wil hangen. Denk dat hij zelf te weinig onderwijs over de VOC heeft gehad.


Zoals ik dus al eerder had getypt. Natuurlijk wij hebben ons misdragen in Indonesie, maar dan moet hij niet met verkeerde argumenten aankomen. Ik vraag me af of Blaxtar wel snapt waar het omdraait in dat hele verhaal en ik vraag me uberhaupt af of hij zelf wel weet hoe het in elkaar zit. In de 18e eeuw was de VOC er ook nog wel, maar al veel minder groot. Toenemende concurrentie en oorlog schakelde het VOC uit en hoewel het pas eind 18e eeuw is opgeheven speelde het daarvoor al een veel kleinere rol dan het had gehad.



props ouwe, ik hbe daar morgen examen over dus dit is wel ff een geheugenfrisser wehehe
deking
Dr. Cooper
Gepost door deking op maandag 19-05-2008 om 21:00:02
Ja heel zielig allemaal dat we een stuk land hadden ingenomen, wat een terror. Snap echt niet hoe mensen zich daar druk om kunnen maken, dat gebeurde overal op de wereld. Beter maken mensen zich druk om wat er tegenwoordig wel niet allemaal verkankerd is.
spelbreker
No Probz
Gepost door spelbreker op maandag 19-05-2008 om 21:00:58
props mixxman, je eknt die shit goed
mixxman
Gepost door mixxman op maandag 19-05-2008 om 21:04:02
ghehe ag ja vorig jaar examenonderwerp en dit jaar heb ik het nog eens gehad met mn studie en heb ik een stuk geschreven over drie gouverneurs-generaal dus ja dan blijft er wel wat hangen.
----------------------------------------
HEIDI, HEIDi, HEIDI, HEIDi, Ho
livio
Oldschool
Gepost door livio op maandag 19-05-2008 om 21:11:19
Quote:
V.I.P. schreef op 19-05-2008 @ 20:58
Wat Nederland na de Tweede Wereldoorlog in Indonesië heeft gedaan heb ik altijd ongelofelijk gevonden.

En als je dan bedenkt dat het nog maar zestig jaar geleden is, damn...


Of Franco, dat was gewoon nog tot 1975 dat heb ik ook echt nooit begrepen
V.I.P.
California dreamin'
Gepost door V.I.P. op maandag 19-05-2008 om 21:14:13
Ja inderdaad, ook zoiets

Het lijkt alsof we in een wereld wonen waar zoiets nooit zou kunnen gebeuren, maar als je naar dat soort dingen kijkt, moet je je wel afvragen wat er wel niet in de toekomst gaat gebeuren
----------------------------------------
I've tried Shakespeare, respect due dere
But did is de stuff I like
mixxman
Gepost door mixxman op maandag 19-05-2008 om 21:15:59
Nou ja wat de belgen in Kongo hebben gedaan is nog veel harder geweest dan dat de Nederlands hebben gedaan in Indonesie. De belgische koning leopold was echt een beest die ging ook echt op negerjacht in de zin van ik ga ff een hert proberen neer te schieten.
----------------------------------------
HEIDI, HEIDi, HEIDI, HEIDi, Ho
Hof van Jaeden
Koning der Armen
Gepost door Hof van Jaeden op maandag 19-05-2008 om 21:35:38
Quote:
deking schreef op 19-05-2008 @ 21:00
Ja heel zielig allemaal dat we een stuk land hadden ingenomen, wat een terror. Snap echt niet hoe mensen zich daar druk om kunnen maken, dat gebeurde overal op de wereld. Beter maken mensen zich druk om wat er tegenwoordig wel niet allemaal verkankerd is.


Het punt was in eerste instantie dat er niet genoeg onderwezen wordt over de misdaden van de VOC op de scholen heden ten dage. Sowieso kan het geen kwaad om terug te kijken, omdat [hoe clichématig het ook klinkt] de geschiedenis zich vaak herhaalt. Met de opmerking die jij dropt zeg je eigenlijk dat het vak geschiedenis overbodig is en daar kan ik het toch écht niet mee eens zijn.
----------------------------------------
Check www.hofvanjaeden.com!
deking
Dr. Cooper
Gepost door deking op maandag 19-05-2008 om 21:38:53
Nja, dat hele punt heb ik gemist. Maar opmerkingen als, "het is zo erg en 't was pas 60 jaar geleden!" vind ik zo irritant, het is goed dat we weten wat er gebeurd is, maar maak je er niet druk om, maak je druk om dingen die hedendaags gebeuren.
livio
Oldschool
Gepost door livio op maandag 19-05-2008 om 21:39:29
True, dan kan je net zo goed nu ook je ogen sluiten aangezien het ons niet direct aangaat en het over 50 jaar ook geschiedenis is.

deking
Dr. Cooper
Gepost door deking op maandag 19-05-2008 om 21:40:54
Dat doen we ook livio.
spelbreker
No Probz
Gepost door spelbreker op maandag 19-05-2008 om 21:41:48
hahahaha oehwwww

haha nouja ik vind het leuk dat het aangehaald wordt, nederlandse zelfrelativering enzo
-pascool-
Dubbelepuntnegen.
Gepost door -pascool- (Oscars Official) op maandag 19-05-2008 om 21:43:13
https://forum.nlhiphop.nl/showtopic.php?id=15717 comoooon
livio
Oldschool
Gepost door livio op maandag 19-05-2008 om 21:44:56
Ik houd niet van geforceerd debatteren.
-pascool-
Dubbelepuntnegen.
Gepost door -pascool- (Oscars Official) op maandag 19-05-2008 om 21:48:43
wat doe je nu dan met je facking hoofd op je motorkap
Locutus of Borg
Asura
Gepost door Locutus of Borg op maandag 19-05-2008 om 21:53:41
Het is maar 60 jaar geleden!!!
Nee daar gaat het niet om. Het gaat om de hypocrisie van Nederland.
Nederland andere spreekt op oorlogsmisdaden van pakweg 100 jaar geleden en ouder, maar zelf is dit niet minder dan 60 jaar gebeurd.
Het is iemand aanspreken dat hij of zij hier niet mag roken terwijl je dat met een sigaret in je bek zegt.
Verder wil bv. Balkenende terug naar de VOC-mentaliteit!!! (plunderingen, uitbuitingen, moorden)
Die twee dingen zeggen genoeg over de Nederlandse regering.

Vervolgens gebruikt mixxman een redenering van ;
''Toen deed iedereen het. Je moet het in historische contekst.''
Maar is dat een geldig argument om zulke dingen te begaan? Nee...
Zoiets relativeren/afzwakken is zinloos.
deking
Dr. Cooper
Gepost door deking op maandag 19-05-2008 om 21:56:53
Quote:
Verder wil bv. Balkenende terug naar de VOC-mentaliteit!!! (plunderingen, uitbuitingen, moorden)


wat zeg je nou jonge?
livio
Oldschool
Gepost door livio op maandag 19-05-2008 om 21:59:28
Ja man, het is 1 groot complot. Balkenende is de meest bloeddorstige persoon die je je maar kunt indenken!
mixxman
Gepost door mixxman op maandag 19-05-2008 om 22:00:27
Quote:
Locutus of Borg schreef op 19-05-2008 @ 21:53

Vervolgens gebruikt mixxman een redenering van ;
''Toen deed iedereen het. Je moet het in historische contekst.''
Maar is dat een geldig argument om zulke dingen te begaan? Nee...
Zoiets relativeren/afzwakken is zinloos.


waar de fok zie je me dit zeggen? Livio zegt dat je,je wel in de tijdsgeest moet proberen te plaatsen van toen dit gebeurde. Nou daar heeft hij zeker een punt en daarmee wil ik zeggen dat je die Nederlanders die daar zaten niet allemaal als slecht ofzo af hoeft te schilderen. Mensen dachten toen gewoon heel anders dat is een feit. Ik zeg ook dat je de gruwelijkheden niet moet vergeten. En daarbij heb ik daar maar 1 zin over gezegd en ga je voorbij aan de rest van al mn tekst waarmee ik iets heel anders zeg dus alsjeblieft gast ga fietsen ofzo.
----------------------------------------
HEIDI, HEIDi, HEIDI, HEIDi, Ho
Hof van Jaeden
Koning der Armen
Gepost door Hof van Jaeden op maandag 19-05-2008 om 22:04:12
Quote:
mixxman schreef op 19-05-2008 @ 22:00
(...)

waar de fok zie je me dit zeggen? Livio zegt dat je,je wel in de tijdsgeest moet proberen te plaatsen van toen dit gebeurde. Nou daar heeft hij zeker een punt en daarmee wil ik zeggen dat je die Nederlanders die daar zaten niet allemaal als slecht ofzo af hoeft te schilderen. Mensen dachten toen gewoon heel anders dat is een feit. Ik zeg ook dat je de gruwelijkheden niet moet vergeten. En daarbij heb ik daar maar 1 zin over gezegd en ga je voorbij aan de rest van al mn tekst waarmee ik iets heel anders zeg dus alsjeblieft gast ga fietsen ofzo.


Ik vind het wel raar om te zeggen "Mensen dachten toen gewoon heel anders..". Alsof men allemaal een soort bovennatuurlijk brein deelde. Iedereen moet kunnen nadenken voor zichzelf en relativeren, waarmee ik niet wil zeggen dat je ongelijk hebt. Vond alleen die quote nogal raar.
----------------------------------------
Check www.hofvanjaeden.com!
mixxman
Gepost door mixxman op maandag 19-05-2008 om 22:07:02
ja daarmee doel ik op de tijdsgeest. Die was toen gewoon anders. We leven in een andere tijd met andere opvattingen en andere normen en waardes. Er was toen veel minder bekend op het gebied van wetenschap en dat soort zaken. Dus is het logisch dat men er toen andere gedachtes op nahield over bepaalde zaken en daarmee wil ik niet sugereren dat we een bovennatuurlijk brein delen, maar gewoon dat er sprake is van een tijdsgeest die wel degelijk bestaat.
----------------------------------------
HEIDI, HEIDi, HEIDI, HEIDi, Ho
deking
Dr. Cooper
Gepost door deking op maandag 19-05-2008 om 22:08:55
Bepaalde tijden gaan samen met en bepaalde manier van denken, dat is gewoon zo. We zijn tegenwoordig softies in 't westen. We zijn vandaag de dag heus niet beter dan vroeger hoor, t zijn gewoon andere tijden, we zijn 't niet gewend.
livio
Oldschool
Gepost door livio op maandag 19-05-2008 om 22:10:30
Mensen dachten toen toch ook heel anders? Weet ik veel hoeveel mensen dachten dat de aarde plat was. Men wist niet beter dan wat hen verteld werd. Er waren niet echt veel onafhankelijke media die hen anders vertelden. Als die er al waren werd je kop ingeslagen als je het aanhing.

Nickert
boss
Gepost door Nickert op maandag 19-05-2008 om 22:10:40
Haha zijn wij softies dan?
livio
Oldschool
Gepost door livio op maandag 19-05-2008 om 22:11:20
Hell yeah.
Hof van Jaeden
Koning der Armen
Gepost door Hof van Jaeden op maandag 19-05-2008 om 22:11:35
Dat is juist wat ik probeer te zeggen. We hebben tegenwoordig veel meer inzichten in vrijwel alles eigenlijk en nog verloopt alles niet glad. Daarom vind ik het raar om het op de tijdsgeest te gooien. Het is gewoon iets van 'de mens' dat kuddegedrag.

@ Deking
Hoezo softies in het westen?
----------------------------------------
Check www.hofvanjaeden.com!
mixxman
Gepost door mixxman op maandag 19-05-2008 om 22:11:50
Ja men ging toen nog uit van de Westerse superioriteit. Alleen na de eerste en tweede wereldoorlog werdt duidelijk dat wij eigenlijk ook helemaal niet zo goed en beschaafd waren. Dus toen kon men de macht onmogelijk nog legitimeren op bassis van de superioriteitsgedachte.

Ja dobleye het is maar hoe je het defineert. Voor mij bestaat een tijdsgeest gewoon wel. Omdat je volgens mij niet de mensen van 200 jaar geleden kan begrijpen net zoals mensen over 200 jaar geen flikker van ons snappen. Dan is het maar net hoe je het wil noemen.
[ Dit bericht is gewijzigd door op 19-05-2008 @ 22:15:28 ]

----------------------------------------
HEIDI, HEIDi, HEIDI, HEIDi, Ho
aapje
Gepost door aapje op maandag 19-05-2008 om 22:16:53
Quote:
dobleye schreef op 19-05-2008 @ 22:11

Hoezo softies in het westen?


ja ik weet @ deking maar ikzeghetookeven

in afrika bijv heb je geen sociale zekerheden en alles, hier zorgen we voor elkaar en betalen we daarvoor, dat is lang niet overal, maar alleen in de westerse cultuur. dat was vroeger er ook niet, en als je naar vroeger en nu kijkt zijn we softies ja. maar we hebben die mogelijkheid ook gewoon omdat vroeger met de voc en alles landje veroveren zijn we zo rijk geworden. ikweethet ook niet precies hoor. maar zoiets.
[ Dit bericht is gewijzigd door op 19-05-2008 @ 22:18:16 ]
deking
Dr. Cooper
Gepost door deking op maandag 19-05-2008 om 22:16:57
Gewoon, mensen in het westen zijn niks gewend. De meeste weten niet anders dan de welvaart waar wij in leven. We geven overal zo veel om, we vinden alles zo erg, allemaal maar schrikken als er weer iemand dood is terwijl we een koekje met koffie nemen tijdens het nieuws.

Ik zeg niet dat dit slecht is, maar tijden waren gewoon anders, dat was toen niet zo, 't was vrij normaal wat daar gebeurde.
mixxman
Gepost door mixxman op maandag 19-05-2008 om 22:18:53
nou deking zo is het nou ook weer niet hoor. De media en de politiek droegen een mooi beeld aan de buitenwereld (bevolking in het moederland) op. Daardoor dacht men dat het er net ff iets mooier en beter aantoe ging dan dat het in werkelijkheid was.
----------------------------------------
HEIDI, HEIDi, HEIDI, HEIDi, Ho
livio
Oldschool
Gepost door livio op maandag 19-05-2008 om 22:19:33
Ja hallo, dan hadden ze toch gewoon even op internet kunnen kijken...
mixxman
Gepost door mixxman op maandag 19-05-2008 om 22:21:11
alleen de belgen hadden toen internet jezus moet ik je dat nog uitleggen livio?
----------------------------------------
HEIDI, HEIDi, HEIDI, HEIDi, Ho
 Index / Algemene zaken /   [Pagina: [1] 2 ]
© 1998 - 2024 NLhiphop.nl. Alle rechten voorbehouden - All rights reserved. Parsed in 0.009 sec.